logo

چگونه سهام بخریم که سود کنیم؟ | چه شرکتی سودآور است؟ | چه سهامی بخرم سود کنم؟

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیچگونه سهام بخریم که سود کنیم؟ | چه شرکتی سودآور است؟

کسانی که به تازگی وارد سهام شده‌اند نخستین سوال‌هایی که برایشان ایجاد می‌شود این است که چگونه سهام بخریم که سود کنیم؟ چه شرکتی سودآور است؟ چه چیزی در بورس بخریم که سود کنیم؟

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار، شما را در انتخاب بهترین سهام راهنمایی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


ارزش ویژه سهم و حقوق صاحبان سهام را در یافتن سهام سودآور مدنظر قرار دهید

برای به دست آوردن ارزش ویژه هر سهم باید حقوق صاحبان سهام را به تعداد سهامی که منتشر می‌شود، تقسیم کنید. حقوق صاحبان سهام، نشان‌دهنده علایق سهام‌داران شرکت نسبت به دارایی‌های خالص شرکت است.

اگر با این اصطلاحات آشنایی نداشته باشید، حتما این پرسش هم برای‌تان پیش می‌آید که منظور از دارایی‌های خالص چیست؟ ارزش خالص دارایی‌های هر شرکت سرمایه‌گذاری، از تفاضل دارایی‌ها و کل بدهی‌ها به دست می‌آید.البته روش‌های مختلفی برای محاسبه آن وجود دارد.

حقوق صاحبان سهام، منافع صاحبان اصلی شرکت را نشان می‌دهد. حقوق صاحبان سهام می‌تواند نشانگر سرمایه، سود انباشته و موارد مختلف دیگری باشد.

هر چقدر که ارزش ویژه هر سهم از قیمت اسمی سهام (قیمت اسمی، قیمتی صوری است که به هر برگه سهام داده می‌شود) بیشتر باشد، سهام شرکت مذکور قوی‌تر است و بیشتر می‌توان به سودآوری آن اعتماد کرد.


وضعیت بدهی و صورت های مالی شرکت را بررسی کنید تا از سود و زیان آن مطلع شوید

همان‌طور که پیش‌تر هم بحث شد باید از میان شرکت‌های بورسی به سراغ گزینه‌ای بروید که بیشترین سودآوری را برای‌تان خواهد داشت.

در پاسخ به سوال اینکه کدام سهام را بخریم باید بگوییم که هیچ‌ چیز در بازار بورس کاملا قابل پیش‌بینی نیست. به همین خاطر دقیقا نمی‌توان گفت که خرید سهام سودآور بورس می‌تواند سودی قطعی و بالا داشته باشد یا خیر. از همین رو باید عوامل متعددی را در انتخاب شرکت مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

افت و خیز سودآوری یک شرکت می‌تواند عاملی برای کنار گذاشتن آن باشد. برای اینکه به سراغ شرکت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بروید باید از میان صنعت منتخب خودتان به دنبال گزینه‌های مناسب و برتر بروید و ببینید که میانگین بازدهی کدام شرکت بیشتر از دیگران است.

به بافت مالی و ساختار شرکت‌ها هم دقت کنید؛ به عنوان مثال بررسی کنید که حقوق صاحبان سهام در شرکت مورد نظرتان چطور تعریف می‌شود یا وضعیت بدهی‌ها به چه شکل است.

به تحلیل وضعیت شرکت‌ها از نظر داشتن بدهی و سود بپردازید و اگر خودتان از عهده این کار برنمی‌آیید از متخصصان این عرصه کمک بگیرید.

تحلیل‌های دقیق می‌توانند دید بهتر و مناسب‌تری از وضعیت یک شرکت و سودآوری سهام به شما بدهند. باید ببینید که یک شرکت تا چه حد توانایی پرداخت سود به شما را دارد و شیوه کارش سرمایه‌گذاری سودآوری در بلندمدت است یا کوتاه‌مدت. تا جایی که برای‌تان مقدور است درباره بافت مالی شرکت‌ها تحقیق کنید.


سودهای پرداختی سالهای گذشته شرکت را مورد بررسی قرار دهید

سومین گزینه برای اینکه بدانیم سهام چی بخریم، بررسی سودهای پرداختی سال‌های گذشته شرکت‌ها است. ابتدا اجازه بدهید که ببینیم، تاریخ و شیوه پرداخت این سود چگونه است.

شکل و شیوه پرداخت سود سهام هر شرکت در مجمع عمومی یا جلسه هیئت مدیره مشخص می‌شود. اگر درباره مجمع عمومی کنجکاو هستید باید به شما بگوییم که این مجمع، شامل مجموعه‌ای از افراد است که در کنار شرکای راه‌اندازی یک شرکت، شخصیت حقوقی آن را می‌سازند.

مجمع عمومی هم انواعی دارد که از بحث فعلی‌مان خارج است و فقط در اینجا به نام بردن از آنها بسنده می‌کنیم:

  • مجمع عمومی مؤسس
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی فوق العاده

سود سهام در شرکت‌ها یا به شکل نقدی پرداخت می‌شود یا به صورت غیرنقدی. در حالت نقدی که وضعیت مشخص است اما در حالت غیرنقدی، کالاها و محصولاتی که شرکت تولید می‌کند هم می‌تواند به عنوان سود به سرمایه‌گذاران تعلق گیرد.

هیات مدیره شرکت باید بعد از تصویب مجمع عمومی، سود سهام را به مدت هشت ماه بعد از تصویب پرداخت نماید. در اساسنامه یک شرکت، مدت کوتاه‌تری هم قید شود، مشکلی وجود ندارد.

اگر شرکتی بعد از مدت هشت ماه سود سهام را به سهامداران خود پرداخت نکرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، این موضوع را به طور قانونی پیگیری نمایند و درخواست دریافت سود خود را داشته باشند.

در صورتی که در یک شرکت، سرمایه‌گذاری کردید و در مهلت معین سود خود را دریافت نکردید، امکان اعتراض و پیگیری قانونی وجود دارد.


روانشناسی بازار و عوامل موثر بر تصمیم سهامداران را خوب بشناسید

روانشناسی بازار یکی دیگر از عواملی است که باید بررسی شود تا بدانید چه سهامی بخرم سود کنم. روانشناسی در روند بازار بورس اثرات بسیار مهمی دارد. اخبار و اطلاعاتی که در این بازار منتشر می‌شود به راحتی می‌تواند روی تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران اثرات مثبت یا منفی بگذارد.

اما باید به عنوان یک سرمایه‌گذار هوشمند بسیار دقیق عمل کنید و خود را به دست اخباری نسپارید که ممکن است، پایه و اساس درستی نداشته باشند.

روش‌های تحلیل علمی و منطقی را فراموش نکنید. از آنها بهره ببرید و با توجه به تصمیمات شخصی خود که مناسب‌ و منطقی است در بازار پیش بروید و سرمایه‌گذاری کنید.

علاوه بر اینها در حوزه اخبار به این موضوع هم توجه داشته باشید که انتشار اطلاعات یک شرکت از سوی خود آن و شفاف‌سازی درباره فعالیت‌ها هم گزینه مثبتی است که باید در انتخاب یک شرکت برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها درباره وضعیتی که در آن قرار دارند هم از مصادیق قرار داشتن در وضعیتی مثبت است.

ضمن اینکه سازمان اوراق و بورس بهادار هم روی این موضوع نظارت دارد و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها را براساس معیارهایی امتیاز می‌دهد. این معیارها مشخص می‌کنند که اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها درباره وضعیت‌شان قابل‌اتکا و به موقع است یا خیر.



معیارهای مهم امتیازدهی به شرکت‌ها و سهام سودآور کدامند؟

معیارهایی که گفته شد در امتیازدهی به شرکت‌ها از نظر انتشار اخبار و اطلاعات خود تاثیرگذارند، مواردی مانند:

  • اطلاعات درباره پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم
  • صورت‌های مالی که مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند
  • صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه
  • صورت‌های حسابرسی شده و نشده مالی پایان دوره
  • صورت وضعیت پورتفوی
  • زمانبندی پرداخت سود سهامداران

می تواند شما را در انتخاب سهام سودآور و بنیادی کمک کند. قطعا بررسی پارامترهای شرح داده شده مقداری از وقت شما را خواهد گرفت اما شما را با ریسک کمتری مواجه خواهد کرد.

شما با انتخاب سهام سودآور و بنیادی در عین حال که ریسک سرمایه گذاری خود را بواسطه‌ی حمایت حقوقی‌های سهم کاهش می‌دهید، بلکه سهم خود را در برابر هیجانات ناگهانی سیاسی و اقتصادی حفظ کرده و بدین ترتیب سودآوری خود را بیشینه خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات در زمینه نشر اخبار شرکت‌ها بهتر است، به سامانه کدال codal.ir مراجعه کنید.


نتیجه گیری

در این مقاله به نخستین سوال تازه واردان به بورس که چی بخرم سود کنم، پاسخ دادیم. برای انتخاب یک شرکت سودآور بهتر است که ارزش ویژه سهم و حقوق صاحبان سهام، وضعیت بدهی و صورت های مالی شرکت، سودهای پرداختی سال های گذشته شرکت و روانشناسی بازار و عوامل موثر بر تصمیم سهامداران را مورد بررسی قرار گیرد.

بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر