logo

سامانه معاملات برخط کارگزاری بیدار

خانهآموزش بورسخدمات کارگزاریسامانه معاملات برخط کارگزاری بیدار

با گسترش سیستم‌های رایانه‌ای و توسعه شبکه‌های اینترنتی، هر کسب و کاری نیازمند پشتیبانی از انواع ارتباطات آنلاین و آفلاین می‌باشد. بازار سرمایه نیز همراه با پیشرفت تکنولوژی، به سمت جلو حرکت کرده و از نحوه معاملات کلاسیک خود فاصله گرفته است.

امروزه کارگزارهای بورس موظف به ارائه خدمات آنلاین هستند، زیرا در نبود خدمات آنلاین طیف گسترده‌ای از مشتریان خود را از دست می‌دهند. مهم‌ترین خدمتی که به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، سامانه معاملاتی است.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل با تعریف سامانه معاملات آنلاین آشنا شویم و سپس به بررسی امکانات و خدمات ارائه شده در سامانه معاملات برخط اکسیر کارگزاری بیدار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


سامانه معاملات بر خط (آنلاین) در بورس چیست؟

در گذشته جهت انجام معاملات لازم بود تا سرمایه گذاران با مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار و به صورت حضوری اقدام به پیدا کردن خریدار و فروشنده کنند.

پس از گذشت سال‌ها و با پیشرفت‌هایی که صورت گرفت، امکان معاملات از طریق تماس تلفنی با کارگزار مهیا شد. این روش نسبت به روش قبلی، بسیار بهتر بود اما هنوز ایرادهای بسیاری داشت. در سال 1389 با فراهم آمدن بستر مناسب ارتباطات اینترنتی، سامانه‌های معاملاتی آنلاین راه‌اندازی شد.

در سامانه معاملات آنلاین برخط، سرمایه گذاران به صورت مستقیم اقدام به ارسال سفارشات خود با قیمت مورد نظر کردند. این سفارشات مستقیماً به سازمان بورس فرستاده می‌شود که سبب افزایش سرعت انجام معاملات در مقایسه با روش‌های پیشین شده است. راه‌اندازی سیستم‌های آنلاین مزیت‌های بسیاری را همراه خود وارد بازار سرمایه کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 


مزایای سامانه معاملات آنلاین

امروزه مزایای استفاده از سیستم‌های آنلاین بر کمتر کسی پوشیده است، خصوصاً اگر آن فرد در بازار سرمایه مشغول فعالیت باشد. بازاری که اطلاعات لحظه‌ای و سرعت عمل در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

افرادی در این بازار پیروزند که همواره اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت و عکس‌العمل مناسب را در مقابل آن داشته باشند. در ادامه قصد داریم تا مزایای سامانه معاملات برخط را به صورت مختصر بیان کنیم.

  • افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه: یکی از برتری‌های بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی در ایران، سرعت بالای نقدشوندگی دارایی‌های سرمایه گذار است. شما اگر در حوزه ملک و یا طلا سرمایه گذاری کرده باشید، در لحظه امکان فروش دارایی خود را نخواهید داشت و این بازار های از نقدشوندگی پایین تری نسبت به بازار سهام برخوردارند.
  • ثبت معاملات به صورت مستقیم توسط سرمایه گذاران: سرمایه گذاران در گذشته به اجبار باید با کارگزار تماس تلفنی می‌گرفتند تا در صورت امکان معاملات را برای آن‌ها طی روز جاری انجام دهد. این روش عموماً مشکلات زیادی را به همراه داشت. اکنون سرمایه گذاران به صورت لحظه‌ای بازار را رصد می‌کنند و سفارش خرید یا فروش خود را مستقیما و به سرعت ثبت می‌کنند.
  • افزایش سرعت در معاملات: همان‌طور که گفته شد در گذشته‌ی نه‌چندان دور لازم بود تا معاملات با واسطه انجام شود و به علت بالا بودن درخواست معاملات در برخی روزها، مشکلات متعددی پیش می‌آمد. برای مثال ممکن بود سرمایه گذاران چندین ساعت پشت خط تلفن منتظر برقراری ارتباط بمانند. اکنون معاملات با سرعت بالایی در لحظه انجام می‌شود و سرمایه گذار بدون واسطه سفارش خود را ارسال می‌کند.
  • واریز وجه و برداشت وجه بدون نیاز به مراجعه حضوری: به لطف اتصال حساب بانکی با سامانه معاملات آنلاین می‌توانید به سرعت، برداشت و واریز وجه خود را انجام دهید. در صورتی که در گذشته سرمایه گذاران با مراجعه حضوری به بانک و سپس تحویل فیش واریز به کارگزار، کارهای انتقال وجه را انجام می‌دادند و زمان زیادی جهت تکمیل فرآیند واریز نیاز بود.
  • دسترسی سریع و ساده در هر زمان: با در اختیار داشتن سامانه معاملات آنلاین، سرمایه گذاران می‌توانند در هر نقطه که امکان دسترسی به شبکه اینترنت وجود داشته باشد، اقدام به معامله و همچنین مشاهده وضعیت دارایی‌های خود کنند.


نحوه ورود به سامانه برخط کارگزاری بیدار

جهت ورود به سامانه معامله برخط اکسیر کارگزاری بیدار لازم است تا پیش از هر چیزی اقدام به دریافت کد سجام و ثبت‌نام رایگان نزد کارگزاری بیدار کنید.

پس از اتمام مراحل ثبت‌نام و ثبت مشخصات، نام کاربری (Username) و رمز عبور (Password) از طریق پیامک و ایمیل برای شما ارسال می‌گردد.

سپس لازم است تا به آدرس اینترنتی سامانه معاملات برخط کارگزاری به نشانی www.ebb.exirbroker.com مراجعه کنید و با وارد کردن نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی وارد پنل کاربری شخصی خود شوید.


آشنایی با بخش‌های گوناگون سامانه معاملات برخط (آنلاین) بیدار

پس از وارد شدن به سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری بیدار، خدمات متنوعی برای رفاه حال سرمایه گذاران تدارک دیده شده است که عمدتاً در نوار کناری سمت راست صفحه در دسترس هستند. در ادامه به بررسی کامل و تک به تک این خدمات می‌پردازیم.

صفحه‌ی اصلی

به محض ورود به سامانه معامله برخط اطلاعاتی برای شما نمایش داده می‌شود که به صورت کامل در تصویر زیر مشاهده می‌کنید و ما به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

online-trading-system-1.jpg

در بالای صفحه، در کادر شماره 1، نام و نام خانوادگی خود را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی آن می‌توانید از طریق گزینه «تغییر رمز عبور»، رمز عبور خود را تغییر دهید. همچنین با انتخاب گزینه مشاهده پروفایل می‌توانید اطلاعات فردی خود را که به کارگزاری ارائه داده‌اید، مشاهده کنید.

افرادی که به دنبال مشاهده کد بورسی خود هستند، در این قسمت می‌توانند آن را ببینند. با انتخاب گزینه «توافق‌نامه‌ها» امکان مشاهده توافق‌نامه‌های بین سرمایه گذار و کارگزار را مشاهده می‌کنید و با کلیک بر گزینه «تغییرات نسخه» از آخرین تغییرات نسخه جدید سامانه معاملات آنلاین آگاه شوید.

در کادر شماره 2 شما می‌توانید وضعیت اتصال سیستم خود را به سامانه معاملات آنلاین بررسی کنید.

در کادر شماره 3 پیام‌های شما نمایش داده می‌شود که شامل پیام ناظر، پیام مدیر معاملات و پیام رایان هم افزا می‌باشد.

در کادر شماره 4 می‌توانید اطلاعات مربوط به تاریخ و زمان فعلی را مشاهده کنید.

در کادر شماره 5 اطلاعات کلی بازار در اختیار شما قرار داده شده است. اطلاعاتی مانند وضعیت شاخص کل، شاخص هم وزن و سایر شاخص‌های مطرح در بازار سرمایه. همچنین شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌ای که در سمت چپ کادر قرار دارد، مواردی که در کادر شماره 5 نمایش داده می‌شود را شخصی سازی کنید.

در کادر شماره 6 شما خلاصه‌ای از وضعیت سهم‌های موجود در پرتفوی خود را مشاهده می‌کنید. همچنین با انتخاب گزینه «دیده‌بان» در قسمت بالایی کادر، نمادهایی را که در دیده‌بان قرار داده‌اید تا وضعیت آن‌ها را رصد کنید، مشاهده می‌کنید. در قسمت بالا و سمت چپ کادر شماره 6، گزینه شخصی سازی این کادر قرار داده شده که می‌توانید از طریق آن تعیین کنید کدام جزئیات سهام برای شما نمایش داده شود.

در کادر شماره 7، در صورتی که بر روی یکی از نمادهای موجود در کادر شماره 6 کلیک کنید، اطلاعات جزئی‌تر و کامل‌تری از نماد را مشاهده می‌کنید که شامل بازده، حجم معاملات، حجم مبنا، نوار نوسان قیمت در طول روز و سایر اطلاعات سهم است. همچنین می‌توانید با کلیک بر ذره‌بین موجود در سمت قسمت بالا و سمت راست کادر، نماد مورد نظر خود را جستجو کرده و جزئیات مربوط به آن را ببینید. در این کادر نیز امکان شخصی سازی در پایین علامت جستجو قرار داده شده است.

در کادر شماره 8 شما می‌توانید مچینگ های معاملاتی روز جاری را مشاهده کنید. در سایت فناوری اطلاعات سازمان بورس (TSETMC) 3 مچینگ اول را در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد، شما می‌توانید از طریق پنل معاملاتی خود به 5 مچینگ دسترسی داشته باشید. در بخش پایین جدول مچینگ، اطلاعات خرید و فروش حقیقی و حقوقی جهت استفاده سرمایه گذاران قرار داده شده است.

در کادر شماره 9 شما نمودار شمعی (کندل استیک) معاملات روز جاری سهم را در تایم فریم (بازه زمانی) 3 دقیقه‌ای مشاهده می‌کنید. با استفاده از گزینه بالا و سمت راست کادر می‌توانید به مشاهده تمام صفحه نمودار و تحلیل آن بپردازید. همچنین با استفاده از تنظیماتی که در قسمت بالای کادر قرار داده شده است می‌توانید تایم فریم، نوع نمودار و اندیکاتورهای مورد نیاز جهت تحلیل را انتخاب کنید.

در کادر شماره 10 می‌توانید سفارشات خرید و فروش خود را ثبت کنید و از این بخش به انجام معاملات بپردازید. در قسمت پایین کادر، لیست سفارشات شما در روز جاری نمایش داده می‌شود و می‌توانید از طریق این کادر اقدام به ویرایش و یا حذف سفارشات فعال کنید.


نوار سمت راست صفحه

در قسمت سمت راست صفحه یک نوار مشاهده می‌کنید که گزینه‌های زیادی را در خود جای‌داده است. در ادامه بحث به بررسی این بخش‌ها می‌پردازیم.

1. صفحه‌ی اصلی

این بخش را در بالا به طور مفصل توضیح دادیم و به دلیل کامل بودن توضیحات، مجدد به آن اشاره شد.

2. گردش حساب

برای مشاهده تمام گردش حساب‌هایی که در بازه‌ی مشخص صورت گرفته است باید به این قسمت مراجعه کنید. گردش حساب شامل هزینه خرید سهام، برگشت پول فروش سهام و همچنین واریز وجه و برداشت وجه توسط سرمایه گذار است.

3. دفتر سفارشات

در این قسمت لیست تمام سفارشات خرید و فروش شما قرار دارد که می‌توانید بر اساس فیلتر زمان و یا به کمک گزینه جستجوی پیشرفته که در سمت چپ و بالای صفحه قرار دارد، سفارشات مورد نظر خود را مشاهده کنید. در این بخش تمام سفارشات اعم از سفارشات موفق و غیر موفق نمایش داده می‌شود.

4. پورتفوی سپرده گذاری

در این قسمت می‌توانید سبد دارایی‌های خود را به صورت کلی مشاهده کنید. اطلاعاتی مانند ارزش روز، بهای تمام شده، تعداد دارایی و آخرین قیمت، در خصوص هر یک از دارایی‌ها محاسبه می‌شود.

5. پورتفوی لحظه‌ای

پورتفوی لحظه‌ای لیست دارایی‌های شما را با جزئیات بیشتر و با نوسانات لحظه‌ای قیمت نشان می‌دهد. از طریق گزینه‌های بالای صفحه می‌توانید مبنای محاسبه‌ی سود (زیان) و ارزش فعلی دارایی‌های خود را، قیمت آخرین معامله و یا قیمت بهترین تقاضا تعیین کنید. در بخش سمت چپ و بالای صفحه دو گزینه «ثبت خرید و فروش دستی» و «به‌روزرسانی» را مشاهده می‌کنید. گزینه اول جهت ثبت معاملات به صورت دستی می‌باشد تا سیستم پورتفوی لحظه‌ای شما را بر اساس انجام آن معاملات به شما نشان دهد. 

همچنین گزینه به‌روزرسانی جهت به روز کردن اطلاعات لحظه‌ای پورتفوی می‌باشد که ممکن است به دلایلی به روز نشده باشند. در سمت چپ و بالای کادر پورتفوی لحظه‌ای، با استفاده از گزینه مربوط می‌توانید لیست اطلاعاتی که در خصوص نمادهای موجود در سبد نمایش داده می‌شود را شخصی سازی کنید.

6. دفترچه سفارشات عرضه اولیه

همان‌طور که از نام این قسمت برمی‌آید، شما می‌توانید تمام عرضه اولیه‌های خریداری شده خود را در این قسمت مشاهده کرده و سود (زیان) حاصل از هر یک را بررسی کنید.

7. گزارش پرداخت الکترونیک

در این قسمت گزارش تمام پرداخت وجه‌های صورت گرفته، به سرمایه گذاران ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی گزینه‌ی جستجوی پیشرفته در سمت راست بالای صفحه، از فیلترهای دیگری علاوه بر فیلتر زمانی، در جستجوی خود استفاده کنید.

8. پرداخت الکترونیک

سرمایه گذارانی که قصد افزایش اعتبار حساب خود را دارند می‌توانند با کلیک بر روی این قسمت و سپس انتخاب درگاه پرداخت و وارد کردن مبلغ موردنظر، اقدام به پرداخت به صورت الکترونیک کنند.

9. درخواست پرداخت وجه

اگر قصد انتقال وجه از حساب کارگزاری به حساب بانکی خود را دارید، می‌توانید از این بخش اقدام به برداشت وجه کنید. کافی است از طریق گزینه‌ی «درخواست پرداخت وجه جدید» که در قسمت بالا و سمت راست صفحه قرار دارد، اقدام کنید. همچنین می‌توانید لیست تمام درخواست پرداخت وجه‌های خود را که در بازه‌ی زمانی مشخص شده داشته‌اید، مشاهده کنید.

10. تغییر کارگزار ناظر

اگر قصد تغییر کارگزار ناظر یک سهم خود را داشتید می‌توانید با انتخاب نماد موردنظر آن را به کارگزار ناظر بیدار منتقل کنید. همچنین در برخی مواقع هنگام فروش سهم ممکن است با اخطار «عدم موجودی کافی سهام» روبرو شوید. اگر پس از بررسی تعداد سهام موجود در سبد، مشکل شما حل نشد احتمالاً نیاز است تا با استفاده از این بخش، آن نماد را تغییر کارگزار ناظر دهید و سپس اقدام به فروش سهم کنید.

11. سفارش شرطی

در این قسمت می‌توانید با انتخاب یک نماد، و تعیین شروط مشخصی برای آن سهم مانند: قیمت سهم بیش از 1100 شود و یا نماد صف فروش شود و یا تعیین سایر شروط، درخواست کنید تا پس از رخ دادن شرط تعیین شده، به شما اطلاع رسانی شود.

12. گزارش ورود و خروج

گزارش زمان ورود و خروج‌های حساب کاربری خود را می‌توانید در این قسمت ببینید و اگر یک ورود نامربوط دیدید، بهتر است اقدام به تغییر رمز عبور خود کنید.

13. تغییر زبان

با کلیک بر روی این قسمت زبان سامانه معاملات آنلاین شما به انگلیسی تغییر می‌کند و پس از به‌روزرسانی صفحه، زبان تمام قسمت‌های صفحه انگلیسی می‌شود. مجدداً با کلیک بر روی گزینه تغییر زبان می‌توانید زبان سامانه معاملات را به زبان فارسی برگردانید.

14. تغییر چیدمان

پس از کلیک بر این گزینه می‌توانید آیتم‌های نمایش داده شده بر روی صفحه را مطابق نظر خودتان جابه‌جا کرده و چیدمان آن‌ها را تغییر دهید. همچنین پس از کلیک بر روی این گزینه، در قسمت بالای صفحه می‌توانید پورتفوی لحظه‌ای را نیز به صفحه اصلی بیاورید و یا برخی موارد را از صفحه اصلی حذف کنید و در نهایت با انتخاب بستن، تغییر چیدمان صفحه را به پایان برسانید.

15. تنظیمات

در بخش تنظیمات می‌توانید تم مورد نظر خود را انتخاب کنید و از ظاهر متفاوت سامانه معاملات آنلاین خود لذت ببرید. همچنین در قسمت عمومی می‌توانید در صورتی که با تلفن همراه وارد شده‌اید، رنگ چراغ نوتیفیکیشن را تغییر دهید.


جمع‌بندی

سامانه معاملات آنلاین از مهم‌ترین ابزار معامله‌گری برای هر سرمایه گذار به حساب می‌رود. همان‌طور که در مطالب بالا به صورت مفصل توضیح داده شد، دیدیم که آگاهی از وضعیت دارایی‌های سرمایه گذار، انجام معاملات موردنظر، مشاهده پورتفوی لحظه‌ای و همچنین پرداخت و برداشت وجه، همگی از طریق سامانه معاملات آنلاین امکان‌پذیر می‌شود.

پس از آشنایی با بخش‌های مختلف سامانه معاملات تأثیر بسیار مهمی در معاملات فرد دارد. در این مقاله با امکانات گوناگون سامانه معاملات آنلاین کارگزاری بیدار آشنا شدیم و کاربرد هر یک از بخش‌ها را توضیح دادیم تا به عزیزان در استفاده‌ی هرچه بهتر از این سامانه کمک کرده باشیم.

بنردسته بندی:خدمات کارگزاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر