logo

ترکیب اندیکاتور Bollinger band و MACD

خانهآموزش بورسترکیب اندیکاتورهاترکیب اندیکاتور بولینگر و مکدی در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال برای افزایش صحت و اعتبار تحلیل صورت گرفته، تحلیلگران دست به استفاده‌ ترکیبی از اندیکاتور‌ها می‌زنند. اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger band) و مکدی (MACD) از پرکاربردترین و محبوب‌ترین اندیکاتورهای تکنیکالی هستند که تریدر‌ها از ترکیب آنها برای اطمینان بیشتر در تحلیل روند و تشخیص وضعیت نماد استفاده می‌کنند. در این قسمت از سری مقالات آموزش بورس به ترکیب این دو اندیکاتور و نحوه استفاده از آن‌ها پرداخته‌ایم.

ترکیب اندیکاتور بولینگر باند و مکدی چیست؟

همان‌طور که از اسم آن پیداست به معنی استفاده همزمان از اندیکاتور بولینگر باند و مکدی (MACD) در چارت تحلیل تکنیکال است. برای فهم کامل این ترکیب باید اساس و پایه هر یک را مختصرا بررسی کنیم.


اندیکاتور مکدی (MACD)  

اندیکاتور مکدی (MACD) یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین اندیکاتورهای تکنیکالی است که در بیشتر مواقع به‌ علت عملکرد آن در تحلیل روند و تشخیص مومنتوم به کار برده می‌شود.

اساس این اندیکاتور تکنیکالی، میانگین‌های متحرک است. برای استفاده از این اندیکاتور بعد از انتخاب آن نیاز دارید که 3 فاکتور slow length ،long length و خط سیگنال را برای این اندیکاتور مشخص کنید. این سه فاکتور بهتر است بر روی 12، 26 و 9 تنظیم شوند. چارت اندیکاتور macd دارای 2 بخش مهم خط مکدی و خط سیگنال است که در پلتفرم معاملاتی کارگزاری اقتصاد بیدار به ترتیب با رنگ آبی و قرمز قابل تشخیص است.


اندیکاتور‌ بولینگر باند 

اندیکاتور‌ بولینگر باند نیز با بررسی محدوده حرکتی کندل‌های قیمتی، می‌تواند کف و سقف حرکت نوسانی قیمت را تشخیص داده و بهینه‌ترین نقاط برای ورود به بازار و خروج از آن را شناسایی و نمایان سازد. با استفاده از این اندیکاتور همچنین می‌توان سطوح اشباع خرید و فروش را شناسایی کرد. اندیکاتور بولینگر باند دارای 3 بخش باند بالایی، خط میانی، باند پایینی می‌باشد.


نحوه معامله و استفاده از ترکیب بولینگر باند و مکدی 

برای استفاده از این استراتژی ترکیبی باید نقاط خرید، فروش، و سیگنال‌های صادر شده را به خوبی شناسایی کرد و متناسب با صعودی و نزولی بودن روند، از آنها بهره‌مند شد.


سیگنال‌های خرید 

  • در اندیکاتور بولینگر باند اگر کندل‌های قیمتی از باند پایینی که کف نامیده می‌شود، به سمت پایین عبور کرده باشند یا در حوالی همان کف معامله شوند، به سطح اشباع فروش رسیده است. در این صورت برای ورود به سهم، اندیکاتور مکدی را بررسی می‌کنیم. در صورتی که خط مکدی، خط سیگنال را به سمت بالا قطع کرده باشد، یک سیگنال قوی صعودی از ترکیب این دو اندیکاتور دریافت می‌کنیم. به این معنا که احتمال بازگشت و تغییر روند قیمتی بسیار محتمل است. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است بعد از اینکه هر 2 عامل اتفاق افتاد، ما شاهد رشد قیمت نماد مورد نظر بودیم.

tarkib-macd-bolinger1-1.jpg

  •  در اندیکاتور مکدی زمانی که هیستوگرام مقداری منفی و زیر صفر به خود اختصاص می‌دهد این بدان معناست که قدرت روند نزولی رو به کاهش است و با بررسی اندیکاتور بولینگر باند می‌توان به صورت پله‌ای به سهم ورود کرد. در تصویر زیر هم مشخص است که هیستوگرام منفی شده و همزمان روند نزولی به پایان رسیده است.

tarkib-macd-bolinger2-3.jpg

  • زمانی که نوسانات بازار یا سهم کم شده باشند و دو خط بالایی و پایینی بولینگر باند به یکدیگر نزدیک شده‌اند (سقف و کف)، می‌توانید منتظر شروع حرکت شارپ صعودی یا نزولی باشید. در این هنگام باید اندیکاتور مکدی به دقت بررسی شود چرا که در صورت نزدیک شدن 2 باند به یکدیگر، صعودی یا نزولی بودن حرکت پیش‌رو توسط MACD تایید و مشخص می‌شود. در اندیکاتور مکدی زمانی که خط مکدی و خط سیگنال به بالا صفر می‌آیند، چارت تکنیکال صدور سیگنال خرید می‌دهد چرا که در این شرایط احتمال شروع روند صعودی وجود دارد. اگر این فاکتور‌ها با هم در چارت تحلیل تکنیکال مشاهده شد سیگنال خرید و ورود به سهم صادر می‌شود. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است با نزدیک شدن 2 باند بالا و پایین اندیکاتور بولینگر باند و همچنین مثبت شدن خط مکدی، روند سهم شکل صعودی به خود گرفته است.

tarkib-macd-bolinger3.jpg


سیگنال‌های فروش 

  • در اندیکاتور بولینگر باند اگر کندل‌های قیمتی از باند بالایی که سقف نامیده می‌شوند به سمت بالا عبور کرده باشند یا در حوالی همان سقف و باند بالایی معامله شوند، به سطح اشباع خرید رسیده است. در این صورت برای گرفتن پوزیشن فروش و خروج از سهم باید اندیکاتور مکدی را نیز بررسی‌کنیم. در صورتی که خط مکدی، خط سیگنال را به سمت پایین قطع کرده باشد، روند سهم با کاهش و اصلاح مواجه خواهد شد. به این معنا که احتمال بازگشت و تغییر روند قیمتی از صعودی به نزولی بسیار محتمل است. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است بعد از اینکه هر 2 عامل اتفاق افتاد، شاهد اصلاح قیمتی در نماد مورد نظر هستید.

tarkib-macd-bolinger4-4.jpg

  •  زمانی که نوسانات بازار یا سهم کم شده باشد و 2 خط بالایی و پایینی بولینگر باند به یکدیگر نزدیک شده‌اند (سقف و کف)، می‌توان منتظر شروع حرکت شارپ صعودی یا نزولی بود. در این هنگام باید اندیکاتور مکدی به دقت بررسی شود چرا که در صورت نزدیک شدن دو باند به یکدیگر، صعودی یا نزولی بودن حرکت پیش‌رو توسط مکدی تایید و مشخص می‌شود. در اندیکاتور مکدی زمانی که خط مکدی و خط سیگنال زیر صفر می‌آیند، چارت تکنیکال هشدار صدور سیگنال فروش و خروج از سهم را می‌دهد چرا که در این شرایط احتمال شروع روند نزولی بسیار محتمل است. اگر این فاکتور‌ها با هم در چارت تحلیل تکنیکال مشاهده شد سیگنال فروش و خروج از معامله صادر می‌شود. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است با نزدیک شدن 2 باند بالا و پایین اندیکاتور بولینگر باند و همچنین منفی شدن خط مکدی، روند سهم شکل نزولی به خود گرفته است. نکته دیگر قابل توجه این است که فاصله معنا دار 2 باند بالایی و پایینی در اندیکاتور بولینگر باند، نشانگر پایان روند است. که در تصویر زیر این فاصله به منظور پایان روند نزولی شارپ است.

tarkib-macd-bolinger5.jpg


جمع‌بندی

استفاده همزمان از دو اندیکاتور قدرتمند بولینگر باند و مکدی تاثیر غیر قابل انکاری در کاهش خطای تحلیلگران تکنیکال دارد. اندیکاتور مکدی اغلب برای عملکردش در تحلیل روند و تشخیص مومنتوم، به کار برده می‌شود و اندیکاتور بولینگر باند جهت تشخیص دقیق نقاط ورود و خروج مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ترکیب نیازمند تسلط به سیگنال‌های صادر شده از این دو اندیکاتور می‌باشد که در این مقاله با جزئیات به آن پرداختیم. شما می‌توانید برای آشنایی با سایر الگوها و اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال، مقالات موجود در سایت کارگزاری بیدار را مطالعه فرمایید.

بنردسته بندی:ترکیب اندیکاتورها

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر