logo

آموزش اندیکاتور میانگین متحرک‌ نمایی (ema) در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالآموزش اندیکاتور میانگین متحرک‌ نمایی (ema) در تحلیل تکنیکال

امروزه تحلیل تکنیکال در میان معامله‌گران و تحلیلگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین منظور، آموزش ابزارهای تحلیل تکنیکال بسیار مهم و کاربردی است. یکی از ابزارهای کاربردی در این حوزه، اندیکاتورها هستند. در این مقاله از سری مقاله‌های آموزشی کارگزاری بیدار، به آموزش اندیکاتور ema و روش‌های معاملاتی آن می‌پردازیم.


اندیکاتور ema چیست؟

پیش از پاسخ به سوال ema چیست و برای درک بهتر مفاهیم اندیکاتور میانگین متحرک‌ نمایی، ابتدا باید اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) که یکی از پر کاربردترین اندیکاتورهای تحلیل‌ تکنیکال در بازارهای مالی می‌باشد را بررسی کنیم.

اندیکاتور میانگین متحرک ema cross تاثیر غیر قابل انکاری در شکل‌گیری دیگر ابزارهای معاملاتی مانند مکدی یا اندیکاتور استوکستیک دارد.

در اندیکاتور میانگین متحرک، قیمت‌ها به عنوان داده مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر پایه‌ بازه‌ زمانی تعریف شده، میانگینی از قیمت محاسبه می‌شود و آن را در قالب چارت تحلیلی نمایش می‌دهد؛ بنابراین اندیکاتور میانگین متحرک یک اندیکاتور دنباله‌رو روند محسوب می‌شود که حرکتی مانند نمودار قیمتی را نشان ‌می‌دهد.

ema-1.jpg

میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک‌ نمایی دو بخش کاربردی میانگین متحرک‌ می‌باشند. همان‌گونه که از نام میانگین متحرک ساده مشخص است ساده‌ترین شکل محاسبه میانگین می‌باشد که در آن قیمتها در بازه زمانی مشخصی با یکدیگر جمع می‌شوند و بر تعداد دوره در بازه زمانی تقسیم می‌گردند.

میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) که به ema نیز شهرت دارد، نسبت به میانگین متحرک ساده تفاوت‌هایی در نحوه انجام محاسبات دارد. به این صورت که هنگام محاسبه‌ میانگین دوره، قیمت‌هایی که سهم در دوره‌های انتهایی داشته است، از اهمیت بیشتری برخوردار است (به قیمت‌های انتها دوره وزن بیشتری را اضافه کنید).

با توجه به تفاوت محاسباتی، میانگین متحرک نمایی، نسبت به نوسانات قیمتی حساس‌تر باشد و بر عکس میانگین متحرک ساده، واکنش کندتری را از خود نشان دهد که این موضوع از تفاوت‌های کلیدی میان این دو میانگین به شمار می‌رود. البته باید دانست که هیچ‌کدام از این دو روش نسبت به دیگری برتری ندارد و انتخاب یکی از آن‌ها فقط به نوع استراتژی شما بستگی دارد.


انواع میانگین متحرک

  • میانگین متحرک ساده simple Moving Average
  • میانگین متحرک نمایی Exponential Moving Average
  • میانگین متحرک وزنی Weighted Moving Average


فرمول میانگین متحرک‌ نمایی

برای به‌دست آوردن میانگین متحرک نمایی، به طور فرضی یک بازه ۱۰ روزه در نظر گرفته و مطابق فرمول زیر عمل کنید:

ema-3.jpg

در این فرمول smoothing یک ضریب برای فاکتور هموارسازی است که معمولا با فرمول (1+ بازه زمانی انتخاب شده) تقسیم بر 2، بدست می‌آید.

خوشبختانه با پیشرفت‌ نرم افزاری در دنیای تحلیل تکنیکال، دیگر نیازی به انجام این محاسبات نیست و به صورت تمام خودکار این محاسبات انجام می‌شود. با انتخاب اندیکاتور ema در چارت تحلیل تکنیکال نتیجه‌ این محاسبات به صورت نموداری برای شما نمایش داده خواهد شد.


تنظیمات اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

  • ابتدا سهم مورد نظر را انتخاب کنید.
  • از قسمت اندیکاتورها، Exponential Moving Average (ema) را انتخاب کنید.
  • سپس روی خط ظاهر شده کلیک راست کرده تا گزینه‌ format را مشاهده کنید.
  • در این قسمت متناسب با دید معملاتی خود (کوتاه مدتی، میان مدتی و بلند مدتی) اعداد 12, 26 و 52 را در قسمت ورودی‌ها به مانند شکل زیر انتخاب می‌کنید.

ema-4.jpg


 تحلیل تکنیکال اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

نکته‌ای که بعد از انتخاب دوره در تحلیل اندیکاتور میانگین متحرک نمایی باید به دقت مورد بررسی قرار داد، نحوه قطع خطوط کوتاه مدت و بلند مدت است. وقتی نمودار قیمت با نمودار اندیکاتور میانگین متحرک نمایی برخورد می‌کند، سیگنال‌های معاملاتی برای تحلیل تکنیکال ایجاد می‌شوند. 

اگر در قسمتی از نمودار، نمودار میانگین متحرک نمایی کوتاه‌مدت نمودار بلندمدت را از بالا قطع کرد، آن نقطه، تقاطع مرگ یا death cross نامیده می‌شود و زمان مناسبی برای اتخاذ پوزیشن فروش (سیگنال فروش) است.

ema-5.jpg


و در مقابل اگر در قسمتی از نمودار، نمودار میانگین متحرک نمایی کوتاه‌مدت نمودار بلندمدت را از پایین قطع کرد، آن نقطه، تقاطع طلایی یا golden cross نامیده می‌شود و زمان مناسبی برای اتخاذ پوزیشن خرید (سیگنال خرید) است.

ema-2.jpg

برای درک بهتر این مفهوم به شکل زیر دقت کنید. در این تصویر خط بنفش، میانگین متحرک کوتاه‌مدت و خط سبز تیره، میانگین متحرک بلندمدت است.

نقاط برخورد نمودار قیمت با نمودار اندیکاتور میانگین متحرک نمایی، استراتژی قابل اعتمادی برای تشخیص زمان مناسب برای ورود و یا خروج از بازار و سهم است، تحلیلگران می‌توانند خطوط حمایت یا مقاومت را با این استراتژی مشخص کنند.


کاربرد کلیدی میانگین متحرک نمایی

مهم‌ترین کاربرد میانگین متحرک نمایی EMA تشخیص جهت حرکت و پیش‌بینی خطوط مقاومت و حمایت است. زمانی که نمودار قیمتی و اندیکاتور میانگین متحرک نمایی یکدیگر را قطع می‌کنند، سیگنال معاملاتی برای تحلیل تکنیکال تولید می‌شود. میانگین متحرک نمایی پایه و اساسی جهت محاسبه سایر اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین متحرک همگرایی و واگرایی یا Moving Average Convergence Divergence نیز است که اهمیت این اندیکاتور را دوچندان می‌کند.

میانگین‌های متحرک نمایی۱۲ ‌روزه، ۲۶ ‌روزه و میانگین متحرک 100 روزه در تحلیل کوتاه‌مدت روند سهم از کاربردی‌ترین میانگین‌های متحرک محسوب می‌شود.

از اندیکاتورهای میانگین متحرک نمایی ۵۰ ‌روزه و ۲۰۰ ‌روزه جهت شناسایی روندهای بلند مدت استفاده می‌گردد. این بهترین تنظیمات اندیکاتور ema است.


معایب شاخص میانگین متحرک

بزرگترین مشکل اندیکاتور ema مثل دیگر میانگین‌ متحرک‌ها این است که براساس داده‌های پیشین ایجاد می‌شوند و این در حالی است که هیچ فاکتوری در بازارهای مالی، قابل پیش‌بینی نیست.

از دیگر معضلات اندیکاتور میانگین‌ متحرک نمایی می‌توان به تولید سیگنال‌های فراوان هنگام تلاطم روند و نوسان قیمت‌ها اشاره کرد. هنگام رخ دادن چنین مشکلی بهتر است از دیگر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال برای گرفتن تصمیم مناسب، کمک بگیرید. اگر چه تنظیم تایم فریم مناسب می‌تواند احتمال بروز این مشکل را کاهش دهد.


استراتژی ترکیبی اندیکاتور میانگین‌ متحرک نمایی با دیگر اندیکاتورها

در تحلیل تکنیکال هنگام استفاده از اندیکاتور‌ها بهتر است به سایر الگوها و اندیکاتور‌ها نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد. به این منظور ۳ اندیکاتور EMA ،MACD و RSI را می‌توان در قالب استراتژی کم ریسک همزمان مورد استفاده قرار داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سه اندیکاتور به مقاله «اندیکاتور میانگین متحرک نمایی سه گانه (TEMA)» مراجعه کنید.

هنگام استفاده از این استراتژی معاملاتی ۲ سیگنال بسیار مهم را دریافت و بررسی می‌کنیم:

سیگنال خرید

سیگنال ورود به این استراتژی توسط اندیکاتور MACD و RSI ایجاد می‌شود. برای صدور سیگنال خرید و ورود به سهم در این استراتژی ترکیبی، ۲ شرط زیر باید برقرار باشد :

  • باید مکدی زیر سطح صفر قرار گیرد و مکدی از پایین به سمت بالا خط سیگنال را قطع کند.
  • اندیکاتور RSI نیز باید زیر سطح ۶۰ قرار داشته باشد.

سیگنال فروش

سیگنال خروج این استراتژی توسط اندیکاتور میانگین متحرک و RSI صادر می‌گردد. برای صدور سیگنال فروش و خروج از سهم در این استراتژی ترکیبی، 2 شرط زیر باید برقرار باشد:

  • خط اندیکاتور میانگین متحرک کوتاه مدت از بالا به سمت پایین میانگین متحرک بلند مدت را قطع کند.
  • اندیکاتور RSI در سطح ۳۰ و بالاتر قرار داشته باشد.


جمع‌بندی

اندیکاتور میانگین‌ متحرک نمایی یکی از پر کاربردترین و ساده‌ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال است که تحلیلگران برای تشخیص روند سهم و بازار از آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله به بررسی مفهوم اندیکاتور ema و کاربرد آن پرداختیم. به طور کلی در تحلیل تکنیکال هنگام استفاده از اندیکاتور‌ها بهتر است به سایر الگوها و اندیکاتور‌ها نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد.

عناوین مرتبط

ema چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک، قیمت‌ها به عنوان داده مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر پایه‌ بازه‌ زمانی تعریف شده، میانگینی از قیمت محاسبه می‌شود و آن را در قالب چارت تحلیلی نمایش می‌دهد. اندیکاتور میانگین متحرک یک اندیکاتور دنباله‌رو روند محسوب می‌شود که حرکتی مانند نمودار قیمتی را نشان ‌می‌دهد.

فرمول محاسبه‌ی میانگین متحرک‌ نمایی چیست؟

با پیشرفت‌ نرم افزاری در دنیای تحلیل تکنیکال، دیگر نیازی به انجام محاسبات نیست و به صورت تمام خودکار این محاسبات انجام می‌شود. با انتخاب اندیکاتور ema در چارت تحلیل تکنیکال نتیجه‌ محاسبات به صورت نموداری برای شما نمایش داده خواهد شد.

تنظیمات اندیکاتور میانگین متحرک چگونه است؟

پس از انتخاب نماد، از قسمت اندیکاتورها ema را انتخاب کنید. سپس روی خط ظاهر شده کلیک راست کرده تا گزینه‌ format را مشاهده کنید. در این قسمت متناسب با دید معملاتی خود (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) اعداد 12, 26 و 52 را در قسمت ورودی‌ها به مانند شکل زیر انتخاب می‌کنید.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر