logo

سرمایه گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟

خانهآموزش بورسعمومیسرمایه گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟

بازارهای بورس از بهترین بسترها برای سرمایه گذاری هستند و با سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار می توانید به درآمد به مراتب بالاتری از شکل سرمایه گذاری این بانکی، دست یابید. البته ماهیت سرمایه گذاری در بازارهای بورس، با ریسک هایی همراه است و در صورتی می توانیم این بازار را سودآور بدانیم که فعالیت در آن، با شناخت و آگاهی کافی همراه باشد. 

کسب سود و شکل سودآوری در بازار سهام

سودآوری در بازار سهام در گام اول مبتنی بر افزایش قیمت سهام خریداری شده است. به علاوه سود نقدی ناشی از برگزاری مجمع و سوددهی سالیانه شرکت ها، بخش دیگری از درآمدهای سهامداران را تشکیل خواهد داد. (البته این مورد قطعی نیست و در همیشه اتفاق نخواهد افتاد. حتی زمانی پیش می آید که شرکتی در مجمع خود تصمیم می گیرد که در یک سال مالی، از تقسیم سود بپرهیزد.)

اما در صورتی که قرار باشد سود نقدی میان سهامداران تقسیم شود، این امر به یکی از دو صورت واریز به حساب سهامدار یا پرداخت نقدی سود از طریق بانک انجام خواهد شد. (برای دریافت سود نقدی از بانک، باید کارت ملی و کد بورسی خود را در اختیار داشته باشید.)

سرمایه گذاری در بورس به دو صورت کلی مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود. سرمایه گذاری غیرمستقیم شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سبدگردانی است.

سودآوری در بازارهایی چون طلا و ارز، کمتر قابل پیش بینی هستند و نمی توان نسبت به آینده آن ها بر اساس مطالعات و قوانین، تکیه قابل توجهی داشت. این بازارها بیشتر بر اثر عوامل بیرونی تحت تاثیر قرار می گیرند و با نوسان های سیاسی و اقتصادی، تکان های قابل توجهی می خورند. البته بازار بورس نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار دارد، اما کمتر از چیزی است که در بازارهای طلا و ارز اتفاق می افتد. به علاوه بازار بورس تحت حمایت قانونی قرار داشته و قواعد و اصولی در معاملات آن حاکم است. اما در بازارهای ارز و طلا، بی قانونی نسبی را شاهد هستیم و قیمت گذاری می تواند بدون اصول و قواعد صورت بگیرد.

این اتفاق در بازار مسکن نیز تاحدودی رخ می دهد. قیمت های کاذب و حباب های قیمتی بارها و بارها در بازارهای مسکن ایجاد شده و مالکان را به اوج ثروت کاذب رسانده و متقاضیان خرید را زمین گیر ساخته است. البته در چنین شرایط معاملات واقعی بر پایه این قیمت ها کمتر صورت می گیرد، اما با این همه اعداد و ارقام رد و بدل شده در چنین فضایی؛ به تشنج معاملاتی منجر می شود. این موضوع در بازارهای بورس کمتر اتفاق می افتد و قیمت گذاری و نوسانات قیمت، نمی تواند از دامنه نوسان بیرون رفته و تحت تاثیر هیجانات و شایعات، شکلی افسارگسیخته به خود بگیرد.

سرمایه گذاری در بورس با بودجه محدود

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس، امکان سرمایه گذاری با بودجه محدود است. به این صورت شما شانس این را دارید که حتی با داشتن 500 هزار تومان، به بازار بورس وارد شده و در همان اندازه شروع به فعالیت نمایید. بدیهی است که با توجه به اینکه حداکثر دامنه نوسان در بازار سهام کشور 5 درصد است، میزان سودآوری شما در یک روز کاری بورس، نمی‌تواند از 25 هزار تومان بیشتر باشد، اما به همین صورت ریسک زیان دهی نیز در همان 25 هزار تومان خلاصه خواهد شد ولی در مواقعی ممکن است دامنه نوسان 3، 2 و 1 درصد هم باشد که سود و متعاقبا زیان محدودتر خواهد شد. 

در حالی که چنین امکانی در سایر بازارهای موازی وجود ندارد. به طور مثال شما نمی توانید با این مبلغ هزار تومان به بازار طلا وارد شده و معامله ای انجام دهید. البته این امکان وجود دارد که با هر مبلغی نسبت به خرید میزانی طلا اقدام کنید، اما با توجه به نرخ طلا یا ارز، این اعداد و ارقام به عنوان سرمایه گذاری کاملا بی معنا هستند. این موضوع در خصوص بازار مسکن به مراتب سنگین تر دیده می شود. شما قادر به خرید از بازار مسکن با بودجه محدود نیستید و به نظر می رسد که روز به روز نیز این موضوع با چالش های بیشتری همراه شود.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

 1-نقدشوندگی سریع در بازار بورس

سرعت نقدشوندگی در بازار بورس بسیار بالا است و بسیار کم پیش می آید که قادر به فروش سهام خریداری شده خود نباشید. حتی شما می توانید چند لحظه پس از خرید یک سهام خاص، نسبت به فروش آن اقدام کنید. مساله تنها این است که قیمت مناسب و در چهارچوبی برای فروش سهام خود در نظر بگیرید. پس از آن به طور متوسط ظرف مدت 3 روز، مبلغ حاصل از فروش سهام از سوی کارگزاری به حساب شما واریز خواهد شد. این قابلیت نقدشوندگی سریع و مطابق با نرخ بازار، در دنیای بورس بسیار ممتاز دیده می شود. به طور نمونه شاید شما در بازاری چون ارز و طلا نیز به چنین قابلیتی دسترسی داشته باشید، اما غالبا برای فروش طلا و ارز در لحظه بحرانی و نقد کردن آن ها، مجبور به فروش زیر قیمت می شوید و همیشه خریدار آنی برای این کالاها به قیمت واقعی وجود ندارد. علاوه بر آن در بازاری چون بازار مسکن، نقدشوندگی با تاخیر بالا صورت گرفته و می تواند مدت انتظار قابل توجهی داشته باشد.

2-حفظ ارزش پول

با سرمایه گذاری در بازار بورس، به حفظ ارزش پول موفق خواهید شد. با انجام خریدهای سنجیده از سهام مختلف، سرمایه خود در بازار بورس را مطابق با نرخ تورم و حتی پیشتر از آن، حفظ خواهید کرد. البته این مورد به شکل سرمایه گذاری شما بستگی خواهد داشت و در صورتی که خرید سهم های مختلف را بدون آگاهی و اطلاعات لازم انجام دهید، نه تنها به سودآوری لازم و حفظ ارزش سرمایه خود موفق نمی شوید، بلکه احتمالا ضررهای زیادی را تجربه خواهید کرد.

3-برخورداری از حمایت قانونی

در بازار بورس قواعد و قوانین جدی برای هر دو سوی ماجرا وجود دارد. شرکت هایی که ارائه دهنده سهام خود در بازارهای بورس هستند، فارغ از این که به کدام بازار بورس وارد شده اند؛ باید از فیلترهایی عبور کرده و واجد شرایطی خاص باشند. به همین شکل سهامداران و افراد حقیقی و حقوقی وارد شده به بازارهای بورس نیز پیش از شروع معاملات به ثبت هویت در سامانه سجام پرداخته و کد بورسی را دریافت می کنند.

به این صورت امکان تخلفات هویتی یا معاملات غیرقانونی و متخلفانه در این بازار به صفر نزدیک می شود. این در حالی است که در بازارهایی چون طلا، ارز و حتی مسکن، بارها و بارها شاهد تخلفات معاملاتی بسیار زیادی هستیم. فروش طلا و ارز می تواند کاملا خارج از چهارچوب نظارتی صورت بگیرد و حتی کلاهبرداری های زیادی نیز در آن صورت بگیرد. همین طور در بازار مسکن نیز اوضاع به همین شکل خارج از یک چهارچوب نظارتی قوی و کامل است.

4-سهامداری و مشارکت در اداره شرکت

شما با خرید هر مقدار از سهام یک شرکت یا سازمان، به عضوی از مالکان آن تبدیل می شوید. البته بدیهی است که دارندگان درصدهای جزئی از سهام یک شرکت بزرگ، نمی توانند در تصمیم گیری های آن شرکت یا سازمان تاثیر مستقیم داشته باشند؛ اما به هر ترتیب شما به عنوان یک سهامدار جزئی در سرنوشت آن شرکت تاثیرگذار بوده و البته تاثیر خواهید پذیرفت. این موضوع در خصوص سهامداران بزرگ که بخش زیادی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند، کمی متفاوت بوده و این عده می توانند در تصمیم های شرکت به صورت مستقیم اثربخش باشند.

چه تضمینی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد؟

اگر بخواهیم شکل سرمایه گذاری در بازارهای بورس را با سایر بازارهای موجود مقایسه کنیم، باید گفت که به شرط انجام خرید و فروش های مبتنی بر دانش و آگاهی، ماهیت سرمایه گذاری در بورس با ضمانت سودآوری بالاتری نسبت به سایر بازارها همراه است. البته سپرده گذاری در بانک و دریافت ضریب سود قطعی به صورت ماهیانه را باید از این دایره بیرون دانست.

نکته: همواره به قانون ریسک بالاتر امکان کسب سود بیشتر توجه داشته باشید.

با توجه به نکته ذکر شده و با سرمایه گذاری در بورس به دلیل مالکیت بخشی از سهام شرکت ها در سود و زیان شرکت ها نیز شریک می شوید ولی در صورت پذیرفتن ریسک ذکر شده با داشتن دانش بورسی لازم، قادر به کسب مقدار قابل توجهی سود بیش از سود بانکی خواهید بود.

سود بانکی بهتر است یا سود بورس؟

پاسخ به این سوال به فردی که قصد سرمایه گذاری دارد و شرایط پیرامون وی، بستگی خواهد داشت. در صورتی که نیازمند دریافت سود قطعی ماهیانه به عنوان درآمد ثابت هستید، سود بانکی علی رغم کوچک تر بودن؛ مناسب خواهد بود. زیرا شما می توانید از دریافت ماهیانه آن اطمینان داشته و روی عدد آن حساب قطعی باز کنید. اما اگر به دنبال کسب سودآوری بیشتری بوده و روی ماهیانه و قطعی بودن رقم آن در یک ماه، پافشاری ندارید، به حتم سودآوری در بازار بورس زمینه بیشتری دارد و پتانسیل های سودآوری در معاملات بورسی بارها بزرگتر خواهد بود.

سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس

برای شناخت سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس، باید بدانیم که سود و زیان روزانه در بورس دارای محدوده ای است به نام دامنه نوسان. سود حاصل نیز روزانه در این محدوده قرار دارد.

به علاوه سهم های مختلف در روز نوسانات زیادی را بعضا تجربه می کنند. به این صورت که ممکن است در ساعات ابتدایی روز سهمی به سقف دامنه  نوسان خود رسیده و پس از آن بازگشت به سمت پایین را بنا بگذارد و همین طور در دامنه نوسان خود بالا و پایین رود تا در پایان روز کاری بورس در یک نقطه بایستد. با توجه به توضیحات فوق، می توان میزان سودآوری در بورس را تخمین زد. بنابراین به نظر می رسد که امکان دستیابی به سودهای قابل توجه و درآمد عالی در بازارهای بورس وجود دارد، اما این مورد منوط به داشتن اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به سهم های مختلف و خرید به موقع و فروش در زمان لازم است. در غیر این صورت نه تنها به سودآوری در بازار بورس دست نخواهید یافت، بلکه احتمال آن وجود دارد که در گام های مختلف، سرمایه اولیه خود را کوچک و کوچک تر نمایید.

چرا باید در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

با سرمایه گذاری در بازار بورس، از خرید و فروش کالاهای فیزیکی چون سکه، ارز، مسکن، خودرو و غیره جهت سرمایه گذاری بی نیاز می شوید. نقد شوندگی در این بازار به سرعت صورت می گیرد و شما می توانید به میزان نیاز خود، استخراج نقدینگی از بخش سرمایه گذاری را داشته باشید. در حالی که در بازاری چون مسکن یا حتی سکه، در صورتی که به طور مثال به 1 میلیون تومان نیاز داشته باشید، باید مالکیت ارزشمندتری را به نقدینگی تبدیل سازید. این شاید در مورد سکه، کمی قابل هضم باشد؛ اما در زمان فروش ملک حتی با فاکتور زمان بر بودن رسیدن به پول نقد نیز روبرو خواهید بود

سرمایه گذاری در بازارهای بورس توصیه می شود، زیرا برای ورود به این بازارها نیازی به سرمایه بزرگ نداشته و می توانید با حداقل سرمایه 500 هزار تومان شروع به معامله کنید.

برای خرید و فروش سهام، نیازی به حضور فیزیکی شما در محل خاصی نخواهد بود و با دریافت کد معاملاتی آنلاین، می توانید معاملات خود در بازارهای بورس را از طریق درگاه اینترنتی کارگزاری به انجام برسانید.

اگر چه ریسک سرمایه گذاری در بازارهای بورس، بیشتر از سرمایه گذاری در بانک است؛ اما پتانسیل های این بازارها برای به دست آوردن سود، به مراتب بیشتر از چیزی است که در سپرده گذاری بانک ها خواهید داشت.

نکته پایانی در مورد سرمایه گذاری در بورس

به نظر می رسد که با مزایا سرمایه گذاری در بورس آشنا شدیم و خود را در معرض یک میدان اقتصادی قوی چند صد قطبی قرار خواهیم داد که پتانسیل سودآوری در هر قطب آن قرار دارد. کافی است که سر آهنربای سرمایه خود را با مطالعات درست و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، به سمت درستی چرخانده و جذب درآمد و ثروت کنید. برای اطلاعات بیشتر درمورد جذب درآمد پیشنهاد می‌کنیم مقاله: "درآمد غیرفعال" را مطالعه نمایید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر