logo

صندوق مختلط چیست؟ نحوه سرمایه گذاری در آن

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟ مزایا و معایب آن

بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق درآمد ثابت هستند اما به خاطر سود ثابت آن گاها از خرید امتناع می‌کنند. از سوی دیگر برخی از سهامداران درصدد دریافت سود بیشتر از بازار هستند اما ریسک کمتری داشته باشد. به این افراد سرمایه‌گذاری در صندوق ‌های مختلط etf را پیشنهاد می‌کنیم.

صندوق های مختلط etf بهترین انتخاب برای افرادی است که نه آنقدر ریسک‌پذیر هستند که بتوانند سرمایه خود را در صندوق‌های سهامی اختصاصی نگه دارند و نه آنقدر ریسک‌گریز هستند که کل دارایی خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به جذابیت‌های صندوق مختلط، در این مقاله ضمن بررسی این صندوق به بیان مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

صندوق مختلط ترکیبی از صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت بورس است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معمولاً، بخش عمده‌ای از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری می‌شود. از طرف دیگر، در صندوق‌های سهامی، بیشترین بخش سرمایه‌گذاری صرف خرید شرکت‌های بورسی می‌شود، اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، کل سرمایه هم به خرید سهام شرکت‌های بورسی و هم سپرده‌گذاری در بانک اختصاص داده می‌شود. به طور معمول نسبت معمول سرمایه‌گذاری در سهام و بانک در این صندوق‌ها حدود چهل به شصت درصد است.

بدین شکل که در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط تمامی سرمایه به نسبت چهل به شصت بین سپرده بانک، اوراق مشارکت و یا اوراق‌های با درآمد ثابت و یا خرید سهام اختصاص داده می‌شود.

با توجه به ترکیب نوع سرمایه‌گذاری که در بالا توضیح داده شد، می‌توان گفت که صندوق‌های مختلط صرف نظر از ریسک پذیری بیشتر، بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد دارند.

با توجه به اینکه نیمی از سرمایه صندوق‌های مختلط به اوراق مشارکت و سپرده بانکی اختصاص داده می‌شود، بنابراین این صندوق‌ها به نسبت صندوق های سهامی ریسک کمتری دارند.

اگر بازار سهام‌های خریداری شده روندی صعودی بگیرد، در این شرایط بازدهی سود صندوق‌های مختلط از صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر می‌شود.

بنابراین هرچقدر سرمایه‌گذار سرمایه بیشتری را به این صندوق‌ها اختصاص داده باشد، سود بیشتری عایدش می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط مناسب چه سرمایه‌گذارانی است؟

از آنجایی که ذات بازار‌های سهام معمولاً نوسانات زیادی دارد، بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به نسبت صندوق‌های با درآمد ثابت ریسک بیشتری دارد.

به طور کلی تلفیق دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به نسبت سایر صندوق‌ها بهتر ارزیابی می‌شود.

با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط از نظر ریسک و سودهی در حد میانی قرار دارند، نه مناسب افراد ریسک گریز هستند و نه افراد ریسک‌پذیر.

سود و بازدهی این صندوق مناسب افرادی است که ریسک‌پذیری متوسط دارند.

این افراد از طرفی دوست دارند شانس خود را برای داشتن سود بیشتر امتحان کنند و از طرفی هم می‌خواهند سود معقولی نیز داشته باشند.

مزایا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

به طور کلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط مزایای خاصی دارد که عبارتند از:

  • امکان کسب سود بیشتر با ریسک کمتر

از انجایی که بخش بیشتری از سرمایه این صندوق‌ها صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود، ظرفیت این را دارد که سود و بازدهی قابل توجهی از بورس کسب کند.

از طرفی دیگر بخش دیگری از دارایی این صندوق‌ها صرف سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت می‌شود که موجب کاهش ریسک صندوق‌ها می‌شود.

در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط مزایای صندوق‌های سهامی و صندوق درآمد ثابت را یکجا دارند. با این حال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هر کدام عملکرد و بازدهی متفاوتی دارند که باید به صورت جداگانه بررسی شوند.

  • سوددهی بیشتر در دوران رونق

اگر اقتصاد کشور پویا و در دوره رونق باشد، سود و باز دهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به واسطه رونق بازار سهام، افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین این طور می‌توان استنباط کرد که صندوق‌های مختلط در دوره رونق اقتصاد معمولاً بازدهی و سود بیشتری به نسبت صندوق‌های بادرآمد ثابت دارند. هر چند که در دوران رونق بورس صندوق‌های سهامی سود بیشتری را عاید سرمایه‌گذاران خود می‌کنند.

  • زیان و ضرر کمتر در دوران رکورد

اگر اقتصاد کشور راکد شود سود و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به نسبت صندوق‌های سهامی آسیب کمتری را تجربه می‌کند و به اصطلاح کمتر در معرض خطر و ریسک قرار می‌گیرد.

هنگام ورود به دوره رکود، بازار سهام با افت همراه می‌شود و صندوق‌های مختلط نیز از این بابت متحمل زیان می‌شوند، اما قسمتی از دارایی این صندوق‌ها که به اوراق‌های با درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود، دچار ضررو زیان نمی شود و از این حیث به نسبت سایر صندوق‌ها ضرر کمتری می‌بیند.

mutual-investment-fund-1.jpg

  • مدیریت تخصصی

از آنجایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط تحت مدیریت تیم حرفه‌ای و متخصص هستند، معمولاً ریسک کمتری دارند. افرادی که در ابتدای راه فعالیت در بازار بورس هستند و دانش کافی درباره سرمایه‌گذاری و بازار سهام ندارند؛ می‌توانند با خیال راحت سرمایه خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و از مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بهره مند شوند.

«البته پیشنهاد کارشناسان کارگزاری بیدار این است که به منظور انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، حتماً شناخت کافی از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری مختلط و سوابقشان داشته باشید.»

  • نقدشوندگی بالا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی دارند. از آنجایی که این گونه صندوق‌ها معمولاً ضامن نقدشوندگی دارند، سرمایه گذاران می‌توانند هر زمان که خواستند اقدام به خرید و فروش سهم خود کنند.

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

  • محدودیت در خرید

این صندوق‌ها معمولاً ظرفیت محدودی برای هر سرمایه گذار دارند. در واقع صندوق سرمایه‌گذاری مختلط تنها قادر به عرضه تعداد مشخصی از سهام خود به سرمایه‌گذاران است. اگر سرمایه‌گذار نتواند در زمان مقرر تعداد واحد سهام مورد نیازش را خریداری کند، باید منتظر بماند که سایر سرمایه‌گذاران اقدام به ابطال واحد‌های سرمایه‌اشان کنند تا بتواند سهام مورد نظرش را خریداری کند.

  • عدم اطلاع از قیمت لحظه‌ای

اگر صندوق سرمایه‌گذاری مختلط مورد نظر غیر قابل معامله باشد، یعنی اینکه ETF نباشد، قیمت‌های لحظه‌ای و آنی در آن مشخص نیست. این بدان معنی است که اگر امروز بخواهید در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کنید، باید قیمت روز کاری را در نظر بگیرید. یعنی باید مطابق با قیمت قیمت پایانی امروز که ملاک قیمت روز فردا است، سهام خود را خریداری کنید.

  • ریسک بالا در بخش سهامی صندوق

همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم بخش قابل توجهی از سرمایه صندوق‌های مختلط به خرید سهام بورسی اختصاص داده می‌شود. در این صورت اگر نتوانید سرمایه خود را به شکل مناسبی مدیریت کنید زیان قابل توجهی خواهید دید.

چگونه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر سنتان بالای ۱۸ سال است، می‌توانید در صندوق‌های سرمایه مختلط سرمایه‌گذاری کنید. با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق با ارایه مدارک و همچنین تکمیل فرم‌های مورد نیاز و با استفاده از سایت صندوق‌ها می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کنید.

برای سرمایه‌گذاری کردن در صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط ابتدا باید اساسنامه و‌ امیدنامه صندوق را مطالعه کنید و سپس برای خرید حداقلی یونیت یا واحد اقدام کنید.

اکثر صندوق‌ها و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط یک سایت منحصر به خود دارند که اطلاعاتی مهمی از قبیل قیمت ابطال، قیمت صدور، تعداد واحد‌های در اختیار سرمایه‌گذاران، ‌امید نامه، نام مدیران سرمایه‌گذاری و همچنین اساسنامه را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

در صورتی که قصد خرید اوراق صندوق های مختلط ETF را داشته باشید می‌توانید نماد آن صندوق را در پنل کاربری خود در کارگزاری جست‌وجو و خرید کنید.

«البته پیشنهاد سایت کارگزاری بیدار این است که ضمن بررسی سایت مورد نظر و همچنین عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط برتر، حتماً از دانش و تخصص متخصصان و مشاوران حرفه‌ای بازار کمک بگیرید».

جمع‌بندی

در این مقاله از کارگزاری اقتصاد بیدار به چگونگی و نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط پرداختیم و نحوه کارشان را مفصلاً توضیح دادیم. قبل از توضیحات کلی بیان کردیم که اصلاً صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست. سپس میزان بازدهی و سود و همچنین سایر موارد در مورد صندوق‌های مختلط را بررسی کردیم.

به طور مشخص عنوان کردیم که ریسک این صندوق‌ها به نسبت سایر صندوق‌های سهامی کمتر است، لذا می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که به دنبال سودی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت هستند.

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط و آشنایی بیشتر با این حوزه مشاوران حرفه‌ای کارگزاری بیدار آماده ارائه خدمات اختصاصی و همراهی شما هستند.

عناوین مرتبط

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که 40 درصد از دارایی خود را در بازار سهام و 60 درصد از دارایی خود را در اوراق مشارکت، سپره بانکی و ... سرمایه‌گذاری می‌کند. ریسک این صندوق از صندوق سهامی کمتر و بازدهی آن از صندوق درآمد ثابت بیشتر است.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر