logo

روش‌های انتقال سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث

خانهآموزش بورسعمومینحوه تقسیم سهام عدالت متوفیان به وراث ✔

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

طی این سال‌ها، حدود 3 میلیون و 700 نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری بیدار به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.  به منظور آشنایی با مراحل انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش های استعلام سهام عدالت متوفیان

1. ورود وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان (سامانه میراث)

  •  در مرحله‌ی اول به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا همان سامانه میراث به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. ( باید بدانید که فقط افرادی که فرایند ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده‌اند، امکان استفاده از این سامانه را دارند.)
  • وارد  بخش میز خدمت الکترونیک شده و با استفاده از گزینه ثبت درخواست، در فرم باز شده باید نام، نام خانوادگی متوفی، کدملی و تاریخ فوت را وارد کنید.
  • سپس گزینه درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث را انتخاب کنید
  • با زدن گزینه استعلام نوبت شما ثبت می‌شود و باید منتظر پاسخ از شرکت سپرده گذاری مرکزی شوید.

جهت پیگیری پرونده خود در بخش وضعیت پرونده می‌توانید گزینه «استعلام وضعیت پرونده» را انتخاب کنید. در صورت تایید پرونده، می‌توانید به مرحله دوم بروید.

 2- ورود سامانه استعلام سهام عدالت

سامانه‌ی  sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است.  با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری (کدهای وارثین)، اقدامات لازم را انجام دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سهام متوفی با کدملی می‌توانید به مقاله «استعلام سهام با کدملی» مراجعه کنید.

سهام-عدالت-متوفیان-مطلب02.jpg

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام متوفی را از طریق کارگزاری بیدار طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی در شعب کارگزاری بصورت حضوری و رایگان انجام می شود.

پس از ثبت پرونده و دریافت مدارک و تأیید سپرده گذاری مرکزی مطابق جدول زمان بندی زیر تقسیم سهام عدالت فوت شدگان بین وراث انجام می گردد: 

screenshot-2024-01-03-050825.png


روش انجام

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب کارگزاری های منتخب و یا بانک های ملی، ملت ،تجارت و پارسیان مراجعه نماید.

  • اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
  • اصل و یا کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه کارت ملی و گواهی فوت معتبر)
  • تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

روش ویرایش پرونده های ثبت شده :

نماینده وراث به نشانی زیر مراجعه نمایند و بخش های مشکل دار اعلام شده را ویرایش نمایند.

ebidar.com/sahamedalat

سهام عدالت متوفیان بعد از سال 99

طبق اعلام دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، سهام عدالت فوت شدگان از سال 84 تا 31 تیر 1399 طبق قوانین و مقررات معاف از مالیات بوده‌اند. لازم است تا برای متوفیان مرداد ماه 99 تا 1402 نیز تصمیماتی اخذ شود تا نقل و انتقال سهام عدالت این افراد نیز معاف از مالیات باشد. قابل ذکر است که دولت و سازمان بورس برنامه‌ای جهت انتقال سهام عدالت متوفیان مرداد 1399 به بعد ندارند.

هزینه انتقال سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث چقدر است؟

برای انتقال سهام عدالت فوت شدگان در سامانه میراث نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. کارمزد انتقال سهام عدالت فوت شدگان از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌شود و وراث نباید هزینه‌ای واریز نمایند.

نکته مهم پیش از ثبت نام سهام عدالت متوفیان

یکی از مدارک برای ثبت نام سهام عدالت متوفیان، برگه انحصار وراثت است. حتما قبل از ثبت نام باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و امور مربوط به انحصار وراثت را انجام داده باشید.

عناوین مرتبط

آخرین مهلت انتقال سهام عدالت متوفیان چقدر است؟

آخرین مهلت سهام عدالت متوفیان تعیین نشده است و صرفاً فراخوان مراجعه وراث برای انتقال سهام عدالت متوفی صادر شده است که برای این موضوع بهتر است هر چه سریع‌تر برای طی مراحل قانونی اقدام شود تا بعدها ورثه با مشکل روبرو نشوند.

چگونه سهام عدالت متوفیان را به وراث انتقال دهیم؟

در حال حاضر تنها وراث می‌توانند با در دست داشتن مدارک اعلامی از طریق مراجعه حضوری به شعب کارگزاری های منتخب و بانک های ملی، ملت، تجارت و پارسیان درخواست تشکیل پرونده نمایند . 


مبلغ سود سهام عدالت فوت شدگان چگونه پرداخت می‌شود؟

تمامی واریزی سود سهام عدالت متوفیان مانند همه سهامداران از طریق سامانه سجام صورت می‌گیرد. به همین ترتیب، ورثه متوفی باید پس از ثبت نام در سامانه سجام و سایت کارگزاری بیدار، با مراجعه به سایت ذینفعان بازار سرمایه، از وضعیت سود سهام عدالت به ارث رسیده، همانند سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

سازمان خصوصی‌سازی با محاسبه میزان سود و تنها به شماره شباهای تأیید شده و از طریق بانک‌های عامل، سود اختصاص یافته برای هر فرد را به حساب آنها واریز می‌کند.

بدیهی است برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان، ارائه و تأیید شماره شبا در سایت سجام توسط وراث الزامی می‌باشد.


بعد از ثبت چه زمانی تقسیم سهام بین وراث انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه نیاز به بررسی مدارک می‌باشد، پس از رسیدن مدارک و در صورت تایید اصالت آن، اطلاعات در سامانه سپرده‌گذاری ثبت شده و مطابق با جدول اعلام شده در این مقاله در حال تقسیم است. همچنین درصورت تقسیم نتیجه از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌گردد.


آیا وراث می‌توانند سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی نیز منتقل نمایند؟

وراث قانونی تنها می‌توانند سهم‌الارث خود را به‌ اندازه قانونی در تقسیم ارث که نام آنها در گواهی انحصار وراثت وجود دارد، انتقال دهند و انتقال آن به اشخاص دیگر به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود.


آیا امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت می‌تواند توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟

خیر، فرآیند ثبت انتقال قهری در کارگزاری حتما باید توسط یکی از وراث که سجامی هم هستند طی شود.
هیچگونه وکالت نامه ای مورد قبول نبوده و پرونده ای برای آن متوفی ثبت نمی گردد. فرآیند تقسیم سهام نیز دقیقاً مطابق با اسامی مندرج در دادنامه یا حصر وراثت انجام می گردد.


آیا پس از تقسیم‌ سهام عدالت وراث می‌توانند آن را بفروشند؟

خیر، در حال حاضر صرفا سهام از کد متوفی خارج و بین ورثه تقسیم می‌شود. تصمیم گیری در مورد قابل فروش شدن آنها مانند سهام عدالت همه سهامداران خواهد بود.

مسلماً زمانی که امکان فروش سهام عدالت مهیا شود، سهام عدالت آن دسته از متوفیانی که فرآیند تقسیم آنها تا آن زمان کامل نشده باشد، قابل فروش نخواهد بود.


تقسیم سهام عدالت متوفیانی که تاریخ فوت ایشان بعد از 1399/05/01 می باشد، چه زمانی انجام می‌گردد‌؟

با توجه به اینکه پس از این تاریخ مشمول مالیات می گردد، هنوز مشخص نشده است، در صورت مشخص شدن از طریق رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی می‌گردد.

برگه دادنامه یا انحصار وراثت ندارم آیا می‌توانم اقدام نمایم؟

اصل یا کپی برابر اصل دادنامه و یا انحصار وراثت برای ثبت و پیگیری الزامی است، لذا ابتدا نسبت به دریافت آن از طریق مراجع قانونی اقدام و پس از آن ثبت درخواست نمایید.

اگر احدی از وراث فوت شده باشد چه باید انجام داد ؟

اگر ایشان بعد از تاریخ فوت متوفی دارای سهام عدالت فوت شده باشند و در دادنامه و یا انحصار وراثت نام ایشان بعنوان یکی از ورثه ثبت شده باشد باید در قسمت اطلاعات وراث نام و مشخصات ایشان هم آورده شود. بعد از اینکه سهام عدالت تقسیم شد، اگر تاریخ فوت ورثه مذکور در بازه مجاز به ثبت بود، فرم تقسیم سهام عدالت متوفیان را با مشخصات ایشان و ورثه‌شان تکمیل نمایید تا دارایی ایشان نیز در پروسه تقسیم قرار گیرد.

اصل برگه دادنامه و یا انحصار وراثت را ندارم و فقط کپی آن موجود است؟

در صورتی که کپی برابر اصل این مدرک موجود باشد نیز مورد پذیرش قرار میگیرد. اما چنانچه اصل و یا کپی برابر اصل آن موجود نباشد و درخواست ثبت گردد، پرونده به دلیل عدم تکمیل مدرک لغو می گردد.

چطور انحصار وراثت یا دادنامه بگیرم؟

ثبت‌نام به صورت آنلاین در سامانه ثنا به نشانی الکترونیکی http://sana.adliran.ir و سپس مراجعه متقاضی به دفاتر خدمات قضایی https://adliran.ir انجام می‌شود.

برای سهام عدالت متوفی به کجا مراجعه کنیم؟

برای اطلاع از آدرس شعب به لینک زیر مراجعه فرمایید.
/ebidar.com/branch

نحوه استعلام سهام عدالت متوفیان چگونه است؟

به دو روش امکان استعلام سهام عدالت متوفیان وجود دارد. در روش اول یکی از وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کرده و در بخش میز خدمت الکترونیک و استفاده از گزینه ثبت درخواست، در فرم باز شده باید گزینه "درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث" انتخاب گردد و منتظر پاسخ از سپرده گذاری مرکزی باشند. در روش دوم به سایت sahamedalat.ir مراجعه نمایید.

سامانه میراث سهام عدالت چیست؟

سامانه میراث یک سامانه الکترونیکی که فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را تسهیل کرده است. پیش از ورود به این سامانه متقاضی باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشد. سایت میراث به نشانی ddn.csdiran.ir است.

مدارک لازم برای سهام عدالت متوفی چیست؟

تصویر اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه

تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی ( در صورت مفقود شدن شناسنامه، کارت ملی و گواهی فوت معتبر )

تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

همچنین کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه و کپی خوانای تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه، تصویر کارت ملی و کپی برابر اصل گواهی فوت)


امکان انتقال سهام متوفی به یکی از وراث وجود دارد؟

خیر. سهام موجود در سبد سهام عدالت بین تمام وراث تقسیم می‌شود. امکان انتقال تمام سهام عدالت به یکی از وراث وجود ندارد.

هزینه خدمات انتقال سهام عدالت فوت شدگان چقدر است؟

در 4 بانک ملی، ملت، پارسیان و تجارت و همچنین 44 کارگزاری منتخب سازمان بورس و اوراق بهادار، هزینه خدمات انتقال سهام عدالت متوفیان رایگان است. 

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر