logo

استراتژی بولینگر باند و RSI

خانهآموزش بورسترکیب اندیکاتورهااستراتژی بولینگر باند و RSI

همان‌طور که می‌دانید در تحلیل تکنیکال برای بازار بورس از چندین اندیکاتور مختلف کمک گرفته می‌شود که طبیعتاً کارکرد هرکدام از آن‌ها با دیگری متفاوت بوده و در شرایط معاملاتی خاصی به کار می‌روند. در میان اندیکاتورهای مختلفی که در تحلیل تکنیکال به کار می‌روند، ترکیب اندیکاتور بولینگر باند و RSI یکی از پرکاربردترین‌ها است. از آنجایی‌ که به‌کارگیری استراتژی بولینگر باند و RSI، پوشش‌دهی خوبی را برای پیش‌بینی روند قیمتی در بازار سهام ایجاد می‌کند، از این‌رو در ادامه در صدد آمده‌ایم که این استراتژی را بیشتر خدمت شما عزیزان معرفی نماییم.

اندیکاتور بولینگر باند چیست؟

اندیکاتور بولینگر باند با کارکرد نه‌چندان پیچیده‌ای که دارد، قادر به نمایش دادن نقاط کف قیمتی و سقف قیمتی در بازار سهام است تا از این طریق سهامداران بتوانند بهترین فرصت را برای حضور در بازار دریابند. جالب است بدانید که باندهای استراتژی بولینگر در زمانی که بازار دچار نوسانات زیاد است، از هم فاصله می‌گیرد و در شرایطی که بازار آرام است، به هم نزدیک می‌شوند. این کارکرد باندهای استراتژی بولینگر، سیگنال‌ها و اطلاعات سودمندی را از روند بازار در اختیار سرمایه‌گذاران بورسی قرار می‌دهد.

اندیکاتور RSI چیست؟

یکی دیگر از اندیکاتورهایی که در بازارهای مالی به‌منظور افزایش اعتماد به خرید و فروش سهام به کار می‌رود، اندیکاتور RSI است. دو سطح مهم از اندیکاتور RSI که تحلیل سیگنال حول آن انجام می‌گیرد، سطوحی با مقدار ۳۰ و ۷۰ هستند. لازم به ذکر است که قدرت نوسانات قیمتی توسط این اندیکاتور تشخیص‌ داده‌ شده و به همین دلیل از این قدرت تشخیص به‌عنوان کاربرد اصلی اندیکاتور RSI نام‌برده می‌شود.

ترکیب استراتژی بولینگر باند و RSI

گاهی به‌منظور تشخیص واگرایی بولینگر باند، از ترکیب استراتژی بولینگر باند و RSI استفاده می‌شود چرا که ترکیب این دو اندیکاتور می‌تواند در جهت صدور سیگنال‌های مثبت، فوق‌العاده عمل کند. 

حالتی را فرض کنید که روند قیمتی سهام در حوالی باند بالایی استراتژی بولینگر در حال ثبت نقطه سقف قیمتی است؛ در این حالت اگر اندیکاتور RSI حالت نزولی را نشان دهد، می‌توان به این نتیجه رسید که واگرایی نزولی در حال رخ‌ دادن است. منظور از واگرایی نزولی در استراتژی بولینگر این است که احتمال بازگشت روند قیمتی به داخل دو باند بالا و پایین وجود دارد که این موضوع سیگنال‌های خوبی را برای تصمیم‌گیری در خرید و فروش ارائه می‌دهد.

کاربردهای استراتژی Bollinger band و RSI

با توجه‌ به رفتارهای مختلفی که Bollinger band و RSI می‌توانند از خود نشان دهند، می‌توان کاربردهای مختلفی را از آن‌ها نام برد که در ادامه به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

شکست اندیکاتور

نوسانات قیمتی معمولاً در چندین حالت با استراتژی بولینگر نمایش داده می‌شوند که در حالت معمولی آن، قیمت بین دو باند بالا و پایین در نوسان است اما همیشه این‌گونه نیست.

  • در مواردی دیده می‌شود که محدوده رنج در بالای باندها شکسته می‌شود؛ در این حالت نوسان در همان جهت رو به‌ بالا پیش‌بینی می‌شود.
  • در حالت‌هایی که شکست محدوده در پایین‌تر از باند شروع می‌شود، احتمالاً روند قیمتی به‌سوی نزولی پیش می‌رود. در اندیکاتور RSI نیز کشیدن خطوط روند و پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت و شکست این خطوط بر روی اندیکاتور، دید کلی از نمودار سهم را به تحلیلگران می‌دهد.

تشخیص نقاط اشباع خرید و فروش

همان‌طور که گفته شد، قیمت سهام در بازار بورس بیشتر بین باند بالا و باند پایین در حال نوسان است در غیر این صورت 2 حالت زیر پیش می‌آید:

  • نمودار قیمت از باند بالا پیشی گرفته است، می‌توان به این نتیجه رسید که نقطه اشباع خرید است و احتمال نزول قیمت وجود دارد. 
  • اگر نمودار قیمت از باند پایینی عبور کند و پایین‌تر برود، به معنا رسیدن به نقطه اشباع فروش خواهد بود و احتمال صعودی شدن روند قیمتی و بازگشت نمودار به داخل باند وجود دارد.

در اندیکاتور RSI نیز دو سطح 30 و 70 سطوح مهم حمایت و مقاومتی محسوب می‌شوند و عبور خط روند از این نواحی به منزله اشباع خرید و اشباع فروش می‌باشد.

چرا استفاده از RSI در کنار بولینگر باند مهم تلقی می‌شود؟

توجه داشته باشید که بولینگر باند تنها یک شاخص به‌منظور نمایش دادن نوسانات قیمتی سهام در بورس است اما این نکته حائز اهمیت است که بتوان از چند شاخص دیگر در کنار استراتژی بولینگر باند استفاده کرد تا در نهایت از مجموع آن‌ها به سیگنال‌های مستقیم‌تری رسید. بر اساس نوع داده‌های دریافتی از سهام و همچنین ویژگی‌های تحلیل‌های تکنیکال می‌توان از شاخص‌ RSI در کنار بولینگر باند استفاده کرد.

هر آنچه که باید درباره استراتژی بولینگر باند و RSI بدانید

همان‌طور که پیش‌ از این نیز اشاره کردیم، گاهی شاخص بولینگر به‌تنهایی نمی‌تواند سیگنال مستقیمی را ارائه دهد به همین دلیل در کنار این استراتژی از شاخص‌های دیگری نیز مانند RSI کمک گرفته می‌شود. در یک توضیح کلی می‌توان گفت که علت اصلی استفاده از استراتژی بولینگر باند و RSI در کنار هم، رسیدن به قدرت نسبی روند قیمتی سهام است. در بررسی این دو شاخص در کنار هم، چند حالت قابل پیش‌بینی است که عبارتند از:

  • در حالتی که اندیکاتور بولینگر باند نشان‌دهنده برخورد قیمت به باند بالایی باشد و در مقابل نمودار RSI این مسئله را تکذیب کند، می‌توان به این نتیجه رسید که واگرایی رخ‌ داده، نشانگر صدور سیگنال فروش دارد.
  • حالتی را فرض کنید که در آن اندیکاتور بولینگر باند نمایش‌دهنده برخورد قیمتی با باند بالایی است و در این میان اندیکاتور RSI نیز مسئله را تأیید می‌کند و روند صعودی را به نمایش می‌گذارد؛ تحلیل استراتژی بولینگر باند و RSI در این حالت، سیگنال خرید را صادر می‌کنند چرا که واگرایی ندارند.
  • در شرایطی که شاخص بولینگر باند نشان‌دهنده برخورد قیمت با باند پایینی باشد اما شاخص RSI این موضوع را برعکس جلوه دهد، نشان‌دهنده وجود واگرایی خواهد بود که در نهایت سیگنال خرید از آن‌ها قابل برداشت است.
  • حالت نهایی مربوط به زمانی است که شاخص RSI نیز برخورد قیمت با باند پایینی را در اندیکاتور بولینگر تأیید کند؛ این حالت نشان از عدم واگرایی و همچنین صدور سیگنال فروش دارد.

جمع‌بندی

بر اساس مطالب گفته شده می‌توان گفت که از شاخص بولینگر باند به‌منظور تشخیص نقاط اشباع در سهام بورس استفاده می‌شود که در این میان استفاده از شاخص RSI در کنار بولینگر باند می‌تواند سیگنال‌های مستقیم‌تری را ارائه دهد. امید است که در این مقاله از کارگزاری توانسته باشیم اطلاعات لازم را در زمینه استراتژی بولینگر باند و RSI در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

بنردسته بندی:ترکیب اندیکاتورها

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر