logo

سیو سود چیست؟ و نحوه سیو سود در بورس

خانهآموزش بورسبورسسیو سود چیست؟ و نحوه سیو سود در بورس

سیو سود یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازار بورس و دیگر بازارهای مالی است که سهامداران با شناخت اصطلاحات رایج در آن می‌توانند درک بهتری از اوضاع داشته و سود بیشتری کسب کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در نظر داریم که در خصوص نحوه سیو سود در بورس و فرمول آن توضیحاتی را ارائه دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیو سود چیست؟

در بازار بورس، هر معامله نیاز به داشتن یک استراتژی معاملاتی دارد. طبق این استراتژی، معامله‌گر تصمیم می‌گیرد که سهام خریداری شده را تا چه برهه زمانی و با چه قیمتی می‌خواهد به فروش برساند. همین‌طور نقطه‌ای را در نمودار قیمتی تعیین می‌کند تا هر وقتی‌که قیمت سهم به آن نزدیک شد، به فکر فروش باشد تا به ‌اصطلاح، سیو سود یا به عبارت ساده‌تر سود خود را ذخیره کند.

سیو سود در بورس یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پایین آوردن میزان ریسک و همچنین افزایش قدرت سودآوری است تا بتوان از ضررها و ریسک‌های آتی جلوگیری کرد.

چگونه سیو سود کنیم؟

در سیو سود، شما می‌توانید تمام سهام خود را به فروش برسانید و یا می‌توانید بخشی از آن را که سود کرده‌اید بفروشید. برای مثال شما در سهمی که ماه گذشته خریداری کرده‌اید،70 درصد در سود هستید. در نحوه سیو سود در بورس شما تصمیم می‌گیرید که این سود را برای خود ذخیره کنید چرا که احتمال دارد بعد از این رشد، سهام‌تان دچار افت قیمتی محسوسی شود و این سود را از دست بدهید.

وقتی سرمایه‌گذار متوجه وجود یک مقاومت می‌شود، جهت سیو سود می‌تواند واکنش‌های زیادی در برابر آن داشته باشد. اول اینکه کل سهام خود را به فروش برساند. دوم اینکه به میزان سود کسب کرده سهام بفروشد و سوم اینکه سود را نگه داشته و اصل سرمایه را از سهام خارج کند.

به عنوان مثال شما 100 میلیون تومان از سهام صندوق ارزش خریداری و در حال حاضر 20 میلیون تومان در سود کسب کرده‌اید. زمانی که احتمال می‌دهید بازار در حال ریزش قیمتی است، به میزان سود خود سهام می‌فروشید. در این شرایط گفته می‌شود که سهامدار سیو سود انجام داده است.

سیو سود پله‌ای

برای بسیاری از معامله‌گران که می‌خواهند ریسک معاملاتی خود را کاهش دهند، سیو سود پله‌ای کاربرد زیادی دارد. در این نوع از سیو سود، ممکن است سهام به سقف قیمتی و یا مقاومت نمودار برخورد کند و احتمال برگشت سهم رو به پایین، افزایش پیدا کند. در این حالت می‌توان به‌اندازه مقداری که سود کرده‌ایم، سهم را به فروش برسانیم و با مقدار باقیمانده، منتظر ادامه روند سهم باشیم.

اگر سهم به روند رشد خود ادامه بدهد ما با همان مقدار دوباره سود می‌کنیم و این‌چنین هم ریسک معامله را کم کرده‌ایم و هم سود مناسبی را به دست آورده‌ایم. در سیو سود پله‌ای می‌توان دو یا چند هدف برای سهم در نظر گرفت تا با لمس قیمت در آن نقاط، سیو سود انجام بگیرد.

فرمول سیو سود

بسیاری به دنبال آموزش تصویری سیو سود در بورس هستند ولی جهت کسب اطلاعات کافی به اختصار در این مقاله در مورد سیو سود شرح می‌دهیم. محاسبه زمان سیو سود، نیاز به کسب مهارت و تجربه کافی دارد. به طور معمول در بازار بورس، وقتی سهمی بعد از مدت‌ها در صف خرید باشد و زمانی برسد که صف آن در حال ریخته شدن باشد، گزینه‌ای برای سیو سود به حساب می‌آید. یا زمانی که به میزان کافی رشد می‌کند و قیمت سهم در روز بعدی رو به منفی در حال حرکت باشد، احتمالاً سیو سود گزینه منطقی‌تری است.

با این‌حال فرمولی که می‌توان برای سیو سود بیان کرد به شرح زیر است:

فرمول اول: میزان سود بدست آمده تقسیم ‌بر قیمت فروش

فرمول دوم: میزان اصل سرمایه تقسیم ‌بر قیمت فروش

استراتژی‌های سیو سود

سیو سود بر مبنای نحوه معاملات سهام، میزان ریسک‌پذیری و تحلیل تکنیکالی سهام انجام می‌پذیرد. هدف‌گذاری قیمتی یکی از استراتژی‌های سیو سود به شمار می‌رود.

به شکل متداول، سه استراتژی برای سیو سود مطرح است:

  • به میزان کل سهام و دارایی خریداری شده
  • به میزان سودی که نصیب خریدار شده
  • به‌ اندازه میزان سرمایه‌گذاری شده

همچنین استراتژی‌های سیو سود بر اساس دیدگاه زمانی از کارایی زیادی برخوردار هستند و طبق آن‌ها می‌توان زمان‌بندی برای سیو سود را تنظیم کرد.

در استراتژی سیو سود کوتاه‌مدت، معامله‌گر معمولاً بین چند روز تا سه ماه می‌تواند روی زمان‌بندی خود استراتژی داشته باشد تا هرگاه در این بازه زمانی سود مناسبی به دست آورد، اقدام به سیو سود کند.

در استراتژی میان‌مدت، سهم خریداری شده بین سه تا شش ماه نگه‌داری می‌شود و در این مدت اگر اتفاقی در روند سهم بیفتد، معامله‌گر نسبت به سیو سود در سهم خود اقدام می‌کند. در این استراتژی، سیو سود پله‌ای کاربرد بسیار زیادی دارد.

در استراتژی بلندمدت، معامله‌گر سهم را برای طولانی‌مدت یعنی از شش ماه به بالا خریداری می‌کند و برای سهم خود هدف‌های بالاتری در نظر دارد.

نکات مهم سیو سود

در اینجا شرایط مناسب برای سیو سود را بیان می‌کنیم:

  • در سیو سود باید سراغ سهام و دارایی‌هایی رفت که به مقدار کافی رشد کرده‌اند و سود مناسبی طی زمان داشته‌اند و هر لحظه امکان برگشت آنها وجود دارد.
  • هرگاه عرضه سهام بعد از گذشت مدتی که رشد محسوسی داشته بیشتر شود، احتمال سیو سود افزایش میابد.
  • اخبار و حواشی بیرون‌ آمده از سهام در روند بعدی آنها نقش زیادی دارند بنابراین اگر در سهامی روی سود هستید و اخبار منفی از آن درج شده، بهتر است به فکر سیو سود باشید.
  • رشد شارپی در سهام و دارایی، سقوط شارپی را هم همراه دارد. پس هرگاه سهام شما با شیب تندی صعود کرد، بعد از مشاهده اولین اثرهای منفی شدن، سیو سود گزینه منطقی می‌باشد.
  • عرضه بیش از حد توسط حقوقی‌ها و بعضی اوقات خروج بیش از حد نقدینگی حقیقی‌ها معمولاً سیگنالی برای سیو سود محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

با توجه‌ به نکات مطرح شده مشاهده می‌شود که سیو سود در جا و زمان مناسب، تا چه اندازه می‌تواند در معامله‌گری ما و افزایش بهره‌وری ما از معامله نقش اثرگذاری داشته باشد.

سیو سود از مباحث مهم در بازار سرمایه به‌حساب می‌آید و ما در این مقاله به بررسی نحوه و استراتژی‌های لازم برای سیو سود پرداختیم و امید داریم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد.

عناوین مرتبط

چگونه سیو سود کنیم؟

زمانی که سرمایه‌گذار با یک مقاومت در یک سهم رو به رو می‌شود جهت کاهش ریسک خود، سود را به صورت یک جا و یا پله‌ای سیو می‌کند. در دو حالت گفته می‌شود که سرمایه گذار سیو سود انجام داده است. 

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر