logo

ضریب تعدیل سهام چیست و چه اهمیتی دارد؟

خانهآموزش بورسعمومیضریب تعدیل سهام چیست و چه اهمیتی دارد؟

سهامداران با سرمایه بیشتر می‌توانند سود بهتری از بازار کسب کنند؛ از همین رو اقدام به دریافت اعتبار از کارگزاری خود می‌کنند تا بتوانند از فرصت‌های بیشتری بهره‌مند شوند.

کارگزاری‌ها اعتبار متفاوتی بر مبنای معیار میزان سرمایه‌گذاری براساس ضریب تعدیل سهام به سهامداران اختصاص می‌دهند. با توجه به استقبال سهامداران از دریافت اعتبار قصد داریم در این مقاله به موضوع پیرامون اعتبار و ضریب تعدیل سهام بپردازیم. با ما همراه باشید.

ضریب تعدیل سهام در حساب مشتریان

مشتریان بر اساس میزان سرمایه‌گذاری خود در سهام شرکت‌ها می‌توانند اعتبار دریافت کنند. ضریب تعدیل سهام توسط سازمان بورس و فرابورس ابلاغ می‌شود و کارگزاری‌ها مجازند تا سقف تعیین ‌شده در صورت تمایل به مشتریان خود اعتبار اختصاص بدهند.

ضریب تعدیل سهام در گذشته تنها ده درصد بود. به این معنا که سهامدار تنها می‌توانست به میزان ده درصد سرمایه‌گذاری خود اقدام به دریافت اعتبار کند.

ضریب تعدیل سهام و حق تقدم در حال حاضر 50 درصد از سرمایه است. به این معنی که اگر شما 100 میلیون تومان در سهام و حق تقدم سرمایه‌گذاری کرده باشید (طبق شرایطی که کارگزاری تعیین می‌کند)، می‌توانید حداکثر تا ۶۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کنید.

کاربردهای ضریب تعدیل سهام و حق تقدم در بورس

ضریب تعدیل سهام در بورس کاربردهای متفاوتی دارد. گاهی یک ابزار مفید برای مشتری است و گاهی هم اهداف بیشتری را دنبال می‌کند. در ادامه دو مورد از مهم‌ترین کاربردهای ضریب تعدیل سهام را بیان می‌کنیم:

تامین مالی مشتریان و سهامداران

این خدمات به منظور کمک به مشتریان و سهامداران در دسترسی به منابع مالی اضافی جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یا معاملات مالی ارائه می‌شود.

برای مثال اگر با یک میلیون تومان بتوانید پنجاه درصد سود کسب کنید، سود نهایی شما پانصد هزار تومان است. در حالیکه اگر صد میلیون تومان داشتید، سود شما پنجاه میلیون تومان بود.

بنابراین کاربرد اصلی ضریب تعدیل سهام کمک به تامین مالی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و معامله‌گران بازار است. البته نباید بدون احتیاط و مهارت اقدام به دریافت اعتبار کنید؛ چرا که دریافت اعتبار می‌تواند برحسب قوانین کارگزاری مربوطه، مشکلاتی را برای افراد غیرمتخصص یا در شرایط نوسانی بازار ایجاد کند.

تحریک تقاضا در بازار

گاهی از ضریب تعدیل سهام برای افزایش و تحریک تقاضا در بازار استفاده می‌شود. بدین صورت که با افزایش ضریب تعدیل سهام، معامله‌گران تشویق به دریافت اعتبار بیشتر و خرید سهام می‌شوند. بنابراین ضریب تعدیل سهام و حق تقدم می‌تواند در شرایط گوناگون بازار توسط سیاستمداران به عنوان یک ابزار استفاده شود.

جمع‌بندی

ضریب تعدیل سهام به شما نشان می‌دهد که تا چه میزان می‌توانید اعتبار دریافت کنید. در صورتی که معامله‌گر قدیمی باشید، می‌دانید که معاملات اعتباری در کنار معایبی که دارد، می‌تواند کمک بزرگی برای سود بیشتر باشد. هرچه ضریب تعدیل سهام در حساب مشتریان بیشتر شود، شما می‌توانید استفاده بیشتری از آن ببرید. با این حال بهتر است قبل از هرکاری احتیاط را سرلوحه خود قرار دهید تا یک وقت متضرر نشوید.

عناوین مرتبط

ضریب تعدیل چیست؟

از ضریب تعدیل برای محاسبه میزان اختصاص اعتبار به مشتریان کارگزاری‌ها استفاده می‎‌شود. در حال حاضر کارگزاری‌ها به میزان 50 درصد از سرمایه سهامداران به آنها می‌توانند اعتبار دهند.


ضریب تعدیل سهام و حق تقدم چگونه میزان اعتبار دریافتی سهامدار را تعیین می‌کند؟

شورای عالی بورس مجوز افزایش اعتبار تا سقف 50 درصد را به سازمان بورس و کارگزاری‌ها داده است. به این معنی که کارگزاری‌ها براساس ضریب تعدیل سهام به مشتریان خود اعتبار جهت خرید و فروش سهام اعطا می‌کنند.


بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر