logo

خرید پله ای در بورس چگونه انجام می‌شود؟ + نحوه و محاسبه میانگین خرید پله ای

خانهآموزش بورسبورسخرید پله ای در بورس چگونه انجام می‌شود؟ + نحوه و محاسبه میانگین خرید پله ای

برای خرید و فروش در بازار بورس، همواره استراتژی‌های مختلفی مطرح است که هر معامله‌گری در بازار برای انجام بهترین معامله، از آن‌ها استفاده می‌کند.

هر چند استراتژی برای خرید یا فروش سهام، بسته به شخصیت هر فرد، متفاوت است اما با همه این‌ها اصول و مفاهیم بنیادی و اساسی خاصی وجود دارد که طبق آنها می‌توان عملکرد بهتر و منطقی‌تر در معامله داشت.

خرید پله‌ای سهام یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی می‌باشد که اکثر معامله‌گران حرفه‌ای بازار برای انجام معاملات خود از آن بهره می‌برند.

به همین منظور خرید و فروش پله‌ای در بازار بورس از اهمیت فراوانی برخوردار است و ما در این مقاله علاوه بر آموزش خرید پله ای در بورس، به نحوه محاسبه خرید پله‌ ای می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


خرید پله‌‌ای چیست؟

در تمامی بازارهای سرمایه، همواره ریسک معامله مبحثی غیر قابل انکار مطرح می‌شود. به واقع بازار بورس بدون ریسک معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر بسیاری از روش‌های موجود برای خرید و فروش سهام به منظور کاهش ریسک و جلوگیری از ضررهای احتمالی بنا نهاده شده اند.

این امر یک استراتژی معاملاتی در بازار تعریف می‌شود که طبق آن معامله‌گران برای کم کردن ریسک خود در مقاطع مختلف، به‌صورت پله‌ای خرید می‌کنند.

خرید پله ای به زبان ساده تر، یعنی تمام سرمایه خود را در لحظه و با قیمت روز خرید نمی‌زنند و تنها بخشی از سرمایه را به سهم موردنظر خود اختصاص می‌دهند و بخش دیگر را برای روزهای آتی و روند بعدی سهم نگه می‌دارند تا در صورت افت سهم، ضرر کمتری را متحمل شوند. به واقع در خرید پله‌ای ما مطمئن نیستیم که روند سهام در کوتاه مدت به چه شکل خواهد بود و برای همین، تمام قدرت خرید خود را در لحظه خریداری نمی‌کنیم.

خرید پله‌ای در بازار سهام یک روش منطقی به شمار می‌رود تا سهام‌داران بتوانند سرمایه خود را با مدیریت مالی در بازه‌های زمانی مختلف، تقسیم کنند. این کار باعث می‌شود تا مدیریت ریسک و توازن در معامله به درستی صورت بگیرد.


نحوه خرید پله ‌ای در بورس

وقتی صحبت از خرید پله‌ای به میان می‌آید به این معنی است که معامله‌گر در روند سهام مورد نظر شک و تردید دارد و به طور قطعی نمی‌تواند بگوید سهامی که قصد خرید دارد در کوتاه‌مدت رشد مناسبی خواهد داشت یا خیر.

روش خرید پله‌ای به این صورت می‌باشد که درصدی از قدرت خرید و تأمین مالی برای خرید سهم، در یک روز انجام می‌گیرد و درصدی برای مقطع زمانی بعدی نگه داشته می‌شود. در این مدت ممکن است سهام رشد قیمتی یا افت قیمتی داشته باشد. خرید پله‌ای هم می‌تواند در روند صعودی سهم و هم در روند نزولی سهم انجام بپذیرد.

خرید پله‌ای در روند صعودی برای سرمایه‌گذاری روی سهم در بلندمدت کاربرد دارد و در روند نزولی برای کم کردن میانگین و به نوعی صفر کردن ضررهای قبلی، انجام می‌گیرد.

روش معاملاتی در خرید پله‌ای باعث می‌شود تا سهام‌دار با بخشی از سرمایه خود وارد سهم شود و در صورت افت احتمالی، ضرر زیادی را متحمل نشود؛ بنابراین خرید پله‌ای در فواصل زمانی گوناگون و به‌صورت مرحله به مرحله انجام می‌گیرد.

martingale-strategy-1.jpg

مزایای خرید پله‌ ای

همان‌طور که تا حدودی توضیح داده شد، در خرید پله‌ای سهام، مزایای مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود تا تصمیمی منطقی برای خرید و فروش سهام در بازار بورس گرفته شود. از همین رو، در ادامه به این مزایا برای خرید پله‌ای سهام بیشتر اشاره می‌کنیم:

  • کاهش ریسک معامله: طبیعتاً وقتی شما به‌صورت پله‌ای خرید می‌کنید، تا حد زیادی ریسک معامله خود را کاهش می‌دهید. به‌گونه‌ای که در صورت افت زیاد سهم، ضرر شما به شکل قابل ‌توجهی کمتر از زمانی می‌شود که به یکباره تمامی سرمایه خود را خرید کرده باشید.
  • کم کردن میانگین: این مورد در زمانی اتفاق می‌افتد که سهام شما افت قیمتی زیادی داشته است و برای کم کردن ضرر خود و به نوعی رسیدن به قیمت سر به سر معامله، در قیمت‌های پایین دوباره خرید می‌کنید تا با رشد سهم، ضررهای شما جبران شود.
  • مدیریت مالی: خرید پله‌ای این امکان را می‌دهد تا نسبت به سرمایه و دارایی خود، مدیریت بهتری داشته باشیم و قدرت خرید خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم.


معایب خرید پله ‌ای

با وجود اینکه خرید پله‌ای دارای مزایای مختلفی است اما نمی‌توان معایبی که ممکن است داشته باشد را نادیده بگیریم. در این قسمت به برخی از معایب احتمالی خرید پله‌ای اشاره می‌کنیم:

  •  قابل‌ پیش‌بینی نبودن: بازار بورس به‌طورقطع قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است هر اتفاقی در آن بیفتد. به همین خاطر همواره این شک و استرس وجود دارد که تحلیل ما برای خرید پله‌ای با اشکال مواجه شود.
  •  احتمال افزایش ضرر: بسیاری از مخالفان خرید پله‌ای بر این اعتقاد دارند که همیشه کم کردن میانگین در خرید پله‌ای سهام کارساز نیست و ممکن است سهام همچنان به روند نزولی خود ادامه بدهد تا جایی که سهام‌دار متحمل ضرر بیشتری شود.
  •  برهم خوردن توازن پرتفوی: به دلیل اینکه خرید پله‌ای در فواصل زمانی گوناگون و در چندین معامله مختلف صورت می‌گیرد، این مشکل وجود دارد که پرتفوی سهام در تعادل و توازن مشخصی پیش نرود.


محاسبه میانگین خرید پله ای

در این قسمت مثالی برای خرید پله‌ای سهام می‌زنیم تا این موضوع شفاف‌تر و آسان‌تر، قابل فهم باشد.

بر فرض مثال شما سهم پالایشگاه نفت تهران را با انواع تحلیل‌ها و بررسی اندیکاتورها در نظر گرفته‌اید و به نظرتان برای خرید معقول می‌آید اما تردید دارید که این سهم در سه ماه بعد به شکل معامله خواهد شد. در این صورت تصمیم می‌گیرید بخشی از دارایی خود را برای خرید در قیمت روز مثلاً 2500 تومان اختصاص بدهید.

در این مدت تا زمان سه ماه که برای نگهداری سهم در نظر گرفته‌اید، سهام دچار نوسانات قیمتی متفاوتی می‌شود. ممکن است سهام در ماه اول، تا قیمت 1800 تومان افت کند که در این صورت شما چیزی حدود 25 درصد ضرر کرده‌اید. برای کم کردن میانگین ضرر، شما در قیمت 1800 تومان یک پله سهم را خریداری می‌کنید.

اگر قیمت سهام از این نقطه برگشت و صعود کرد، شما ضررهای قبلی را تا حدودی جبران کرده‌اید و به میزان سرمایه اولیه خرید رسیده‌اید. اما اگر قیمت سهام همچنان افت کرد و به 1250 تومان رسید، دوباره دچار ضرر دیگری شده‌اید و برای کم کردن این ضرر، دوباره یک پله دیگر سهم را خرید می‌زنید چون احتمال می‌دهید که به اندازه کافی افت قیمتی داشته است و احتمال رشد سهم در این نقطه افزایش یافته است. در این حالت شما سه پله خرید کرده‌اید.

اما همین مثال را در روند صعودی می‌زنیم. شما پس از مقداری خرید سهام نفت تهران در 2500 تومان، قیمت سهام در روند بعدی خود تا ماه دیگر به 3500 تومان می‌رسد. در این حالت شما به میزان 40 درصد سود کسب کرده‌اید اما احتمال می‌دهید این روند تا دو ماه دیگر ادامه داشته باشد و قیمت سهام از این هم بیشتر شود. پس یک پله دیگر در 3500 تومان خرید می‌کنید.

اگر تحلیل شما درست باشد ممکن است قیمت سهم تا 4000 تومان هم افزایش یابد و به همین منوال شما در چند مرحله خرید پله‌ای داشته باشید تا سهم به قیمت مطلوب شما در بازه زمانی سه‌ماهه یا شش‌ماهه برسد تا با سود بسیار مناسبی از سهم خارج شوید.

به همین ترتیب شما به عنوان معامله‌گر بورس در هر دو روند سهم توانسته‌اید مدیریت ریسک داشته باشید و در چند مرحله سهام را خریداری کنید تا خرید پله‌ای شما نتیجه‌بخش بوده باشد.


خرید پله‌ای در روند صعودی

همان‌طور که در قسمت قبل بحث کردیم، خرید پله‌ای در روند صعودی از کاربرد مهمی برخوردار است. در این حالت وقتی نمودار سهام در کانال صعودی قرار می‌گیرد و در آن کانال، نوسان قیمتی می‌کند، بسیاری از معامله‌گران بازار برای خرید پله‌ای سهام اقدام می‌کنند تا در صورت رشد سهام و افزایش قیمت، یا حتی عبور از مقاومت سهم، سود مناسبی را کسب کنند.

در خرید و فروش پله‌ای سهام این امکان در نظر گرفته می‌شود که قیمت سهم در آینده و به نفع ما افزایش پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر این احتمال را هم در نظر می‌گیرند که هر لحظه امکان دارد، سهام از کانال صعودی به کانال نزولی تغییر روند بدهد.

به همین خاطر با استراتژی خرید پله‌ای، تا حدی بر ترس و ریسک معامله و همچنین احتمال ضرر، غلبه می‌کنیم. خرید پله‌ای سهام در روند صعودی معمولاً برای نگهداری سهام در بلندمدت صورت می‌گیرد و برای سهامی مناسب است که سهام‌داران احتمال می‌دهند در آینده، سهام رشد مناسبی خواهد داشت.


روش خرید پله ای مارتینگل

روش مارتینگل توسط یک فرد آمریکایی به وجود آمده است. در این روش، سرمایه‌گذاران، دارایی خود را به بخش‌های نامساوی تقسیم می‌کنند و در قیمت‌های متفاوت با ضریب 2، معامله خود را انجام می‌دهند. به همین خاطر در روش مارتینگل، احتمال سود و ضرر تقریباً یکسان می‌باشد.

بنا بر این روش، هرگاه قیمت سهام افت می‌کند، برای خرید پله‌ای دوم در قیمت پایین‌تر و برای کم کردن میانگین، بهتر است با ضریب 2 یعنی دوبرابر سرمایه اولیه خرید کرد و به همین نحو اگر قیمت سهام به میزان قابل‌توجهی باز هم افت کرد، این بار با ضریب 4 یعنی چهار برابر سهم اولیه خرید زد.

در این صورت، هر زمانی که قیمت سهام رو به افزایش رفت و به رشد خود برگشت، با اینکه نسبت به پله اول، در ضرر هستید اما با احتساب خرید در پله‌های دوم و سوم و یا حتی چهارم، سهام شما در کل، سودآور می‌شود.


جمع‌بندی

در این مقاله به سوال یک پله خرید در بورس یعنی چه؟ پاسخ دادیم. همان طور که گفته شد، خرید و فروش پله‌ای سهام در بازار بورس یکی از اساسی‌ترین روش‌های معاملاتی در بازار سرمایه به شمار می‌رود که طبق آن می‌توان تا حدود زیادی ریسک معامله را کاهش داد و دارایی خود را در چند مرحله برای خرید سهام تقسیم کرد.

آموزش خرید پله ‌ای در بورس برای بسیاری از معامله‌گران بورس از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این امر نیاز به کسب آموزش و مهارت بالا در معامله دارد و انتخاب زمان درست برای خرید، در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

کارگزاری بیدار با بهره‌بردن از تجربه کارشناسان خود آماده ارائه خدمات آموزشی و تحلیلی در انواع سهام بورسی می‌باشد و برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با دفاتر کارگزاری در تماس باشید.

عناوین مرتبط

خرید پله ای در بورس چیست؟

خرید پله ای در بورس به زبان ساده یعنی تمام سرمایه خود را در لحظه و با قیمت روز خرید نمی‌کنید و تنها بخشی از سرمایه را به سهم موردنظر خود اختصاص می‌دهند. سپس بخش دیگر را برای روزهای آتی و روند بعدی سهم نگه می‌دارند تا در صورت افت سهم، ضرر کمتری را متحمل شوند.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر