logo

نهاد مالی چیست و انواع آن کدامند؟

خانهآموزش بورسبورسنهاد مالی چیست و انواع آن کدامند؟

سرمایه‌گذاری این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی اقشار مختلف جامعه می‌باشد که می‌خواهند سرمایه خود را در بلند‌مدت افزایش دهند. هر فردی که قصد دارد تا بخشی از سرمایه خود را وارد بازار بورس یا سایر بازارهای مالی کند، نیاز به آموزش‌های لازم برای انجام معاملات و کسب مهارت و آگاهی در این زمینه دارد اما عده‌ای هم هستند که راه‌های دیگری را انتخاب می‌کنند.

این دسته از افراد به جای اینکه شخصا برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند، آن را به نهادها و شرکت‌های مختلف می‌سپارند تا به شکل دیگری سرمایه‌گذاری خود را پیش ببرند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا در مورد نهادهای مالی توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نهاد مالی چیست؟

در تعریف نهاد مالی باید گفت بنگاه‌‎های اقتصادی و موسساتی هستند که نقش آن‌ها سرمایه گذاری به شیوه‌های مختلف در امورات مالی است. امروزه بسیاری از افراد برای از دست ندادن ارزش ذاتی سرمایه‌شان، آن را به نهادهای مالی واگذار می‌کنند.

این نهادها با داشتن استراتژی‌های مختلف سعی می‌کنند تا ارزش دارایی شما افت نکند و در عوض به ارزش آن اضافه کنند. نهادهای مالی، ترفندهای گوناگونی را بررسی می‌کنند تا بتوانند به بهترین شکل امور سرمایه‌گذاری را مدیریت نمایند. نهاد مالی به عنوان واسطه‌گر مالی معرفی می‌شود و نقش اثرگذاری بین سرمایه‌گذار و مدیریت سرمایه دارد.

نهاد مالی ایران در بازار بورس

در بازار بورس نیز نهادهای مالی، واسطه‌ای میان سرمایه ‌گذارن و بازار بورس هستند. در واقع کسانی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند اما آشنایی زیادی با آن نداشته یا فرصت بررسی ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری ندارند، سرمایه خود را در اختیار نهادهای مالی می‌گذارند تا این بنگاه‌های اقتصادی به شیوه‌های متداول و حرفه‌ای بتوانند. از سوی دیگر هدف از سرمایه‌گذاری با کمک نهادهای مالی، ورود سرمایه در بخش‌های مختلف چرخه اقتصادی است تا سرمایه به عنوان یک مولد در نظر گرفته شود و به ارزش دارایی آن افزوده گردد. نهاد مالی در بورس می‌تواند باری را از دوش سرمایه‌گذار بردارد تا او بتواند با اطمینان بیشتری سرمایه‌گذاری کند.

انواع نهادهای مالی کدامند؟

  • بانک‌ های تجاری
  • شرکت ‌های تامین سرمایه
  • شرکت‌‎ های کارگزاری
  • مشاوران سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها
  • صندوق‌ های بازنشستگی
  • شرکت‌های بیمه‌ای
  • صندوق‌ زمین و ساختمان
  • شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی
  • صندوق های پوششی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، نهادهای مالی بر اساس نوع و نحوه ارائه خدمات به انواع مختلفی تقسیم‎‌بندی می‎شوند. برخی از نهادهای مالی صرفا متمرکز بر بازار بورس هستند و برخی در بازارهای مالی دیگر با استراتژی‌های گوناگونی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این قسمت به تشریح انواع نهادهای مالی می‌پردازیم.

بانک‌های تجاری

بانک‌ها همواره از نهادهای مهم مالی برای هر کشور محسوب می‌شوند که در آن انواع خدمات مالی، ارائه وام‌ها و واسطه‌گری اعتباری انجام می‌شود که می‌توان به عنوان یک پشتوانه به آن‌ها نگاه انداخت.

شرکت‌ های کارگزاری

کارگزاران بورس به عنوان واسطه میان سرمایه‌گذاران بورس و سازمان بورس اوراق بهادار به شمار می‌روند. خرید و فروش سهام بورس و فرابورس از طریق کارگزاری، ارائه اعتبارات مالی برای خرید سهام، مدیریت سرمایه و تشکیل پرتفوی سهام از مهمترین خدمات این نوع شرکت‌ها است.

در حال حاضر شرکت‌های کارگزاری زیادی هستند که خدمات خود را به مشتریان، مثل آموزش بورس و تحلیل انواع سهام در بورس، ارائه می‌دهند.

شرکت‌ های تامین سرمایه

این نوع شرکت‌ها هم به عنوان بنگاه‌های اقتصادی و خدمات مالی شناخته می‌شوند که سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف برای سرمایه‌گذاران و مشارکت در انواع سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از خدمات آن‌ها محسوب می‌شود.

صندوق‌ های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌ای که از مشتریان و سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند را در بازارهای مختلف به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهند و به نوعی یک چرخه اقتصادی ایجاد می‌کنند. حوزه‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها می تواند بورس، ارز، طلا و کالاهای اساسی باشد. برخی از این صندوق‌ها در بازار بورس اوراق بهادار نیز قابل معامله هستند و خریداران در سود یا زیان صندوق شریک می‌باشند و وجوه حاصل از خریداران سهام به انواع سرمایه‌گذاری‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

مشاوران سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها

برخی از نهادهای مالی به سرمایه‌گذاران برای مدیریت سرمایه خود، مشاوره می‌دهند تا در مسیر درست و بهتری قرار بگیرند. مشاوران سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن شرایط کلی بازار اقتصاد، به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف می‌پردازند. از طرفی دیگر سبدگردان‌ها در بورس به نوعی می‌توانند امکانات مهمی مثل تشکیل سبد سهام و مدیریت خرید و فروش سهام در بورس را فراهم کنند تا کسانی که چندان فرصت کافی برای معامله در بورس ندارند، از این خدمات بهره ببرند تا دارایی‌های خود را به سهام تبدیل کنند.

صندوق‌ های بازنشستگی

صندوق‌های بازنشستگی خدماتی مثل اعطا وام، خدمات مسافرتی و تفریحی و نیز پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان را در دستور کار خود قرار می‌دهند و اعتبار آن از وجوهی که از فیش حقوقی کارمندان کسر شده، تامین می‌شود. این صندوق‌ها بعضا در سرمایه‌گذاری‌های مختلف مثل بازار بورس و خرید سهام نیز ورود پیدا می‌کنند.

شرکت‌های بیمه‌ای

شرکت‌های بیمه از مهمترین نهادهای سرمایه ‌گذاری به حساب می آیند. این شرکت‌ها بخشی از مبالغی که برای بیمه دریافت می‌کنند را در امورات مختلف مثل بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری می‌کنند و همچنین برخی از سهام بیمه‌ای در بورس نیز قابل معامله هستند.

صندوق‌ زمین و ساختمان

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان از نهادهای سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، در امورات ملکی مثل زمین، ساختمان و ساخت مراکز تجاری و مسکونی استفاده می‌کنند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

این شرکت که به اختصار سمات نامیده می‌شود، تمامی اطلاعات مالی و سهام مشتریان و معامله‌گران بورسی را در سامانه خود ثبت می کند. همچنین میزان سود تخصیص یافته شرکت‌ها به هر فرد در این سامانه قابل مشاهده است.

نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه ایران

این نهادها وظیفه واسطه مالی میان سرمایه‌گذاران و ناشران اوراق بهادار را برعهده دارند که به نوعی در تسهیل و تسریع امورات میان این دو، نقش موثری دارند.

نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس

لیست نهادهای مالی که برای فعالیت در بورس مجوز دارند در سامانه CFI.Codal.ir موجود هستند که با بررسی آن‌ها می‌توان بهترین نهاد مالی را انتخاب کرد. همچنین مشاوران کارگزاری بورسی نیز در این امر می توانند راهنمای سرمایه‌گذاران باشند.

وظایف نهادهای مالی

نهادهای مالی وظایف خاصی را بر عهده دارند که به برخی از آن‌ها به اختصار اشاره شده است:

  • به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری برای انواع سرمایه گذاران
  • بررسی و نظارت بر مدیریت سرمایه
  • دریافت مجوزهای قانونی برای خدمات مالی و سرمایه‌گذاری
  • ارائه تسهیلات و خدمات مالی به مشتریان و سرمایه‌گذاران
  • بررسی دقیق انواع بازارهای مالی برای سرمایه گذاری نسبت به شرایط موجود
  • تشکیل جلسات برای هماهنگی و ارائه گزاراشات
  • ارتباط با دیگر نهادهای مالی و سازمان‌های مختلف

جمع‌بندی

در بازار اقتصادی و مالی، بخشی از سرمایه گذاری و ارائه خدمات مالی توسط نهادهای مالی و بنگاه‌های اقتصادی انجام می پذیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف مثل ارز، بورس اوراق بهادار، بیمه عمر، صندوق های درآمد ثابت، استارت آپ‌ها و بانک‌ها باشد.

نهادهای مالی سعی بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری مالی دارند تا بتوانند بخشی از دارایی هر سرمایه‌گذاری را مدیریت کنند.

در این مقاله ابتدا به تعریف نهاد مالی و سپس به بیان انواع نهادهای مالی پرداخته شد و با هرکدام از آنها تا حدودی آشنا شدید. کارگزاری بیدار در همین راستا با ارائه خدماتی مثل خرید و فروش سهام بورس، تشکیل سبد و سبدگردانی، ارائه مشاوره‌های لازم برای ورود به بورس و نیز خدمات آموزش بورس و تحلیلی انواع سهام به مشتریان خود و علاقه‌مندان به حوزه سرمایه‌گذاری، سعی دارد تا پل ارتباطی میان سرمایه‌گذاران با بازار سرمایه باشد.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر