logo

حباب سکه، طلا و دلار

خانهآموزش بورسسرمایه گذاری حباب سکه و طلا چیست؟ نحوه محاسبه حباب سکه

حباب سکه، حباب طلا و حباب دلار اصطلاحی است که معمولاً در حوزه‌های اقتصادی و مالی به کار می‌رود. این اصطلاح به وضعیتی اشاره دارد که قیمت یک دارایی، معمولاً سکه یا طلا، به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که ارزش آن افزایش غیرقابل توجهی یافته است. این مفهوم به وجود آمدن یک افزایش قیمت غیرمنطقی و شدید در بازار دارایی‌ها اطلاق می‌شود که نتیجه‌ای از افزایش ناپایدار و ناگهانی قیمت است.

اصطلاح حباب سکه یا حباب طلا ممکن است به وضعیتی اشاره کند که ارزش یک دارایی به طور موقت به شدت افزایش یافته و برخی از افراد از این افزایش سریع سود کسب کرده‌اند. با این حال، حباب سکه همیشه با ریسک زیادی همراه است، زیرا این افزایش ناپایدار ممکن است به سرعت منقلب شده و به فاجعه‌ای اقتصادی منجر شود. به عنوان مثال، در گذشته، حباب سکه مرتبط با بازارهای املاک و سهام در برخی کشورها رخ داده است. افزایش غیرمنطقی قیمت خانه‌ها یا سهام به مدت معینی ادامه پیدا کرد. سپس به طور ناگهانی منهدم و باعث زیان بسیاری از سرمایه‌گذاران شد.

با توجه به این که خرید طلا، سکه و دلار طی سال‌های گذشته یک سپر در برابر تورم بوده است اما این امر باعث نمی‌شود که بدون استراتژی و محاسبه حباب آنها، اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم.در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به سوال منظور از حباب سکه چیست، پاسخ می‌دهیم و به بیان نحوه محاسبه حباب سکه و طلا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

حباب سکه چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که منظور از حساب سکه چیست. رکود و تورم اثر مستقیمی بر بازارها و سرمایه گذاری دارد. زمانی که تورم و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد، تقاضا برای سکه به عنوان یک کالای ارزشمند بیشتر می‌شود. در شرایطی که عرضه یا تقاضا با جهش مواجه می‌شوند، نقطه تعادل برهم خورده و با کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت سکه مواجه می‌شویم. این زمان حباب منفی یا مثبت به وجود می‌آید.

تعادل زمانی ایجاد می‌شود که عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شده و به زبان ساده‌تر قیمت به ارزش ذاتی خود رسیده باشد. داشتن اطلاعات کافی در خصوص فاصله قیمت بازار و ارزش ذاتی باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. درخصوص حباب دلار هم باید بگوییم از آنجایی که حجم مبادلات در بازار دلار مشخص نیست، احتمال ایجاد حباب دلار همچون حباب طلا وجود دارد.

حباب انواع سکه

حباب سکه به دو نوع حباب مثبت و منفی تقسیم می‌شود. زمانی که قیمت بازار از قیمت ذاتی بیشتر باشد، حباب مثبت و هنگامی که قیمت بازار از قیمت ذاتی کمتر باشد، حباب منفی داریم. هر دو نوع این حباب‌ها از حالت تعادل خارج هستند.

میزان حباب سکه براساس نوع و وزن هر سکه متفاوت است. از آنجایی که تقاضا برای سکه‌ها کم وزن مثل گرمی زیاد است، در زمان افزایش تقاضا این نوع سکه‌ها مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد و در نتیجه حباب بیشتری خواهند داشت. در زمان خرید سکه مراقب باشید که حباب مثبت زیادی ایجاد نشده باشد؛ چرا که ریسک سرمایه‌گذاری شما زیاد می‌شود.

عواملی همچون کمیاب شدن، افزایش تقاضا و احتمال افزایش قیمت‌ها منجر به ایجاد حباب مثبت سکه و عواملی همچون عرضه زیاد، احتمال کاهش قیمت‌ها و تغییر در سبد سرمایه گذاری منجر به ایجاد حباب منفی سکه می‌شود.

چه عواملی بر ایجاد حباب مثبت و منفی سکه موثر هستند؟

عوامل متعدد می‌تواند باعث ایجاد حباب سکه شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  •  تقاضا: تقاضا و قیمت رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. زمانی که تقاضا برای سکه افزایش می‌یابد به دنبال آن شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
  •  تورم: تورم و انتظارات تورمی بر قیمت سکه تاثیرگذار است و منجر به افزایش آن می‌شود. مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به سراغ خرید کالاهای بادوام می‌روند که یکی از آنها خرید سکه است.
  •  محدودیت عرضه: بانک مرکزی براساس سیاست‌های خود عرضه سکه را کاهش یا افزایش می‌دهد. عرضه و قیمت رابطه معکوس با یکدیگر دارند و کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت می‌شود.
  •  تغییر در نرخ ارز: یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سکه، نرخ ارز است. با افزایش نرخ ارز قیمت سکه نیز افزایش می‌یابد.
  •  رفتار گروهی: رفتار گروهی سرمایه‌گذاران و حساسیت آنها به شایعات می‌تواند باعث شکل‌گیری حباب سکه شود. به عنوان مثال، اگر شایعه‌ای پخش شود که قرار است قیمت سکه و طلا افزایش یابد، افراد ممکن است به دنبال خرید این دارایی‌ باشند و در نتیجه باعث افزایش قیمت‌ شوند.

نحوه محاسبه حباب سکه

همانطور که بالاتر گفته شد، افزایش تقاضا و برهم خوردن تعادل در بازار باعث ایجاد حباب سکه می‌شود. لذا در این شرایط خریدار باید مبلغ بیشتری بابت خرید سکه پرداخت کند.

هرگز توصیه به خرید سکه در زمان حباب مثبت بازار نمی‌کنیم. اگر تصمیم به خرید سکه دارید، پیش از خرید، درصد حباب سکه را طبق فرمول حباب سکه زیر محاسبه کنید.

نحوه محاسبه حباب سکه به این صورت است که باید حاصل ضرب قیمت اونس جهانی طلا، نرخ دلار، وزن سکه و 0.9 را در 31.1 تقسیم کنیم. در آخر حاصل محاسبه را با حق ضرب جمع کنیم.

فرمول-حباب01-سکه.jpg

31.1 گرم = معادل هر انس طلا

نرخ دلار = نرخ روز دلار در نظرگرفته می شود

قیمت اونس جهانی= این قیمت باید به روز باشد

وزن سکه= وزن سکه انتخابی

حق ضرب= 5 هزار تومان

0.9 = عیار سکه بهار آزادی 21.6 و عیار اونس طلا 24 است.

برای بدست آوردن حباب سکه عدد بدست آمده از فرمول را از میزان قیمت روز سکه کسر کنید. محاسبه روزانه حباب ربع سکه، حباب سکه امامی، حباب سکه تمام و دیگر سکه‌ها کار آسانی نیست، برای محاسبه آنلاین حباب سکه (حباب سنج سکه) به سایت اتحادیه طلا به نشانی tgju.org مراجعه نمایید. این سایت به صورت لحظه‌ای قیمت‌ و حباب سکه را نمایش می‌دهد.

حباب سکه چند درصد است؟

باید بدانید که وزن سکه بهار آزادی و امامی 8.133 گرم، وزن نیم سکه برابر 4.066 گرم و وزن ربع سکه برابر 2.033 گرم است. طبق فرمول که بالاتر گفته شد، به محاسبه قیمت ربع سکه و حباب آن می‌پردازیم.

حق ضرب سکه: 5 هزار تومان

قیمت اونس جهانی: 1832

قیمت دلار: 50320

وزن ربع سکه: 2.033

قیمت ربع سکه: 10431000 تومان

فرمول-حباب02-سکه.jpg

حباب سکه بیشتر است یا حباب طلا؟

سرمایه‌ گذاری بر سکه به ویژه سکه گرمی و ربع سکه جذابیت بیشتری نسبت به خرید طلا دارد. طلا به جهت داشتن اجرت ساخت باعث کاهش بازدهی این سرمایه ‌گذاری می‌شود. بسیاری برای فرار از هزینه اجرت ساخت به سراغ طلای آب شده می‌روند که آن هم به دلیل تقلبی یا خالص نبودن دارای ریسک است. در واقع باید بگوییم که حباب طلای آب شده نیز صفر نیست و دارای حباب است.

با توجه به ریسک‌های موجود در خرید طلای فیزیکی و آب شده، خرید سکه محبوبیت زیادی دارد. از سوی دیگر تنوع در وزن‌های سکه باعث شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند با هر میزان از سرمایه خود یک نوع سکه را انتخاب کنند.

چرا حباب ربع سکه زیاد است

به دلیل اینکه قیمت ربع سکه نسبت به دیگر سکه‌ها قیمت پایین‌تری دارد، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه تقاضا و عرضه قیمت را مشخص می‌کند، با افزایش تقاضا در ربع سکه، حباب سکه ربع نیز افزایش می‌یابد.

حباب کدام سکه بیشتر است؟

قبل از سرمایه‌ گذاری در سکه حتما به میزان حباب آن توجه کنید. زمانی که تقاضا برای سکه کاهش یابد، قیمت بازار برای نزدیکی به قیمت (ذاتی یا همان قیمت سکه بدون حباب) حقیقی با شیب بیشتری کاهش می‌یابد. به دلیل وزن کم ربع سکه و سکه گرمی تقاضا برای این نوع سکه بالاست و در نتیجه حباب بیشتری دارند.

هر زمان حباب سکه به زیر 10 درصد رسید، ریسک این سرمایه ‌گذاری به حداقل خود می‌رسد. با توجه به مقایسه حباب سکه ‌ها متوجه می‌شویم که بیشترین حباب متعلق به سکه گرمی است. این تحلیل براساس آخرین اطلاعات در زمان نگارش این مقاله بدست آمده است.

جدول-حباب-سکه.jpg

مزایای سرمایه‌ گذاری در سکه

سرمایه‌ گذاری در سکه همچون یک سپر در برابر تورم از سرمایه حفاظت می‌کند. علاوه بر این دلایل مختلفی برای سرمایه‌ گذاری در سکه وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  1. تنوع در سبد سرمایه ‌گذاری: هر سرمایه‌گذاری باید یک سبد سرمایه ‌گذاری برای خود داشته باشد. در بازار سرمایه جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید «هرگز تمام تخم‌ مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید». این جمله می‌خواهد اهمیت ریسک سرمایه‌ گذاری را بیان کند. زمانی که کل سرمایه خود را در یک بازار سرمایه‌ گذاری کنید، ریسک از دست دادن سرمایه خود را بیشتر کرده‌اید. با سرمایه‌گذاری در طلا و سکه می‌توانید به سبد سرمایه‌ گذاری خود تنوع بخشیده و ریسک را کاهش دهید.
  2. سهولت در خرید و فروش: یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در سکه و طلا، سهولت در خرید و فروش آن است.
  3. 3- اعتماد عمومی به این سرمایه ‌گذاری: از آنجایی که خرید سکه و طلا تقریبا بدون ریسک است همیشه مورد تقاضا بوده است.
  4. بازدهی خرید سکه: سکه جزو یکی از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها است. این بازدهی بستگی زمان سرمایه‌گذاری دارد.

سرمایه‌گذاری با مبالغ مختلف: برای سرمایه ‌گذاری در ملک، خودرو و ... به پول زیادی نیاز است اما با سرمایه کم می‌توان یک سکه خرید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سکه

سکه امامی تحت تاثیر چهار فاکتور قیمت انس جهانی، قیمت دلار آمریکا، حق ضرب و حباب قیمتی سکه قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت انس جهانی حدود 25 تا 35 درصد و قیمت دلار حدود 60 تا 70 درصد بر قیمت سکه تاثیرگذار است. زمانی که انتظارات تورمی کاهش یابد و در یک روند با ثبات نرخ دلار باشیم، انس جهانی بیشتر می‌تواند روی قیمت سکه تاثیر بگذارد.

بازدهی سکه نسبت به تورم

سرمایه‌گذاری در یک دارایی دوران تورم و رکود بازدهی یکسانی ندارد. در دهه 90 با شروع تحریم‌ها، با جهش نرخ‌ ارز روبرو شدیم و به دنبال آن افزایش مداوم عمومی قیمت‌ها را داشتیم. در این شرایط اهمیت سرمایه‌گذاری بیش از پیش خودش را نشان داد و رقابت بازارها شدت گرفت. در این رقابت بورس و سکه توانست با زدن رکوردهای جدید، دارایی سرمایه‌گذاران را در برابر تورم حفظ کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله: رابطه طلا با بورس را مطالعه نمایید.

جایگزین خرید سکه فیزیکی چیست؟

سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه ‌گذاری در سکه و طلا هستند، می‌توانند از تنوع روش‌های خرید سکه و طلا در بورس بهره‌مند شوند. خرید سکه فیزیکی از بورس کالا، اوراق صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا، گواهی سپرده سکه طلا و گواهی سپرده شمش طلا، جایگزین مناسبی برای سکه طلا است.

جمع بندی

همان‌طور که در مقاله گفته شد، پیش از اینکه با انواع حباب سکه و درصد آنها آشنا شوید، باید بدانید که حباب سکه یعنی چه. حباب سکه زمانی ایجاد می‌شود که عرضه و تقاضا منجر به خروج قیمت از نقطه تعادل می‌گردد. هر چه قیمت ذاتی و قیمت بازار سکه و طلا از یکدیگر فاصله می‌گیرند، حباب آنها بیشتر می‌شود. گفتنی است حباب سکه به دو نوع منفی و مثبت وجود دارد. 

با توجه به قیمت پایین ربع سکه و سکه گرمی نسبت به دیگر سکه‌ها، تقاضا برای این کالای با ارزش زیاد است. گاهی این تقاضا منجر به ایجاد حباب می‌شود. زمانی که تقاضا کاهش یابد، در اصطلاح گفته می‌شود حباب سکه ترکیده شده و با کاهش زیاد قیمت روبرو می‌شویم. بنابراین پیش از سرمایه‌گذاری در بازار سکه، طلا و دلار به حباب آن‌ها توجه نمایید. همچنین می‌توانید مقاله بررسی رابطه قیمت طلا و دلار آمریکا را مطالعه کنید تا سرمایه‌گذاری پرسودی داشته باشید.

عناوین مرتبط

حباب قیمت چیست؟

حباب قیمتی زمانی ایجاد می‌شود که قیمت بازار و قیمت ذاتی با یکدیگر متفاوت باشند.


حباب ربع سکه چیست؟

عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‎‌کند، زمانی که عرضه و تقاضای ربع سکه از نقطه تعادل خارج می‌شود، منجر به ایجاد حباب ربع سکه می‌شود. این حباب سکه دائمی نیست و در صورتی که حباب کاهش یابد، قیمت تغییر ناگهانی می‌کند.


درصد حباب سکه امامی چقدر است؟

برای مشاهده حباب سکه امام به سایت tgju.org مراجعه نمایید. در حال حاضر درصد حباب سکه امامی، 56,390,000 ریال است.

حباب سکه چند درصد است؟

برای بدست آوردن حباب سکه امروز (روزانه) می‌توانید به سایت tgju.org مراجعه کنید. هر چه حباب سکه کمتر باشد، زمان مناسب تری برای خرید است. 

حباب صندوق های طلا چقدر است؟

حباب نتیجه فاصله قیمت بازار و قیمت ذاتی طلا است. زمانی که تقاضا بیشتر می‎‌شود، قیمت نیز افزایش می‌یابد. در این زمان قیمت از تعادل خارج شده و دچار حجاب می‌شود. در دوران افزایش قیمت طلا، سرمایه گذاران برای اینکه مالیات و کارمزد پرداخت نکنند، اوراق صندوق های طلا خریداری می‌کنند. این افزایش تقاضا منجر به ایجاد حباب می‌شود. حباب صندوق های طلا باعث می‌شود در صورت کاهش قیمت طلا در بازار، این صندوق‌ها کاهش قیمت بیشتری را تجربه کنند. 

چرا حباب ربع سکه زیاد است؟

از آنجایی که ارزان ترین سکه بانکی، ربع سکه می‌باشد، تقاضا برای این نوع سکه زیاد است. با افزایش تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در نهایت دچار حباب می‌شود.

بنردسته بندی:سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر