logo

اصطلاح فراکاب چیست؟ فراکاب در بورس چیست؟

خانهآموزش بورسبورساصطلاح فراکاب چیست؟ فراکاب در بورس چیست؟

«فراکاب» در بین سهامداران اصطلاحی بسیار رایج است ولی ممکن است این واژه به گوش تازه‌واردان بورس ناآشنا باشد. سهم‌های فراکابی شامل چهار بازار بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی می‌شود که در ادامه به اختصار در این خصوص توضیح می‌دهیم.

فراکاب یعنی چه و شامل چه نمادهایی می‌شود؟

فراکابی‌ ها اصطلاحا نشانگر 4 نماد بزرگ بورس ایران شامل سهام بورس، سهام فرابورس، سهام بورس کالا و سهام بورس انرژی است. این شرکت‌ها، شرکت‌های سهامی عام هستند که سهام آن‌ها در بازار بورس و فرابورس معامله می‌شود و به سهم‌های طلایی بازار معروف شده‌اند. فراکابی ‌ها در بورس با نمادهای بورس، کالا، انرژی و فرابورس شناخته می‌شوند.

بورس

به بازاری ساماندهی شده که به منظور معامله (خرید و فروش) سهام یا اوراق بهادار ایجاد شده است، بازار سهام یا بازار بورس می‌گویند. در واقع بازار بورس سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را در یک بستر معین، گرد هم آورده است تا با معامله اصولی به سودآوری برسند. بازار بورس برای اولین بار در ایران، در سال 1315 شروع به فعالیت کرد.

farakab-4.jpg

فرابورس

به بازاری ساماندهی شده که به منظور معامله (خرید و فروش) سهام یا اوراق بهادر، با قوانینی ساده‌تر از بازار بورس ایجاد شده است، بازار فرابورس می‌گویند.

در واقع شرکت‌هایی که شرایط ورود به بازار بورس را ندارند، به بازار فرابورس وارد می‌شوند. نظارت بازار بورس به این ترتیب است که شرکت‌ها موظف به ارائه حداکثری گزارش‌های مالی یک ساله هستند ولی این سخت‌گیری در بازار فرابورس وجود ندارد، به همین علت ریسک‌ سرمایه‌گذاری در بازار فرابورس بیشتر است.

فرابورس سهم هایی همچون «آ س پ»، «آواپارس»، «آریان»، «آرمان» و ... را شامل می‎‌شود.

farakab-5.jpg

بورس کالا

بازاری مدرن که برای فروش کالاهایی خاص و مشخص تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادر است، بورس کالا می‌گویند. بورس کالا برای اولین بار در ایران، سال 1382 شروع به فعالیت کرد.

در حقیقت، بورس کالا به منظور جلوگیری از مشکلاتی اعم از غیر قابل اعتماد بودن کالاها، غیر واقعی بودن قیمت‌ها و تقلب خریداران یا فروشندگان کالا که در بازار سنتی وجود داشت، ایجاد شد. در نهایت بورس کالا توانست تمامی مشکلات مطرح شده را برطرف سازد.

farakab-3.jpg

بورس انرژی

بورس انرژی ایران (Iran Energy Exchange) به عنوان یک بورس کالا شناخته می‌شود، که به منظور نظارت و نظم‌‌دهی معاملات حاملان انرژی فیزیکی ( مانند نفت، گاز، برق و...) و دارایی‌هایی بر پایه‌ حاملان انرژی، شکل گرفته است. بورس انرژی برای اولین بار در ایران، سال 1391 شروع به فعالیت کرد.

farakab-2.jpg

بهترین سهم فراکابی

همان طور که گفته شد، سهم‌های فراکابی شامل بورس، فرابورس، انرژی و بورس کالا می‌شود که هر کدام از این سهم‌ها براساس وضعیت کلی بازار می‌تواند سود خوبی داشته باشد.

اگر به دنبال بهترین سهم فراکابی هستید، شاخص کل، شاخص بورس و فرابورس را بررسی کنید. زمانی که این شاخص‌ها به حمایت نزدیک شد، این سهم‌ها نیز مناسب خرید هستند.

هزینه و درآمد فراکابی‌ها

درآمد این شرکت‌ها علاوه بر درآمد حاصل از ارائه خدمات، شامل کارمزد سهام معامله شده توسط سهامداران نیز می‌باشد. به این ترتیب که به ازای هر خرید و فروش سهم، از هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) کارمزدی دریافت می‌شود.

مبالغی که بابت کارمزد از انجام معاملات اخذ می گردد، با درصدهای مشخصی بین کارگزاری، شرکت بورس، سازمان بورس و مالیات دولتی تقسیم می‌شود. بخشی از این کارمزدها نیز به درآمدهای شرکت بورس مربوطه اختصاص می‌یابد. هزینه این شرکت‌ها شامل هزینه‌های عادی و هزینه‌های ساز‌ و‌ کار معاملات است.

farakab-1.jpg

آینده سهام فراکاب

در کل، سهم‌های فراکابی که شامل 4 نماد کالا، بورس، فرابورس و انرژی3 است، برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بسیار مناسب هستند.

زمانی که روند بازار بورس صعودی است، سهام فراکاب‌ها رشد زیادی خواهند داشت. همچنین در زمان نزولی بازار، این سهام‌ها کاهش کمتری می‌یابند. تغییر مقررات در کارمزدهای دریافتنی در هر کدام از این چهار بازار می‌تواند باعث رشد آن‌ها شود.

جمع‌بندی

مطالعه این مقاله برای سهامداران تازه واردی که از اصطلاحات بورسی اطلاعی ندارند، توصیه می‌شود. همچنین آشنایی با فراکاب و شرکت‌های دارای سهام عام، شرایط تصمیم‌گیری به منظور خرید سهام این شرکت‌ها را تسهیل می‌بخشد.

عناوین مرتبط

فراکاب در بورس چیست؟

سهام فراکابی شامل 4 بازار بورس، فرابورس، کالا و انرژی می‌شود. فراکابی‌ها در زمان رشد شاخص کل سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.


بنردسته بندی:بورسبورس کالافرابورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر