logo

کندل چکش در تحلیل تکنیکال چیست و چه مزایایی دارد؟

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی چکش (Hammer Pattern) چیست؟ انواع الگوی چکش

الگو چکش در تحلیل تکنیکال، از جمله ابزارها یا علامت‌هایی که می‌توان برای خرید یا فروش سهام روی آن حساب کرد. اگر چه کندل چکش به تنهایی نمی‌تواند راهنمای کاملی برای خرید و فروش به موقع سهام باشد اما به نوبه خود می‌تواند کمک بزرگی برای خرید و فروش مناسب سهام باشد. اما اگر به تازگی وارد دنیای بورس و سرمایه‌گذاری شده باشید قطعاً با الگوی کندل چکش آشنا نیستید. اگر دوست دارید که در مورد الگوهای تک کندلی بیشتر بدانید با کارشناسان ما در این زمینه همراه باشید.

کندل چیست؟

عبارت کندل استیک به انگلیسی به معنای شمعدان است که برای شناسایی قیمت بازار و همچنین شتاب قیمتی در بازار مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برنج فروش‌های ژاپنی اولین کسانی بودند که از این کندل‌ها برای شناسایی بازارهای مالی استفاده کردند. 

در تعریف کندل می‌توان گفت که نموداری قیمتی است که به وسیله آن می‌توان قیمت‌های پایین، بالا، باز و بسته شدن اوراق بهادار را در یک دوره زمانی مشخص بیان کرد. به عبارت دیگر، زمانی می‌توان از این نوع نمودار استفاده کرد که تغییرات قیمت سهم، روند مشخصی داشته باشد. الگوهای کندل استیک معمولاً در نقاط مقاومت و حمایت مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع با در نظر گرفتن الگوهای کندل استیک به راحتی می‌توان زمان و قیمت‌های مناسب برای خرید سهام را تشخیص داد.

البته این در حالی است که الگوهای کندل استیک برای قیمت‌های خروج از سهم اصلاً عملکرد خوبی ندارند. در واقع این نمودارها بیانگر تصویر هیجانات و احساسات سرمایه‌گذاران در بازار هستند که تحلیلگران تکنیکی بازار سهام از طریق بررسی و تحلیل آن‌ها می‌توانند زمان مناسب خرید و فروش سهام را مشخص کنند.

به همین دلیل است که الگوهای کندل‌ استیک‌ها، تکنیکی بسیار مناسب و کاربردی برای ارزیابی دارایی‌هایی مانند معاملات فارکس، سهام، و معاملات آتی شمرده می‌شوند.

inverted-hammer-1.jpg

اجزای نمودار کندل استیک چگونه است؟

کندل استیک‌ها از دو قسمت اصلی بدنه و سایه تشکیل می‌شوند:

 بدنه اصلی کندل که نشانگر قیمت آغازی و پایان معامله است.

 بخش سایه که شامل دو خط است و خط بالایی به سایه بالایی و خط پایینی به سایه پایینی معروف است.

دامنه نوسانات سهم در دوره‌های زمانی معاملات توسط سایه‌ها مشخص می‌شود. در واقع اگر قیمت باز شدن کندل کمتر از قیمت بسته شدن آن باشد یا به عبارت دیگر با افزایش قیمت همراه شده باشد، کندل تو خالی و به رنگ سفید و یا سبز است.

اگر قیمت باز شدن کندل بیشتر از قیمت بسته شدن باشد، کندل آن تو پر و با رنگ‌های مشکی یا قرمز دیده می‌شود. به قسمتی از کندل که خارج از محدوده قیمت‌های باز و بسته شدن قرار می‌گیرد، سایه کندل (shadow) گفته می‌شود.

الگوی چکش (کندل همر) چیست؟

یکی از الگوهای بسیار کاربردی کندلی، کندل هامر hammer است. این الگو، الگویی تک کندلی است که بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران است. هنگامی که الگوهای کندلی در نمودارها شکل می‌گیرد، نشان‌دهنده بازگشت روند قبلی بازار است.

الگوی کندل hameer در نمودارها، الگوی صعودی برگشتی است که در طول روند نزولی نمودار شکل می‌گیرد. این الگو از این جهت با نام الگوی چکش نامگذاری شده است که نشان می‌دهد بازار در حال چکش کاری است. در واقع هنگامی که قیمت‌ها روند نزولی دارد الگوهای چکشی نشان می‌دهند که قیمت‌ها نزدیک به کف هستند. در واقع کندل‌ها یک نوع نمودار قیمتی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان قیمت‌های بالا، پایین، بازشدن و بسته شدن یک اوراق بهادار در یک دوره زمانی مشخص را نشان داد.

hammer-5.jpg

توصیف ظاهری کندل چکش (hammer)

شکل ظاهری این کندل همان‌طور که از نامش پیداست دقیقاً مانند چکش است. در واقع این الگو، بدنه‌ای کوچک در بالا و سایه‌ای بلند در زیر بدنه دارد. سایه پایینی معمولاً بایستی حداقل 2 برابر بدنه باشد. اگر شکل ظاهری چکش را در نظر بگیریم دقیقاً می‌توان تصور کرد که الگوی کندل چکش، دسته (بدنه‌ای) بلند با سری کوچک دارد.

کندل چکش سبز و یا سیاه در نمودار ظاهر می‌شود که رنگ این کندل در این الگو مهم نبوده و فقط اندازه بدنه نسبت به سایه و محل تشکیل آن مهم است.

در واقع این الگو، 3 ویژگی اصلی دارد که عبارتند از:

  • بدنه: قسمت بالایی الگو که بدنه کندل را تشکیل می‌دهد.
  • سایه پایینی: این سایه دو سه برابر اندازه بدنه است.
  • سایه بالایی: این سایه خیلی کوتاه است و ممکن است الگو، سایه بالایی نداشته باشد.

مفهوم کندل چکش در نمودارها چیست؟

به طور کلی هنگامی که الگوی چکش در نمودارها شکل می‌گیرد به معنای این است که قدرت فروشندگان در بازار کاهش پیدا کرده است. در واقع آن‌ها تلاش کرده‌اند که قیمت‌ها را پایین بیاورند اما در آخر نتوانسته‌اند قدرت خریداران را کاهش دهند و بر آن‌ها غلبه کنند. هرچه سایه کندل چکش بلندتر باشد، نشان‌دهنده این است که حجم معاملات در این قسمت بسیار بالا بوده اما نهایتاً قدرت خریداران بر قدرت فروشندگان در بازار غلبه کرده است.

در روندهای نزولی، تشکیل کندل چکش به معنای پایان روند نزولی و یا ضعف این روند است. البته در صورتی که سایر ابزارها تأیید کنند این کندل می‌تواند نشانه آغاز روند صعودی در بازار باشد. البته این وضعیت نموداری زمانی دقت و قدرت بیشتری پیدا می‌کند که کندل چکش در نواحی نقاط حمایتی تشکیل شود.

الگوی کندل چکش معکوس

 الگوی چکش معکوس مانند چکش، الگویی بازگشتی است. در واقع قبل از الگوی چکش معکوس، روند نمودار نزولی است. زمانی که الگوی چکش معکوس شکل می‌گیرد، قیمت در محلی پایین‌تر از کندل قبل باز شده ولی روندی صعودی در پیش خواهد گرفت و از کندل اول بالاتر می‌رود. در نهایت قیمت سهم در نقطه‌ای پایین‌تر از صعودش بسته می‌شود.

انواع کندل چکش

کندل چکشی به 2 دسته نزولی و صعودی تقسیم می‌شود که در ادامه با این دو حالت آشنا می‌شوید:

کندل چکش نزولی

این کندل زمانی شکل می‌گیرد که فروشندگان می‌خواهند قیمت را پایین بیاورند اما خریداران با قدرت کامل وارد میدان شده‌اند و اجازه کاهش یا پایین آوردن قیمت را نمی‌دهند، اما نهایتاً قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن خواهد شد. در نتیجه این الگو کندل چکشی نزولی می‌شود.

hammer.jpg

کندل چکش صعودی

این کندل زمانی شکل می‌گیرد که فروشندگان می‌خواهند قیمت را پایین بیاورند اما خریداران با قدرت در میدان وارد شده‌اند و نه تنها قیمت‌های فروشندگان را کنترل کرده‌اند بلکه حتی نتوانستند قیمت بسته شدن را بالاتر از قیمت بازشدن نگه دارند.

تشکیل کندل چکش نزولی در یک روند صعودی به چه معناست؟ هنگامی که در نقطه‌ای مشخص فروشندگان تلاش می‌کنند تا قیمت‌ها به اندازه مورد نظر خود پایین بکشند اما خریداران به یکباره وارد میدان شده و قیمت‌ها و طرح فروشندگان را خنثی کرده‌اند و قیمت‌ها را مجدداً افزایش داده‌اند، کندل چکش نزولی در روند صعودی شکل می‌گیرد. در واقع تشکیل کندل چکش نزولی در روندی صعودی به این معناست که فروشندگان وارد بازی شده‌اند و قصد دارند معادله بازی را تغییر دهند.

کاربرد فیلتر چکش سفید و چکش معکوس سفید در بورس چیست؟

اکثر بورسی‌ها و افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند از فیلتر چکش معکوس سفید زیاد استفاده می‌کنند. مطمئناً می‌دانید که در سایت tsetmc.com بخشی به نام دیده بان وجود دارد که فعالان بازار می‌توانند با اضافه کردن انواع فیلترهای بورسی شرایط مورد نظر خود را پیدا کنند.

البته برای انجام این کار می‌بایست با تمامی الگوهای کندل آشنایی داشته باید تا بتوانید شرایط دلخواه خود را پیدا کنید. یکی از این الگوها، الگوی چکش معکوس سفید است که با اعمال فیلتر کندل چکش می‌توانید سهم‌هایی که احتمال رشد آن‌ها در آینده زیاد است را پیدا کنید.

:این فیلتر نوسان‌گیری، نشان‌دهنده سهم‌هاییست که در طول روز الگوی چکش سفید در بورس را تشکیل می‌دهند    

(pl)>1.02*(pf) && (tno)>10 && (pl)!=(tmax) 

:این فیلتر نوسان‌گیری، نشان‌دهنده سهم‌هاییست که در طول روز الگوی چکش معکوس سفید را تشکیل می‌دهند  

 10<pmin)*1.02<(pl) && plp<=1 && pmin*1.01>(pf) && tno)

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الگوی چک معکوس به مقاله «الگوی چکش معکوس Inverted Hammer» مراجعه کنید.

تفاوت الگوی چکش و مرد آویزان

این 2 الگو اگرچه کاملاً شبیه به هم هستند اما با توجه به روند حرکات قیمتی در گذشته، معانی کاملاً متفاوتی دارند.

هر 2 الگو، اندامی باریک سیاه یا سفید، سایه‌های کوتاه در بالا و سایه‌های بلند در پایین دارند. البته در بعضی مواقع هم اصلاً سایه ندارند.

در کندل چکش و مرد دارآویز ( مرد آویخته یا مرد آویزان) شباهت ساختاری بسیار زیادی وجود دارد. به شکلی که گاهاً اکثر افراد را به شک میاندازد که 2 الگوی تقریباً شبیه به هم، چگونه دو‌ ترید متفاوت را مشخص می‌کنند.

برای جواب این سوال بایستی گفت که رفتار روند قبل از تشکیل کندل‌ها و همچنین روند حاکم بر شرایط بازار، در تحلیل الگو‌ها بسیار تاثیرگذار است. در واقع، الگوی مرد آویزان روند صعودی را تبدیل به روند نزولی و الگوی چکش روند نزولی را تبدیل به روند صعودی می‌کند.

هر دو نوع این الگو‌ها بازگشتی بوده و از نوع اخطار اتمام روند هستند، اما روند قبل از الگوی کندل چکش بایستی نزولی باشد. قیمت در روند نزولی پیش می‌رود و در کندل چکش هم این روند نزولی به صورت کاملا واضح ادامه دارد. به این صورت که قیمت ابتدا از بالاترین حد آن در روز شروع شده و به پایین‌ترین قیمت نهایی می‌رسد.

معمولاً در این نمودار‌ها، قیمت در روند نزولی قبلی خود به تارگت یا محدوده حمایتی خود نزدیک شده و زمان اتمام روند نزولی است. در ادامه این روند، معمولا خریداران وارد بازار شده و با فشار حداکثری که وارد می‌آورند قیمت را به بالاترین قیمت روز و یا قیمتی نزدیک به آغاز روز می‌رسانند. به همین دلیل بهتر است که الگوی چکش یا بسیار ناچیز باشد یا سایه بالایی نداشته باشد. ضمناً علت رنگ بدنه کندل چکش به علت رفتار خریداران ایجاد می‌شود. اگر سبز رنگ یا روشن باشد، معمولاً نشان از قدرت بیشتر خریداران خواهد داشت.

hammer-4.jpg

نکات معاملاتی الگوی کندل چکش

شناخت دقیق الگوی چکش و سایر الگوها می‌تواند کمک زیادی در تحلیل بورس کند. این که اسم این الگوها چکش است یا مرد آویزان، اصلاً اهمیتی ندارد. مهم است که بدانید این الگوها، الگوهای بازگشتی هستند و به عنوان زنگ هشداری برای بازگشت احتمالی عمل می‌کنند.

اگر چه الگوی چکش، الگویی‌ امیدوارکننده و مثبت است که معمولاً در انتهای روند نزولی ظاهر می‌شود و معامله‌گران (سهامداران) را نسبت به آینده خوشبین می‌کند اما مراقب باشید که به محض رویت کندل چکش نباید اقدام به خرید کنید، بلکه باید منتظر بمانید که چکش به طور کاملاً واضح تثبیت و تشکیل شود و یا اصطلاحاً کندل بسته شود.

در سایر کندل‌ها در صورتی که قیمت از سقف الگو به سمت بالا عبور کند، زمان مناسبی برای ورود به بازار است.

در الگوی چکش، حد ضرر کمی پایین‌تر از انتهای دسته چکش تعریف می‌شود. الگوی چکش نمی‌تواند حد سود را مشخص کند و البته توان پیشنهاد تارگت مشخصی را هم ندارد اما معمولاً بعد از بسته شدن کندل انتظار داریم که حداقل دو، سه کندل به سمت بالا صعود پیدا کند.

جمع‌بندی

الگوی کندل استیک چکش، یک الگوی تک کندلی است که بیانگر قدرت خریداران می‌باشد. این الگو دو حالت نزولی و صعودی و به رنگ‌های چکش سبز و چکش قرمز وجود دارد.

الگوی چکش که الگویی بازگشتی است و قبل از آن، روند نمودار نزولی می‌باشد. به منظور آشنایی با الگوهای مختلف کندل استیک در تحلیل تکنیکال، مقالات آموزشی سایت کارگزاری بیدار را مطالعه فرمایید.

عناوین مرتبط

کندل همر چیست؟

الگوی همر بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران است. هنگامی که الگوهای کندلی در نمودارها شکل می‌گیرد، نشان‌دهنده بازگشت روند قبلی بازار است. این الگو، الگوی صعودی برگشتی است که در طول روند نزولی نمودار شکل می‌گیرد.


چکش سفید نشانه چیست؟

چکش سفید دارای سایه بلندی است که نشان دهنده قدرت خریداران در بازار است. به بیان ساده‌تر، خریداران توانسته‌اند قیمت بسته شدن سهم را بالاتر از قیمت باز شدن برسانند.


بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر