logo

روش‌های حفظ ارزش پول در ایران

خانهآموزش بورسعمومیروش‌های حفظ ارزش پول در ایران

    در شرایط حال حاضر و با توجه به تورم بسیار بالا در کشورمان ایران، به‌طور روزانه ارزش پول ما در حال نزول است و به همین علت، قدرت خرید ما نیز کاهش می‌یابد. این مشکل و نگرانی در بین همه اقشار جامعه ما دیده می‌شود. همه‌ی شما در ایران طی سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی بسیاری را تجربه و تحمل کرده‌اید. اگر این مشکلات شما را هم به فکر پیدا کردن روشی برای حفظ ارزش پول خود انداخته است، با این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار همراه باشید.

    ارزش پول به چه معناست؟

    به زبانی ساده ارزش پول به معنی این است که پول پس‌انداز شده یا دریافتی ماهیانه‌ی شما چه‌ میزان ارزش دارد و شما در مقابل خرج کردن پول‌تان چه چیزهایی می‌توانید به‌دست آورید. اگر سرمایه خود را جمع کنید و یک پس‌انداز قابل توجه به وجود آورید، در انتها با مصرف کردن آن چه چیزهایی با چه میزان ارزش و بها بدست خواهید آورد؟ ارزش پول تحت تاثیر قدرت اقتصادی در ابعاد سیاست خارجه و سیاست داخلی ایران است و به هر میزان که تعاملات و روابط اقتصادی یک کشور بیشتر باشد، ارزش پول ملی هم بیشتر است.

    حفظ ارزش پول 

    حفظ ارزش بورس به معنی فعالیت‌هایی است تا با انجام آن فعالیت‌ها و فرایند‌ها بتوان مانع از کاهش قدرت خرید شد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید. شما امروز با سرمایه‌ای که ذخیره و پس‌انداز نموده اید می‌توانید خودرویی خریداری کنید. اما اگر این پول شما چندین سال یا حتی ماه به صورت نقد باقی بماند ممکن است در آن زمان دیگر توانایی خرید آن ماشین را نداشته باشید و به علت تورم و یا هر علتی قیمت آن کالا بالا رفته و خارج از محدوده توانایی مالی شما است. در این شرایط شما برای حفظ ارزش پول خود دست به سرمایه گذاری میزنید تا در طی این زمان پول شما هم همراه تورم افزایش یابد و از ارزش آن کسر نشود.

    دلایل کاهش ارزش پول در ایران

    هر اتفاقی در اقتصاد دلیلی موجه و اساسی دارد. نزول و کاهش ارزش پول در اران نیز ذلایل روشن و واضحی دارد. اولین علت تحریم‌های بشدت سنگین امریکا و هم‌دستانش باعث کاهش درآمد ایران و در نتیجه مواجح شدن با مشکلات اقتصادی گوناگون شده است. چاپ پول بدون پشتوانه و بیرویه از دیگر دلایل کاهش ارزش پول شده است. چراکه هم‌جهت و هماهنگ نبودن افزایش نرخ نقدینگی و نرخ تولید خود باعث ایجاد تورم و درنتیجه گرانی و کاهش ارزش پول می‌گردد. رکود در تولید و ترکیب آن با شرایط تورمی اقتصاد نیز از دیگر دلایل کاهش ارزش پول در ایران می‌باشد.

    روش‌های حفظ ارزش پول

    همان‌طور که تا به اینجای مقاله برای شما توضیح دادیم یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نگرانی‌های شما و همه‌ی ایرانیان است. با توجه به شرایط تورمی باید در انتخاب روش مناسب برای حفظ ارزش پول بسیار هوشمند عمل کرد. در ادامه‌ی این مقاله از مقالات آموزشی کارگزاری  بیدار قصد داریم بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری به‌منظور حفظ ارزش پول را شرح دهیم:

    • حفظ ارزش پول از طریق بورس ( بازار سرمایه)

    سرمایه‌گذاری در بورس یکی از اولین و مهم‌ترین گزینه‌ها برای حفظ ارزش پول شما است. این گزینه علاوه ‌بر بعد سرمایه‌گذاری، بر اقتصاد کشور هم تاثیر می‌گذارد و بسیار سازنده است. به‌گونه‌ای که کسب‌وکارهای دولتی و خصوصی در آن حمایت شده و با جذب نقدینگی کشور خود به خود در مسیر کاهش شرایط تورمی قرار می‌گیرد. فعالیت در بازار بورس نیازمند آگاهی حداقلی با ابزارها و روش‌های تحلیل بازار است. با سرمایه‌گذاری خردمندانه و با تحلیل می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای حفظ ارزش پول شما در گذر زمان باشد. از مزیت‌های رقابتی بازار بورس می‌توان به این اشاره کرد که شما با مبلغ اندکی مانند ۵۰۰ هزار تومن هم امکان سرمایه‌گذاری دارید. سرمایه گذاری در بورس جدا از سرمایه‌گذاری مستقیم که خود فرد مستقیما خرید و فروش می‌کند، دو روش و ابزار دیگر هم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

    حفظ ارزش پول از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    در صورتی که زمان یا علاقه برای بررسی و تحلیل برای سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس را ندارید، یکی از مناسب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری جهت حفظ ارزش پول، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشند. همچنین اگر اهل پذیرش ریسک بالا نیستید و دریافت سود مشخص و دوره‌ای را بیشتر ترجیح می‌دهند، می‌توانید از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت استفاده کنید. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمدی مشخص و با پیش‌بینی سود، عددی بالاتر از سپرده بانکی پرداخت می‌کنند.

    حفظ ارزش پول از طریق سبدگردانی در بورس

    یکی دیگر از روش‌های فعالیت در بازار بورس به منظور حفظ ارزش پول‌تان، سبدگردانی می‌باشد.در این روش شما به عنوان سرمایه‌گذار، دارایی خود را به افراد متخصص در کارگزاری معتبری همچون اقتصاد بیدار می‌سپارید و این افراد باتجربه با دانش فنی و مهارت خود برای شما سبدی پربازده گردآوری می‌کنند. و در نهایت درصدی از پیش تعیین شده را به عنوان خدماتی که به شما می‌دهند از شما کسر می‌کنند. این روشی بسیار جذاب، برای افرادی است که قصد ورود به بورس را دارند اما زمان یا دانش کافی برای معاملات را ندارند.

    • حفظ ارزش پول از طریق بازار سکه و طلا 


    بنردسته بندی:عمومی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر