logo

عرضه اولیه به روش ترکیبی چیست؟

خانهآموزش بورسعرضه اولیهعرضه اولیه به روش ترکیبی چیست؟

در بورس تهران تا پیش از سال 95 عرضه اولیه به روش حراج و قیمت ثابت بود اما بعد از آن عرضه اولیه به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) رواج بیشتری پیدا کرد. در کنار این روش سازمان بورس تصمیم گرفت تا از روش ترکیبی نیز در جهت عرضه اولیه سهام استفاده نماید.

در حال حاضر با هدف کشف قیمت بیشتر عرضه اولیه‌ها با روش ترکیبی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش ترکیبی عرضه اولیه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عرضه اولیه به روش ترکیبی چیست؟

در عرضه اولیه به روش ترکیبی، سهام شرکت در دو مرحله عرضه می‌شود. مرحله نخست بخشی از سهام قابل عرضه به صندوق‌ های مختلط و صندوق سهامی اختصاص می‌یابد. کشف قیمت سهام در مرحله نخست انجام می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 50 درصد از سهام را می‌توانند به سهامداران حقیقی عرضه کنند اما باید مابقی را تا 90 روز نگهداری کنند.

پس از کشف شدن قیمت برای قرار گرفتن به عنوان مبنای عرضه در مرحله دوم این قیمت به همه‌ی سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌شود. سهامداران با ثبت حداکثر سهمیه و قیمت اعلام شده سفارش خود را در کارگزاری ثبت می‌کنند.

مزایا عرضه اولیه به روش ترکیبی

این روش جدید تخصیص عرضه اولیه ویژگی‌ها و امتیازات مخصوص خود را دارد که این روش ‌را در مقایسه با روش‌های موجود در گذشته متمایز می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین مزایا و ویژگی روش ترکیبی آشنا خواهید شد.

تعیین قیمت دقیق و واقعی

قیمت تعادلی سهم‌ها در عرضه های اولیه به دلیل وجود تقاضای مستقیم بسیار زیاد با چالش‌های فراوانی روبرو بود و قیمت کشف و تعیین شده غیر کارشناسی بود. در عرضه به روش ترکیبی، به علت وجود صندوق های سرمایه گذاری قیمت کشف شده بسیار منطقی و کارشناسی شده می‌باشد.

تشویق افراد به سرمایه‌گذاری بلند مدت

در روش‌های سنتی پس از عرضه اولیه شاهد ریزش قیمت سهم‌های تازه وارد شده به بازار بورس بودید. به طوری که حتی قیمت بعضی از سهم‌ها به پایین‌تر از قیمت تعیین شده در روز عرضه رسیده‌اند. این امر در شرایطی رخ می‌داد که پس از کمی سود حقوقی‌های بزرگ سهم تصمیم به فروش گرفته و سهامداران خرد نیز مانند دمینو از این اقدام تاثیر می‌گرفتند.

در روش ترکیبی صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف هستند که تا 90 روز نیمی از سهم خریداری شده در مرحله‌ی اول روش ترکیبی را نفروشند. بنابراین این قانون موجب تشویق به سرمایه گذاری بلند مدت می‌شود.

تشویق مردم به سرمایه گذاری غیرمستقیم

در روش ترکیبی عرضه اولیه این سیگنال به سهامداران خرد داده می‌شود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در راس فعالیت هستند و جهت کسب سود می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند.

بنردسته بندی:عرضه اولیه

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر