logo

اردر حمایتی در بورس را بیشتر بشناسید

خانهآموزش بورستابلوخوانیاردر حمایتی در بورس

بازیگران هر سهم در بازار بورس ایران، بسیار صبور و با برنامه هستند. آن‌ها از انواع روش‌های قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند تا شما دچار اشتباه محاسباتی شوید. در این شرایط، بررسی فعالیت بازیگران و زیر ذره‌بین قرار دادن تحرکات آن‌ها بسیار مهم است. این بازیگران خواه حقوقی یا حقیقی در تابلوی سهم، سفارش‌هایی می‌گذارند که هر کدام معنی به‌خصوص و مهمی دارند. اگر برای یادگیری مفهوم اردر حمایتی کنجکاو هستید در ادامه این مقاله همراه باشید.

اردر حمایتی در بورس چیست؟

بازیگران و سهامداران بزرگ در سطر دوم یا سوم از سفارش‌های خرید، حجم زیادی را برای خرید ثبت می‌کنند تا به سهامداران خرد آن سهم اینطور نشان دهند که خریدار و تقاضای بزرگ و قدرتمندی پشت سهم وجود دارد و شکسته شدن مقاومت یا ادامه روند صعودی امری محتمل خواهد بود. بر عکس اسم این سفارش (حمایتی)، ثبت اردر حمایتی همواره به منظور حمایت از قیمت سهم و سهامدار خرد نیست، بلکه هدف می‌تواند، فروش حجم بالایی از سهام به صورت قطره‌ای با ایجاد کمترین تغییرات قیمتی نیز باشد. 

اهداف ثبت اردر حمایتی

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد هدف از ثبت اردر حمایتی همواره حمایت و جلوگیری از تغییرات قیمتی نیست. در ادامه به هر یک از اهداف احتمالی بازیگران و سناریوهای مخصوص خود می‌پردازیم :

اردر حمایتی برای جلوگیری از نزول قیمت 

گاهی اوقات به هر علتی فشار فروش در تابلوی سهم بالا می‌رود و سهامداران به هر قیمتی راضی هستند تا سهم خود را فروخته و آن را نقد کنند. در این صورت بازیگران حقوقی یا حقیقی تلاش می‌کنند و با نیت حمایت از سهم، سفارشی با حجم بالا در تابلو قرار می‌دهند تا افرادی که قصد فروش سهم را دارند در قیمت‌های پایین و منفی این کار را انجام ندهند. به این شکل قیمت سهم حفظ و اصطلاحا از سهم حمایت شده می‌شود.

اردر حمایتی برای فروش و خالی کردن سهم

یکی دیگر از اهداف اصلی که بازیگران بورس از طریق اردر حمایتی انجام می‌دهند، خالی کردن و فروش قطره‌ای سهم است. بازیگران با هدف فریب اهالی بازار، اردر حمایتی می‌گذارند. هدف اصلی در این اقدام این است که نشان دهند خریدار و تقاضای بزرگ پشت سهم وجود دارد. 

خرید سهم به هیچ عنوان هدف این اردر حمایتی نمی‌باشد چرا که بازیگران سهم، سفارش خود را مدام آپدیت کرده و به انتهای صف می‌روند تا سهمی خریداری نشود. همزمان سفارش فروش خود را ثبت می‌کنند و حجم سهام مد نظرشان را به فروش می‌رسانند و در انتها بعد از اینکه فروش آن‌ها به اتمام رسید، اردر حمایتی را حذف می‌کنند.

اردر حمایتی برای جمع‌آوری و خرید سهم 

گاهی بازیگر سهم نه به قصد فروش و نه برای حمایت از سهم در شرایط خاص، بلکه صرفا برای خرید در قیمتی مشخص، این سفارش را می‌گذارد. بازیگران به هر علتی از جمله اطلاع از آینده خوب شرکت، ممکن است دست به ثبت اردرهایی با حجم بالا بزنند که رنگ و بوی حمایت دارد در صورتی که صرفا خریدی برای سود شخصی می‌باشد.

تشخیص اردر حمایتی

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید اهداف بازیگران سهم از گذاشتن اردر حمایتی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تشخیص این اهداف در کسب سود و هم‌ راستا کردن معاملاتتان با بازیگران بسیار موثر است. برای اینکه از نیت و هدف اردر و سفارش اطمینان حاصل کنید باید به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید.

نسبت قدرت خریدار حقیقی

پارامتر نسبت قدرت خریدار حقیقی را بررسی کنید. اگر این نسبت کمتر از عدد 1 بود، قدرت فروشنده حقیقی بیشتر از خریدار است و به به این معنی است که بازیگران در حال فروش سهام و خالی کردن هستند اما اگر این نسبت بیشتر از عدد 1 بود، بازیگران در حال خرید و حمایت واقعی از سهم هستند.

تعداد سفارش اردر حمایتی

برای اینکه متوجه اردر حمایتی شوید، باید به تعداد سفارش‌هایی که در قیمتی خاص درج شدند، توجه کنید. هر چه تعداد سفارش‌ها کمتر و حجم معاملات بیشتر باشد، احتمال اینکه سفارش توسط بازیگر گذاشته شده باشد هم بیشتر می‌گردد. 

در مقابل اگر تعداد سفارش زیاد باشد صرفا بدان معناست که اهالی بازار متقاضی خرید در قیمتی مشخص هستند. با توجه به تصویر، تعداد سفارش‌ها ۳۹۰ بوده و این مشخص می‌کند که بازیگر این سفارش را نگذاشته است.

تغییر حجم معاملات

یکی دیگر از روش‌های تشخیص اردر حمایتی و هدف آن، بررسی تغییرات حجم معاملات آن سهم بعد از ثبت و رویت اردر حمایتی است. مشاهده‌ یک سفارش سنگین (با حجم بالا و تعداد سفارش کم)، صرفا نمی‌تواند نشانه‌ اردر حمایتی بازیگر باشد و اگر هم حتی چنین باشد، هدف این اردر مشخص نیست. 

بنابراین باید به تغییرات حجم معاملات آن سهم توجه کرد. اگر همزمان با کم شدن حجم سفارش، حجم معاملات افزایش داشت، آنگاه بدان معنا است که بازیگر با هدف خرید و حمایت این سفارش را ثبت کرده است در غیر این صورت هدف این اردر چیزی جز حمایت است.

مثال از اردر حمایتی

در تابلوی زیر نمونه‌ای از اردر یا همان سفارش حمایتی را مشاهده می‌کنید که تمام فاکتورهایی که بالا ذکر شد در آن صدق می‌کند. حجم بالایی از سهم را در قسمت خرید ملاحظه می‌کنید که تعداد سفارشات هم نسبتا پایین می‌باشد و این نشان از هدفمند بودن این اردر دارد. در طرفی دیگر نسبت‌های خرید نیز نشان از قدرت بالاتر خریدار نسبت به فروشنده دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا به مفهوم اردر حمایتی پرداخته شد و سپس اهداف و نحوه تشخیص هر یک از آن‌ها را به دقت بررسی کردیم. تشخیص اردر حمایتی می‌تواند کمک بسیار بزرگی در نهایی کردن تصمیم شما برای خرید و فروش سهم داشته باشد. فعالیت در بازار بورس تنها با تسلط به یک مفهوم و تکنیک امکان‌پذیر نیست و لازم هست درکی از ابزارهای تحلیلی و سواد اقتصادی و تحلیل تکنیکال داشته باشید. به این منظور می‌توانید به مقالات آموزشی سایت کارگزاری بیدار مراجعه کنید.

بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر