logo

مزایا و معایب سبدگردانی

خانهآموزش بورسبورسمزایا و معایب سبدگردانی در بورس چیست؟

سرمایه‌ گذاری در بورس همواره با ریسک‌ پذیری خاص خود همراه بوده و عدم توجه به ریسک موجود در آن می‌تواند ضررهای زیادی را به سرمایه‌ گذاران تحمیل کند. شناخت دقیق از وضعیت بازار بورس و سهام موجود در آن می‌تواند تا حدودی به معاملات موفق و ایده‌آل کمک زیادی کند. در این خصوص راهکارهایی مثل سبدگردانی در بورس می‌تواند راهگشا و کارساز باشد.

در ادامه مقاله سبدگردانی چیست؟ به جهت سوالات متعددی که درباره سرمایه‌گذاران در سبدگردانی ایجاد می‌شود، در این مطلب از کارگزاری بیدار سعی داریم تا در مورد مزایا و معایب سبدگردانی در بورس صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

منظور از سبد گردانی چیست؟

سبد گردانی به فرایندی گفته می‌شود که به طور غیرمستقیم توسط شرکت، نهاد و یا افراد متخصص در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس انجام می‌شود. در این فرایند، افرادی که قصد دارند در بازار بورس سرمایه‌ گذاری نمایند ولی زمان کافی و یا دانش لازم آن را ندارند، سرمایه مورد نیاز خود را در اختیار شرکت‌های سبدگردان می‌گذارند تا آنها بر اساس وضعیت بازار و میزان ریسک‌پذیری، سرمایه را میان چند سهم تقسیم کنند و سبد سرمایه‌ گذاری تشکیل بدهند و آن را مدیریت کنند.

portfolio-management-pros-cons-1.jpg

مزایای سبد گردانی

سبدگردانی در بورس مزایای گوناگونی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پایین آوردن میزان ریسک

وقتی شما با شرکت‌های سبدگردان در ارتباط هستید، به دلیل شناخت بهتر سبد گردان‌ها در مورد وضعیت سهام حاضر در بازار بورس، به میزان قابل‌ توجهی ریسک خود را در خرید سهام به حداقل می‌رسانید.

  • امنیت خاطر در سرمایه‌ گذاری

با سبد گردانی توسط متخصصان بازار سرمایه، شما به عنوان سرمایه‌ گذار خیالتان بابت امنیت در سرمایه‌ گذاری و روند خرید و فروش راحت است؛ چرا که سبدگردان تمامی جوانب را برای چینش سبد مناسب به کار می‌گیرد.

  • مدیریت زمان

معامله در بازار بورس و توجه به نحوه خرید و فروش سهام، کاری زمان بر محسوب می‌شود. شما باید در طول روز حواستان به معاملات و گزارش‌های سهام باشد. با سبدگردانی می‌توان در زمان خود به میزان قابل توجهی صرفه‌ جویی کرد و این کار را به کارشناسان بازار سرمایه سپرد.

  • منعطف بودن

سبد گردانی این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا نسبت به سبد سرمایه خود آگاهی و دسترسی کامل داشته باشد. همچنین شرکت‌های سبد گردان این امکان را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند تا طیف وسیعی از سهام اعم از سهام صنعتی، خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌ گذاری را در سبد خود داشته باشد و در این مورد با هم تعامل و تفاهم داشته باشند.

  • اختصاصی بودن سبد سهام

سبد گردان با بررسی شخصیت شما و نوع رفتاری شما به‌ عنوان سرمایه‌ گذار، سبدی مختص رفتار شما تشکیل می‌دهد. این عوامل می‌تواند بستگی به روان‌شناسی افراد، نوع ریسک‌ پذیری و عجول یا صبور بودن فرد داشته باشد.

  • مدیریت پرتفوی

داشتن استراتژی معاملاتی و انتخاب پرتفوی مناسب برای سرمایه‌ گذاری در بورس امری بسیار مهم تلقی می‌شود. با انتخاب سبدگردان مجرب، مدیریت سبد سرمایه شما به بهترین شکل صورت می‌گیرد تا بخش مهمی از دغدغه شما کنار گذاشته شود.

  • سود خوب

در شرایطی که روند بازار صعودی باشد، سود سبدگردانی افزایش می‌یابد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله: آیا سود سبدگردانی تضمینی است؟ مراجعه کنید. 

معایب سبدگردانی

در کنار مزایای مهمی که سبدگردانی در بازار دارد اما باید این نکته را هم گفت که سبدگردانی دارای معایبی هم می‌باشد که سعی می‌کنیم به برخی از آنها اشاره کنیم.

  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای سبد گردانی

شرکت‌های سبد گردان به طور معمول برای انجام فرایند سبد گردانی، حداقل سرمایه را تعریف کرده‌اند که ممکن است بسیاری از سرمایه‌ گذاران قصد آوردن چنین سرمایه را به بازار نداشته باشند. این حداقل سرمایه معمولاً از 500 میلیون تومان تا ارقام بالاتر تعریف می‌شود.

  • کلاهبرداری

به‌واقع باید گفت که هر شرکتی برای سبدگردانی قابل اعتماد نیست و می‌بایست حتماً قبل از عقد قرارداد، مجوزهای فعالیت و سابقه شرکت را بررسی کرد تا در دام افراد سودجو قرار نگرفت.

  • سبد گردان‌های نامناسب

در مواردی دیده می‌شود که سبد گردانی به‌خاطر تجربه ناکافی نتیجه مطلوبی را نداشته است. سابقه و تجربه در زمینه بورس بسیار حائز اهمیت است. شاید هیچ چیزی به‌اندازه این دو در تعیین سبدگردان مناسب مهم نباشد. حتماً سراغ سبد گردان‌هایی باید رفت که تجربه کافی در بازار سرمایه را داشته باشند و بخصوص نتایج مطلوبی از خود در گذشته به جای گذاشته باشند.

خطرات سبدگردانی

نظرات در مورد سبدگردانی متفاوت است اما باید بدانید که قانونی بودن یک عملیات منوط به انعقاد قرارداد سبدگردانی قانونی میان طرفین است اما گاهی سودجویان بازار با اضافه کردن بند‌هایی به قرارداد راهی برای نفوذ به دارایی سرمایه‌گذاران پیدا می‌کنند. از آنجایی که کارمزد در نظر گرفته شده برای همه سبدگردان‌ها مشابه نیست، برخی از این شرکت‌ها با ارائه‌بندهای غیر قانونی در قرارداد میزان کارمزد سبدگردانی را حتی به چندین برابر افزایش می‌دهند.

گاهی اوقات نیز با قراردادن بند‌هایی در این قرارداد خود را از سهیم بودن در زیان احتمالی بیرون می‌کشند و به این صورت با بالاترین نرخ از کارمزد و کمترین سهم از زیان احتمالی، کلاهبرداری می‌کنند.

نکاتی راجع به سبد گردانی

  •  تحقیق و مشورت در مورد پیداکردن بهترین و قابل ‌اعتمادترین سبد گردان‌ها را فراموش نکنید.
  • حتماً تجربه و سابقه سبدگردان و نتایج گذشته آن را مدنظر قرار بدهید.
  • شرکت‌هایی را برای سبد گردانی انتخاب کنید که تحلیلگران و کارشناسان خبره و قوی داشته باشند.
  • خدمات سبد گردانی نظیر گزارش‌ها ماهیانه، پشتیبانی قوی، قرارداد منظم و دقیق و مشاوره‌های لازم را همواره در نظر داشته باشید. سبد گردانی مناسب‌تر است که خدمات ویژه‌ای را به مخاطبش ارائه بدهد.
  • در مورد کارمزد و مالیات حتماً قبل از عقد قرارداد صحبت کنید.
  • از تجربه سرمایه‌گذارانی که با انواع سبد گردان‌ها کار کرده اند استفاده بهینه کنید.

 جمع‌بندی

سبد گردانی در بازار سرمایه همواره دارای مزایا و معایبی بوده است که باید مورد توجه قرار داد. انتخاب سبد گردان مناسب می‌تواند امنیت فکری و سودآوری برای سرمایه‌ گذاران داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی برخی از مزایا و معایب سبد گردانی پرداختیم و نکاتی را راجع به انتخاب سبد گردان ذکر کردیم.

کارگزاری اقتصاد بیدار با داشتن سابقه طولانی در بازار بورس و نیز بهره‌بردن از کارشناسان خبره، خدمات سبدگردانی اختصاصی و آموزشی خود را به علاقه‌ مندان و سرمایه‌ گذاران حوزه سرمایه‌ گذاری ارائه می‌دهد و امید است این مطلب مورد توجه قرار گرفته شده باشد.

عناوین مرتبط

سبدگردان بورس چیست؟

سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌ای بیش از 500 میلیون تومان دارند جهت کسب بازدهی بیشتر از بورس، سرمایه خود را به سبدگردان‌های دارای مجوز می‌سپارند.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر