logo

قیمت صفر تابلو بورس چیست؟ + مفهوم قیمت آخرین معامله

خانهآموزش بورستابلوخوانیقیمت صفر تابلو بورس چیست؟ + مفهوم قیمت آخرین معامله

در تابلوخوانی مباحث زیادی برای یادگیری وجود دارد زیرا بسیاری از اطلاعات در تابلوی سهام مشخص می‌شود. برای مثال؛ قیمت پایانی، آخرین قیمت، حجم معاملات، تعداد برگه سهم، درصد شناوری، بازه مجاز نوسان قیمت، اطلاعات حقیقی و حقوقی و... از اطلاعات مهمی هستند که در تابلوی نماد ثبت می‌شوند.

یکی از اصطلاحات متداول بین معامله‌گران بازار بورس، معامله در قیمت صفر تابلو می‌باشد. این اصطلاح در تابلوخوانی بیشتر کاربرد دارد. در این مقاله به توضیح نقطه صفر تابلو خواهیم پرداخت و می‌گوییم نقطه صفر تابلو کجا است.


محدوده صفر تابلو در بورس چیست؟

قیمت صفر تابلو در بورس عبارت است از نقطه‌ای که هیچ تغییری در قیمت آن اتفاق نمی‌افتد. معامله بین خریداران و فروشندگان در نقطه‌ای است که قیمت بدون تغییر می‌باشد (یعنی نه بالاتر و نه کم تر از قیمت پایانی)

محدودده صفر تابلو در بورس به زبان ساده‌ یعنی قیمت پایانی امروز، مشخص‌کننده صفر تابلو در قیمت فردا می‌باشد. وقتی سهم در نقطه صفر تابلو معامله می‌شود، قیمت آن برابر قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل است.

تفاوت قیمت پایانی و آخرین معامله برای سهام‌داران حائز اهمیت است؛ به همین جهت هر زمان که قیمت پایانی در نقطه صفر تابلو باشد اما آخرین معامله مثبت باشد، یعنی سهام‌داران در رنج مثبت قیمت در حال معامله می‌باشند. حتی ممکن است در قیمت صف خرید روز معاملاتی آتی خرید کنند.

خرید در قیمت صف خرید بالا می‌تواند نشانه مثبت و بیانگر اهدافی از عملکرد سهم باشد.


مفهوم قیمت آخرین معامله

آخرین قیمتی که سهم در آن معامله و ارزش‌گذاری می‌شود، قیمت آخرین معامله نامیده می‌شود.

معامله‌گرانی که قصد دارند سهمی را به‌سرعت خریداری یا بفروشند، نماد را در قیمت آخرین معامله ثبت می‌کنند. در این صورت به‌احتمال زیاد معامله سریع‌تر انجام می‌شود.

به دلیل نوسان زیاد قیمت آخرین معامله، قیمت پایانی به‌عنوان قیمت صفر تابلو و قیمت مرجع روز معاملاتی آتی تعیین می‌شود.

zero-price-of-stock-exchange.jpg

مفهوم قیمت پایانی

در طول روز معاملاتی، یک سهم در قیمت‌های متفاوتی که در بازه قیمتی مجاز آن می‌باشد معامله می‌شود. دامنه مجاز نوسان قیمت اکثر سهام در بورس ایران، مثبت و منفی ۵ درصد است.

از میانگین وزن قیمت‌های معامله شده سهم در طی یک روز، قیمت پایانی محاسبه می‌شود. در بورس‌های خارج از ایران، قیمت پایانی و آخرین قیمت تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها یک قیمت تعریف شده است.

دلیل تفاوت قیمت پایانی و آخرین قیمت حجم معاملات می‌باشد. یعنی تغییر دامنه نوسان قیمت سهم در بالاترین و کمترین قیمت روزانه، وابسته به حجم معاملات انجام شده در روز معاملاتی است. قیمت پایانی، تعیین‌کننده قیمت معاملاتی روز آتی خواهد بود.

حاصل‌ضرب قیمت پایانی در تعداد سهام، میزان کل سرمایه شرکت و حاصل‌ضرب قیمت پایانی در سرمایه شرکت، ارزش بازار سهم را نمایش خواهد داد.

درصورتی‌که سهمی را پایین‌تر از قیمت صفر تابلو خریداری نمایید، یعنی از قیمت پایانی آن کمتر پرداخت کرده‌اید. قیمت معاملاتی فردا طبق قیمت پایانی امروز تعیین می‌شود، بنابراین نسبت به قیمت معاملاتی روز آتی نیز مبلغ کمتری پرداخت نموده‌اید.

بالعکس برای فروش نیز به همین صورت می‌باشد. برای مثال شما سهمی را ۳ درصد بالاتر از قیمت پایانی آن می‌فروشید، در حقیقت به این معنا است که از قیمت پایانی که قیمت صفر تابلو امروز هست، ۳ درصد بالاتر فروخته‌اید.


تعیین قیمت پایانی با توجه ‌به حجم مبنا

همان‌طور که گفته شد، حجم معاملات یکی از موارد مؤثر در تعیین قیمت سهم است.

یکی از مواردی که روی تابلوی سهام مشخص می‌شود، حجم مبنا می‌باشد. هر نماد حجم مبنای به ‌خصوص خود را دارد. اگر حجم معاملات انجام شده در سهمی از حجم مبنای تعیین شده آن کم‌تر باشد، قیمت سهم نیز از حداکثر و حداقل میزان دامنه نوسان مشخص شده طبق قانون، کم تر خواهد بود.


جمع بندی

تابلوخوانی یکی از تکنیک‌های مهم در معامله‌گری سهام می‌باشد. اطلاعاتی مانند قیمت سهم، حجم معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی، تعداد سهام، ارزش سهم، درصد شناوری و... روی تابلوی هر سهم در سایت tsetmc.com به تفکیک مشخص می‌شود.

برای نماد هر شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس دو قیمت ثبت می‌شود. قیمت پایانی و آخرین معامله. قیمت پایانی میانگین وزنی قیمت سهم در روز معاملاتی جاری است که طبق حجم معاملات تعیین می‌شود.

از قیمت ثبت شده روی تابلوی نماد می‌توان قیمت سهم در روز معاملاتی آتی را متوجه شد. به عبارتی قیمت پایانی، قیمت صفر تابلو روز معاملاتی بعد است.

عناوین مرتبط

قیمت صفر تابلو بورس چیست؟

برای نماد هر شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس دو قیمت ثبت می‌شود. قیمت پایانی و آخرین معامله. قیمت پایانی میانگین وزنی قیمت سهم در روز معاملاتی جاری است که طبق حجم معاملات تعیین می‌شود. از قیمت ثبت شده روی تابلوی نماد می‌توان قیمت سهم در روز معاملاتی آتی را متوجه شد. به عبارتی قیمت پایانی، قیمت صفر تابلو روز معاملاتی بعد است.

محدوده صفر تابلو در بورس چیست؟

نقطه‌ای که قیمت پایانی امروز، مشخص‌کننده صفر تابلو در قیمت فردا می‌باشد. وقتی سهم در نقطه صفر تابلو معامله می‌شود، قیمت آن برابر قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل است.


بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر