logo

اصطلاحات رایج بورسی

خانهآموزش بورسبورساصطلاحات رایج بورسی

     اطلاع از اصطلاحات رایج بورسی از مهم ترین گام هایی است که حتما باید قبل از ورود به بازار بورس و انجام معامله بردارید. چه بخواهید پول خود را به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنید یا اینکه به صورت غیر مستقیم در صندوق ها سرمایه گذاری کنید، لازم است با اصطلاحات بورسی آشنا باشید تا بتوانید تصمیمات مناسبتری بگیرید. در این مقاله تصمیم داریم تعدادی از اصطلاحات رایج بورسی بازار را بیشتر برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید:

    نماد بورسی چیست؟

    اولین اصطلاح از اصطلاحات رایج بورسی که می خواهیم توضیح دهیم، نماد بورسی است. هر یک از شرکت های حاضر در بازار بورس، دارای نمادی مخصوص به خود هستند و سهامداران، این شرکت ها را از طریق این نمادها می شناسند. ممکن است در بدو ورود به بورس، نمادهای بورسی برایتان ناشناخته و عجیب باشند، اما با مدتی فعالیت در این بازار، به نمادها عادت کرده و آن ها را خواهید شناخت.

    به طور نمونه چندین مورد از نمادهای بورسی به شرح زیر هستند:


    نام شرکت

    نماد

    شرکت سیمان کرمان

    سکرما

    شرکت پالایش نفت تبریز

    شبریز

    شرکت تولیدی مهرام

    غمهرا

    شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

     فارس

    شرکت بیسکوییت گرجی

    غگرجی

    شرکت پارس الکتریک

    لپارس

    شرکت شیشه همدان

    کهمدا


    برای مشاهده تمامی نمادهای بورسی می توانید به وب سایت tsetmc.com مراجعه نمایید.

     

    دامنه نوسان چیست؟

    دومین اصطلاح از اصطلاحات رایج بورسی دامنه نوسان است. برای این که نگاه و بینش بهتری نسبت به درآمدزایی در بازار بورس داشته باشید، لازم است که به تعریف دامنه نوسان توجه کنید. در بازار بورس ایران بر خلاف اکثر بازارهای جهانی، یک دامنه نوسان برای قیمت سهم ها در هر روز معاملاتی در نظر گرفته شده است. به این معنا که نرخ هر سهم در هر روز کاری، می تواند از قیمت پایانی روز قبل خود به اندازه دامنه معرفی شده افزایش و یا کاهش یابد.

    این باعث می شود که نه سودآوری شما یک شبه زندگی تان را تغییر دهد و نه این که در عرض یک شبانه روز ورشکست شده و سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

    اما به این ترتیب اگر خرید سهام درستی داشته و آستانه انتظار شما برای سودآوری این سهم صحیح باشد، با رشد پیوسته و سبز ماندن چراغ سهام، به سودآوری قابل توجهی از طریق آن دست می یابید.



    بازار

    دامنه نوسان

    بورس

    سهام

    5±

    حق تقدم

    10±

    فرابورس

    بازار پایه زرد

    3± و در صورت وجود صف به مدت 3 روز متوالی می تواند 5± باشد

    بازار پایه نارنجی

    2± و در صورت وجود صف به مدت 3 روز متوالی می تواند 4± باشد

    بازار پایه قرمز

    1± و در صورت وجود صف به مدت 3 روز متوالی می تواند 3± باشد

     


    شاخص کل چیست؟

    سومین اصطلاح از اصطلاحات رایج بورسی ، شاخص است. شاخص عددی است که بازدهی کلی بازار را به سهامداران بورس نشان می دهد. شاخص مثبت نشان می دهد وضعیت کلی بازار خوب و شاخص منفی بیانگر جو منفی بازار است. به طور مثال برای اینکه بدانیم بازار طی ماه گذشته چگونه عمل کرده، می توانیم درصد رشد و یا نزول شاخص را از اول تا آخر ماه محاسبه کنیم. میزان رشد یا افت شاخص کل، تابع رشد یا ریزش قیمت سهم صنایع مختلف موجود در بورس است اما میزان تاثیرگذاری هر کدام از صنایع بر روی شاخص با دیگری متفاوت است.


    صف خرید و صف فروش

    صف خرید :

    چهارمین اصطلاح از اصطلاحات رایج بورسی ، صف خرید و صف فروش است. هر گاه که سرمایه گذاران به امید افزایش قیمت سهم برای خرید سهام شرکتی رغبت زیادی داشته باشند و کل سهم های عرضه شده توسط فروشندگان را بخرند ، آنگاه صف خرید شکل می گیرد. در این هنگام وقتی فروشندگان سهم متوجه می شوند که هر چقدر سهم عرضه می شود ، خریداران آن را می خرند. فروش خود را متوقف می کنند و با توجه به محدودیت دامنه نوسان با کاهش عرضه ، برای آن سهم صف خرید تشکیل می شود.

    صف فروش

    درست برعکس حالتی که صف خرید ایجاد می شود، زمانی که خریداران برای خرید سهم تمایلی ندارند و از طرفی تعداد فروشندگانی که حاضرند سهم را با حداقل قیمت مجاز روزانه بفروشند زیاد باشد، میزان عرضه از تقاضا بیشتر شده و در نتیجه صف فروش شکل می گیرد.

    نکته جالب توجه در مورد صف خرید و صف فروش این است که معمولا بلافاصله بعد از منتشر شدن اطلاعات مهم در خصوص سهام یک شرکت، برای آن سهم صف خرید و صف فروش ایجاد می شود. بنابراین سهامدارانی موفق خواهند بود که بتوانند در کوتاهترین زمان به نتیجه برسند که باید سهم شان را بخرند یا بفروشند

    به عنوان مثال، وقتی خبری در مورد آزاد سازی نرخ سیمان منتشر می شود، این خبر باعث می شود سرمایه گذاران منتظر خبرهای خوبی در مورد افزایش درآمد و سودآوری شرکتهای سیمانی باشند و در نتیجه تقاضای آنها برای خرید سهام بیشتر می شود. همین کار موجب تشکیل صف خرید در زمان خیلی کوتاه می شود و افزایش قیمت سهم شرکت های سیمانی را موجب خواهد شد. در این حالت سهامدارانی سود بیشتری می کنند که زودتر از دیگران متوجه اخبار شده و نسبت به خرید سهم اقدام کنند.

     

    پرسش و پاسخ بورسی 

    حال که با اصطلاحات رایج بورسی آشنا شدید، اغلب سوالاتی برایتان بوجود می آید که دوست دارید قبل از دست زدن به معامله، جواب آنها را بدانید. یا ابهاماتی که در ذهن دارید بهتر است قبل از هر گونه خرید و فروش سهم سعی در رفع آنها کنید. در ادامه قصد داریم به چند تا از سوالات رایج بورسی که برای تازه واردان به بورس ممکن است پیش بیاید، کامل پاسخ دهیم. تا با خیال راحت و با اطلاعات کامل وارد دنیای بورس شوید.


    چه روزهایی می توان خرید و فروش سهام انجام داد؟

    برای خرید و فروش سهام، باید در روزهای شنبه تا پایان چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر اقدام نمایید. لازم به ذکر است که برای سفارش گذاری می توانید از ساعت 8:30 صبح نیز فعالیت کنید اما معاملات از ساعت 9 صبح انجام می پذیرد. بازار بورس و اوراق بهادار در روزهای پنج شنبه و جمعه و کلیه روزهای تعطیل سال، تعطیل خواهد بود.

     

    آیا می توان یک سهم را در یک روز خرید، و در همان روز به فروش رساند؟

    پاسخ این سوال مثبت است. شما می توانید در همان روز و حتی لحظاتی پس از آن که یک سهم را خریداری کرده اید، نسبت به فروش آن اقدام کنید. البته در صورتی که چراغ نماد قرمز نشده و همچنان قابل معامله باشد. بعضی مواقع به دلیل برگزاری مجمع، افشای اطلاعات مهم و نوسان قیمت شدید، ممکن است نماد متوقف شود. در این مواقع باید تا باز شدن مجدد نماد منتظر بمانید. خبرهای مربوط به برگزاری مجامع، افشای اطلاعات با اهمیت و ... را می توانید در سایت کدال مشاهده نمایید.


    برای سرمایه گذاری در بورس چه مقدار سرمایه لازم است؟

    سرمایه اولیه برای ورود به بازار بورس، می تواند کم و محدود باشد و شما می توانید با حداقل سرمایه به این بازار وارد شوید. به واقع در مورد مبتدی های بازار بورس نیز پیشنهاد می شود که با سرمایه اولیه کم وارد شده و سپس رفته رفته موجودی خود در معاملات بورس را افزایش دهند حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس 100 هزار تومان است و در صورتی که بخواهید از بازار فرابورس نمادی را خریداری کنید باید 500 هزار تومان سرمایه داشته باشید.

    در حقیقت وارد شدن با سرمایه های کلان در حالی که شناخت و اطلاعات کافی نسبت به معاملات سهام ندارید، نتیجه بخش نخواهد بود. غالبا کارشناسان بازار بورس توصیه می کنند که هرگز تمام سرمایه خود را وارد بورس نکرده و همیشه تنها بخشی از آن را به این بازار وارد کنید. به ویژه زمانی که هنوز اطلاعات و البته تجربه کافی در زمینه فعالیت های اقتصادی بازار سرمایه را ندارید، بهتر است کمی محتاط تر عمل کرده و از خرید و فروش های هیجانی پرهیز نمایید.

    برای سرمایه گذاری مثبت در بازار بورس، لازم است که شناخت درستی نسبت به صنایع مختلف و شکل سرمایه گذاری در آن ها پیدا کنید. با شرکت در کلاس های آموزشی بورس می توانید اطلاعات خود را درخصوص شرکت های بورسی افزایش داده و خرید و فروش های خود را هوشمندانه تر انجام دهید.

    بنردسته بندی:بورسفرابورس

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر