logo

کارمزد خرید و فروش صندوق درآمد ثابت ETF چقدر است؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریکارمزد خرید و فروش صندوق درآمد ثابت ETF

کارمزد یکی از مباحثی است که هنگام سرمایه‌گذاری در بورس قابل توجه است؛ چرا که طی یک معامله باید میزان کارمزد از درصد کل سرمایه کسر شود و این امر ممکن است منجر به کاهش سود شود. به جهت اهمیت این موضوع در این مقاله به نحوه معامله اوراق صندوق‌های درآمد ثابت و میزان کارمزد خرید و فروش صندوق درآمد ثابت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کارمزد صندوق‌ درآمد ثابت

تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کارمزد هستند؛ در این میان کارمزد صندوق‌های درآمد ثابت بسیار کم‌تر از باقی صندوق‌ها است. کارمزد خرید صندوق‌های درآمد ثابت که به صورت ETF قابل معامله است، 0.000725 و کارمزد فروش اوراق 0.000725 می‌باشد. به طور کلی مجموع کارمزد خرید و فروش صندوق درآمد ثابت که به روش ETF معامله می‌شود، 0.00145 است. 

برای محاسبه کارمزد خرید و فروش باید میزان کل سهام خود را در کارمزد ضرب کنید تا به این ترتیب کارمزد صندوق ETF به دست آید. 

انواع روش خرید اوراق صندوق درآمد ثابت

اوراق صندوق درآمد ثابت بورس به دو روش قابل خرید و فروش در بورس (ETF) و صدور-ابطال قابل معامله است. به جهت سهولت در معامله در روش ETF، این روش مورد استقبال سهامداران قرار گرفته است.

برای خرید اوراق صندوق درآمد ثابت به روش ETF سهامدار با داشتن کد بورسی می‎‌تواند در یک کارگزاری عضو شود و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور، به معامله بپردازد. جهت خرید اوراق صندوق باید نماد صندوق مورد نظر به عنوان مثال «سپر» را در سامانه معاملات آنلاین خود جست‌وجو کنید. نحوه معامله اوراق صندوق درآمد ثابت نیز همچون سهام است.

پیش از خرید اوراق یک صندوق حتما به سایت صندوق مورد نظر مراجعه و موضوعاتی همچون بازدهی، ترکیب دارایی، نحوه خرید و فروش را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال سایت صندوق سپر را بررسی می‌کنیم.

fund-fee-etf-1.jpg

در این سایت اطلاعاتی همچون تعداد سرمایه‌گذاران، خالص ارزش کل دارایی‌ها، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری، درصد سود روزشمار، نحوه سرمایه‌گذاری و مقایسه بازدهی این صندوق با سپرده بانکی آمده است. پس از بررسی اطلاعات می‌توانید به اوراق صندوق را با اطمینان خاطر بیشتر خریداری کنید.

پس از خرید اوراق صندوق هیچ محدودیتی در زمان فروش آن وجود ندارد و حتی همان روز نیز می‎‌توانید اوراق را به فروش برسانید.

معاملات اوراق در روش صدور – ابطال کمی متفاوت است و سرمایه‌گذار باید به سایت صندوق مورد نظر مراجعه کند. تفاوت این روش با ETF در زمان خرید و فروش است. صدور و ابطال اوراق در روش ذکر شده چند روز زمان می‌برد ولی در روش ETF به محض قرار دادن سفارش فروش معامله انجام می‌شود.

مزایای خرید اوراق صندوق درآمد ثابت

  •  مدیریت حرفه‌ای دارایی
  •  ریسک کم
  •  پرداخت سود روزشمار
  •  عدم محدودیت در زمان فروش
  •  معاف از مالیات
  •  نقدشوندگی سریع
  •  سرمایه گذاری غیرحضوری

جمع‌بندی

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از جمله گزینه‌های طلایی برای کسانی است که قدرت پذیرش ریسک بالا را ندارند بلکه به دنبال روش‌های ایمن سرمایه‌گذاری با بازدهی مناسب هستند.

صندوق درآمد ثابت که به روش ETF معامله می‌شوند از جمله صندوق های سرمایه گذاری هستند که در آن واحد‌های صندوق به مانند سهام عادی خرید و فروش می‌شوند و در این میان نیز بابت زمان، انرژی و هزینه‌ای که صندوق برای گرداندن دارایی سرمایه‌گذار صرف می‌کند، کارمزدی را از دارایی سرمایه گذار دریافت می‌کند.

عناوین مرتبط

کارمزد صندوق درآمد ثابت چه قدر است؟

کارمزد اوراق صندوق درآمد در خرید و فروش به طور مجزا 0.00725 است که در مجموع سهامدار طی یک معامله 0.00145 به نسبت میزان سرمایه‌گذاری خود باید پرداخت کند.


بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر