logo

راهنمای انتخاب بهترین تایم فریم برای ترید و نوسانگیری

خانهآموزش بورسبورسبهترین تایم فریم برای ترید و نوسانگیری چیست؟روش شناسایی آن

تایم فریم معامله‌گری یکی از مهمترین موضوعات در معامله‌گری و خرید و فروش سهام است. استفاده درست از تایم فریم‌ها و شناخت کافی از آن می‌تواند در نحوه معامله و کسب سود مناسب، کمک بسیار زیادی کند. از طرفی نوسان‌گیری یکی از روش‌های معاملاتی مورد استفاده توسط معامله‌گران بازار است که می‌تواند در ترید کوتاه‌مدت دقیقه‌ای، روزانه و... کاربرد زیادی داشته باشد. پیدا کردن بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، مطلبی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم، با ما همراه باشید.

تایم فریم یا دوره زمانی در تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از پارامترهای مهم در نحوه انجام معامله، انتخاب تایم فریم یا دوره زمانی است. تایم فریم به بازه‌های زمانی مختلف گفته می‌شود که نمودار قیمتی مطابق با آن، تغییرات و نوسانات قیمتی را در آن بازه نمایش می‌دهد.

در تحلیل تکنیکال برای بهره گرفتن از تحلیل مناسب، تحلیلگران دوره‌های زمانی مختلف مثل دوره زمانی یک ساعته، ساعته و یا روزانه را انتخاب می‌کنند. نمودار قیمتی، در هر بازه زمانی، تغییرات نوسان قیمتی را در آن تایم فریم مشخص می‌کند تا طبق آن بتوان تحلیل خود را انجام داد.

مهم ترین نکته در نوسان‌گیری با تایم‌فریم‌ها

در نوسان گیری، معامله‌گران برای مدت بسیار کوتاهی در معامله می‌مانند و پس از کسب سود (و یا حتی ضرر) در مدت کوتاهی معامله خود را می‌بندند. بنابراین تایم‌فریم‌های کوچک‌تر کاربرد بسیار زیادی در نوسان گیری دارند.

البته بسیاری از معامله‌گران از ترکیب تایم‌فریم‌های بزرگ‌تر و کوچکتر نیز استفاده می‌کنند. بدین شکل که با بررسی تایم فریم بزرگ‌تر، روند کلی بازار را تشخیص می‌دهند و سپس سعی می‌کنند با تایم فریم کوچک‌تر در جهت همان روند نوسان گیری کنند. یعنی اگر با بررسی تایم‌فریم بزرگ‌تر متوجه شوند که روند کلی سهم صعودی است، با استفاده از تایم فریم کوچک‌تر، به کشف نقاط مناسب برای نوسان گیری در جهت افزایش قیمت ورود می‌کنند.

در این پروسه، استفاده از اندیکاتورها که برای نوسان‌گیری تنظیم شده‌اند نیز کاربرد زیادی دارند.

انواع مختلف تایم فریم

هر معامله‌گری که می خواهد در بازار معامله کند، می‌بایست در تحلیل بازار خود تایم فریم مدنظر را انتخاب نماید. تایم فریم به طور کلی بر اساس مدت زمان، به چند دسته تقسیم می‌شوند.

دوره‌های زمانی مختلف می‌تواند به صورت زیر تقسیم‌بندی شوند:

  • یک‌دقیقه‌ای
  • M5 پنج‌دقیقه‌ای
  • M15 پانزده‌دقیقه‌ای
  • H1 یک‌ساعته
  • H4 چهارساعته
  • D روزانه

تایم فریم کوتاه‌مدت

در این نوع از تایم فریم که معمولاً کاربرد بیشتری هم دارند، تایم فریم به بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تقسیم می‌شوند و برای تحلیل روزانه کارایی بالایی دارا هستند.

همان‌طور که از بازه‌های این تایم فریم‌ها مشهود است، انتخاب این تایم فریم‌ها برای بررسی نمودار در کوتاه‌مدت بسیار مؤثر و کاربردی می‌باشد. با انتخاب هر کدام از آنها، نمودار در آن بازه کندل قیمتی و نوسانات آن را نشان می‌دهد.

تایم فریم میان‌مدت

در این تایم فریم، عموماً بازه زمانی یک‌ماهه، دو ماهه و سه ماهه مورد نظر قرار می‌گیرد و نمودار کندل قیمتی مطابق با آن دوره زمانی بررسی می‌شود.

تایم فریم بلندمدت

با اینکه این نوع تایم فریم، کاربرد کمتری در تحلیل تکنیکال دارد اما می‌توان به‌عنوان یکی از انواع تایم فریم مطرح کرد. در این نوع از تایم فریم، بازه زمانی یک‌ساله، دو ساله انتخاب می‌شود و در طی آن دوره زمانی، نمودار قیمتی تحلیل می‌شود.

عوامل موثر در پیداکردن تایم فریم مناسب

دانستن این نکته که چه بازه زمانی برای تحلیل ما گزینه مناسبی است، از چالش‌های مهم در انتخاب تایم فریم برای ترید می‌باشد. برای پیدا کردن بهترین تایم فریم عوامل مؤثری دخیل هستند که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی

برای انتخاب بهترین تایم فریم، هر فردی نسبت به اهداف و ویژگی شخصیتی خود، اقدام به انتخاب دوره زمانی خاصی می‌کند. این مسئله کاملاً به نحوه ترید شما و انتظاراتتان از معامله برمی‌گردد. مدیریت ریسک و عجول یا صبور بودن شما به‌عنوان تریدر عامل مهمی به شمار می‌رود.

نحوه و میزان سرمایه‌گذاری

سرمایه گذار باید نسبت به دارایی خود و طول مدت زمانی که می‌خواهد سهام خود را نگه‌داری کند، تایم فریم خود را انتخاب نماید تا اخلالی در تحلیل، به وجود نیاید.

استراتژی معاملاتی

هر معامله‌گری برای ترید خود، یک استراتژی معاملاتی تعریف می‌کند و بر اساس آن معامله را انجام می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله: "آموزش خرید و فرروش سهام" را مطالعه کنید. در واقع هدف شما از معامله و نوع استراتژی شما، در انتخاب تایم فریم مناسب نقش مؤثری خواهد داشت.

بهترین تایم فریم برای ترید کدام است؟

معامله گران تازه کار قبل از شروع به ترید، برایشان سوال پیش می‌آید که در چه تایم فریمی معامله کنیم؟ همان‌طور که گفته شد، عوامل مختلفی در انتخاب بهترین تایم فریم برای ترید، تأثیرگذار هستند. تایم فریم، به طور کلی بسته به نیاز و هدف معامله‌گران، تعیین می‌شود. اما تایم فریم‌های محبوب برای تحلیل، معمولاً بین تایم فریم‌های روزانه و یا 4 ساعته انتخاب می‌شوند که داده‌های بیشتری در خود ذخیره کرده‌اند.

برای نوسان گیری در زمان کوتاه، تایم فریم‌هایی با بازه کوتاه‌تر مثل 5 دقیقه‌ای، 15 دقیقه‌ای یا 30 دقیقه‌ای انتخاب می‌شوند.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در بورس ایران کدام است؟

حال این سوال پیش میاید که بهترین تایم فریم برای ترید روزانه کدام است؟ در پاسخ باید بگوییم که در دوره نوسانی بازار که تغییرات نوسان قیمتی عمدتاً بالاست، بسیاری از حرفه‌ای‌ها به‌نوعی از خرید خود قصد گرفتن نوسان دارند به شکلی که در قیمت پایین، خریدار هستند و با نوسانات سهام در مدت‌زمان کوتاه، در قیمت بالاتر فروشنده می‌شوند.

طبیعتاً برای نوسان گیری به‌خاطر بازه زمانی کوتاه در معامله، بهتر است از تایم فریم کوتاه‌مدت استفاده کرد. تجربه می‌گوید در دوران نوسان در بورس ایران، بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، دوره زمانی یک‌ ساعته و 4 ساعته می‌باشد.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در فارکس کدام است؟

در بازار فارکس، برخلاف بازار بورس، فضای رقابتی به شکل 24 ساعت و نامحدود است. در فارکس، معامله‌گر در بازه زمانی خاصی نقطه ورود را مشخص می‌کند و در بازه زمانی دیگر نقطه خروج؛ بنابراین بسیار ضروری است که بفهمیم در چه تایم فریمی ورود و خروج خواهیم داشت.

به دلیل نوع معاملات و اینکه تریدرها در بازه‌های زمانی کوتاه، اکثر معاملات خود را انجام می‌دهند، تایم فریم‌های یک‌دقیقه‌ای، 5 دقیقه‌ای، 15 دقیقه‌ای، بهترین تایم فریم در فارکس مرسوم است و می‌تواند داده‌های کافی را در لحظه به معامله‌گران ارائه دهد.

best-timeframe-for-swing-trading-2.jpg

بهترین تایم فریم برای فیوچرز

معاملات در بازار فیوچرز دو طرفه و اهرمی است؛ از این رو باید تایم فریم معامله را براساس اهرم تعیین شده انتخاب کرد. یکی از نکات قابل توجه این است که هر چه میزان تایم فریم بزرگتر باشد، اهرم معامله باید پایین تر بیاید. در تایم کوتاه این عمل بالعکس است. طبق تجربه‌های بدست آمده بهترین تایم فریم برای فیوچرز 15 دقیقه و 4 ساعته است.

بهترین تایم فریم ارز دیجیتال کدام است؟

گرچه پاسخ قطعی به این پرسش نمی‌توان داد اما باید گفت در بازار ارز دیجیتال به‌مانند دیگر بازارهای مالی، سبک و نوع معامله در تعیین بهترین تایم فریم نقش اساسی دارد.

در بازار ارز دیجیتال برای معاملات بلندمدت، دوره زمانی یک‌ماهه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و برای دوران نوسان گیری در بازار و معامله در لحظه، بهتر است از تایم فریم‌های کوتاه‌مدت مثل تایم فریم‌های 5 دقیقه‌ای، 15 دقیقه‌ای و یا 30 دقیقه‌ای استفاده کرد. این نوع تایم فریم برای تصمیمات سریع و بعضاً پرریسک در لحظه و باتوجه ‌به تغییرات نوسانی، مناسب به نظر می‌رسد.

چگونه تایم فریم مناسب خودمان را پیدا کنید؟

در کل برای انتخاب بهترین تایم فریم، تجربه‌کردن انواع تایم فریم‌ها برای هر فردی امری اجتناب‌ناپذیر است چرا که هر معامله‌گر بهتر از هرکسی می‌داند چه روحیه‌ای در قبال سرمایه گذاری خود دارد و چه هدفی را برای معامله دنبال می‌کند. معیارهای انتخاب یک تایم فریم مناسب عبارت است از:

1) شناخت شخصیت و مهارت‌ها

به‌ عنوان تریدر، روحیه و نوع شخصیت خود را بهتر از هرکسی می‌دانید. سبک معاملاتی شما و درک شما از سهام برای اینکه چه بازه زمانی قصد دارید آن را نگه‌دارید و هدف شما از خرید، صرفاً نوسان گرفتن و کسب سود در کوتاه‌مدت است یا می‌خواهید تا یک سال یا بیشتر سهام خود را نگهداری کنید و به فکر سود در بلندمدت هستید.

سرعت، دقت، صبر و دیگر رفتارهای شخصیتی، همگی برای انتخاب مناسب دخیل هستند. با ارزیابی‌کردن فاکتورهای مختلف است که می‌توانید به تایم فریم مناسب خود دست پیدا کنید.

1) تایم فریم‌ها و جنبه روانی آن‌ها

هر معامله‌ای قطعاً با جنبه روانی همراه است. روان و احساسات شما همواره درگیر است که آیا توانسته‌اید معامله موفق با قیمت مناسب، انجام داده باشید یا نه. استرس، عدم تمرکز و رفتارهای هیجانی و یا عجله در ترید، از جنبه‌های روانی در انجام معامله است که باید نسبت به آنها کنترل و آگاهی لازم داشت.

اگر فردی صبور هستید و چندان عجله‌ای برای معامله ندارید یا از هیجانات لحظه‌ای به دور هستید، بهتر است از تایم فریم طولانی‌مدت برای خود انتخاب کنید. برای عمیق‌تر شدن در این موضوع پیشنهاد می‌کنیم راجع به روانشناسی بازار مطالعات بیشتری داشته باشید.

2) تکنیکال و پرایس‌ اکشن

تحلیل تکنیکال دارای ابزارهای قدرتمندی در تحلیل نمودار قیمتی سهام می‌باشد. با استفاده از این ابزارها و الگوهای پرایس‌ اکشن، می‌توان در تحلیل خود، تایم فریم مناسب را پیدا کرد. رسیدن به استراتژی معاملاتی و بررسی دقیق الگوها در تحلیل تکنیکال، از عوامل مهم در تعیین تایم فریم مناسب برای شما می‌باشد. چرا که می‌توانید با داشتن استراتژی، نقاط ورود و خروج معامله را برای خود تعیین و نسبت به آن تایم فریم مناسب را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

تایم فریم‌ها و یا همان دوره‌های زمانی، از مفاهیم مهم و اثرگذار در معامله‌گری می‌باشد. انتخاب بهترین تایم فریم برای تریدرها همواره دغدغه مهمی محسوب می‌شود. چراکه با استفاده از تایم فریم مناسب می‌توان معامله موفق و منطقی داشت. انتخاب بهترین تایم فریم به عوامل و شرایط خاصی وابسته است که در این مقاله سعی کردیم به بررسی این عوامل و ویژگی‌های آن بپردازیم و رابطه انتخاب تایم فریم بر اساس بازارهای مالی و ویژگی رفتاری تریدر را مطرح کردیم.

در پایان ذکر این نکته مهم به نظر می‌رسد که کسب تجربه در معامله و نیز افزایش میزان آگاهی از بازار، در انتخاب تایم فریم مناسب، نقش انکارناپذیری دارد که باید موردتوجه قرار داده شود. از این رو کارگزاری بیدار، خدمات آموزشی و تحلیلی خود را در قالب مقالات و شیوه‌های آموزشی توسط مشاوران و متخصصان حوزه سرمایه‌گذاری، ارائه می‌دهد که برای ارتباطات بیشتر کافی است با کارگزاری در تماس باشید.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر