logo

سازمان بورس و اوراق بهادار ایران + معرفی سایت و سازمان

خانهآموزش بورسبورسسازمان بورس و اوراق بهادار ایران + معرفی سایت و سازمان

پایگاه اینترنتی سایت سازمان بورس و اوراق بهادار (Securities & Exchange Organization) به نشانی seo.ir دارای تمامی اطلاعات مربوط به بورس و بازارهای وابسته به آن است که با کلیک بر روی این لینک می‌توانید وارد این سایت شوید.

شما می‌توانید در این پایگاه اینترنتی نسبت به نهادهای تحت نظارت اطلاعات کسب کرده و پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه را دنبال کنید. لیست تمام تب‌ها و صفحات این ‌سایت در زیر آورده شده و جلوتر به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.


بخش درباره سازمان

در این بخش از سایت اوراق بهادار می‌توانید اطلاعات این سازمان از جمله اعضای هیات‌مدیره، چشم‌انداز، ماموریت، اهداف سازمان و ... را مشاهده نمایید.


نهادهای تحت نظارت

اطلاعات مرتبط با ناشران یا همان شرکت‌های بورسی و فرابورسی، و کانون‌های مختلف بازار سرمایه در این بخش از سایت سازمان بورس قرار دارد.

exchange-organization-website-2.jpg

آشنایی با بازار سرمایه ایران

در بخش آشنایی با بازار سرمایه، سازمان بورس اوراق بهادار فایل‌هایی با فرمت PDF در رابطه با برخی موضوعات و مفاهیم بورسی جهت مطالعه عموم آماده کرده است. برخی موضوعات این فایل‌ها به شرح زیر است:

- راهنمای مختصر ورود و فعالیت در بورس

- معرفی گواهی نامه های حرفه ای بازار سرمایه

- شرکت بورس اوراق بهادار تهران

- شرکت فرابورس ایران

- شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

- شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس

- کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

- کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


قوانین، مقررات و امور حقوقی

اگر طرح شکایتی به عنوان شخصیت حقیقی یا حقوقی داشته باشید، می توانید در این سامانه به تب سامانه شکایات وارد شده و از مسیر مربوط به شخصیت حقیقی یا حقوقی با ورود اطلاعات درخواستی و ارسال فایل پیوست، شکایت خود را ثبت نمایید.

در ادامه امکان پیگیری شکایت یا انصراف از آن نیز قرار داده شده است. مراحل پیگیری شکایت شما در این سامانه قابل رویت خواهد بود.

دسترسی به تمامی قوانین و مقررات بازار سرمایه نیز از این بخش از سایت امکان پذیر است. در صورتی که پرسشی درباره نرخ کارمزد کارگزاری‌ها داشته باشید، اطلاعات کاملی درباره آن در این سامانه آورده شده است. لازم به ذکر است که این نرخ می‌تواند برای چند سال ثابت بوده و یا تغییر کند و نمی‌توان در خصوص آن پیش‌بینی و اظهار نظر قطعی داشت.

سامانه دادشهر (دیده بان مردمی بازار سرمایه) در این بخش از سایت طراحی شده است تا بستری برای طرح گزارشات مردم فراهم گردد. ایجاد این صفحه جهت مشارکت مردم در حفظ و نگه داری سلامت بازار سرمایه است.

لازم به ذکر است که اعلام گزارش در این سامانه به معنای طرح شکایت نیست، اگر قصد طرح شکایت و پیگیری حقوقی نسبت به موضوعی را دارید لازم به مراجعه به سامانه شکایات و یا سامانه هیات داوری قانون بازار اوراق بهادار است.

در بخش درگاه حمایت از حقوق شهروندی تمامی سامانه‌های حقوق شهروندی بازار سرمایه از جمله سایت کدال، سایت آموزش بورس و ... معرفی شده است.

exchange-organization-website-1.jpg

اطلاعات و آمار

در بخش اطلاعات و آمار می‌توانید به گزارش‌های مالی شرکت‌ها و گزارش‌های آماری سالانه دست یافته و نیز صورت گزارش‌های مالی ماهیانه را مطالعه نمایید.

در اینجا کلیه نمادهای بورسی متوقف شده، تعلیق یافته، فعال یا تحت احتیاط آورده شده اند و قادر خواهید بود که از چند و چون تمام آن ها آگاهی یابید.

به علاوه جهت دریافت اطلاعات کلی در خصوص سرمایه گذاری در بورس، در این قسمت راهنمای کلی را مطالعه خواهید کرد. همچنین ایرانیان خارج از کشور که مایل به سرمایه گذاری در بازار بورس ایران هستند، می توانند در این بخش، به اطلاعات کاملی دست یابند.

سامانه‌های مرتبط

در این بخش برخی سامانه جامع بورس اوراق بهادار تهران معرفی شده است.

  • سامانه تبادل اطلاعات نهاد های مالی: سامانه ستان سازمان بورس اطلاعیه‌های جدید در زمینه نهادهای مالی را برایتان به اشتراک می‌گذارد.
  • XBRL بازار سرمایه ایران: XBRL مخفف eXtensible Business Reporting Language و نوعی استاندارد است که در تمام جهان از آن در جهت گزارش‌گیری‌های مالی و تبادل اطلاعات استفاده می شود. این استاندارد جهت همسوسازی و برقراری ارتباط راحت میان سیستم‌های سازمانی در جهان طراحی شده است.
  • سامانه IFRS: IFRS استانداردی بین‌المللی برای گزارشگری مالی است که زبان مشترکی بین فعالیت‌های مالی در جهان ایجاد نموده است.
  • ثبت نام آزمون گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای: جهت انجام ثبت نام آزمون های سازمان بورس اوراق بهادار و اعطای گواهی‌نامه‌ها از این سامانه می‌توان استفاده نمود.
  • مرکز پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی: هدف این مرکز انجام مطالعات و تحقیقات در زمینه اوراق بهادار از منظر اسلامی است. این مرکز یکی از ناظرین سازمان بورس اوراق بهادار محسوب می شود.
  • کتابخانه: این سامانه کتابخانه دیجیتال سازمان بورس است. مطالب این کتابخانه به بخش های تصویر، صدا، فیلم و متن تقسیم شده است. مطالب مهم و جالبی جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در این سایت قرار دارد.
  • فصلنامه بورس اوراق بهادار: فصلنامه بورس اوراق بهادار یکی از نشریات علمی و پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد.
  • سامانه جامع آموزش بازار سرمایه: سامانه جامع آموزش بازار سرمایه مسئولیت آموزش تالار مجازی بورس ایران را به عهده دارد که شامل آموزش های تصویری، صوتی و متنی می شود. جهت یادگیری کار با وبسایت irvex.ir و نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ایران به کار می رود.

اخبار بازار سرمایه در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار

هر روز تازه‌ترین و مهم‌ترین اخبار مربوط به بازار سرمایه در این سایت بارگزاری می‌شود و شما می‌توانید اطلاعات تازه بازارهای بورسی را در آن دنبال کنید.

به یاد داشته باشید که با دنبال کردن اخبار بازارهای بورس و سرمایه، می‌توانید بینش خوبی نسبت به این بازارها پیدا کرده و اطلاعات خود را به روز سازید. داشتن اطلاعات به روز در بازار سرمایه، یکی از کلیدهای موفقیت خرید و فروش سهام با سودآوری بالا است.

بخش‌های درون سازمانی

ستون سمت راست صفحه اصلی سایت سازمان بورس بخش‌های درون سازمان بورس اوراق بهادار شامل ریاست، دبیرخانه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، حوزه ریاست، معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران، معاونت نظارت بر نهادهای مالی، معاونت حقوقی و معاونت اجرایی را با جزئیات در اختیار بینندگان قرار می‌دهد.

بنردسته بندی:بورسفرابورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر