logo

گواهی سهام چیست؟ نحوه دریافت گواهی سهام

خانهآموزش بورسعمومیگواهی سهام چیست و چگونه می‌توانیم آن را دریافت کنیم؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که به غیر از حساب کارگزاری‌تان، چگونه می‌توانید سهامداری خودتان را اثبات کنید؟ اینکه در چند شرکت سهامدار هستید و در هرکدام چه تعدادی سهام دارید؟

گواهی سهام برای همین منظور ایجاد شده است. گواهی سهام نشان می‌دهد که شما سهامدار چه شرکتی بوده و چه میزان در آن شرکت سهم دارید. اگر به دنبال دریافت گواهی سهام هستید، در ادامه مطلب می‌توانید راهنمای دریافت گواهی سهام را مطالعه کنید.

گواهی سهام چیست؟

گواهی سهام یک گواهی مکتوب است که نشان می‌دهد شما در یک شرکت سهامدار بوده و به میزان مشخصی از سهام آن شرکت به نام شماست. به عبارت دیگر سند سهامداری شما همان گواهی سهام شماست. اگر بخواهید جایی نشان دهید که سهامدار شرکتی هستید، گواهی سهام می‌تواند کارگشا باشد.

اما برای دریافت گواهی سهام چه اقداماتی لازم است؟ آیا می‌توان به صورت غیرحضوری گواهی سهام را دریافت کرد؟

دریافت برگه سهام

خبر خوب این است که دریافت گواهی سهام به صورت آنلاین امکان‌پذیر بوده و شما می‌توانید با کمترین دردسر گواهی سهام هر شرکت را دریافت کنید. کافی است که در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد شده و در بخش مدیریت دارایی، گواهی سهام هرشرکت را دانلود نمایید.

گواهی سهام درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

مشاهده برگه سهام

جهت دریافت برگه سهام وارد سایت ذینفعان شوید. در زبانه مدیریت دارایی، لیست سهام خود را مشاهده نمایید.

در انتهای هر ردیف، یک گزینه دریافت برای دانلود گواهی سهام وجود دارد. وقتی گواهی سهام را باز می‌کنید، می‌بینید که نام، شماره ملی و کد معاملاتی شما در ابتدای آن نوشته و گواهی شده است که شما تعداد مشخصی سهام از شرکت مذکور را دارید.

stock-certificates-2.jpg

حتی برای ذکر وضعیت دقیق شرکت، میزان سرمایه شرکت نیز ذکر شده است.

اگر به پایین گواهی سهام و سمت چپ آن توجه کنید، مشاهده می‌کنید که درباره گواهی سهام چنین نوشته شده است: «این گواهینامه صرفاً جهت اطلاع صادر گردیده و در هرصورت از نظر قانونی اطلاعاتی که به صورت داده پیام در سامانه پس از معاملات نگهداری می‌گردد، معتبر و قابل استناد می‌باشد.»

همانطور که مشاهده می‌کنید، این گواهی یک سند قانونی و معتبر محسوب می‌شود. در گوشه سمت راست گواهی سهام یک کد افزوده QR وجود دارد. وقتی این کد اسکن می‌شود، اطلاعات شما و میزان سهام در صفحه ظاهر شده و تایید می‌شود که این گواهی معتبر است.

گفتنی است که در سامانه ذینفعان بازار سرمایه می‌توانید علاوه بر گواهی سهام، گواهی سهام عدالت خود را نیز دریافت نمایید.

تمکن مالی برای مهاجرت

تمکن مالی سندی است که نشان می‌دهد فرد متقاضی خروج از کشور توانایی مالی برای تحصیل یا زندگی در کشور دیگر را دارد.

گواهی سهام برای سفارت نیز قابل قبول است. این گواهی تایید می‌کند که فرد که قصد اقامت در کشور دیگر را دارد، سرمایه کافی دارد. این سند را می‌توانید از سایت ذی نفعان بازار سرمایه که در بالاتر گفته شد، دریافت کنید.

جمع‌بندی

با آنلاین شدن معاملات بورس دیگر برگه سهام در میان سهامداران جابه‌جا نمی‌شود. همین مسئله گاهی می‌تواند باعث شک در اصالت معاملات انجام‌شده شود.

اگر سهامدار شرکتی هستید و علاقه‌مندید که گواهی سهامداری خود را داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه برای به دریافت گواهی سهام خود اقدام کنید.

این کار هیچ هزینه‌ای ندارد و به‌راحتی می‌توانید با راهنمای بالا، گواهی سهام هر شرکت را به صورت جداگانه دریافت و در نزد خود نگهداری کنید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر