logo

چرا باید سهم های بنیادی انتخاب کنیم؟

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیچرا باید سهم های بنیادی انتخاب کنیم؟

    چگونه بعضی سهامداران سهام بنیادی قوی می خرند؟ سود کدام بیشتر است زمانی که سهام بنیادی بورس را در پورتفوی خودمان داشته باشیم یا دنبال نوسان گیری چند روزه باشیم؟ وضعیت یک شرکت در صنعت و بازاری که فعالیت می‌کند بسیار مهم و اثرگذار است. شرکتی که در صنعت و بازار خود درخشان ظاهر می‌شود قطعا رشد و سودآوری بیشتری هم دارد.

    انتخاب و خرید سهام بنیادی قوی دغدغه اصلی خیلی از سهامداران در بورس ایران است. یک سهام بنیادی قوی ضمن اینکه حمایت حقوقی های سهم را در هنگام هیجانات سیاسی و اقتصادی جامعه را در بر خواهد داشت. بواسطه ی تغییرات  کمتر سودآوری بیشتری را هم نصیب سهامداران خواهد کرد

    چرا باید سهم های بنیادی را انتخاب کنیم

    1. فناوری‌های جدید و عمر تجهیزات شرکتها در انتخاب سهام بنیادی بورس بسیار تاثیرگذارند.
    2. تحلیل وضعیت صنعت را برای انتخاب سهام بنیادی قوی مد نظر قرار دهید.
    3. مسائل سیاسی و اجتماعی عوامل به ظاهر ساده اما بسیار تاثیر گذار در بورس ایران هستند.
    4. قبل از ورود به بورس حتما بخوانید تا با دید باز به استقبال سهم های بنیادی قوی بازار بروید.
    5. فناوریهای جدید و عمر تجهیزات شرکتها در انتخاب سهام بنیادی قوی بسیار تاثیرگذارند.

    داشتن فناوری‌های به روز، ماشین‌آلات و تجهیزات ممتاز می‌تواند از یک شرکت، گزینه‌ای موفق و پرسود بسازد. حال تصور کنید که به سراغ شرکتی برای سرمایه‌گذاری می‌روید که ماشین‌آلات آن قدیمی و با استهلاک بالا هستند، فناوری تازه‌ای نسبت به رقبا در ساختار و عملکرد‌شان به کار نمی‌گیرند و از روش‌های قدیمی برای تولید و خدمات خود بهره می‌برند.

    بدیهی است که شما باید دور سرمایه‌گذاری در این شرکت را یک خط بزرگ قرمز بکشید. در بخش‌های قبلی از ضرورت داشتن مزایای اقتصادی و رقابتی شرکت‌ها برای جذاب بودن در سرمایه‌گذاری صحبت کردیم، اکنون هم با قید کردن اهمیت عمر وسایل و تجهیزات و میزان استهلاک ماشین‌آلات باز به این نکته تأکید می‌کنیم که در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که موفق هستند یا ظرفیت‌شان برای رشد بالاست.

    از آنجا که موقعیت هر شرکت وابسته به قابلیت‌ها و توانایی‌های مدیریت آن است لذا بایستی در وهله اول به ویژگی مدیران آن شرکت همانند تجربه، تحصیلات، موفقیت‌های قبلی، نوآوری، ابتکارات و جدیت و تلاش آنها توجه نمود. در وهله دوم اعمال مدیریت یعنی کارایی مدیریت در اداره دارائی‌ها، تولید و عملیات، فروش محصولات، به خدمت گرفتن فناوری جدید و عرضه محصولات جدید مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

    تحلیل وضعیت صنعت را برای انتخاب سهام بنیادی قوی مد نظر قرار دهید

    به صنعت و بازاری که شرکت‌های حاضر در بازار بورس در آنها مشغول به فعالیت هستند هم دقت کنید. یادتان باشد که ورود به صنایع قوی و پرقدرت است که می‌تواند شما را به یک سرمایه‌گذاری پرسود برساند. باید ببینید که چه صنایعی از وضعیت بهتری برخوردار هستند و بعد به سراغ سرمایه‌گذاری در سهام بنیادی بورس بروید.

    پیگیری کردن صنایع مختلف و اخبار مرتبط به آنها می‌تواند به شما در مسیر شناخت سهام بنیادی در بورس کمک شایانی کند. گاهی‌اوقات بعضی از صنایع مورد توجه شدید دولت قرار می‌گیرند و دولت برای اینکه به تولید داخلی کمک کند، شرایط کار را برای شرکت‌های فعال در بعضی از صنایع، آسان‌تر و ساده‌تر می‌کند. مثلا اهدا و اعطای وام‌ها و کمک‌های مختلف از جمله مسائلی است که می‌تواند وضعیت یک صنعت و بازارهای مرتبط با آن را بهبود ببخشد.

    در هر برهه از زمان، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و خط مشی اعمال شده توسط دست اندرکاران اقتصادی، می توان شاهد تاثیر گذاری بر روی صنایع مختلف بود. فعالیت اقتصادی شرکت های تولیدی و صنعتی با توجه به تقاضای بازار برای کالای تولید شده می تواند در سودآوری آن نقش بسزایی داشته باشد. 

    شکوفایی و وضعیت مطلوب صنایع می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. برای مثال، گاهی‌اوقات، کمک دولت‌ها به صنایع داخلی به این شکل است که با در نظر گرفتن شرایط دشوار برای شرکت‌های خارجی مشابه، به رشد شرکت‌های داخلی کمک می‌کند. فرضا، وضع قوانین و محدودیت‌های گمرکی برای واردات می‌تواند شرکت‌های خارجی را از همتایان داخلی خود عقب بیندازد.

    در چنین شرایطی به دنبال صنایع و شرکت‌هایی بروید که وضعیت خوبی دارند تا با سرمایه‌گذاری در بازارهایشان به رشد، رونق و شکوفایی نزدیک‌تر شوید. علاوه بر کمک‌های دولتی برای صنایع و بازارها به وضعیت عرضه و تقاضا هم دقت داشته باشید و ببینید که صنایعی که قرار است در شرکت‌ها و بازارهای مرتبط با آنها سرمایه‌گذاری کنید در چه اوضاعی از نظر وضعیت عرضه و تقاضای بازار هستند.

    مثلا شرکتی را در نظر بگیرید که به صورت انحصاری در بازار مشغول به فعالیت است. یعنی تولید یا ارائه خدمات در دست آن است و هیچ رقیب دیگری در بازار ندارد. درست است که این شرکت هم می‌تواند دچار نوسانات و مشکلات مخصوص به خود باشد اما اینکه به طور انحصاری و بی‌رقیب در بازار کار می‌کند، یعنی جایگاهی نسبتا قوی دارد که به سادگی امکان وارد شدن تزلزل به آن نیست.

    مسائل سیاسی و اجتماعی، عوامل به ظاهر ساده اما بسیار تاثیرگذار در بورس ایران هستند

    دقت کنید که اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی مانند سه مهره هستند که به دنبال هم در حرکتند. یعنی اثرپذیری این سه از یکدیگر غیرقابل انکار است. سیاست، اقتصاد را می‌سازد. اقتصاد روی اجتماع اثر می‌گذارد و در یک چرخه، مجددا شاهد اثرگذاری اجتماع بر سیاست و ادامه تاثیرگذاری هستیم.

    در چنین وضعیتی، اقتصاد خرد و کلان و مسائل سیاسی و اجتماعی مختلف روی بازار بورس هم اثرگذار هستند. در نتیجه برای سرمایه‌گذاری باید فردی باشید که نسبت به محیط اطرافش و اتفاق هایی  که در اخبار مختلف در جریان است، آگاهی دارد. شما نمی‌توانید بدون پیگیری کردن مسائل سیاسی از وضعیت اقتصاد خرد و کلان آگاه شوید. در این صورت، تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی هم برای سرمایه خود نخواهید گرفت.

    پس برای موفقیت در بازار بورس باید یک سرمایه‌گذار شش‌دانگ حواس جمع باشید که به اخبار توجه ویژه‌ای دارد. اما در این میان، شاید دل‌تان بخواهد که دقیق‌تر بدانید، منظور از اقتصاد خُرد و کلان چیست. ماجرا از این قرار است که در اقتصاد خرد به رفتارهای گروه‌های انفرادی پرداخته می‌شود و اقتصاد کلان، رفتارهای اقتصادی را در سطحی کلان و وسیع بررسی می‌کند.

    سرفصل‌های اقتصاد خرد تاثیر گذار در سهام بنیادی بورس

    • رفتار مصرف‌کننده
    • تولیدکنندگان
    • قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف

    فاکتورهای اقتصاد کلان در بازار بورس ایران

    از سرفصل‌های اقتصاد کلان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تغییر متغیرهای ملی مانند درآمد ملی یک کشور
    • سطح قیمت‌ها در بازارهای مختلف
    • وضعیت اشتغال
    • تورم

    پس به اخبار و وضعیت اقتصاد، سیاست و اجتماع در خرید سهام بنیادی در شرکت‌های بورسی دقت کنید. گاهی اوقات حتی یک حرکت ساده از سوی یک سیاستمدار می‌تواند شاخص‌های بازار بورس را از این رو به آن رو کند.

    قبل از ورود به بورس حتما بخوانید تا با دید باز به استقبال سهم های بنیادی قوی بازار بروید

    ورود به بازار بورس در صورت آگاهی و استفاده از منابع یادگیری مناسب می‌تواند از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت باشد. در بازار بورس، فرصت‌های فراوانی وجود دارد که باعث می شود سرمایه فعلی‌تان را رشد دهید و آن را چند برابر کنید. اما اگر بدون مطالعه و شناخت خود وارد این بازار شوید، احتمال موفقیتتان اندک خواهد بود.

    یادتان باشد که علاوه بر کسب دانش و آگاهی درباره بازار بورس باید از خودتان هم شناخت مناسبی داشته باشید. باید بدانید که در سرمایه‌گذاری به دنبال چه استراتژی‌هایی هستید و از نظر روانی، آمادگی برخورد با چالش‌های مالی مختلف بورس و نوسانات آن را دارید یا خیر.

    پس آنچه زمینه ساز موفقیت شما در بازار بورس ایران است ابتدا روانشناسی و شناخت کلیت بازار و صنایع است، در صورتی که نگاه بلند مدت به بورس دارید پس حتما سهم های بنیادی بازار بورس را مورد رصد قرار دهید. یک سهام بنیادی قوی شاید مانند سهم های سفته بازی کوچک بلافاصله سود شارپ گونه ای را نصیب شما نکند اما در مجموع با توجه به حمایت های به موقع سودآوری منطقی و خوبی را بریتان به ارمغان خواهد آورد.

    اگرچه سودآور بودن شرکت در انتخاب سهام آن بسیار مهم است، اما باید توجه داشت که این سودآوری، باید یک فرآیند مستمر و مداوم باشد، نه مقطعی. با مطالعه اطلاعات و برنامه های آتی شرکت، می توان نسبت به این موضوع آگاهی کسب نمود.

    شناخت نظرات غالب بازار

    با تعریف مجموعه‌ای از مشخصه‌های مالی، تعداد محدودی از سهام را که دارای مشخصه موردنظر می‌باشند، در بخش دیده‌بان سایت tsetmc.com بصورت لحظه‌ای مشاهده نمود. و پس از شناسایی این مولفه ها و انجام تحلیل ، اقدام به خرید سهام آن شرکت نمود.

    در بازار بورس کنترل فردی در معاملات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. موفق‌ترین معامله گران افرادی بوده‌اند که توانسته‌اند توازن مناسبی را در استفاده از روش‌ها و ابزارهای تشریح شده ایجاد نمایند. موفقیت در معامله‌گری با آرامش رابطه‌ای مستقیم دارد. پریشانی ذهن، حواس‌پرتی، خرید و فروش بی‌نظم و خارج از استراتژی، همگی باعث برهم خوردن بیشتر آرامش می‌شود شما می توانید از نظرات فعالان بازار که در تالارهای کارگزاری ها یا از طریق گروه های تلگرامی ، انجمن های بورسی ، اتاق های گفتگو و وبلاگ هی بورسی قرار می دهند مطالعه و استفاده نمایند .

    قابلیت نقدشوندگی

    قابلیت نقدشوندگی سهام یکی از معیارهای انتخاب سهم خوب است ،که هر وقت سرمایه گذار قصد فروش داشت بتواند ان را بفروشد هر اندازه که دفعات خرید و فروش روزانه یک سهم بیشتر باشد، قابلیت نقدشوندگی آن سهم نیز بالاتر خواهد بود.  این نوع اوراق بهادارنسبت به اوراق بهاداری که با تعداد محدود و یا دفعات کم معامله می گردند، قابلیت نقدینگی بیش تر و در نهایت ریسک کم تری دارند.

    بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر