logo

کندل ماروبوزو (Marubozo) چیست؟ روش معامله با کندل ماروبوزو

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالکندل ماروبوزو (Marubozo) چیست؟ چطور با کندل مارابوزو معامله کنیم؟

الگوی کندل‌ مارابوزو یک الگوی کندل استیک و نشانه‌ای از روند قیمت در آینده است که در تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن کاربرد زیادی دارد. در این مقاله با کندل مارابوزو، انواع آن، نحوه شناسایی و تایید آن آشنا خواهید شد.

کندل‌ مارابوزو چیست؟

الگوی مارابوزو Marubozo در زبان ژاپنی به معنا «سر طاس» یا «سر تراشیده شده» است. علت انتخاب این نام برای این الگوی شمعی این است که الگوی مارابوزو سایه ندارد یا خیلی کوچک روی کندل نشان داده می شود. به این معنی که قیمت باز یا بسته شدن، حداکثر قیمت کندل است.

عدم وجود سایه نشان می‌دهد که معاملات با قیمت بالایی آغاز شده و در پایان روز با قیمت پایین بسته می‌شود (یا برعکس).

در الگوی مارابوزو، می‌توان هر کندل را به تنهایی در نظر گرفت اما مشاهده کلی این الگو بسیار کاربردی‌تر است. به طور معمول کندل‌های مارابوزو دارای بدنه‌ای بلند و فاقد دم و سایه هستند. طول بدنه مارابوزو تعیین کننده حرکت قیمت می‌باشد.

marubozu-candle-1.jpg

انواع کندل‌های مارابوزو

الگوی کندل مارابوزو به 2 صورت صعودی و نزولی قابل مشاهده است:

کندل مارابوزو صعودی

یک مارابوزو صعودی دارای بدنه‌ای بلند و سبز رنگ (یا سفید) است، به این معنا که بازار معاملات آن روز، گاوی (صعودی) بوده و قیمت سهام بالاتر از آنچه آغاز شده، بسته شده است. در واقع قیمت، حد بالاتر یا پایین‌تری نداشته که سایه‌ها را تشکیل دهد. در واقع، کندل مارابوزو صعودی نشان‌دهنده کنترل قیمت توسط خریداران است.

کندل مارابوزو نزولی

کندل‌های مارابوزو نزولی دارای یک بدنه قرمز رنگ (یا سیاه) و بلند هستند. به این معنا که معاملات آن روز در بازار خرسی (نزولی) بوده و معامله‌گران در این بازار، قیمت را پایین می‌آوردند و قیمت کمتر از آنچه باز شده، بسته شده است. کندل‌های مارابوزو Bearish نشان می‌دهد که فروشندگان از ابتدا تا انتها بازار، کنترل قیمت را در دست داشتند و این یک نشانه بسیار واضح از روند نزولی است.

marubozu-candle-2.jpg

نحوه استفاده از الگوی مارابوزو در استراتژی معامله

به هنگام شکل‌گیری الگوی مارابوزو، احتمال شکل‌گیری روند جدید برای قیمت به وجود می‌آید. با توجه به معاملات گذشته یک سهم، می‌توان گفت که اغلب معامله‌گران در جهت مخالف مارابوزو معامله می‌کنند. به این صورت که اگر جهش (طول بدنه مارابوزو) بلند باشد، معامله‌گران معاملات خود را خلاف جهت آن انجام خواهند داد.

پس از یک مارابوزو صعودی قوی، بسیاری از معامله‌گران با توجه به اینکه قیمت بیش از حد بالا رفته است و احتمال سقوط وجود دارد، اقدام به فروش خواهند کرد. با این حال، قیمت اغلب به سطح قبل از کندل‌های مارابوزو باز‌نمی‌گردد یا ممکن است پس از مدتی، بازگشت صورت گیرد.

در کندل مارابوزو، این واقعیت که قیمت‌های باز و بسته شدن سهم بسیار دور از یکدیگر هستند، به معنای تسلط آشکار یک طرف بازار (چه خریداران و چه فروشندگان) است. با این حال، مهمتر این است که اگر دامنه مارابوزو (کم تا زیاد) به طور قابل توجهی بیشتر از حد متوسط باشد، نشان می‌دهد که مخالفت و مانع کمی برای حرکت وجود دارد.

برای اطمینان از روند شکل گرفته، علاوه بر کندل‌های مارابوزو از یک اندیکاتور ساده که نشان‌دهنده روند می‌باشد نیز می‌توان استفاده کرد.

چگونه الگوی کندل مارابوزو را شناسایی کنیم؟

شناسایی الگوی مارابوزو نسبتاً آسان است زیرا یک کندلی منفرد است که دارای بدنه‌ای بلند و بدون سایه‌ می‌باشد. ویژگی‌های کندل مارابوزو عبارتند از:

کندل دارای یک بدنه بلند و بزرگ باشد.

در 2 طرف کندل‌ سایه‌ای وجود نخواهد داشت.

رنگ کندل‌ معنا مشخص و مهمی دارد. به طور معمول، در روند صعودی، کندل‌ها، دارای بدنه‌ای سفید یا سبز رنگ و در روند نزولی، کندل‌ها، دارای بدنه‌ای قرمز یا سیاه رنگ هستند.

marubozu-candle-3.jpg

 تایید الگوی کندل مارابوزو

فقط زمانی که یک کندل صعودی مارابوزو تشکیل می‌شود، به معنا ادامه رشد سهام نیست. گاهی اوقات روز بعد معامله‌گران خرسی وارد می‌شوند و برای خود مارابوزو تشکیل می‌دهند. برای انجام معامله باید از خطوط روند و بعضی اوقات سایر شاخص‌های تایید‌کننده آگاهی داشته باشید.

برای مثال استفاده از RSI (شاخص مقاومت نسبی) همراه با حرکت کندل‌ها می‌تواند نشان‌دهنده خرید یا فروش بیش از حد (حجم معاملات بالا) باشد. همچنین ترکیب و میانگین متحرک، سیگنال‌هایی را درباره حرکاتی که در حال رخ دادن است می‌دهد. زمانی که این دو را با کندل‌ها ترکیب کنید، فرصت مناسبی برای معامله است.

هرچه بدنه مستطیل کندل بلندتر بوده و تایم فریم بیشتر باشد، قدرت و اعتبار کندل بیشتر است.

در شکل‌گیری مارابوزو توجه به روند قبلی مهم است. در واقع برای تائید شکل‌گیری مارابوزو، توجه به کندل‌های قبلی شکل گرفته مهم است. اگر کندل‌های قبلی نزولی باشند، شکل‌گیری مارابوزو باعث تایید روند نزولی می‌باشد.

چرا مارابوزو قابل توجه است؟

معامله‌گران تکنیکالی همیشه به دنبال مواردی هستند که ممکن است در یک زمان دقیق سرنخ‌هایی از احساسات بازار ارائه دهند.

الگو‌های شمعی مانند مارابوزو در ابتدا توسط معامله‌گران سهام استفاده می‌شد. هنگامی که قیمت سهام در بالاترین روز یا نزدیک به اوج روز بسته می‌شود، این بدان معنی است که بازار صعودی بود و تا زمان بسته شدن به همین ترتیب باقی می‌ماند.

این بدان معنی است که علاقه خرید به اندازه کافی قوی بود به طوری که در آن مدت هیچگونه عقب نشینی یا اصلاح قیمت وجود نداشت.

مارابوزو نزولی به این معنی است که علاقه فروش زیاد بود و بازار در کمترین قیمت روز یا نزدیک به آن بسته شد. بازار برای بهبود سقوط مجدداً تلاش نکرد.

کندل مارابوزو چقدر قابل اعتماد است؟

مارابوزو مطمئناً به دلیل سادگی و تفسیر آسان می‌تواند سیگنال معاملاتی مفیدی باشد؛ اما توجه به نمودار، به تنهایی کافی نیست.

توانایی پیش‌بینی ثابت نیست؛ بنابراین آنچه در یک زمان کارساز است ممکن است در زمان دیگر موثر نباشد.

این بدان معناست که هنگام معامله الگو باید طیف وسیعی از عناصر مختلف را بررسی کنیم. شامل احتمال شکست روند برای الگوی موجود در نمودار مورد نظر و همچنین وجود سیگنال‌های دیگر مانند روند‌ها، حمایت‌ها و مقاومت است.

الگوی مارابوزو به معامله‌گران چه می‌گوید؟

شمعدان‌های مارابوزو را می‌توان در تمام نمودار‌های سهام و تمام بازه‌های زمانی یافت. بسته به اینکه چه کسی (خریداران یا فروشندگان) روز را کنترل می‌کند، می‌تواند مارابوزو صعودی باشد یا مارابوزو نزولی. آن‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند تا نشان دهند چگونه یک سهام در روز معامله می‌شود.

معمولاً معاملات سهام، رقابتی بین خریداران و فروشندگان است. روز‌هایی وجود دارد که یک طرف با اختلاف زیاد پیروز می‌شود؛ بنابراین شکل‌گیری الگوی کندل‌های مارابوزو شکل می‌گیرد.

وقتی الگوی مارابوزو مشاهده شد، چگونه می‌توان معامله کرد؟

رنگ کندل‌ها نشان می‌دهد که یا فروشندگان یا خریداران تسلط کامل بر بازار دارند. سبک معامله بسته به نوع مارابوزو متفاوت خواهد بود. قبل از ورود به معامله، توصیه می‌شود که منتظر یک الگوی تایید یا کندل‌ دیگری باشید.

چگونه از سیگنال‌های کاذب مارابوزو جلوگیری کنیم؟ (تنظیم حد ضرر)

در اکثر مواقع، تنظیم حد ضرر برای هر معامله که بر اساس کندل‌ مارابوزو انجام می‌شود، باید طبق کوتاه یا بلند بودن کندل باشد. گرچه مارابوزو یک الگوی کندل استیک قوی است، اما عاقلانه است که از کندل‌ بسیار کوچک یا بلند اجتناب کنید.

کندلی که بسیار کوچک است به معنای کاهش فعالیت معامله است، بنابراین ممکن است یک سیگنال غلط باشد. همچنین، یک کندل بلند نشان‌دهنده فعالیت شدید است و در آن صورت، ممکن است ضرر و زیان زیاد باشد. به همین دلیل از خرید و فروش طبق کندل‌هایی که خیلی بلند یا خیلی کوتاه هستند، خودداری کنید.

همچنین پیش از ورود به معامله، از الگوهای تحلیل تکنیکال نیز تاییدیه دریافت کنید.

marubozu-candle-4.jpg

فیلتر مارابوزو صعودی

فیلتر سهامی که آخرین کندل آن‌، مارابوزو صعودی است:

(pf)*(1.03)<(pl) && (pf)==(pmin) && (pl)==(pmax)

فیلتر مارابوزو نزولی

فیلتر مارابوزو نزولی

فیلتر سهامی که آخرین کندل آن‌، مارابوزو نزولی است:

(pl)*(1.03)<(pf) && (pl)==(pmin) && (pf)==(pmax)

جمع‌بندی

به زبان ساده می‌توان ماروبوزو را به عنوان یک کندل بلند نسبت به سایر کندل‌ها توصیف کرد. همچنین طول سایه آن نسبت به بدنه بسیار کم است.

ممکن است معامله در طول روز با استفاده از الگوهای کندل ماروبوزو آسان به نظر برسد، زیرا یک طرف معامله (خریدار یا فروشنده) کنترل روز را دارد. در کل کندل‌های ماروبوزو به تنهایی به عنوان یک سیگنال برای توجیه معامله کافی نیستند و به منظور یافتن سریع‌تر و آسان‌تر سهمی که این ویژگی را دارد، از فیلتر کندل مارابوزو استفاده کنید.

عناوین مرتبط

کندل ماروبوزو چیست؟

کندل مارابوزو سایه ندارد یا خیلی کوچک روی کندل نشان داده می‌شود. به این معنی که قیمت باز یا بسته شدن، حداکثر قیمت کندل است. طول بدنه مارابوزو تعیین کننده حرکت قیمت می‌باشد.

روش شناسایی الگوی کندل مارابوزو چیست؟

کندل‌ مارابوزو دارای بدنه‌ای بلند و فاقد دم و سایه است. این کندل به دو نوع کندل مارابوزو صعودی و نزولی در نمودار تشکیل می‌شود. 

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر