logo

اندیکاتور alligator (الیگیتور) یا اندیکاتور تمساح چیست؟ | اندیکاتور williams alligator

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالاندیکاتور alligator (الیگیتور) یا اندیکاتور تمساح چیست؟ | اندیکاتور williams alligator

اندیکاتورها این امکان را می‌دهند تا با توجه به داده‌های آنها بتوانیم معاملاتی موفق و منطقی داشته باشیم. بسیاری از اندیکاتورها نقاط مهم تکنیکالی مثل اشباع خرید یا فروش و حرکت قیمتی نمودار را مشخص می‌کنند و تحلیلگران از آنها برای انجام معاملات بهتر بهره می‌برند.

اندیکاتور alligator یکی از انواع اندیکاتورهاست که در این مقاله سعی بر آن داریم تا به بررسی و آموزش این اندیکاتور کاربردی در بازار سرمایه بپردازیم و مطالبی که می‌خواهیم در ادامه به آنها بپردازیم:


اندیکاتور Alligator (تمساح) چیست؟

در ابتدا باید گفت، اندیکاتور Alligator، توسط فردی به نام بیل ویلیامز طراحی و ابداع شد. این اندیکاتور ترکیبی از Balance Lines (میانگین متحرک) است که از هندسه فراکتال و پویایی غیرخطی استفاده می‌کند.

این اندیکاتور به تمساح معروف است که از سه خط آبی، قرمز و سبز رنگ تشکیل شده است که هرکدام به نوبه خود میانگین متحرک را در بازار نشان می‌دهند. شکل و شمایل این سه خط در نمودار، چیزی شبیه تمساح دیده می‌شود که به همین خاطر این نام را روی این اندیکاتور گذاشته‌اند.

خط آبی رنگ به فک تمساح معروف است و در بازه زمانی 13روزه و در 8 کندل قبلی لحاظ می‌شود و با نسبت جمع مقدار بالا و پایین تقسیم بر 2 محاسبه می‌شود.

خط قرمز رنگ به دندان تمساح معروف می‌باشد و در بازه زمانی 8 روزه و در 5 کندل قبل لحاظ می‌شود و به همین ترتیب با نسبت جمع مقدار بالا و پایین تقسیم بر 2 محاسبه می‌گردد.

خط سبز رنگ که شکل لب‌های تمساح را دارد و در بازه زمانی 5 روزه و در 3 کندل قبل لحاظ می‌شود و به‌مانند دو خط قبلی با نسبت جمع مقدار بالا و پایین تقسیم بر 2 محاسبه می‌شود.

شکل زیر به وضوح خط‌های این اندیکاتور را بر روی نمودار نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است اندیکاتور Alligator، میانگین متحرک روند سهام را نشان می‌دهد و طبق داده‌های آن می‌توان روند سهام را در نمودار شناسایی و تحلیل کرد.

alligator-indicator-1.jpg


سیگنال‌دهی اندیکاتور الیگیتور

ترید با اندیکاتور الیگیتور این امکان را می‌دهد تا معامله‌ گران با تحلیل و استدلال مناسب، معاملات خود را انجام بدهند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، سه خط اندیکاتور الیگیتور در تعیین سیگنال گیری برای خرید یا فروش سهام بسیار مهم به شمار می‌روند. به همین دلیل اندیکاتور Alligator برای ایجاد سیگنال‌های معاملاتی کاربرد گسترده‌ای دارد.

سیگنال خرید در سیستم معاملاتی با استفاده از اندیکاتور Alligator زمانی رخ می‌دهد که خط قرمز، خط سبز را قطع می‌کند و سپس دوباره به حالت اول بازمی‌گردد. اگر چنین اتفاقی در یک‌روند صعودی رخ داد می‌توان همین که خط سبز، دوباره به بالاتر از خط قرمز رسید موقعیت خرید گرفت.

سیگنال فروش در سیستم معاملاتی اندیکاتور Alligator هنگامی اتفاق می‌افتد که خط قرمز در مقطعی بالاتر از خط سبز و خط آبی در بالاترین حالت خود نسبت به این دو خط قرار بگیرد. در این هنگام بهترین زمان برای فروش و جلوگیری از ضرر برای روند نزولی، محسوب می‌شود.

روند نزولی زمانی به انتهای خود نزدیک می‌شود و آماده تغییر به روند صعودی است که خط سبز دوباره به بالاترین سطح خود نسبت به دو خط دیگر اندیکاتور برسد تا در این حالت دوباره پوزیشن مناسب برای ورود به سهم صادر شود.

همچنین برخورد کندل قیمتی با خط سبز می‌تواند در استراتژی معاملاتی تأثیرگذار باشد. هرگاه کندل، خط سبز را به سمت بالا قطع کند، سیگنال خرید و زمانی که به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش صادر می‌شود.

در آخر می‌توان گفت، ترید با اندیکاتور الیگیتور زمانی اعتبار بیشتری کسب می‌کند که در ترکیب با دیگر اندیکاتورها مثل ADX، MACD، RSI قرار بگیرد و بازهم همان سیگنال‌ها برای خرید یا فروش مشخص شود.


آموزش اندیکاتور alligator

اندیکاتور Alligator بر اساس رفتار سه خط تشکیل دهنده این اندیکاتور صورت می‌گیرد. سه خط میانگین متحرک در اسیلاتور Alligator کارایی بسیار بالایی در شناسایی روند و تحرکات بازار دارد.

از مهم‌ترین نشانه‌ها در اندیکاتورAlligator ، نزدیکی سه خط مهم یعنی آبی، قرمز و سبز به همدیگر است. هرگاه این سه خط در جایی به هم برسند، به ‌احتمال بسیار بالا روندی قدرتمند در حال شکل‌گیری می‌باشد. این اتفاق در شکل زیر به‌وضوح دیده می‌شود.

alligator-indicator-2.jpg

یکی از معیارهای مهم در آموزش اندیکاتور Alligator، خط سبز یا لب تمساح است. این خط هر زمانی که دو خط دیگر را به سمت بالا قطع کند، نمودار سهام، موقعیت صعودی و هر زمانی که دو خط دیگر را به سمت پایین قطع کرد، نمودار سهام موقعیت نزولی به خود می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان نسبت به حرکت خطوط اندیکاتور، پوزیشن‌های مختلف برای معامله را در نظر گرفت.

استفاده از کندل‌های قیمتی در نمودار از اهمیت بسزایی برخوردار است. هرگاه چند کندل، سه خط اندیکاتور را از پایین بشکنند، شاهد تغییر روند خواهیم بود. هرچه تعداد این کندل‌ها بیشتر باشد، تحلیل از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.

استراتژی دیگری که در کار با اندیکاتور Alligator، مورد توجه قرار می‌گیرد، ترکیب این اندیکاتور با اندیکاتور ADX است. در این حالت هرگاه مقدار اندیکاتور ADX روی 25 قطع کند، اگر قیمت سهام بالاتر از خطوط Alligator باشد، سیگنال خرید و اگر پایین‌تر از خطوط اندیکاتور الیگیتور باشد، سیگنال فروش صادر می‌شود و طبق آن می‌توان معاملات سنجیده شده و منطقی داشت.

بسیاری به دنبال یافتن فیلتر اندیکاتور الیگیتور جهت یافتن بهترین نقطه خرید هستند؛ اما فیلتری وجود ندارد.


کاربردهای اندیکاتور

طبق آن چیزی که تاکنون به آن اشاره شد، اندیکاتور الیگیتور دارای کاربردهایی است که می‌تواند در جهت بهبود معاملات ما کمک فراوانی کند. در این قسمت به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم:

1- شناسایی روند و تغییر جهت در نمودار

خطوط اندیکاتور علی گیتور در تشخیص و شناسایی تغییر روند حرکتی سهام کاربرد بسیار زیادی دارند و می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش را صادر کنند.

2- ترکیب مناسب با اندیکاتورهای دیگر

اندیکاتور Alligator، میانگین متحرک سهام را می‌سنجد و با ترکیب اندیکاتورهای تغییرات سرعت و یا اندیکاتورهای RSI و ADX، می‌تواند نتیجه مطلوب و معتبری بدهد.

3- تشخیص حرکت بعدی سهم

وقتی خطوط اندیکاتور روی هم قرار می‌گیرند، اصطلاحا تمساح به خواب رفته است و بعد از طی مدت زمان گذر از خواب باید منتظر شکار تمساح شد که در واقع وارد فاز صعودی و یا نزولی می‌شود.

4- موج شماری در تحلیل تکنیکال

امواج الیوت در تحلیل تکنیکال کاربرد مهمی دارند. به همین ترتیب استفاده از اندیکاتور الیگیتور در موج شماری کارایی بسیار بالایی خواهند داشت و دست تحلیلگران را برای ارائه تحلیلی مناسب، باز نگه می‌دارد.

5- شناسایی روند از طریق اندیکاتور Alligator

برای هر سهم ممکن است در طول بازه‌های زمانی مختلف، انواع روند اتفاق بیفتد. روند سهم می‌تواند صعودی و یا نزولی باشد که تشخیص آن در زمان مناسب در تحلیل سهام بسیار حائز اهمیت است.

از اندیکاتور الیگیتور می‌توان به طور هم‌زمان هم از شروع یک روند جدید آگاهی پیدا کرد و هم هنگامی از آن استفاده کرد که یک روند، پس از اصلاح قیمت می‌خواهد به راه خود ادامه دهد.

برای شناسایی روند صعودی از طریق اندیکاتور Alligator، نسبت خطوط اندیکاتور را در نظر می‌گیریم. زمانی که خط سبز یا لب تمساح، در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و از طرفی خط آبی یا فک تمساح در پایین‌ترین سطح خود باشد، احتمالاً شاهد تشکیل روند صعودی در سهام خواهیم شد و می‌توان نقطه‌ای را برای ورود به سهام در نظر گرفت.

برای شناسایی روند نزولی از طریق اندیکاتور Alligator، دقیقاً برعکس حالت قبل رخ می‌دهد. به شکلی که خط آبی از قسمت پایین به بالاترین سطح خود می‌رسد و خط سبز به قسمت پایین برمی‌گردد. در چنین شرایطی روند سهم به سمت نزولی شدن در حرکت خواهد بود و می‌تواند سیگنالی برای فروش و خروج سهم در نظر گرفت.


طریقه اضافه‌کردن اندیکاتور Alligator در متاتریدر

اندیکاتورها معمولاً با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. نرم‌افزارهای متفاوتی هستند که بر اساس آنها می‌توان نمودار سهام مختلف را تحلیل کرد.

نرم‌افزار متا تریدر یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تحلیلی است که با استفاده از آن می‌توان تنظیمات اندیکاتور الیگیتور را اجرا و تحلیل کرد. جهت اضافه کردن اندیکاتور الیگیتور در متاتریدر مراحل زیر را سپری کنید.

برای این کار در قسمت منو گزینه Insert را انتخاب می‌کنیم و در قسمت Indicators، روی Bill Williams کلیک می‌کنیم تا بتوانیم اندیکاتور Alligator را برای نمودار فعال کنیم.

با انتخاب اندیکاتور الیگیتور، سه خط آبی، قرمز و سبز برای نمودار مشخص می‌شوند که می‌توان تنظیمات لازم و مدت دوره زمانی را برای تحلیل، تعیین نمود.

با فعال‌ کردن اندیکاتور در نمودار، دوره زمانی برای هرکدام از خطوط دیده می‌شود و این سه خط روی نمودار قرار می‌گیرند تا طبق داده‌های آنها تحلیل نمودار انجام بگیرد.


جمع‌بندی

چینش استراتژی معاملاتی بر اساس اندیکاتور الیگیتور از اهمیت بالایی برخوردار است. اندیکاتور Alligator یا تمساح یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. این اندیکاتور امکان ترید در نقاط مهم و سیگنال گیری بر اساس داده‌های آن را می‌دهد.

خطوط اندیکاتور به نحوی راهنمای تحلیلگران برای تشخیص موقعیت و روند سهام است که می‌توان موقعیت بعدی سهام را به لحاظ روند صعودی یا نزولی بودن، پیش‌بینی کرد. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به بررسی اندیکاتور Alligator و نحوه معامله با آن، بپردازیم.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر