logo

قیمت طلا روبه افزایش است یا کاهش + رابطه طلا با بورس | قیمت طلا در بورس

خانهآموزش بورسعمومیرابطه طلا با بورس | در طلا سرمایه‌گذاری کنیم یا بورس

سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های محبوب برای حفظ و افزایش ارزش سرمایه‌های شخصی است. طلا در گذشته به عنوان کالای زینتی استفاده می‌شد اما با توجه به تورم‌ و رشد قیمت این فلز گرانبها، سرمایه‌گذاری در طلا بیشتر شد.

بسیاری از مردم روزانه در سایت‌ها به دنبال پاسخ سوالات قیمت طلا در حال حاضر چند است و قیمت طلا رو به افزایش یا کاهش، هستند. در پاسخ به سوال این افراد باید بگوییم که طلا هم مثل دیگر بازارها نیاز به تحلیل و خرید در زمان مناسب دارد. در صورتی که بازارها نزولی شوند و تورم کاهش یابد، بازدهی طلا نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین پیش از سرمایه‌گذاری در طلا باید وضعیت اقتصادی، تورم، ارزش پول ملی، قیمت دلار و ... را بررسی کرد.

خرید طلا نیز تنها به صورت فیزیکی نیست و در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند از بورس کالا و بازارهای مشتقه طلا خریداری کنند. همچنین در صورتی که زمان سرمایه‌گذاری کوتاهی دارند، می‌توانند اوراق صندوق کالایی مبتنی بر طلا خریداری نمایند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به بررسی رابطه طلا و بورس و زمان مناسب سرمایه‌گذاری در این دو بازار بپردازیم. با ما همراه باشید.

رابطه طلا و بورس

طلا و بورس یک رابطه معکوس با یکدیگر دارند به زبان ساده‌تر زمانی که طلا افزایش می‌یابد، بورس شروع به اصلاح می‌کند و بالعکس.

کسانی که قصد تصمیم‌گیری در خصوص خرید طلا دارند باید شاخص طلا، شرایط اقتصاد، قیمت طلا در بورس، قیمت دلار و ... را بررسی کنند. در صورتی شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری در طلا بود، می‌توانید در بورس کالا، بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی طلا سرمایه‎‌گذاری کنید.

چگونه در بورس طلا و سکه بخریم؟

امکان خرید طلا و سکه در بورس کالا و بازار مشتقه وجود دارد. بورس طلا به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی طلا، در این بازار سرمایه شرکت کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به روش‌های زیر از بورس طلا و سکه خریداری کنند:

  • قرارداد اختیار معامله آتی یا سکه طلا
  • صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا
  • قرارداد آتی صندوق طلا
  • گواهی سپرده شمش طلا
  • گواهی سپرده سکه طلا

بنابراین، سرمایه‌گذاران می‌توانند به سادگی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و از افزایش قیمت طلا بهره مند شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید طلا و سکه از بورس، هزینه و ریسک پایین نگهداری آن است.

چه زمانی در طلا و چه زمانی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

تصمیم برای سرمایه‌گذاری در طلا یا بورس به عوامل متعددی بستگی دارد و باید با دقت بسیار بررسی شود. تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری در هر یک از این دو بازار نیاز به تحلیل مالی، اهداف سرمایه‌گذاری، مدت زمان سرمایه‌گذاری،سطح ریسک پذیری دارد. در زیر به برخی از عوامل مهمی که برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در طلا یا بورس مهم هستند، می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری در طلا:

1- تنوع سبد سرمایه‌گذاری: تحلیل‌گران توصیه می‌کنند که هرگز تمام دارایی خود را در یک بازار سرمایه‌گذاری نکنیم. همچنین جهت کاهش ریسک و ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری، در طلا سرمایه‌گذاری نماییم.

2- محافظت در برابر تورم: طلا به عنوان یک منبع محافظت در برابر تورم شناخته می‌شود. در دوران تورم، ارزش طلا معمولاً افزایش می‌یابد به همین دلیل بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است.

3- مدت زمان سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در طلا معمولاً به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی می‌شود. اگر نیاز به پول در مدت کوتاه دارید، سرمایه‌گذاری در طلا ممکن است مناسب نباشد.

سرمایه‌گذاری در بورس:

1- هدف‌های سرمایه‌گذاری: اگر هدف شما رشد سرمایه با بالاترین سود ممکن باشد، بورس می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. بورس ارزش سهام به مرور زمان را افزایش می‌دهد.

2- زمان‌بندی: بورس معمولاً به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همچنین می‌تواند برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز مناسب باشد. زمان‌بندی ورود و خروج از بازار در بورس بسیار مهم است.

3- تحلیل مالی: برای سرمایه‌گذاری در بورس، نیاز به تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و بررسی اقتصاد دارید. باید به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک‌های مخاطره‌آمیز توجه داشته باشید.

4- ریسک‌پذیری: بورس با ریسک‌های بالا همراه است. سرمایه‌گذاران باید سطح تحمل خود به ریسک را بسنجند و سرمایه‌گذاری خود را به تناسب این تحمل تنظیم کنند.

5- سوددهی: قیمت سهام براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود بنابراین نمی‎‌توان به قطعیت وضعیت آینده بورس را پیش‌بینی کرد. رشد بورس به عوامل مختلفی بستنگی دارد.

در کل، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در طلا یا بورس بستگی به اهداف، زمان‌بندی، تحمل به ریسک و تحلیل بازار دارد. ممکن است نیاز باشد ترکیبی از این دو را جهت کاهش ریسک در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشید.

رابطه قیمت طلا و دلار

رابطه دلار و طلا به عوامل متعددی بستگی دارد و تحت تأثیر عوامل اقتصادی و جهانی تغییر می‌کند. قیمت طلا برگرفته طلای جهانی و قیمت دلار است. زمانی که کشور ارز ملی کشور کاهش می‌یابد، تورم ایجاد می‌شود و پس از آن شاهد رشد قیمت دلار هستیم.

از آنجایی که قیمت طلا برگرفته از قیمت دلار است، با افزایش قیمت دلار، قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که رابطه دلار و طلا به طور مستقیم می‌باشد. در زمان‌های که در کشور تورم وجود دارد، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در طلا است.

بنردسته بندی:عمومیبورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر