logo

طلای آب شده چیست؟ نحوه استعلام کد طلای آب شده

خانهآموزش بورسسرمایه گذاری طلای آب شده چیست؟ نحوه استعلام کد طلای آب شده

معامله طلای آب شده در گذشته تنها توسط افراد صنفی انجام می‌شد اما به تازگی به دلیل نداشتن کارمزد و مالیات مورد استقبال سرمایه‌گذاران خرد نیز قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان به علت ریسک‌های این سرمایه‌گذاری، خرید مصنوعات طلا را پیشنهاد می‌کنند. در این مقاله تصمیم داریم به مقایسه سرمایه‌گذاری در طلای آب شده با بازارهای موازی و مزایا و معایب این نوع سرمایه گذاری بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طلای آب شده Melt Gold چیست؟

طلای آب شده همان طلای دست دومی است قابل استفاده نیست و طلافروشان پس از خرید، آن‌ها را برای ذوب به کارگاه می‌فرستند.

از آنجایی که مقاومت طلای خالص نسبت به شکل‌دهی و ساخت طلا کم است، فلزات گرانبهای دیگر به آن اضافه می‌گردد. به همین دلیل عیار طلاهای آب شده با یکدیگر متفاوت هستند.

برای بدست آوردن عیار واقعی آن باید پس از ذوب برای ری‌گیری به آزمایشگاه ارسال شود. پس از ری‌گیری یک رسید که حکم شناسنامه دارد، صادر می‌شود.

در این رسید وزن، تاریخ آزمایش، نام آزمایشگاه، یک کد نوشته شده است. شماره رسید بر روی طلا حک می‌شود که به آن انگ طلا می‌گویند. در زمان فروش از این انگ برای استعلام استفاده می‌شود.

مطلب-طلای-اب-شده-چیست.jpg


استعلام کد طلای آب شده

اصالت هر قطعه طلا با کد ری‌گیری آن قابل بررسی است. کد ری‌گیری تهران 6 رقمی و شهرستان‌ها 4 رقمی است که بر روی هر قطعه حک شده است. برای بررسی اصالت آن می‌توانید به سایت reygiri.com مراجعه کنید. پس از وارد کردن کد 6 رقمی، شناسنامه آن قطعه طلا نمایش داده می‌شود.

روش دیگر برای بررسی اصالت، تماس با اتحادیه طلای شهر سکونت است. شماره تلفن استعلام طلای آب شده اتحادیه طلای تهران 02188931833 است. برای بهترین نتیجه در بررسی اصالت قطعات طلا، بهتر است از هر دو روش استفاده کنید. 

مزایا و معایب طلای آب شده

مزایا:

 مالیات ندارد

 اجرت ندارد

 کارمزد کم نسبت به طلا و سکه

 امکان تغییر عیار

نقدشوندگی بالا

معایب:

 عدم تشخیص اصالت کالا

 هزینه نگهداری بالا

قیمت هر گرم طلای آب شده 18 عیار

برای محاسبه قیمت طلای آب شده، دو روش وجود دارد. در روش اول، ابتدا وزن فیزیکی طلا را در عیار آن (مثلا 21 عیار) ضرب کرده و سپس بر 18 تقسیم می‌کنیم. حاصل این عمل، وزن تبدیلی طلا است. سپس وزن تبدیلی را در قیمت هر گرم طلای 18 عیار ضرب کرده و به قیمت روز طلا می‌رسیم.

در روش دوم، ابتدا مظنه طلا را تقسیم حاصل در قیمت دلار و قیمت انس جهانی بر عدد 9.5742 بدست می‌آوریم. 

روش محاسبه قیمت یک گرم به صورت زیر است: (وزن 705 برای طلای 17 عیار است)

فرمول01.jpg

عیار طلای آب شده چقدر است؟

طلاسازان برای تولید مصنوعات طلا، از طلای خالص و یا ترکیبی از آن با فلزات دیگر استفاده می‌کنند. این ترکیب باید به صورتی باشد که عیار طلا به 18 برسد. بنابراین، عیار طلای آب شده برابر با 18 است.

در طلاسازی، زمانی که مصنوعات طلا ذوب می‌شوند، عیارهای مختلفی از 14 به بالا بدست می‌آید. در صورتی که عیار طلا پایین باشد، می‌توان از سکه 22 عیار برای رساندن عیار طلا به میزان دلخواه استفاده کرد. همچنین، در صورتی که عیار طلا بالا باشد، می‌توان فلزات دیگر را با طلا مخلوط کرد تا عیار طلا به میزان دلخواه برسد.

طلای آب شده از کجا بخرم؟

برای خرید طلا، بهتر است به یک طلافروشی معتمد مراجعه کنید؛ چرا که تشخیص اصالت طلای آب شده برای عموم مردم کار آسانی نیست. همچنین، جهت کاهش ریسک، حتماً از مجوز طلافروش اطمینان یابید.

قبل از خرید، بهتر است استعلام انگ طلا را بگیرید. با توجه به این که مردم عادی امکان شناسایی اصالت آن را ندارند، سودجویی در این زمینه افزایش یافته است. همچنین، برای کاهش این ریسک، بهتر است از خرید آنلاین بپرهیزید.

تفاوت طلای آب شده و خام

در صورتی که تا به حال طلا خریده‌ باشید، حتماً با نام طلای خام آشنایی دارید. اما طلا آب شده با آن متفاوت است. طلای آب شده از ذوب طلاهای دست دوم تهیه می‌شود و دارای ناخالصی‌های مختلفی است. در حالی که طلای خام خالص است و از دل معدن استخراج شده و پس از جداسازی ناخالصی‌ها، به شمش 24 عیار تبدیل می‌شود.

این دو از نظر ظاهری نیز متفاوت هستند. طلا خام به راحتی تغییر شکل می‌دهد و در برابر ضربه مقاومت کمتری دارد. بر خلاف آن، طلای آب شده به دلیل مخلوط طلاهای دیگر، عیار متفاوتی دارد.

تفاوت قیمت خرید و فروش طلای آب شده

قیمت طلای آب شده از طلای دست دوم کمتر است و براساس عیار آن قیمت گذاری می‌شود. از آنجایی که طلای دست دوم اجرت و مالیات ندارد، نزدیک به قیمت روز طلا معامله می‌گردد. برای مشاهده قیمت روز طلا به سایت tsetmc.com مراجعه کنید.

مطلب02-طلای-اب-شده-چیست.jpg

طلای آب شده بخریم یا دلار

برخی در زمان سرمایه‌گذاری در انتخاب طلای آب شده یا دلار دچار سردرگمی می‌شوند. از آنجایی که دلار تاثیر مستقیم بر قیمت طلا دارد، در زمان تورم سرمایه‌گذاری در هر کدام از این دو می‌تواند جذاب باشد.

بسیاری ترجیح می‌دهند که طلا بخرند، زیرا خرید و فروش طلا و نقدشوندگی آن به نسبت دلار آسان‌تر است. اما مسئله مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا خرید طلای آب شده نیز همچون طلا جذابیت دارد؟

باید بگوییم که به علت ریسک تقلبی بودن طلای آب شده، خرید اوراق صندوق های کالایی مبتنی بر طلا گزینه بهتری است. در این شرایط دیگر نگران کاهش ارزش سرمایه‌گذاری و تقلبی بودن کالا نیستید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله: خرید شمش طلا از بورس و در رابطه با سرمایه گذاری در دلار یا طلا مقاله: رابطه قیمت طلا و دلار را مطالعه نمایید.

طلای آب شده بخریم یا صندوق کالایی

سرمایه گذاری در طلا یکی از سرمایه‌گذاری‌های جذاب در تمام دنیا است. طلا می‌تواند همچون یک سپر، سرمایه را در برابر تورم و ریسک‌های دیگر حفظ کند.

از این رو سرمایه‌گذاران بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص می‌دهند. با توجه به استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در طلا، طی سال‌ها گذشته جهت سهولت در خرید و فروش آن روش‌های مختلفی از معامله طلا، شمش و سکه در بورس ایجاد شد. برای مطالعه نحوه خرید و فروش طلا از بورس به مقاله «نحوه خرید طلا در بورس» مراجعه کنید.

خرید اوراق صندوق‌های طلا دارای مزیت‌هایی همچون عدم ریسک نگهداری، معاف از مالیات، عدم امکان جعلی بودن، دارایی شفافیت و معامله غیرحضوری است.

از این رو خرید اوراق صندوق کالایی با پشتوانه طلا با توجه به هم‌سو بودن بازدهی آن با طلا منطقی‌تر است.

طلای آب شده بخریم یا سکه

نظرات متفاوتی در خصوص این دو نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد. برخی سرمایه گذاری در طلا آب شده را به جهت نداشتن مالیات، کارمزد و کم بودن حباب آن نسبت به سکه، جذاب‌تر می‌دانند.

در مقابل این دیدگاه، برخی معتقدند که خرید سکه با وجود کارمزد و مالیات به دلیل قابل اعتماد بودن، سرمایه‌گذاری منطقی‌تری است.

انتخاب بین این دو بستگی به شرایط سرمایه‌گذار دارد. در زیر به مزایای هر یک می‌پردازیم.

مزایای خرید طلای آب شده:

 هزینه پایین تر: خرید آن ارزان‌تر از خرید سکه است.

 حجم کمتر: طلا به صورت آب شده در همان حجم سکه، وزنی بیشتر دارد و این امر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در فضای کوچک مفید باشد.

 قابلیت تقسیم شدن: قابلیت تقسیم به واحدهای کوچکتر را دارد و برای سرمایه گذارانی که می‌خواهند مقدار کمی طلا خریداری کنند، مناسب است.

مزایای خرید سکه:

قابل اعتماد بودن: سکه به خصوص سکه‌های بانکی قابل اعتماد‌تر است.

 احتمال سود بیشتر: حباب تاثیر مستقیم بر تقاضا دارد. از آنجایی که همچنان تقاضا برای خرید سکه زیاد است، امکان ایجاد حباب و در نهایت کسب سود مضاعف در سکه بیشتر است.

طلای آب شده بخریم یا طلای فیزیکی

انتخاب بین این دو نوع سرمایه‌گذاری کاملا سلیقه‌ای است. برخی علاقمند هستند که علاوه بر سرمایه‌گذاری از آن به عنوان یک کالای زینتی استفاده کنند. برای این افراد خرید مصنوعات طلا جذابیت بیشتری دارد.

مصنوعات طلا به دلیل داشتن اجرت و کارمزد باعث می‌شود طلا کمتری خریداری شود. از این رو کسانی که تنها قصد سرمایه‌گذاری دارند، خرید طلا را خیلی منطقی نمی‌دانند.

طلای دست دوم بخریم یا طلای آب شده

کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا هستند، نسبت به انتخاب یکی از این دو نوع سرمایه‌گذاری مردد می‌شوند. هر کدام از این دو سرمایه‎‌گذاری دارای مزایا و معایبی هستند.

یکی از تفاوت‌های مهم آنها در کارمزد است. طلای دست دوم کارمزد کمی دارد. در مقابل طلای دست دوم به دلیل داشتن فاکتور قابل اعتمادتر است. 

بنردسته بندی:سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر