logo

بهترین تایم فریم‌های معاملاتی بورس ایران

خانهآموزش بورسبورسبهترین تایم فریم‌های معاملاتی بورس ایران

تایم فریم یا همان دوره زمانی از پایه‌ای‌ترین مباحثی است که تمام فعالان بازارهای مالی هنگام ترید در بورس ایران با آن سر و کار خواهند داشت. انتخاب تایم فریم مناسب برای مشاهده نمودارهای تحلیل تکنیکال از ضرورت‌هایی است که هر معامله‌گر یا تحلیل‌گر باید به خوبی با آن آشنا باشد.

در هر هدف مشخص، تایم فریم در زاویه دید، سوگیری ذهنی فرد و همچنین در عملکرد و بازدهی وی تاثیر مهمی دارد. در ادامه به بررسی این مفهوم تکنیکال خواهیم پرداخت و در نهایت نکاتی که در استفاده از تایم فریم مناسب برای بازار بورس ایران باید به آن توجه داشته باشیم اشاره خواهیم کرد.

تایم فریم های معاملاتی چیست؟

در شکل‌گیری نمودارهایی که یکی از ابعاد آن‌ها وابسته به زمان است، مفهوم تایم فریم به میان می‌آید. نمودارهایی که ما در بازارهای مالی مشاهده می‌کنیم عمدتاً نمودارهای قیمت - زمان هستند. هر کدام از داده‌های تشکیل‌دهنده نمودار (مثل اولین قیمت، بیشینه قیمت، کمینه آخرین قیمت و...) در یک دوره زمانی مشخص (یک دقیقه، یک ساعت، یک روز و ...) ثبت می‌شوند و به نمایش در می‌آیند.

آنچه مسلم است هر چقدر دوره زمانی که مشاهده می‌کنیم کوتاه‌تر باشد، جزئیات و نوسانات بیشتری از‌ موج‌های حرکتی قابل مشاهده است و هر چه به سمت تایم‌های بلندتر حرکت کنیم، این نوسانات کاهش خواهد یافت و جهشهای ریز حرکتی کمتر خواهد شد.

در جدول زیر انواع تایم فریم رایج نرم افزار های مختلف اشاره شده است:


مدت

حرف اختصاری

یک دقیقه

M1

10 دقیقه

M5

15 دقیقه

M15

30 دقیقه

M30

یک ساعت

H1

4ساعت

H4

یک شبانه روز

D

یک هفته

W

یک ماه

M

یک فصل

Q

یک سال

Y


تاثیر عمق معاملات سهام در تایم‌ فریم‌های مختلف

بازار ایران نسبت به بازارهای جهانی عمق معاملات کمتری دارد. شاید هنگام مشاهده برخی از نمادها در تایم فریم‌های پایین (عمدتاً در تایم فریم‌های معاملاتی کوتاه‌تر از روزانه) مشاهده کرده باشید که به جای کندل‌ها، خط چین تشکیل شده است.

هنگامی که برای دقایقی معامله انجام نمی‌شود و قیمت ثابت می‌ماند کندل‌ها به صورت خط چین مشاهده می‌شوند. تحلیل در چنین نمودارهایی اعتبار بالایی نخواهد داشت و بهتر است به اندازه کافی تایم فریم را افزایش دهید تا کندل‌های استانداردتری مشاهده کنید. نمادهایی که تعداد و حجم معاملات بالایی دارند کمتر دچار این ایراد می‌شوند.

best-tse-time-frame-1.jpg


تاثیر مدت زمان انجام معاملات بازار ایران در تایم‌ فریم‌های مختلف

این مدت زمان 3.5 ساعته باعث می‌شود که نمایش نمودار در تایم یک ساعته با کمی مشکل روبه رو شود. مثلاً برای تایم یک ساعته، دراین 3.5 ساعت 4 کندل تشکیل می‌شود که 3 کندل اول نماینده نوسانات یک ساعته هستند اما کندل چهارم در 30 دقیقه تشکیل شده است. این مشکل در تایم فریم‌های کوچکتری که بر 3.5 ساعت بخش‌پذیر نیستند نیز بوجود خواهد آمد.

تاثیر بعدی این مدت زمان 3.5 ساعته معاملاتی این است که کندل‌های تایم فریم های معاملاتی 4 ساعته، در 3 ساعت و 30 دقیقه تشکیل شده‌اند. همچنین تایم فریم 4 ساعته با تایم روزانه هیچ تفاوتی ندارد.


سازگاری نرم‌افزارهای تحلیلی با تقویم شمسی

ابتدای هفته در بازار ایران روز شنبه است اما بازارهای سایر نقاط جهان از دوشنبه آغاز می‌شوند. این تفاوت سبب می‌شود، شکل و اندازه کندل‌های هفتگی در نرم افزارهای بومی (پلتفرم معاملاتی اقتصاد بیدار) با نرم افزار های غیر بومی مانند Advanced Get تفاوت داشته باشد. این تفاوت تاریخ میلادی و شمسی در نمایش کندل ماهیانه نیز در نرم افزارهای بومی و غیربومی تفاوت ایجاد می‌کند.

اگر به دقت نمای هفتگی نرم افزارهای غیربومی مثل MetaTrader5 و Advanced Get را با نرم افزار بومی یا نسخه بومی شده نرم افزار Trading View بررسی کنیم، تفاوت شکل و اندازه کندل‌ها که به دلیل تفاوت Open ,High ,Low ,Close رخ داده است، می‌شویم.

برای مشاهده نمودار در تایم فریم‌های هفتگی و ماهیانه بهتر است از نرم افزارهای بومی یا سازگار با تقویم شمسی و بازار ایران استفاده کرد.


شناخت تایم‌ فریم مناسب معاملات بورس ایران

در ادامه، با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر فرد، تایم فریم مناسب را مطرح می‌کنیم:


تایم‌ فریم و روحیه‌ و توانایی افراد

معامله و تحلیل در تایم فریم‌های پایین‌تر، مناسب افرادی است که با دید کوتاه مدت سراغ بازار آمده‌اند. آنها باید بتوانند با حفظ تمرکز، به سرعت به رویدادها واکنش نشان دهند و فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری ندارند.

تایم فریم‌های بالاتر فراخور حال افراد صبور است. افرادی که دید کوتاه مدت نسبت به بازار ندارند و با حوصله منتظر موقعیت مناسب می‌مانند. طبیعتاً هر چه تایم کوتاه‌تری معاملاتمان طول بکشد تعداد موقعیت بیشتری را می‌توانیم شکار کنیم.


تایم فریم مناسب افراد صبور

افراد صبوری که عجله‌ای برای کسب سود در بازار ندارند و می‌توانند برای شکار یک موقعیت مناسب معاملاتی به اندازه‌ی کافی زمان صرف کنند. تایم فریم‌های هفتگی یا نهایتاً روزانه تایم فریم مناسبی برای تحلیل و معاملات آنهاست.


تایم فریم مناسب افراد هیجان طلب

اما افرادی که به دنبال بازدهی‌ها و سودهای کوتاه مدت در بازار هستند، دوام معاملات و تحلیل آنها نهایتاً در حد چند روز یا چند هفته بیشتر نیست.

در واقع می‌توانند از تایم فریم‌های روزانه یا پایین‌تر تا حدی که عمق معاملات اجازه دهد، استفاده کنند.


بهترین تایم فریم برای بورس ایران کدام است؟

بهترین تایم فریم برای بورس ایران، تایم فریم روزانه است. تایم فریم روزانه(D1)، تایم فریمی است که تعداد زیادی از فعالان بازار برای مشاهده نمودارها به سراغ آن می‌روند. بسیاری از تحلیل‌هایی که در بازار مشاهده می کنید در این تایم فریم انجام شده است. دلیل انتخاب آن واضح است، این تایم فریم به نسبت سایر تایم فریم‌ها اشکالات کمتری دارد.

در اکثر موارد کندل‌ها استاندارد مشاهده می‌شوند و عمق معاملات و خلأهای زمانی معاملاتی در ساعات بازار روی آن اثر نگذاشته است. در این تایم فریم کندل‌ها در فرصت‌های زمانی برابر تشکیل شده‌اند (برخلاف تایم فریم یک ساعته). از لحاظ سازگاری نرم افزارها به تقویم شمسی نیز مشکلی پیش نخواهد آمد و با خیال راحت در هر نرم‎‌افزار تحلیلی می‌توان به مشاهده آن پرداخت.

این ویژگی‌ها سبب شده تا تایم فریم روزانه (D1) به رایج ترین تایم فریم در تحلیل‌ها و معاملات بازار ایران تبدیل شود.

پیشنهاد می‌کنیم در محتوای ساعت کاری بورس تهران، راجع به جزییات شروع معاملات در بازارهای مختلف مطالعه بیشتری داشته باشید.


جمع‌بندی

اگر بخواهیم صادق باشیم، نمی‌توان نسخه یکسانی برای تمام بازار و تمام افراد ارائه داد. هر فرد با توجه به روحیات و توانایی‌های خود و هدف خود از بازار، بایست تایم فریم مناسب را شخصاً تشخیص دهد. همچنین طبق همان نکاتی که برای بازار ایران گفته شد، توجه عمق معاملات سهم مد نظر و تفاوت تقویم نرم‌افزارهای بومی و غیر بومی نیز حائز اهمیت است.

عناوین مرتبط

بهترین تایم فریم برای بورس ایران کدام است؟

بهترین تایم فریم برای بورس ایران، تایم فریم روزانه است. تایم فریم روزانه، تایم فریمی است که تعداد زیادی از فعالان بازار برای مشاهده نمودارها به سراغ آن می‌روند. بسیاری از تحلیل‌هایی که در بازار مشاهده می کنید در این تایم فریم انجام شده است.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر