logo

فیلتر ورود بازیگر به سهم و نحوه تشخیص ورود بازیگر به سهم

خانهآموزش بورستابلوخوانیفیلتر ورود بازیگر به سهم و نحوه تشخیص ورود بازیگر به سهم

پیش از آغاز معامله‌گری، بهترین استراتژی نقطه ورود به سهم را مشخص کنید. هرچه سهمی ارزشمند باشد، باز هم توجه به نقطه ورود و زمان خریداری آن حائز اهمیت است. از نظر تحلیل گران بهترین نقطه ورود به سهم زمانی است که قیمت آن در کف کانال که نقطه حمایتی محسوب می‌شود، قرار دارد.

یک سرمایه‌گذار می‌تواند با استفاده از مجموعه قوانین تکنیکال، تشخیص نقاط ورود را برای خود ساده کند. به‌عنوان‌مثال، استراتژی معاملاتی یک سرمایه‌گذار فقط هنگامی ممکن است یک نقطه ورود ایجاد کند که سهام از میانگین متحرک 200 روزه خود عبور کند و از خط سیگنال واگرایی همگرایی میانگین متحرک عبور کند.

نقاط ورود را می‌توان در الگوریتم‌های معاملاتی برنامه‌ریزی کرد که به طور خودکار در صورت تحقق شرایط، معاملات را انجام دهید. همچنین الگوریتم‌ها باید به گونه ای باشند که علاوه بر قوانین مدیریت ریسک، نقاط خروج را نیز شامل شوند.

از نگاه تکنیکالیست‌ها، تشخیص نقطه ورود به سهم با استفاده از امواج الیوت، ترازهای فیبوناچی، نقطه مقاومت و حمایت، تقاطع moving averageها و ... مناسب‌تر می‌باشد.

شناسایی نقاط ورود مناسب معامله با استفاده از میانگین‌های متحرک 10، 20 و 50 یکی دیگر از روش‌های تشخیص نقطه مناسب ورود سهام است.

توصیه می‌شود جهت بررسی نقطه ورود به معامله از اندیکاتورهای اصلاحی که دائماً در حال اصلاح هستند، مانند اندیکاتور استوکاستیک استفاده نشود، زیرا در تشخیص نقطه ورود کمکی نخواهد کرد. استفاده از اندیکاتورها برای سهامی کاربرد دارد که هنوز به رشد خود نرسیده‌اند.


علت شناسایی بهترین نقطه ورود مناسب به سهم و اهمیت آن

نقطه ورود به سرمایه‌گذاری به قیمتی اشاره دارد که برای سرمایه‌گذاری یا خرید نقطه امن و مناسب است. یک سرمایه‌گذار نقطه ورود را براساس یک استراتژی معاملاتی به ‌خوبی تعیین می‌کند که خطر سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند و همچنین تصمیمات احساسی را برطرف می‌کند.

همچنین تجزیه‌ و تحلیل در تصمیم‌گیری‌های عینی سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

برای مشارکت در یک سرمایه‌گذاری، شخص باید در معامله خرید یا فروش شرکت کند که به آنها امکان دسترسی به اوراق بهادار موردنظر و سهام را می‌دهد و بداند قیمتی که در آن معامله می‌کنند نقطه ورود مناسب است.

به‌عنوان‌مثال، یک سرمایه‌گذار در مورد یک سهام جذاب تحقیق می‌کند و آن را شناسایی می‌کند، اما احساس می‌کند که قیمت آن بیش از ارزش آن می‌باشد. سرمایه‌گذار در صورت کاهش قیمت تا سطح مشخصی خرید خود را انجام خواهد داد. این به‌عنوان نقطه ورود تعریف می‌شود.

اعمال صبر، حوصله و انتظار برای زمان مناسب خرید به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بازدهی بهتری از سرمایه خود کسب کنند. تعیین هر دو نقطه ورود و خروج از قبل برای به حداکثر رساندن بازده مهم است.

سرمایه‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که بین نقطه ورود و خروج فاصله کافی وجود دارد تا یک نسبت ریسک به سود مناسب برای رشد پایدار پرتفوی فراهم شود و مدیریت سرمایه خود در بورس را به‌خوبی انجام دهند.

یکی از روش‌های متداول، بررسی ورود نقدینگی به سهم و صنعت است. نقدینگی به کارایی یا سهولت تبدیل یک دارایی یا اوراق بهادار به پول نقد، بدون تأثیر بر قیمت بازار اشاره دارد. پول نقد، خود از همه دارایی‌ها نقدشونده‌ترین است. در حالی‌که اقلام مشهود نقدینگی کمتری دارند.


در بازار بورس چگونه ورود نقدینگی را تشخیص دهیم؟

ورود و خروج سرمایه به سهم موجب رونق یا رکود در سهم می‌شود، به همین خاطر برای سرمایه‌گذاران تشخیص سهامی که ورود نقدینگی یا خروج نقدینگی دارند مهم است.

جهت تشخیص ورود و خروج نقدینگی به سهم باید حجم معاملات را مورد توجه قرار دهید. ورود نقدینگی باعث افزایش تقاضا و حجم معاملات می‌شود.

برای پی‌بردن به اینکه سهم با ورود یا خروج نقدینگی همراه بوده است یا نه، دو نکته را باید در نظر داشته باشید:

  • بررسی ارزش معاملات برای تشخیص ورود نقدینگی به سهم
  • بررسی پول هوشمند برای تشخیص ورود نقدینگی به سهم


ارزش معاملات روزانه

ارزش معاملات حاصل‌ضرب حجم معاملات سهم در روز در قیمت پایانی آن سهم می‌باشد.

جهت محاسبه ارزش معاملات کل بازار، باید ارزش معاملات کلیه شرکت‌های فعال در بورس را محاسبه نمود.

حجم معاملات روزانه * سهم در قیمت = ارزش معاملات شرکت


بررسی پول هوشمند

روش دیگری که در بررسی ورود و خروج نقدینگی به سهم مورد توجه قرار می‌گیرد، پول هوشمند است. پول هوشمند سرمایه‌ای است که توسط سرمایه‌گذاران نهادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های مرکزی، صندوق‌ها و سایر متخصصان مالی کنترل می‌شود.

پول هوشمند همچنین به نیرویی اشاره دارد که بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به حرکت در می‌آورد که غالباً توسط اقدامات بانک‌های مرکزی هدایت می‌شوند.

در واقع جهت شناسایی ورود نقدینگی به صنعت یا سهمی خاص، شناسایی پول هوشمند از نکات مهم است.

مردم تصور می‌کنند که پول هوشمند توسط افرادی که درک کاملی از بازار دارند و یا با اطلاعاتی که یک سرمایه‌گذار عادی دارد، نمی‌تواند تشخیص داده شود. تشخیص دقیق پول هوشمند نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد. معمولا افراد معمولی بعد از افراد حرفه‌ای متوجه ورود یا خروج این پول به سهام می‌شوند.

ورود پول هوشمند زمانی رخ می‌دهد که سهم در کف قیمتی خود قرار دارد و در این مواقع بازیگران اصلی سهم اقدام به خرید و افزایش تعداد سهم می‌کنند. در این صورت در سهام یک موج قوی ایجاد می‌شود. جهت تشخیص نحوه تشخیص ورود بازیگر به سهم استفاده از فیلتر ورود بازیگر به سهم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

همانطور که پول هوشمند آهسته و به تدریج وارد سهمی می‌شود، خروج پول هوشمند نیز به‌تدریج اتفاق می‌افتد و شاهد افت قیمت سهام خواهیم بود.

نکته مهمی که باید توجه داشت، تشخیص و تمایز بین اصلاح و خروج پول است.

زمانی که افت قیمت سهم همراه با افزایش حجم معاملات صورت گیرد، نشان‌دهنده خروج پول از سهم می‌باشد.

مثال:

اگر قیمت آخرین معامله 2%- باشد اما قیمت پایانی 2% + بسته شود، می‌تواند نشان‌دهنده احتمال خروج پول باشد.


استفاده از فیلترها برای تشخیص ورود نقدینگی به سهم

در تشخیص ورود نقدینگی به سهم و تشخیص نقطه ورود به سهم علاوه بر بررسی تکنیکال و بنیادی سهم، تابلوخوانی را هم باید مدنظر قرار دهید.

یکی از مواردی که برای تشخیص نقدینگی سهام می‌توان در تابلوخوانی بررسی کرد، استفاده از فیلتر مخصوص بررسی نقدینگی است.

در نوشتن فیلتر ورود نقدینگی باید حجم معاملات را در نظر بگیرید. اگر خود شما با فیلترنویسی آشنایی ندارید، می‌توانید وارد قسمت دیده‌بان بازار سایت مدیریت فناوری بورس تهران شوید و فیلترهای آماده را کپی و در قسمت فیلتر وارد کنید.

برای مثال، فیلتر بررسی ورود نقدینگی حقیقی‌ها در بازار برای کوتاه‌مدت:

 (ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI >3 *(ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI

فیلتر ورود پول هوشمند:

(([ih][0].QTotTran5J + [ih][1].QTotTran5J + [ih][2].QTotTran5J + [ih][3].QTotTran5J + [ih][4].QTotTran5J + [ih][5].QTotTran5J)/6)*4 < (tvol)


فیلترخروج پول هوشمند:

 (tvol)>1.25* [is5] &&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI) <((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI) &&(pl) <=(pc) &&(plp) <0

 (tvol)>1.5* [is6] &&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI) <((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI) &&(pl) <=(pc) &&(plp) <0


جمع‌بندی

در این مطلب به اهمیت نقطه ورود به معامله و پارامترهای قابل توجه جهت انتخاب یک استراتژی معاملاتی پرداخته شد. نقدینگی، بررسی پول هوشمند و حجم معاملات از جمله مواردی است که برای ورود به یک سهم قابل توجه است.


بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر