logo

درآمد غیرفعال چیست؟ بهترین درآمد غیرفعال و انواع درآمد غیرفعال

خانهآموزش بورسعمومیدرآمد غیرفعال چیست؟ بهترین درآمد غیرفعال و انواع درآمد غیرفعال

شرایط اقتصادی باعث شده تا راه‌های افزایش بهره‌وری و کسب درآمد بیشتر با استقبال زیادی روبه‌رو شوند؛ یکی از این روش‌ها، کسب درآمد غیرفعال است. درآمدی که بدون فعالیت پیوسته به سمت حساب شما سرازیر شود و در طول زمان رشد کند. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ برای آشنایی برای درآمد غیرفعال ،ابتدا به سوال درآمد غیرفعال چیست؟ پاسخ می‌دهیم، سپس به تفاوت آن با درآمد فعال می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

passive income چیست؟

تصور اینکه درآمدهای غیرفعال بدون نیاز به تلاش به دست می‌آید، اشتباه است. درآمد غیرفعال به درآمدی می‌گویند که بدون فعالیت مستمر و مستقیم شما حاصل شود؛ اما این بدان معنی نیست که هیچ تلاشی لازم ندارد. در مقابل، درآمد فعال به تلاشی روزانه، پیوسته و همیشگی نیازمند است. به عبارت دیگر در درآمد فعال شما به ازای ساعت کاری خود حقوق می‌گیرید اما در درآمد غیرفعال شما مناسب با ارزشی که ساخته‌اید، درآمد خواهید داشت.

تفاوت درآمد فعال و درآمد غیرفعال

درآمد فعال و درآمد غیرفعال چند تفاوت عمده دارند که به شناخت بهتر آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های درآمد فعال و غیرفعال اشاره می‌کنیم.

بهره‌وری بیشتر نسبت به زمان

در درآمد فعال شما به ازای هر ساعت کار، درآمد مشخصی دارید. این رقم کم یا زیاد نمی‌شود. اگر یک روز سر کار حاضر نشوید، آن مبلغ را از دست می‌دهید. خلاصه در درآمد فعال با یک فعالیت همیشگی، یکنواخت و با درآمد ثابت روبه‌رو هستید. اما درآمد غیرفعال بدون صرف زمان هم در حال رشد خواهد بود. زمانی که شما خواب هستید، سر کار هستید یا به تفریح رفته‌اید، درآمد غیرفعال کم یا قطع نمی‌شود.

قابلیت پیشرفت در راستای علاقه

درآمد فعال شما همیشه به کار ثابتی تعلق می‌گیرد. شما نمی‌توانید در کار خود خلاقیت زیادی به خرج بدهید. بلکه باید از دستورالعمل‌ها پیروی کنید و کار را به شکل درخواستی تحویل دهید. در درآمد غیرفعال شما می‌توانید به کار موردعلاقه خود بپردازید. در این حالت شما قابلیت پیشرفت بی‌نهایتی دارید و می‌توانید هرچقدر که بخواهید در کارهای خودتان خلاقیت به خرج دهید. در درآمد غیرفعال خلاقیت و نوآوری می‌تواند منجر به درآمد بیشتر هم بشود. در حالیکه درآمد فعال چنین خاصیتی ندارد.

انواع درآمد غیر فعال

درآمد غیرفعال انواع متنوعی دارد. هریک از این راه‌ها می‌تواند شما را به درآمد غیرفعال مستمر برساند. کافی است که مسیر درست و مناسب خودتان را بشناسید و صبور باشید.

طی زمان، صبر شما به ثمر می‌نشیند و شما شاهد درآمدی خواهید بود که حتی زمان خواب شما در حال رشد است. حال می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه درآمد غیرفعال داشته باشیم.

1- سرمایه‌گذاری

گاهی درآمد غیرفعال از طریق سرمایه گذاری میسر می‌شود. برای این کار کافی است که شما دارایی ارزشمندی را تهیه و نگهداری کنید.

به مرور زمان ارزش آن دارایی افزایش پیدا کرده و شما صاحب درآمدی مضاعف بر آن دارایی خواهید شد. این دارایی می‌تواند ملک، زمین، سهام و طلا یا مواردی از این دست باشد.

2- مشارکت در پروژه‌های سودآور

پروژه‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای خلاق زیادی هستند که در انتظار سرمایه به‌سر می‌برند. شما می‌توانید با مشارکت و سرمایه‌گذاری در یک پروژه ارزشمند، در سود و زیان آن‌ها شریک شوید. اگر یک پروژه بتواند به موفقیت برسد، درآمد غیرفعال سرشاری نصیب شما می‌شود.

3- ایجاد کسب‌وکار آنلاین

نوع دیگر درآمد غیرفعال از طریق ایجاد یک کسب‌وکار آنلاین است. با شیوع کرونا بسیاری از افراد به اهمیت یک کسب‌وکار مستقل و آنلاین پی بردند. بازار فروش آنلاین هنوز جای زیادی دارد و با کمی خلاقیت می‌توان مشتریان وفادار بسیاری پیدا کرد. کافی است اصول مدیریت کسب‌وکار را بیاموزید و با برنامه‌ریزی، کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید.

یک روش برای ایجاد درآمد غیرفعال

حال که با انواع درآمد غیرفعال آشنا شدید، بد نیست روش‌های ایجاد آن را هم بیشتر بشناسید. شاید یک درآمد غیرفعال در نزدیکی شما باشد و فرصت آن را از دست بدهید.

خرید دارایی ارزشمند

یکی از بهترین راه‌های رسیدن به درآمد غیرفعال، خرید دارایی ارزشمند است. کافی است که به شناسایی فرصت‌های بازار بپردازید. چند نمونه درامد غیر فعال را بیان می‌کنیم. برای مثال، خرید صندوق های سرمایه گذاری در سهام می‌توانند انتخاب شایسته‌ای باشند. چرا که شرکت‌های بزرگ و سودساز زیادی در بازار بورس فعال هستند و زمان ثابت کرده که سود بازار بورس از دیگر بازارهای موازی مانند طلا به مراتب بیشتر بوده است.

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند درآمد غیرفعالی برای شما باشد تا در زمان‌های طولانی، بتوانید یک پس‌انداز ارزشمند و درآمدی مستمر و سرشار را در کنار خودتان داشته باشید. البته تنها فرصت سرمایه‌گذاری در بورس محدود به صندوق سهامی نیست.

شما می‌توانید در صندوق طلا، صندوق درآمد ثابت و حتی صندوق های کالایی مانند زعفران سرمایه‌گذاری کنید. همچنین اگر مهارت معامله‌گری را در خودتان پرورش دهید، استفاده از فرصت‌های معاملاتی بورس می‌تواند درآمد غیرفعال مناسبی برای شما ایجاد کنند.

تقویت دیدگاه بلندمدتی

برای اینکه بتوانید به درآمد غیرفعال برسید، در ابتدا باید افق دید خودتان را بلندمدت کنید. افق کوتاه‌مدت باعث می‌شود تا نتوانید فرصت‌های مناسب را شناسایی و به‌خاطر ترس‌های کوچک، سرمایه خودتان را هم کوچک کنید.

با تقویت دیدگاه بلندمدتی، که از مسیر تقویت صبوری می‌گذرد، فرصت‌های اقتصادی زیادی را در نزدیکی خودتان پیدا می‌کنید که می‌تواند یک درآمد غیرفعال عالی برای شما باشد.

یادگیری مهارت‌های جانبی

به عنوان گام سوم باید مهارت‌های جانبی خودتان را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا شرایط بحرانی مانند ابتدای همه‌گیری کرونا، از پس خودتان بربیایید و بدون درآمد نمانید. همچنین یادگیری مهارت‌هایی مانند مهارت‌های مالی باعث می‌شود تا سرمایه‌تان را به راحتی از دست ندهید و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را بهتر از دیگران شناسایی کنید.

مزایای درآمد غیر فعال

درآمد غیرفعال همانطور که از نامش پیداست، مزایایی دارد. مهم‌ترین مزیت آن همین است که پس از ابتدای کار، دیگر نیاز به فعالیت مستقیم ندارد.

به عبارتی شما کافی است که سنگ بنای آن را درست بگذارید. این دیوار تا ثریا راست می‌رود و برای شما سود می‌سازد. دیگر مزایای ایجاد یک منبع درآمد غیرفعال را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مقابله با تورم

مزیت دیگر درآمد غیرفعال، برنده شدن شما در شرایط دشوار اقتصادی مانند تورم مزمن است. وقتی که در کشور تورم وجود دارد، ارزش سرمایه‌های نقدی شما روزبه‌روز کاهش می‌یابد. اما اگر بدانید چگونه یک درآمد غیرفعال بسازید، می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر تورم محافظت کنید.

آزادی زمانی و مکانی شما

درآمد غیرفعال وابسته به زمان و مکان خاصی نیست. در هرکجا که باشید و در هر ساعت شبانه‌روز امکان کسب درآمد غیرفعال وجود دارد. به یاد بیاورید که درآمد فعال تنها از طریق کار مستقیم در یک زمان و مکان مشخص محقق خواهد شد. این مزیت باعث آزادی عمل و رضایت خاطر بیشتر شما می‌شود.

استقلال مالی

با وجود درآمد غیرفعال دیگر رسیدن به آرزوها و خواسته‌های منطقی شما دور از دسترس نخواهد بود. شما می‌توانید با کسب درآمد غیرفعال با برنامه‌ریزی و پیشرفت در کارهایتان به اهداف مالی خود برسید. استقلال مالی همچنین باعث آسودگی و استرس کمتر شما هم خواهد بود. استرس کمتر هم به سلامتی شما کمک می‌کند! می‌بینید؟ کسب درآمد فعال می‌تواند همینقدر خوب باشد.

معایب درآمد غیر فعال

داشتن درآمد بیشتر می‌تواند مزایای زیادی برای شما ایجاد کند. اما از نظر شما چه معایبی می‌تواند داشته باشد؟ در ادامه مطلب با برخی از معایب درآمد غیرفعال آشنا می‌شویم.

ریسک؛ اصلی‌ترین مشکل درآمد غیر فعال

وابسته به روش انتخابی شما برای ایجاد منبع درآمد غیرفعال، ریسک آن متفاوت است. برای مثال ممکن است کسب‌وکارتان با وجود تلاش شما به موفقیت نرسد. در این حالت شما هرچند هزینه خاصی نکرده‌اید، اما وقت و انرژی‌تان به هدر خواهد رفت. همچنین ممکن است با سرمایه‌گذاری اشتباه، سرمایه‌تان در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت در معرض آسیب قرار بگیرد. بنابراین سعی کنید حتماً ریسک مالی اقدام خودتان را بسنجید و بیشتر از آستانه تحمل خود ریسک نکنید.

نارضایتی یا ناامیدی از شغل و درآمد فعال

بسیاری از افراد گمان می‌کنند به محض رسیدن به یک درآمد غیرفعال مجاز هستند تا شغل اصلی و درآمد فعال خود را کنار بگذارند. این کار بسیار اشتباه است. چرا که درآمد غیرفعال قرار نیست جای شغل اصلی شما را بگیرد.

حداقل تا سال‌ها نباید این ریسک را بکنید و درآمد فعال خودتان را قطع کنید. این مسئله می‌تواند آسیب‌های جدی به شما و خانواده‌تان وارد کند.

وسوسه و احساسی شدن

درآمد غیرفعال را به چشم یک کمک در شرایط اقتصادی فعلی ببینید و سعی کنید به صورت منطقی با آن مواجه شوید. قرار نیست یک شبه پولدار شوید یا پول مفت به‌دست آورید.

به هیچ عنوان با ایجاد درآمد غیرفعال وسوسه نشوید تا با هزینه گزاف آن را توسعه دهید. صبر کنید و اجازه بدهید تا مسیر طبیعی رشد خود را طی کند، شما هم در این مدت به کارهای خودتان مشغول شوید.

بهترین درآمد غیر فعال

کسب درآمد غیرفعال اگر با برنامه‌ریزی و به صورت منطقی باشد، می‌تواند یکی از بهترین تصمیم‌های مالی زندگی شما باشد. با این حال انتخاب بهترین درآمد غیرفعال کار ساده‌ای نیست. به نظر می‌رسد آن کاری که زمان و وقت کمتری بخواهد و ریسک آن هم در بلندمدت چندان بالا نباشد، گزینه مناسبی برای این موضوع است.

انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب و تقسیم بخشی از پس‌انداز میان آن‌ها و همچنین یادگیری سواد مالی، می‌تواند بهترین درآمد غیرفعال برای شما شود. چرا که در بلندمدت سوددهی آن ثابت‌ شده است و دردسر آن هم زیاد نیست. البته باید شرایط بازار را در نظر بگیرید و بدون مشورت یا یادگیری وارد آن نشوید. همچنین سرمایه خودتان را روی انواع دارایی از صندوق سهامی تا صندوق درآمد ثابت و صندوق طلا تقسیم کنید تا ریسک‌تان کمتر شود.

جمع‌بندی

راه رسیدن به درآمد غیرفعال بسته نیست، اما اصلاً هم آسان و ساده نخواهد بود. هرچند در شرایط اقتصادی فعلی پذیرش سختی ابتدای مسیر، به شیرینی ثمره انتهای آن می‌ارزد.

شما هم می‌توانید با یادگیری مهارت، مشورت و انتخاب‌های هوشمندانه، به سمت ایجاد درآمد غیرفعال حرکت کنید.

عناوین مرتبط

درآمد غیرفعال چیست؟

درآمد غیرفعال به درآمدی می‌گویند که بدون فعالیت مستمر و مستقیم شما حاصل شود؛ اما این بدان معنی نیست که هیچ تلاشی لازم ندارد. انواع درآمد غیرفعال همچون سرمایه‌گذاری، مشارکت در پروژه‌های سودآور و ایجاد کسب‌وکار آنلاین است.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر