logo

بهترین روش‌های سرمایه گذاری با پول کم در ایران

خانهآموزش بورسسرمایه گذاری بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم 1403

پس‌انداز برای روز مبادا همیشه در میان مردم محبوب بوده است. با این حال، تورم افسارگسیخته پس‌اندازهای ریالی را به مرور زمان فرسوده کرده و از ارزش آن می‌کاهد.

در چنین شرایطی راه‌حل در سرمایه‌گذاری است؛ چرا که پس‌انداز نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های جاری باشد. سوال اصلی اما این است که آیا سرمایه‌گذاری با پول کم و سود بالا در ایران ممکن است؟ در این مقاله قصد پاسخ دادن به این سوال را داریم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذاری با پول کم و سود بالا چگونه ممکن است؟

شاید وقتی نام سرمایه گذاری را می‌شنوید، ناخودآگاه به یاد سرمایه‌های بزرگ و افراد ثروتمند بیافتید؛ اما با پیشرفت تکنولوژی امکان مشارکت همگانی در طرح‌های سرمایه‌گذاری بسیاری فراهم شده است.

زیاد مهم نیست که پول شما چقدر است. کافی است که دانش سرمایه‌گذاری را فرا بگیرید و صبر کافی داشته باشید. آن‌گاه می‌بینید که سرمایه گذاری با پول کم هم سودآور خواهد بود.


ایده‌های سرمایه گذاری با پول کم

برخلاف تصور عمومی، سرمایه گذاری همیشه به پول زیاد احتیاج ندارد. راه‌های زیادی برای سرمایه‌های کوچک وجود دارد که به علت نبود سواد مالی و سواد اقتصادی در نظام آموزشی به آن‌ها توجه نمی‌شود.

برای اینکه بتوانید در این زمان از ارزش سرمایه‌های کوچک خود محافظت کنید، باید راه‌های سرمایه گذاری کوچک را بلد باشید. در صورتی که از روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم خبر ندارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا و ارز

یکی از مواردی که می‌توانید با پول کم هم دست به سرمایه گذاری بزنید، خرید طلا و ارز است. طلا و ارز در طول زمان متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند و می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای جلوگیری از افت ارزش ریال شما باشد.

توجه کنید که قیمت طلا در ایران وابستگی زیادی به نرخ دلار دارد. با این حال نباید از نرخ انس جهانی طلا غافل باشید. افت شدید در انس جهانی می‌تواند باعث افت قیمت طلا شود. بنابراین در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارید، باید روند قیمت‌های جهانی را هر چند وقت بررسی کنید.

نرخ ارزهایی مانند یورو و دلار نیز زیر سایه مذاکرات و هیجان بازار نوسان زیادی دارد. در صورتی که در ارز سرمایه‌گذاری کردید، باید مراقب هیجان‌های زودگذر باشید. از یاد نبرید که هدف شما از سرمایه‌گذاری کسب سود کوتاه‌مدت نبوده و می‌خواهید در طول زمان ارزش سرمایه‌تان را حفظ کنید.

با این حال، نوسان‌های قیمت ارز ناگزیر هستند و اگر تاب‌آوری زیادی ندارید، سرمایه‌گذاری در ارز مناسب شما نیست.

خیلی‌ها سوال می‌کنند که بهترین سرمایه‌گذاری با 100 میلیون تومان کجاست؟ در پاسخ باید بگویم که خرید گواهی طلا و یا صندوق کالایی مبتنی بر طلا به جهت نداشتن مالیات و اجرت ساخت بهترین گزینه است.

سرمایه‌گذاری با پول کم در مسکن

خرید مسکن اغلب به سرمایه زیادی نیاز دارد. با این حال بعضی اوقات موارد مناسبی در حوزه مسکن وجود دارند که برای سرمایه‌گذاری بلندمدتی مناسب هستند. مثل خانه‌هایی که در حاشیه شهر ساخته می‌شوند یا زمین‌هایی که در موقعیت‌های نزدیک به شهر واقع هستند.

چنین مواردی امکان رشد دارند اما به سرمایه‌های متوسط نیاز داشته و شاید با پول کم نتوان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. یکی از معایب خرید خانه و زمین، امکان ایجاد رکود در بازار مسکن است.

investing-low-budget-3.jpg

سرمایه‌گذاری با پول کم در بانک

یکی از اولین انتخاب‌های اکثر افراد برای پس‌انداز، بانک است؛ اما توجه کنید که سپرده‌گذاری در بانک به هیچ‌وجه پاسخگوی تورم نیست.

سود بانکی آن‌قدر اندک است که نمی‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای بلندمدت باشد. تنها اگر قصد دارید تا نقدینگی اندکی را در دسترس نگاه دارید، بانک گزینه مناسبی برای شماست.

سرمایه‌گذاری با پول کم در بورس

بازارهای مالی یکی از بهترین جایگاه‌های گردش سرمایه هستند. در بازار سرمایه مانند بورس شما می‌توانید با پول کم، حتی زیر یک میلیون تومان، دست به معامله بزنید و با خرید و فروش انواع اوراق بهادار کسب سود کنید.

توجه داشته باشید که برای فعالیت در بورس باید سواد مالی خوبی داشته باشید. اما اگر دانش مالی و اقتصادی شما اندک است، نگران نباشید. امروزه ابزارهای مالی متنوعی شکل گرفته‌اند که با پول کم هم امکان سرمایه‌گذاری دارند.

در بلندمدت بورس گوی سبقت را از تمامی بازارها ربوده است. همچنین فعالیت در بورس نیاز به کاغذبازی زیادی ندارد. البته سادگی مسیر ورود بورس نباید شما را فریب دهد. بهتر است اگر دانش اقتصادی کافی ندارید، دست به معامله مستقیم سهام نزنید.

بهترین راه برای سرمایه گذاری با پول کم

تا اینجای مطلب دانستید که سرمایه‌گذاری در حوزه ارز، طلا و مسکن می‌تواند با ریسک قیمت‌های جهانی یا رکود بازار مواجه باشد. برای همین موضوع، بورس یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

شرکت‌های بسیار معتبر با فروش جهانی در بورس ایران فعال هستند که هر ساله سود بیشتری می‌سازند و نصیب سهامداران خود می‌کنند.

از طرفی شما برای شریک شدن در سود شرکت‌های بزرگ، نیاز به سرمایه زیادی ندارید. به عبارت دیگر شما حتی با پول کم و زیر یک میلیون تومان هم می‌توانید در این سود شریک شوید و همان درصد سودی را دریافت کنید که سرمایه‌گذاران بزرگ دریافت می‌کنند. چه فرصتی بهتر از این اما همه‌چیز همین جا تمام نمی‌شود. بهتر است به فکر ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم هم باشید. آیا با سرمایه گذاری غیرمستقیم آشنایی دارید؟

کاهش ریسک با خرید صندوق‌های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای مالی متفاوتی هستند که با مدیریت افراد متخصص ایجاد می‌شود. در این صندوق‌ها سرمایه افراد جمع شده و نخبگان مالی و افراد با تجربه دست به سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای طلا و سهام می‌زنند.

صندوق‌ها با ایجاد راه‌حلی نوین برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ریسک سرمایه‌گذاری را برای افراد غیرمتخصص به ‌شدت کاهش می‌دهد و کار آن‌ها را ساده می‌کنند.

وجود انواعی از صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را به شما می‌دهد تا در حوزه‌های متنوعی مانند سهام، اوراق مشارکت و طلا بتوانید فعالیت کنید بدون آن که نیاز به تخصص اقتصادی خاصی داشته باشید.

توجه کنید که سود صندوق تضمینی نیست و متناسب با رشد یا نزول بازار خواهد بود اما در بلندمدت ریسک سرمایه‌گذاری شما کاهش یافته و دردسرهایی مانند شرکت در مجمع و فروش حق تقدم را ندارید. در مقاله صندوق‌ سرمایه گذاری در خصوص انواع صندوق‌ها توضیح داده‌ایم.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های بورسی

حال که با فرایند سرمایه‌گذاری با پول کم در بورس آشنایی کافی پیدا کردید، بهتر است از مزایای سرمایه گذاری در صندوق های بورسی هم بدانید. در ادامه برخی از مزایا را مرور می‌کنیم.

امکان سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه باید کد بورسی و کد معاملاتی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت کد بورسی و کد معاملاتی به مقاله «مراحل دریافت کد بورسی و شرایط دریافت کد بورسی چگونه است؟» مراجعه کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات در خصوص دریافت کد سجام به مقاله «سجام چیست؟» را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید با هر میزان سرمایه حتی کمتر از 500 هزار تومان در هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دلخواه‌تان اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

این مسئله باعث می‌شود بتوانید به صورت مستمر دست به سرمایه‌گذاری بزنید. برای مثال می‌توانید تصمیم بگیرید ماهی یک مرتبه یا هر دو ماه یک مرتبه با واریز مبلغی برای آینده فرزند خود سرمایه‌گذاری کنید.

صندوق سپر یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است که سود آن روزشمار و مرکب محاسبه می‌شود. این صندوق تقسیم سود ندارد اما در بلندمدت سود خوبی نصیب سرمایه‌گذار می‌کند. اوراق این صندوق قابل معامله در بورس است.

برای خرید اوراق صندوق سپر داشتن کد بورسی کافی است. نماد «سپر» را در کارگزاری خود جست‌وجو و همچون سهام خرید و فروش کنید.

اگر به دنبال اپلیکیشن سرمایه گذاری با پول کم می‌گردید، می‌توانید اپلیکیشن «بیدار» را به طور مستقیم از سایت کارگزاری و یا اپلیکیشن بازار دانلود کنید. در این اپلیکیشن می‌توانید از خدمات مختلف کارگزاری بورس بیدار استفاده نمایید. برای دانلود اپلیکیشن اینجا کلیک کنید.

investing-low-budget-1.jpg

امکان سرمایه گذاری در حوزه‌های متنوع

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس ایران در حوزه‌های متنوعی همچون طلا، درآمد ثابت، سهام، مختلط و ... فعال هستند. صندوق‌های سهامی، مختلط، با پشتوانه طلا و صندوق‌های درآمد ثابت هرکدام با سرمایه‌گذاری بیشتر پول صندوق در یک حوزه، جذابیت به ‌خصوص خود را دارد.

معاف از مالیات و دردسرهای مجمع

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها این است که معامله صندوق معاف از مالیات است و کارمزد کمی دارد. به همین خاطر شما برای هربار واریز یا برداشت از صندوق، هزینه‌های کمتری خواهید داشت که باعث می‌شود سود نزد خودتان محفوظ بماند.

همچنین اگر به سرمایه‌گذاری در سهام علاقه‌مند هستید باید بدانید که برای معامله مستقیم در بورس باید دانش کافی در خصوص تعدیل قیمت، افزایش سرمایه، افشای اطلاعات، برگزاری مجمع و ... داشته باشید.

اگر معامله‌گری شغل نخست شما نیست و فرصت رصد هر لحظه سهام را ندارید، خرید اوراق صندوق سرمایه‌گذاری مزیت زیادی برای شما دارد. در صندوق های سهامی نیاز به دانش بورسی نیست.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری از مسائلی است که از آن ناگزیرید. با یادگیری اصول سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه، می‌توانید به سرمایه گذاری با پول کم در ایران اقدام کرده و از ارزش سرمایه خود محافظت کنید.

در این صورت در آینده با مشکلات مالی کمتری روبه‌رو خواهید شد. بورس ایران با وجود تلاطم‌ها و نوسانات کوتاه‌مدت، همواره گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدتی بوده و با ابزارهای متنوع خود پذیرای سرمایه‌های کوچک و بزرگ است.

پس اگر تاکنون بخاطر پول کم سمت سرمایه‌گذاری نمی‌رفتید، اکنون می‌توانید سرمایه گذاری با پول کم را در بورس و با صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجربه کنید.

بنردسته بندی:سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر