logo

آشنایی با سود مجمع و فرآیند پرداخت سود سهام

خانهآموزش بورسبورسآشنایی با سود مجمع و فرآیند پرداخت سود سهام

کسانی که به تازگی وارد بورس شده‌اند ممکن است اطلاعاتی در خصوص مجامع و سود مجمع نداشته باشند و فرصت دریافت این سود نقدی را از دست بدهند. با توجه به اهمیت مجامع در بورس، در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به شرایط دریافت سود مجمع و نحوه دریافت آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مجمع چیست؟

به هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی که به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌های آن شکل می‌گیرد، مجمع گفته می‌شود.

مجامع عمومی به سه صورت عادی، موسس و فوق‌ العاده برگزار می‌شوند.

مجمع عمومی موسس در زمان تاسیس برای تعیین بازرس و هیات مدیره تشکیل می‌شود. مجمع عمومی فوق العاده نیز در زمان اضطراری یک بار در طول سال برگزار می‌شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مجمع می‌توانید به مقاله «مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ و چند روز طول می‌کشد؟» مراجعه کنید.

مجمع عادی سالیانه فقط سالی یک بار و پس از پایان سال مالی شرکت، با هدف رسیدگی به صورت‌های مالی و با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامدارن شرکت که حق رای دارند، برگزار می‌شود.

نکته: این مجمع، نهایتا تا 4 ماه پس از پایان سال مالی برگزار می‌شود. از این رو مجامع عادی سالیانه شرکت‌ها، معمولا در خرداد یا نهایتا تیر ماه برگزار می‌شوند. قابل ذکر است که پایان سال مالی شرکت‌ها به طور معمول اسفند ماه می‌باشد. 

سود مجمع چیست؟

 در مجمع، میزان سود نقدی تقسیمی (DPS) بین سهامدارن شرکت، تعیین می‌شود و پس از آن شرکت وظیفه دارد نهایتا تا ۸ ماه پس از مجمع، سود را بین سهامداران تقسیم کند.

نکته: پس از اعلام برگزاری مجمع، نماد شرکت دو روز قبل از برگزاری مجمع توقیف می‌شود. ممکن است برگزاری این مجامع، تاثیرات منفی یا مثبت کوتاه مدت بر روی سهم داشته باشند، بنابراین قبل از بسته شدن سهم و برگزاری مجامع، برخی از سهامداران اقدام به فروش سهم می‌کنند.

اشنایی-با-سود-مجمع-مطلب.jpg

سود مجمع به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اگر در تاریخ برگزاری مجمع عادی سالانه، سهم را در پرتفوی خود داشته و سهامدار شرکت بوده باشید، به اندازه تعداد سهامی که دارید، سود مجمع شرکت به شما تعلق خواهد گرفت.

مدت زمان سهامداری شما تاثیری در دریافت و یا عدم دریافت سود مجمع نخواهد داشت و در هر صورت سود مجمع به شما تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که بلافاصله پس از بازگشایی سهم پس از مجمع می‌توانید سهام خود را به فروش برسانید و در زمان مقرر شده سود مجمع به حساب شما واریز می‌شود.

نحوه مشاهده سود سهام بورس در سجام چگونه است؟

برای مشاهده سود مجمع در سجام مراحل زیر را انجام دهید:

1- برای دیدن سود سهام در سجام ابتدا باید وارد سایت codal.ir شوید.

2- روی منوی «جستجوی اطلاعیه»، کلیک کرده و نام شرکت یا نماد بورسی آن را جست‌وجو کنید. در قسمت نوع اطلاعیه گزینه زمان بندی پرداخت سود را انتخاب کنید. پس از دانلود فایل می‌توانید جدول پرداخت سود سهام بورس را مشاهده نمایید.

بررسی دو نمونه از دریافت اطلاعات سود سهام در سایت کدال را مشاهده نمایید.

برای نحوه دریافت سود سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ابتدا به سایت کدال مراجعه کنید. سپس در قسمت نماد، «وتوصا» و در قسمت نوع اطلاعیه «زمانبندی پرداخت سود» را انتخاب و سپس جست‌وجو نمایید.

اشنایی-با-سود-مجمع-مطلب01.jpg


اشنایی-با-سود-مجمع-مطلب03.jpg

در مثال دوم به نحوه دریافت سود سهام ایران خودرو می‌پردازیم. ابتدا در سایت کدال نام نماد و نوع اطلاعیه را طبق عکس جست‌وجو کنید. سپس فایل زمان بندی پرداخت سود را مشاهده کنید.

اشنایی-با-سود-مجمع-مطلب02.jpg


اشنایی-با-سود-مجمع-مطلب04.jpg

نحوه دریافت سود مجمع

روش‌های پرداخت سود سهام به شرح زیر است:

1- سامانه سجام

سجام (سامانه جامع اطلاع مشتریان) یک سامانه یکپارچه برای همه سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی است.

سود تقسیمی شرکت (سود مجمع) به شماره کارت یا شماره حساب معرفی شده توسط سهامدار، در سامانه سجام واریز خواهد شد. در این روش، نیازی به مراجعه به بانک برای دریافت سود نخواهید داشت.

نکته: البته تمامی شرکت‌ها ملزم به اجرای پرداخت سود مجامع از طریق سجام نیستند. ولی سهامداران از شرکت‌هایی که از این روش برای پرداخت سود سالانه سهام خود استفاده کنند، رضایت بیشتری داشتند.

2- شماره حسابی که سهامدار به شرکت معرفی می‌کند

در این روش به منظور پرداخت سود سهام، سهامدار باید مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت بفرستد تا سود مجمع را برایش واریز کنند.

نکته: بعضی از شرکت‌ها تنها به حساب بانک خاصی پرداخت انجام می‌دهند. اگر سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، می‌بایست یک حساب در آن بانک ایجاد کند و مشخصات آن را برای شرکت ارسال نماید.

3- مراجعه حضوری سهامدار به بانک

در این روش، شرکت می‌بایست با یک بانک قرارداد ببندد تا سود سهامدارانش را به وسیله آن بانک پرداخت کند. به منظور دریافت سود سهام، سهامدار باید با در دست داشتن کارت ملی و کد بورسی به یکی از شعب بانک مورد نظر مراجعه کند.

اگر سود مجمع را نگیریم چه می‌‌شود؟

سود مجمع به حساب سجام واریز می‌شود ولی اگر در سجام ثبت نام نکرده باشید و در مهلت مقرر برای دریافت سود نقدی سهام‌ خود اقدامی نکنید، این مبلغ به حساب طلبکاری‌ شما از شرکت واریز خواهد شد. به منظور دریافت این مبلغ می‌توانید با امور سهام شرکت تماس بگیرید تا از شیوه دریافت سودتان اطلاع یابید.

در غیر این صورت همچنان از شرکت طلبکار هستید و زمانی که شرکت افزایش سرمایه از سود انباشته داشته باشد (افزایش تعداد سهم و کاهش قیمت آن)، می توانید از مبلغ طلبکاریتان برای پرداخت هزینه حق تقدم (به ازای هر برگه سهم جدید باید مبلغی به حساب شرکت واریز شود) استفاده کنید.

جمع‌بندی

سهامداران می‌توانند با ورود به سایت کدال از میزان و زمان پرداخت سود سهام مجمع خود مطلع شوید و با توجه به جدول پرداخت سود سهام از میزان و زمان پرداخت سود مطلع شوند.

عناوین مرتبط

سود مجمع چیست؟

به طور سالانه مجمع عمومی عادی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برگزار می‌شود. در این مجمع میزان سود تقسیمی به سهامداران مشخص می‌شود. شرکت‌ها تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود سهامداران را واریز کنند. 

مجمع چیست؟

به هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی که به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌های آن شکل می‌گیرد، مجمع گفته می‌شود. مجامع عمومی به سه صورت عادی، موسس و فوق‌ العاده برگزار می‌شوند.

سود مجمع به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

نماد دو روز کاری قبل از برگزاری مجمع متوقف می‌شود. سهامدارانی که در روز مجمع سهامدار هستند، سود به آنها تعلق می‌گیرد. کسانی که حتی یک روز قبل از متوقف شدن نماد، سهام خود را فروخته باشند سودی دریافت نمی‌کنند. 

چگونه از میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها اطلاع یابیم؟

پس از برگزاری مجمع، اطلاعیه میزان سود تقسیمی و زمان تقسیم سود در سایت کدال منتشر می‌شود. 

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر