logo

معنی رنج قیمت |رنج قیمت یعنی چه |رنج کشیدن در بورس | اصطلاح رنج در بازار

خانهآموزش بورستابلوخوانیرنج کشیدن در بورس چیست؟

پیش از ورود به بازار بورس اصطلاحات رایج آن را بیاموزید چرا که ممکن است دچار ضرر شوید. رنج کشیدن یکی از کلمات پرتکرار در بازار مالی است که توسط بزرگان بازار ایجاد می‌شود.

برخی اصطلاح رنج در بازار و رنج کشیدن را به جای یکدیگر به کار می‌برند که اشتباه است. این دو اصطلاح با یکدیگر متفاوت هستند و در شرایط متفاوت به کار می‌روند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به تعریف رنج کشیدن، رنج زدن در بورس و تفاوت این دو با یکدیگر می‌پردازیم. با ما با همراه باشید.


مفهوم رنج کشیدن در بورس

زمانی که سرمایه‌گذاران قدرتمند وارد سهمی می‌شوند، سپس قیمت آن را به سمت مثبت و یا منفی به یکباره تغییر می‌دهند، به اصطلاح رنج کشیدن گفته می‌شود.

رنج کشیدن سهام در بازار بورس به زبان ساده یعنی حرکت دادن قیمت یک سهم به سوی قیمت‌های بالاتر یا پایین تر از قیمت فعلی که در نهایت منجر به ایجاد صف خرید یا فروش می‌شود.

اغلب رنج کشیدن در سهام توسط بازیگران سهم انجام می‌شود. این بازیگران به دلیل داشتن قدرت خرید یا فروش بالا، جزو سهامداران کلان سهم محسوب می‌شوند و می‌توانند به راحتی قیمت سهام را به سمت و سوی هدف خود سوق دهند که احتمالاً قصد دست‌کاری قیمتی و یا فریب معامله گران دیگر را دارند.

بازیگر سهم می‌تواند افراد حقیقی و یا شرکت‌های حقوقی باشند. رنج کشیدن در بورس، هم در سهام کوچک و هم در سهام قدرتمند و بزرگ، می‌تواند صورت بگیرد و باعث تغییرات و نوسانات زیاد قیمتی در سهم می‌شود. به شکلی که در لحظه ای می‌تواند سهم را از منفی به مثبت و یا از مثبت به منفی ببرد.


انواع رنج کشیدن در بورس

در معاملات بورس دو نوع رنج اتفاق می‌افتد:

  • رنج کشیدن مثبت
  • رنج کشیدن منفی

در رنج کشیدن مثبت، بازیگر سهم که از قدرت خریداری بالایی برخوردار است، بنا بر استدلال خود، سهام را در قیمت‌های پایین خریداری می‌کند و با رنج مثبت، قیمت سهام را به سمت مثبت و قیمت‌های بالا، می‌برد. گاهی ممکن است این رنج مثبت، تا صف خرید شدن سهم پیش برود.

رنج منفی کشیدن در بورس، زمانی اتفاق می‌افتد که بازیگر سهم قصد دارد تا قیمت سهم را از قیمت‌های مثبت، به سمت قیمت‌های پایین سوق دهد و افزایش فروش در سهم ایجاد کند و از طرفی خود در قیمت‌های پایین خریدار باشد تا دوباره قیمت سهم افزایش پیدا کند.

رنج منفی در سهم می‌تواند تا صف فروش سهم هم پیش برود اما این صف فروش چندان پایدار نمی‌ماند. چرا که بازیگر سهم می‌خواهد تمام سهام را در صف فروش خریداری کند.


هدف از رنج کشیدن در بورس

حالتی را متصور شوید که شخصی به مقدار بسیار زیادی سهام یک سهم را خریداری کرده و حالا قیمت سهام به میزان مطلوب وی رسیده است. حال چگونه می‌تواند این حجم سنگین را به فروش برساند؟

وی برای لحظه‌ای رنج مثبت می‌کشد تا ترغیب خرید در سهم بالا برود. حالا زمانی که سهم در آستانه صف خرید می‌رسد، سرمایه‎‌گذار یا بازیگر قدرتمند سهم، سفارشات فروش خود را ثبت می‌کند تا در بالاترین قیمت آن روز، سهام از قبل خریداری شده خود را به فروش برساند.

در حالت دیگر، سرمایه گذار به میزان قابل توجهی رنج منفی ایجاد می‌کند تا در قیمت پایین دوباره خریدار باشد و سهام زیادی را از دست فروشندگان خارج کند. به نوعی باعث ایجاد ترس در معامله گران خرد می‌شود تا سهام خود را با قیمت پایین به فروش برسانند.

سناریو دیگری که ممکن است بازیگر سهم تدارک ببیند، خروج نوسان‌گیران از سهم با چند بار رنج کشی و چندبار صف کردن سهم، است. شاید بارها مشاهده کنیم که سهمی با صف سبک چند هزارتایی مواجه شده اما شکسته است.

بازیگر سهم چند بار صف را می‌شکند تا نوسان گیران به هوای اینکه احتمال افت قیمت سهم وجود دارد، سهام خود را با سود کم بفروشند. در این حالت بازیگر سهم، سهام را با قیمت پایین خریداری می‌کند.


مثال از رنج کشیدن در بورس

تابلوی معاملاتی سهمی را در نظر بگیرید که آستانه قیمتی آن بین 5250-4750 تومان است و حداکثر حجم سفارش 50 هزار سهم می‌باشد. در حالت عادی و بدون در نظر گرفتن سفارشات مخفی، انواع سفارشات در این بازه در تابلوی معاملات وجود دارد و فروشندگان به ترتیب در قیمت‌های مختلف ثبت سفارش کرده‌اند.

مثلاً ممکن است در قیمت 5000 تومان فروشنده وجود داشته باشد و در سر لیست خریداران قیمت 4950 تومان باشد. اما اگر در این لحظه، خریداری به میزان 50 هزار سهم، در قیمت 5250 تومان ثبت سفارش کند، تمام فروشندگانی که در قیمت‌های پایین در تابلو جمع شده بودند، توسط این سفارش خریداری می‌شوند.

در حالی که همین شخص، حجم خرید را تا جایی بالا ببرد که دیگر هیچ فروشنده‌ای در صف فروشندگان نباشد، عملا سهم را به یکباره صف خرید می‌کند.

عکس این عمل هم می‌تواند صورت بگیرد، رنج منفی در سهم اتفاق می‌افتد. به طوری که فروشنده سهام، به میزانی از حجم فروش برسد تا سهم را تا آستانه صف فروش پیش ببرد و خریداری در سیستم باقی نماند و قیمت سهم به یکباره افت کند.

نکته‌ای که باید بگوییم این است که رنج کشیدن در بورس همواره به صف خرید یا صف فروش نمی‌رسد. ممکن است فقط در آستانه قیمتی همان روز، در نوسان باشد.


رنج قیمت چیست؟

معنی رنج قیمت به تفاوت بین قیمت کمینه (کمترین قیمت) و قیمت بیشینه (بیشترین قیمت) یا همان دامنه نوسان بورس گفته می‌شود. بازیگران با تغییر رنج قیمت باعث رنج کشیدن در یک سهم می‌گردند.


مفهوم رنج زدن در بورس

زمانی که قیمت یک سهم در یک کانال نوسان می‌کند، به آن رنج زدن گفته می‌شود. رنج زدن و رنج کشیدن دو مفهوم جدا از یکدیگر است. همان طور که در بالا گفته شد، رنج کشیدن یک نوع دستکاری در قیمت سهم است اما در رنج زدن ممکن است سهم تا چند روز یا هفته در یک محدوده قیمتی نوسان داشته باشد.


جمع بندی

رنج کشیدن در بورس، اتفاقی است که معمولاً در سهام کوچک و بزرگ توسط سرمایه گذاران قدرتمند حقیقی و حقوقی اتفاق می‌افتد.

رنج منفی و رنج مثبت در سهام اغلب با هدف و استراتژی معاملاتی خاصی صورت می‌گیرد. اگر این رنج کشیدن‌ها با هدف دستکاری قیمتی انجام بگیرد، می‌تواند باعث اخطار از طرف سازمان بورس همراه باشد چرا که به لحاظ قوانین بورسی این امر مشکل دارد و جایز نیست.

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی مفهوم رنج کشی در بورس و رنج زدن در بورس بپردازیم تا درک بهتری از آن داشته باشیم.

بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر