logo

اصلاح بازار در بورس به چه معناست؟ اصلاح بازار بورس تا کی ادامه دارد؟

خانهآموزش بورسبورساصلاح بازار در بورس به چه معناست؟ اصلاح بازار بورس تا کی ادامه دارد؟

وقتی بازار بیش از 10٪ در طی چند هفته یا چند ماه سقوط می‌کند، اصلاح بازار سهام اتفاق می‌افتد. اصلاح بورس به طور معمول هر دو سال یکبار رخ می‌دهد. اصلاح در بورس در هر مدت، بخشی طبیعی از یک چرخه معمول بازار سهام است که به بازار اجازه می‌دهد پس از سودهای قابل توجه قبل از رسیدن به بالاترین سطح، انجام شود.

برای یک معامله‌گر مهم است که تفاوت بین اصلاح و ریزش و پولبک را تشخیص دهد. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که تشخیص زمان اصلاح سهم را کاملاً درست پیش بینی کرده است. بیشتر سرمایه گذاران تمایل دارند در نزدیکی کف بازار بخرند و در نزدیکی بالای بازار سهام خود را بفروشند اما همیشه پیش بینی دقیق نمی‌شود و باعث عملکرد متوسط سرمایه گذار می‌گردد.

بهترین اقدام تهیه یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت بر اساس اهداف خاص و مشخصات ریسک است. اگر پورتفو سرمایه‌گذاری درست و متنوعی داشته باشید، می‌توانید در برابر شوک افت و ریزش بازار یا به‌اصطلاح اصلاح شاخص بورس که منجر به بازدهی مثبت بلندمدت می‌شود، مقاومت کنید.

تازه‌واردان به بازار بورس سوالات متعددی پیرامون اصلاح بورس همچون «اصلاح بورس تا کی ادامه دارد؟ ریزش بورس تا کی ادامه دارد؟ افت شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟» برایشان ایجاد می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم علاوه بر تعریف اصلاح قیمت، به شما بگوییم که چه زمانی اصلاح شروع و چه زمانی به اتمام می‌رسد. با ما همراه باشید. 

1.jpg


در بازار سرمایه اصلاح به چه معناست؟

در سرمایه‌گذاری، کاهش 10٪ یا بیشتر قیمت اوراق بهادار از بیشترین قیمت آن، اصلاح نامیده می‌شود. اصلاحات می‌تواند در مورد دارایی‌های فردی، مانند سهام یا اوراق قرضه یا در شاخص گروهی از دارایی‌ها اتفاق بیفتد.

در واقع تعریف دقیقی از اصلاح وجود ندارد، اما معمولاً برای توصیف کاهش سریع حداقل 10٪ در قیمت دارایی از یک اوج اخیر استفاده می‌شود و اصلاح نامیده می‌شود زیرا معمولاً قیمت را از یک افزایش غیرطبیعی به روند ثابت شده بلندمدت خود برمی‌گرداند.

یک دارایی، شاخص یا بازار ممکن است مختصر یا برای دوره‌های پایدار - روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی بیشتر درگیر اصلاح شود. 

معامله گران از روش‌های تکنیکالی برای پیش‌بینی تشخیص زمان اصلاح سهم و شاخص استفاده می‌کنند. عوامل بسیاری هستند که در ایجاد اصلاح نقش دارند. از تغییر اقتصاد کلان در مقیاس بزرگ تا مشکلات موجود در برنامه مدیریت یک شرکت می‌توانند دلایل اصلاح سهام و شاخص‌ها یا بازارهایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند باشد.

جوزف هوگ، تحلیلگر امور مالی منصوب (CFA) و تحلیلگر سابق بازار سرمایه گذاری وال استریت: «در واقعیت، اصلاحات در بورس اوراق بهادار به طور مکرر اتفاق می‌افتد و تقریباً به آن اندازه که فکر می‌کنید بد نیست.»

استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال سطح حمایت و مقاومت را بررسی می‌کند تا به پیش‌بینی زمانی که یک تغییر قیمت ممکن است به یک اصلاح تبدیل شود، کمک کند. برخی از ابزارهایی که برای تشخیص اصلاح در بورس استفاده می‌شود، شامل استفاده از باندهای بولینگر، کانال‌ها، خط روند برای تعیین محل حمایت و مقاومت در برابر قیمت است.


انواع اصلاح قیمت

نکته کلیدی این است که در واقع دو نوع اصلاح وجود دارد: اصلاحات قیمت و اصلاحات زمانی. تقریباً همه اصلاحات ترکیبی از این دو مورد است، اما درک این موارد به عنوان عوامل جداگانه به شما امکان می‌دهد تا ارزیابی کنید که چه زمانی اصلاح به پایان می‌رسد.

اصلاح زمانی در بلند مدت رخ می‌دهد، یعنی تغییر روند در بازه زمانی بلندمدت‌تری شکل می‌گیرد ولی قیمت کاهش زیادی نخواهد داشت. این اصلاح معمولاً چند روز تا چند ماه طول می‌کشد و قیمت تنها در یک محدوده مشخصی نوسان می‌کند. بیشتر سرمایه‌گذاران بلندمدتی در این اصلاح متضرر خواهند شد.

اصلاح قیمتی، در مدت زمانی کوتاه‌تر شاهد افت قیمت بیشتر سهم یا شاخص خواهیم بود. دوره اصلاح قیمتی حدوداً 3 الی 4 ماه طول می‌کشد.

6.jpg


چه تفاوتی بین اصلاح و ریزش وجود دارد؟

ریزش نسبت به اصلاح کاهش ارزش عمیق‌تر و طولانی‌تری دارد. 
اسپیر می‌گوید: «بازار خرسی یا ریزشی بیش از 20٪ کاهش در بازار را نشان می‌دهد.» درگذشته به طور متوسط ریزش 14 تا 16 ماه بوده است که این مدت بیشتر از یک اصلاح معمول است.»

ریزش بازار اغلب منجر به تغییر چشمگیر سرمایه، سرمایه‌گذاران می‌شود. بازار ریزشی بیشتر مربوط به موضوعات عمیق‌تر و تأثیرگذارتر است که می‌توانند به یک بحران اقتصادی شبیه باشند و نه فقط گزارش‌های ناامیدکننده اقتصادی.

کانتی (Canty) می‌گوید: «اگر موضوعات اساسی‌تری روی بازار تأثیر بگذارد، اصلاح بازار می‌تواند تبدیل به بازار ریزشی شود.»
هوگ می‌گوید: «در یک اصلاح، سرمایه‌گذاران هنوز در مورد درآمد آینده و اقتصاد خوش بین هستند، بنابراین آنها دوباره به بازار می‌آیند تا سهام خود را با قیمت‌های پایین‌تر بگیرند و بازار را به سمت بالاتر سوق دهند.»

در یک بازار ریزشی، تغییراتی در چشم انداز اقتصاد ایجاد می‌شود و احساسات سرمایه‌گذاران منفی‌تر است. حتی پس از کاهش قیمت‌ها، آنها مطمئن نیستند که می‌خواهند از فرصتی استفاده کنند و سرمایه گذاری کنند یا نه! 

از دیگر تفاوت بین سقوط بازار سهام و اصلاح بازار، به عنوان مثال، سقوط بازار سهام 1929 که آغاز رکود بزرگ دو، سه سال طول کشید و دو دهه طول کشید تا بورس سهام ضررهای خود را به طور کامل جبران کرد. سقوط بازار سهام در سال 2008 که هم‌زمان با بحران مالی بود، منجر به یک بازار ریزشی دو ساله و رکود شدید شد. منجر به طولانی‌ترین و قوی‌ترین اصلاح بازار سهام در تاریخ شد.

یکی از کوتاه‌ترین اصلاح‌های سهام در ژانویه 2018 پس از سقوط 12 درصدی بازار طی یک هفته و نیم رخ داد. طی دو ماه، بازار ضررهای خود را به طور کامل جبران کرد و به بالاترین رکورد رسید.

پیدایش ویروس کرونا در سال 2020 یکی از شدیدترین افت‌های ثبت شده در بازار بود، بازار سهام از اوج تاریخی به بازار ریزشی کامل رسید.

5.jpg


چطور اصلاح و ریزش در بازار را تشخیص دهیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره اصلاح بازار بدانید این است: تا زمانی که رسماً روند تمام نشود، نمی‌دانید این اصلاح بازار است یا ریزش!

اصلاح بازار طبق تعریف افت کمتر از 10 یا 20 درصد است. بین زمانی که بازار با کاهش بیش از 10٪ به «قلمرو اصلاح» وارد می‌شود و هنگامی که سقوط می‌کند، نمی‌دانید که این فقط اصلاح است یا سقوط جدی‌تر بازار. معمولاً افت سریع بازار به بیش از 20درصد به عنوان ریزش تعریف شده است. 


6 راه برای شناسایی ریزش قریب‌الوقوع بازار

هدف این مقاله کمک به معامله گران و سرمایه گذاران در درک سرنخ‌ها و ویژگی‌های روان‌شناختی است که اغلب قبل از سقوط بازار است. دو نوع اصلاح وجود دارد، اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی. تفاوت این دو در نوسان قیمت است. 

در ادامه مطبی در مورد مشخصه‌های اصلی برای تشخیص اصلاح سهم (زمانی و قیمتی) صحبت خواهیم کرد. همان‌طور که گفته شد، هیچ‌کس نمی‌تواند روز یا ساعت را پیش بینی کند، اما اگر توجه کنید می‌توانید سیگنال‌ها را تشخیص دهید.

 3.jpg

  • سرنخ شماره 1: سهام پیشرو سقوط می‌کند

اگر سهام پیشرو و به اصطلاح لیدرهای گروه شروع به شکست و سقوط کنند، نشان می‌دهد که بازار در حال ریزش است و پویایی بازار در حال تغییر است.

  • سرنخ شماره 2: اخبار

اخباری مانند اعلام قوانین محدودکننده، تحریم‌ها، تغییر نرخ بهره بانکی، انتشار ویروس همه‌گیر و... می‌توانند بر ریزش تأثیرگذار باشند معمولاً یک رویداد بزرگ رخ می‌دهد که بازار ضعیف شده را پایین می‌آورد. این می‌تواند کاتالیزوری باشد که باعث سقوط می‌شود.

  • سرنخ شماره 3: حدس و گمان بیداد می‌کند

چه کسی می‌تواند روزهای پر جنب‌وجوش سال 99 را فراموش کند که سهام در یک روز صف خرید سنگین و در برخی از سهام با بیش از 5 واحد یا بیشتر افزایش یابد؟ 

اگر چه فضای بازار آن‌چنان طبق حدس و گمان نباشد، اما سرنخ‌هایی وجود دارد که در برخی سهام می‌توانید ادعا کنید که ارزش‌های فعلی بسیار بالا است. 

  • سرنخ شماره 4: فنا و تاریکی رسانه‌ها

اخبار منفی اضطراب و ترس ایجاد می‌کند. هنگامی که رسانه‌ها گزارش می‌دهند که بازار برای چند روز رکورد نزول را داشته (به عنوان مثال "برای پنجمین جلسه معاملاتی متوالی شاخص افت کرد و ... ") ، مردم را مضطرب می‌کند. سایکس می‌گوید: "انتشار اخبار منفی باعث می‌شود مردم به طور دسته جمعی خواستار خروج از بازار شوند، مثل فرار سارق از بانک. زیرا آنها دچار ترس و قرار شده‌اند. " 

  • سرنخ شماره 5: افت قیمت در بازارهای جهانی: کاهش قیمت در بازارهای جهانی به‌خصوص بر سهام دلاری و فلزات اساسی تأثیرگذار و نشانه‌ای از ریزش بازار خواهد بود.
  • سرنخ شماره 6: جذابیت بازارهای رقیب: جذاب بودن سایر بازارهای مالی موجب جلب‌توجه سرمایه‌گذاران به دیگر بازارها می‌شود و می‌تواند موجب ریزش بازار گردد.

7.jpg


در هنگام اصلاح بازار چه کاری باید انجام دهید؟

وقتی بورس افت کند ارزش پرتفوی شما کاهش می‌یابد، اصلاح در بورس گاهی وسوسه‌انگیز است. در هنگام اصلاح شاخص بورس چه نباید بکنید؟

پاسخ ساده است: وحشت نکنید. غالباً اولین واکنش مردم در هنگام نزول سهام ترس و وحشت است که منجر به فروش سهام به هنگام افت شدید ارزش می‌شود. دانستن میزان تحمل ریسک و چگونگی تأثیر آن بر نوسانات قیمت در پرتفوی شما مهم است. از طریق متنوع سازی پورتفو که شامل نگهداری طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها است، سرمایه گذاران می‌توانند خود را از خطر بازار محافظت کنند.

اسپیر می‌گوید: «اگر رویکرد متنوع و منضبطی داشته باشید، بهتر است طی زمان اصلاح مسیر خود را حفظ کنید. سرمایه‌گذارانی باهوش هستند که احساسات خود را کنترل کنند و با مغز خود سرمایه گذاری کنند.»


علت اصلاح چیست؟

سوال مهم تر از اینکه بپرسم اصلاح شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟ باید بپرسم علت اصلاح چیست؟ قبل از هر اقدامی، هوگ توصیه می‌کند که یک گام به عقب برگردید و از تحولات اقتصادی که باعث اصلاح در بورس شده است، مانند گزارش درآمد ناخوشایند یا سایر رویدادهای اطلاع یابید. اگر تغییراتی ایجاد شده است که بر بازارهای سهام تأثیر می‌گذارد، ممکن است نشانه تشخیص زمان اصلاح سهم باشد که شما باید برای اصلاح گسترده یا حتی بازار ریزشی آماده شوید.

البته که این اتفاق به معنای فروش سهم و دارایی نیست برعکس، ممکن است لازم باشد سایر جنبه‌های برنامه مالی خود را تنظیم کنید تا شانس فروش دارایی را در نزدیک به حمایتی‌ترین نقطه بازار، کاهش دهید.

احساسات سرمایه گذاران، شاخص‌های اقتصادی، سیاست‌های جهانی و اخبار فوری، همه در تعیین اینکه آیا اصلاح شروع شده یا نه، نقش دارند.


پورتفوهایی متناسب با تحمل ریسک ایجاد کنید

با اتخاذ تخصیص دارایی که با اهداف و تحمل ریسک شما مطابقت داشته باشد، پورتفوی خود را تشکیل دهید. به‌این‌ترتیب، کمتر تصمیمی برای سرمایه گذاری احساسی هنگام اصلاح خواهید گرفت. 

اصلاحات در بازار اغلب اولین فرصتی است که سرمایه‌گذاران جدید واقعاً درک می‌کنند که تحمل ریسک آنها چه‌قدر است. اگر اصلاح بازار موجب تغییر حال شما شد، باید محافظه کارانه تر سرمایه گذاری کنید.

4.jpg


تفاوت اصلاح قیمت، ریزش و پولبک چیست؟

شیوع کووید19 فشار فوق‌العاده‌ای بر قیمت سهام وارد کرده است و برخی از سرمایه‌گذاران را وادار به فروش کورکورانه و بی رویه موقعیت در زمانی می‌کند که کل بازار روند نزولی دارد. سرمایه گذاران نگران معتقدند «این بار متفاوت است.» با افت بازار، برخی از سرمایه گذاران این دیدگاه را از دست می‌دهند که روند نزولی - و روند صعودی - بخشی از چرخه سرمایه گذاری است. 

در ادامه تفاوت قیمت، ریزش و پولبک را بیان می‌کنیم:

پولبک:

پولبک در لغت تحت عنوان «عقب‌نشینی» یاد می‌شود به معنای بازگشت است. در این حالت، بعد از شکست شدن سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر سهم، روند تغییر می‌کند و یک‌بار دیگر به آن سطح که شکسته شده بود باز می‌گردد. 

اصلاحات:

اصلاح نیز همانند پولبک به معنای تغییر روند است؛ اما تفاوت مهم این دو در این است که پولبک موقت است اما اصلاح و ریزش طولانی‌مدت. ریزش از اصلاح و پولبک طولانی‌تر است.

ریزش: 

در بازار خرسی و ریزشی، اگر از آخرین قیمت از اوج به 20٪ یا درصد بیشتری کاهش یابد، ریزش است.

اصلاحات بازار سهام زمان بسیار خوبی برای خرید سهام مناسب است. اصلاحات در بازار معمولاً به فرصت‌های چشمگیر خرید تبدیل می‌شوند، زیرا غالباً مختصر و ملایم هستند.

تفاوت پولبک ریزش و اصلاح در مدت‌زمان آن‌ها می‌باشد. همچنین، پولبک نشانه تغییر روند و تبدیل مقاومت به حمایت یا تبدیل حمایت به مقاومت است. اما اصلاح به معنای تغییر روند سهم در مدت کوتاه و معمولاً ریزش به معنای تغییر روند سهم در بلندمدت است.


نکات مهم اصلاح شاخص بورس و تشخیص زمان اصلاح سهم 

اصلاح شاخص در بورس چیزی بیش از کاهش متوسط ارزش شاخص بازار یا قیمت یک دارایی نیست. به طور کلی اصلاح در بورس به این معنی است که قیمت 10 تا 20 درصد از ارزش اوج اخیر کاهش داشته باشد و اصلاحات می‌تواند برای شاخص یا حتی سهام شرکت اتفاق بیفتد.

تحلیلگران از نمودار برای پیگیری تغییرات در طول زمان در یک دارایی، شاخص یا بازار استفاده می‌کنند.

اصلاحات و ریزش‌های بازار می‌تواند در اثر موارد زیادی ایجاد شود. گاهی اوقات یک بحران خارجی است، مانند همه گیری ویروس کرونا در مارس 2020. بار دیگر، یک صنعت یا بخش اقتصادی خاص منفجر می‌شود و امواج را به سراسر بازار می‌فرستد، مانند سقوط مسکن و در نتیجه آن بحران مالی سال 2008.

در طی یک دوره اصلاح، دارایی‌های فردی به دلیل شرایط نامطلوب بازار غالباً عملکرد ضعیفی دارند. اصلاحات می‌تواند یک‌زمان ایده‌آل برای خرید دارایی‌های با ارزش بالا با قیمت‌های تخفیف یافته ایجاد کند. با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان باید خطرات مربوط به خریدها را بسنجند، زیرا با ادامه اصلاحات می‌توانند متوجه کاهش بیشتر قیمت شوند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر