logo

پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب سهام را بشناسید

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیپارامترهای تاثیر گذار در انتخاب سهام را بشناسید

    برای خرید سهام به چه نکاتی باید توجه کرد ؟ قبل از تصمیم ورود به بازار سهام نیاز است تا نکات و اطلاعاتی در رابطه با خرید سهام بیاموزید؛ در بازار سهام ایران حدود 700 نماد وجود دارد که برای خرید آن ها باید دلایلی قانع کننده ای جهت توضیح داشته باشید. این کار موجب می شود تا با خرید به موقع و درست سهام  مناسب به سودآوری برسید و ریسک سرمایه گذاری خود را به حداقل برسانید. در این متن قصد داریم در مورد پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب سهام با شما سخن بگوییم.
    شاید برایتان سوال شده باشد که این میزان سود بر چه اساسی اندازه‌گیری می‌شود و به سهام‌ داران پرداخت می‌گردد. یا به عبارت دقیق‌تر، بر چه اساس و معیاری از کل سود دریافتی سالیانه یک شرکت، مبلغ سود تقسیمی محاسبه می‌شود. در مجمع عادی سالانه با رأی‌گیری از سهام ‌داران است که هر شرکت به این نتیجه می‌ رسد که چه مقدار از سود کسب شده را میان سهام ‌داران تقسیم کند و چه مقدار را برای اهداف دیگر مثلا طرح توسعه شرکت خرج و صرف کند.

    اگر شما یک سرمایه‌گذار تازه‌ وارد به بازار بورس باشید یا در زمینه سرمایه ‌گذاری محافظه کار باشید، احتمالا از اینکه سود تقسیمی را به طور سالانه دریافت کنید، استقبال می کنید. البته به طور کلی سود نقدی سهام نشان می‌دهد که یک شرکت از وضعیت مطلوب و پایداری برخوردار است که می‌تواند به سرمایه‌ گذاران خود سود بپردازد.

    1-نسبت سود تقسیمی هر سهم

    در پاسخ به پرسش "برای خرید سهام به چه نکاتی باید توجه کرد ؟" یکی از نکات مهم، توجه به نسبت سود تقسیمی است که در هنگام خرید سهام باید به آن دقت کنید. سود تقسیمی چیست؟ همان‌طور که از نامش مشخص است، به سودی گفته می‌شود که بین سهام‌ داران تقسیم می‌شود. اما موضوع از این قرار است که تمام سودی که در پایان یک سال مالی به دست می‌آید، میان سهام‌ داران شرکت پرداخت نمی‌شود. به سودی که بین سهام‌داران تقسیم می‌شود، سود تقسیمی یا DPS (dividend per share)  می‌گویند.

    اما چرا توجه به سود تقسیمی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت، معیاری جهت انتخاب باشد؟ علت این است که رسیدن به سودی از سرمایه‌گذاری که ملموس است و به جیب سرمایه‌گذار روانه می‌شود نوعی تضمین از رسیدن به نتیجه مطلوب است.

    2-ارزش ویژه هر سهم

    برای سرمایه‌ گذاری در بازار بورس و انتخاب شرکت‌ های مختلف، به ارزش ویژه هر سهم هم توجه کنید. در این بخش، تعدادی اصطلاح تخصصی وجود دارد که باید ابتدا به شرح آن ها بپردازیم.

    ارزش خالص دارایی های هر شرکت (NAV) : ارزش خالص دارایی ‌های هر شرکت، از تفاضل دارایی‌ ها و کل بدهی‌ ها به دست می آید.

    حقوق صاحبان سهام: حقوق صاحبان سهام : منافع صاحبان اصلی شرکت را نشان می‌دهد. حقوق صاحبان سهام می ‌تواند نشان‌گر سرمایه، سود انباشته و موارد مختلف دیگری باشد. معمولا از تفاضل دارایی‌ ها و کل بدهی‌ ها به دست می‌آید.

    قیمت اسمی سهام: قیمت اسمی، قیمتی است که بر روی برگه سهام نوشته می شود.

    برای به دست آوردن ارزش ویژه هر سهم باید حقوق صاحبان سهام را به تعداد سهام منتشر شده تقسیم کنید. هر چقدر که ارزش ویژه هر سهم از قیمت اسمی سهام بیشتر باشد، سهام شرکت مذکور قوی ‌تر است و بیشتر می ‌توان به آن اعتماد کرد.


    3-بافت مالی شرکت‌ ها

    همان‌ طور که پیش‌تر هم بحث شد باید از میان شرکت ‌های بورسی به سراغ گزینه ‌ای بروید که بیشترین سودآوری را برایتان خواهد داشت. هیچ‌ چیز در بازار بورس کاملا قابل پیش ‌بینی نیست. به همین خاطر دقیقا نمی‌توان گفت که خرید سهام می‌تواند سودی قطعی و بالا داشته باشد یا خیر. از همین روی باید عوامل متعددی را در انتخاب شرکت مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. افت و نزول سودآوری یک شرکت می‌تواند عاملی برای کنار گذاشتن آن باشد. برای اینکه به سراغ شرکت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بروید باید از میان صنعت منتخب خودتان به دنبال گزینه‌ های مناسب و برتر بروید و ببینید که میانگین بازدهی کدام شرکت بهتر از دیگران است.

    به بافت مالی و ساختار شرکت ‌ها هم دقت کنید. مثلا ببینید که حقوق صاحبان سهام در شرکت مورد نظرتان چطور تعریف می ‌شود یا وضعیت بدهی ‌ها به چه شکل است. به تحلیل بورس وضعیت شرکت‌ ها از نظر داشتن بدهی و سود بپردازید و اگر خودتان از عهده این کار برنمی ‌آیید از متخصصان این عرصه کمک بگیرید.

    تحلیل‌ های دقیق می ‌توانند دید بهتر و مناسب‌ تری از وضعیت یک شرکت به شما بدهند. باید ببینید که یک شرکت تا چه حد توانایی پرداخت سود به شما را دارد و شیوه کارش سرمایه‌ گذاری سودآوری در بلند مدت است یا کوتاه‌ مدت.

    4-شیوه و تاریخ پرداخت سود سهام

    اهداف افراد از سرمایه ‌گذاری متفاوت است. برخی به دنبال سودهای مقطعی و کوتاه‌ مدت هستند، برخی دوست دارند که سرمایه ‌شان را برای بلند مدت سرمایه‌ گذاری کنند و در عوض به سودی بسیار بیشتر از یک سود کوتاه‌ مدت دست پیدا کنند. بنابر خواسته ‌ها و نیازهایی که درباره سرمایه ‌گذاری دارید باید نسبت به شیوه و تاریخ پرداخت سود سهام هم حساسیت داشته باشید. ابتدا اجازه بدهید که ببینیم، تاریخ و شیوه پرداخت این سود چگونه است. شکل و شیوه پرداخت سود سهام هر شرکت در مجمع عمومی یا جلسه هیئت مدیره مشخص می‌شود. اگر درباره مجمع عمومی کنجکاو هستید باید به شما بگوییم که این مجمع، شامل مجموعه‌ای از افراد است که در کنار شرکای راه ‌اندازی یک شرکت، شخصیت حقوقی آن را می‌سازند. مجمع عمومی هم انواعی دارد که از بحث فعلی‌ ما خارج است و فقط در اینجا به نام بردن از آنها بسنده می کنیم:

    سود سهام در شرکت ‌ها عموما به شکل نقدی و گاها غیر نقدی پرداخت می‌شود. در حالت نقدی که وضعیت مشخص است. اما در حالت غیرنقدی، کالاها و محصولاتی که شرکت تولید می‌کند هم می‌تواند به عنوان سود به سرمایه‌ گذاران تعلق گیرد. هر هیئت مدیره باید بعد از تصویب مجمع عمومی، پرداخت سود سهام را به مدت حداکثر تا هشت ماه بعد از تصویب در نظر بگیرد.

    برای مشاهده ازابلاغیه های مجامع می توانید به وبسایت کدال مراجعه کنید. اگر شرکتی بعد از مدت هشت ماه هم سود سهام را به سهام ‌داران خود پرداخت نکرد، سرمایه‌گذاران می‌ توانند براساس ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، این موضوع را به طور قانونی پیگیری نمایند و درخواست دریافت سود خود را داشته باشند. یعنی اگر در یک شرکت سرمایه ‌گذاری کردید و در مهلت معین، سود خود را دریافت ننمودید، امکان اعتراض و پیگیری قانونی وجود دارد.

    بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر