logo

حجم مشکوک امروز | فیلتر حجم مشکوک | حجم مشکوک چیست | حجم مشکوک در بورس

خانهآموزش بورستابلوخوانیفیلتر حجم مشکوک چیست؟| حجم مشکوک چیست

برای هر فردی که قصد دارد در بازار بورس فعالیت مداوم و جدی داشته باشد، آشنایی و شناخت کافی با برخی از اصطلاحات و مفاهیم مرسوم در آن، کمک زیادی به انجام معاملات منطقی و موفق می‌کند.

این مفاهیم در تشخیص روند سهام و نقاط مهم معاملاتی، نقش پررنگ و تأثیرگذاری دارند. حجم مشکوک از مفاهیم مورد استفاده در معاملات روزانه سهام در بازار بورس می‌باشد. هر معامله‌گری باید حجم مشکوک امروز (روز معامله) را در نظر داشته باشد تا معاملات سودآوری داشته باشد.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به سوالاتی همچون حجم مشکوک در بورس چیست و فیلتر حجم مشکوک در کف قیمتی چیست، پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.


حجم مشکوک چیست؟

در طول روز که معاملات سهام در بازار بورس انجام می‌گیرد، هر سهم، نوسانات قیمتی متفاوتی را ثبت می‌کند. در هر روز معاملاتی در کنار اطلاعات تمام نقل و انتقالات سهام، حجم مشکوک نیز ثبت می‌گردد.

در هر جلسه معاملاتی باید حجم مشخصی سهام خرید و فروش شود، در صورتی که در یک جلسه معاملاتی، یک حجم زیاد و کم‌سابقه رخ دهد، اصطلاحاً به آن حجم مشکوک می‌گوییم.

suspicious-volume-5.jpg


چرا حجم مشکوک مهم است؟

حجم مشکوک به ‌نوعی یک واکنش یا سیگنال در سهم برای معامله‌گران بازار به‌ حساب می‌آید. در این حالت معمولاً اتفاقی در حال رخ‌دادن است که می‌تواند اثر مثبت و یا اثر منفی روی روند بعدی سهم داشته باشد؛ بنابراین برای افرادی که می‌خواهند روی سهم موردنظر سرمایه‌گذاری کنند، می‌تواند داده و اطلاعات خاصی را منتقل کند تا نسبت به آن تصمیم‌گیری بهتری بگیرند.

در این میان، تشخیص حجم مشکوک در معامله بسیار حائز اهمیت است. همواره رابطه‌ای بین حجم معامله و روند حرکتی سهم برقرار می‌شود.

حجم مشکوک می‌تواند در تعیین روند آتی سهم و در تحلیل‌های آن نقش مؤثری داشته باشد. به طور معمول، افزایش حجم معامله به شکل غیرعادی، می‌تواند نشان از بازگشت سهم به روند صعودی و یا بالعکس، شکست روند به سمت نزولی، باشد.

suspicious-volume-2.jpg


تشخیص حجم مشکوک در بورس

برای بسیاری رخ داده است که برایشان سوال پیش می‌آید حجم های مشکوک امروز بورس به چه معنی است؟ آیا این حجم مشکوک قابل تحلیل است؟ اینکه ما بتوانیم تشخیص بدهیم که چه زمانی حجم مشکوک رخ‌ داده، در آنالیز و استراتژی معامله ما، تأثیرگذار خواهد بود. حجم مشکوک معمولاً در حدود 5 الی 6 برابر حجم میانگین ماهانه و یا سه ماهه سهام اتفاق می‌افتد.

در این موارد نسبت خرید و فروش حقیقی‌ها و نیز حقوقی‌ها برای تحلیل روند بعدی سهم مؤثر است. تابلوخوانی در بورس یکی از راهکارهای مهم در تشخیص حجم مشکوک می‌باشد که اطلاعاتی مانند حجم معاملات، بیشترین و کمترین قیمت، نسبت‌های خرید و فروش را به معامله‌گران می‌دهد.

ممکن است شما سهمی را برای مدتی رصد کرده‌اید و حجم معاملات روزانه آن مثلاً حدود یک تا سه میلیون باشد. در یکی از روزها حجم معامله سهم، به چیزی حدود 30 الی 40 میلیون برسد.

در این مورد حجم مشکوک رخ ‌داده و به ‌احتمال زیاد می‌تواند در روند بعدی سهم، تأثیر زیادی بگذارد.

suspicious-volume-3.jpg


فیلتر حجم مشکوک در بورس چیست؟

فیلترنویسی یکی دیگر از راه‌های تشخیص حجم مشکوک در معاملات سهام محسوب می‌شود. در فیلترنویسی دیگر نیاز نیست تا تمام مدت را صرف بررسی حجم معاملات سهام مختلف کنیم.

فیلتر حجم مشکوک این امکان را به ما می‌دهد تا با وارد کردن کد مربوطه، سهم‌هایی را که در طی روز، حجم مشکوک می‌خورند را شناسایی و به ما اعلام کند. یکی از فیلترهایی که در تشخیص حجم مشکوک از آن استفاده می‌شود را در عبارت زیر مشاهده می‌کنیم.

(ct).Buy_I_Volume> [is5] *5

suspicious-volume-4.jpg


نکات مربوط به حجم مشکوک

با توجه‌ به مطالب ذکر شده، می‌توانیم نکات زیر را برای حجم مشکوک، مطرح کنیم:

  • تشخیص حجم مشکوک نیاز به آموزش و تجربه کافی در تابلوخوانی و مفاهیم دیگر در بازار بورس دارد.
  • لزوماً خروجی فیلتر حجم مشکوک در صف فروش یا خرید، مبنای تحلیل در سهم نیست و باید موارد دیگر را هم در نظر گرفت.
  • امکان دارد که حجم مشکوک در سهم، صرفاً یک بازی از سمت حقوقی‌ها و یا حقیقی‌های بزرگ سهم باشد و هدف آن، گمراه کردن معامله گران دیگر باشد. پس همواره باید با هوش و درایت، عمل کرد.
  • در برخی اوقات دیده می‌شود که حجم مشکوک، به دلیل کد به کد یا خرید و فروش بلوکی اتفاق افتاده که تشخیص آن می‌تواند برای معامله گران، گره‌گشا باشد.


جمع‌بندی

حجم مشکوک در تحلیل و روند بعدی سهام مختلف در بازار بورس، استفاده‌های زیادی می‌شود و تحلیلگران در بازار سرمایه به طور دقیق و مستمر، حجم معاملات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

از همین رو، ما در این مقاله به بررسی مفهوم حجم مشکوک در بازار بورس پرداختیم و چگونگی آن و نحوه تشخیص آن را بررسی کردیم.

بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر