logo

نحوه ثبت نام سجام کودکان

خانهآموزش بورسبورسثبت نام سجام کودکان و افراد زیر 18 سال+مدارک

خرید سهام یک سرمایه‌گذاری منطقی و ایده‌آل برای آینده فرزندان است. والدین با سرمایه‌گذاری در بورس و یا خرید اوراق صندوق‌ سرمایه گذاری درآمد ثابت، فرزندان خود را در مسیر ثروت و موفقیت همراهی می‌کنند.

ورود به بازار سرمایه نیز قوانین و مقررات خاص خود را دارد. والدین به عنوان ولی، می‌توانند اقدام به ثبت نام در سجام برای کودکان (دریافت کد سجام برای افراد زیر 18 سال) کنند. از سوی دیگر یکی از دغدغه‌های والدین ثبت نام سهام عدالت کودکان است که در این مقاله قصد داریم به تمام سوالات در این زمینه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی سامانه سجام

پیش از اینکه چگونگی دریافت سجام برای کودکان و ثبت نام سهام عدالت کودکان زیر 18 سال را بررسی کنیم، لازم است بدانید کد بورسی و مزایای ثبت نام در سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان به اختصار سجام نامیده می‌شود. سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد و اداره شده است.

هدف از ایجاد کد سجام ایجاد و ارائه‌ خدمات یکپارچه و جامع به فعالان بازار بورس است؛ چرا که سجام برای گردآوری سوابق معاملاتی همه‌ی سهامداران شکل گرفته است.

سهامداران می‎‌توانند با داشتن کد سجام، استعلام دارایی‌های‌ خود را به طور غیرحضوری دریافت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه سجام به مقاله «سجام چیست؟» مراجعه کنید. ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی رایگان به دور روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود.

ثبت نام سجام کودکان زیر 18 سال

کودکان برای ساختن آینده‌ای بهتر نیاز دارند تا از سنین کم با سرمایه کذاری و مدیریت دارایی آشنا شوند. همان طور که گفته شد نخستین گام برای ورود کودکان به بازار سرمایه و شروع به سرمایه گذاری با پول کم، دریافت کد بورسی برای کودکان است.

ولی (پدر) کودکان زیر ۱۸ سال می‌توانند با ثبت اطلاعات هویتی فرزندان خود در سامانه سجام برای آنها کد بورسی دریافت نمایند. پس از دریافت کد بورسی، امکان ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی وجود دارد. افراد زیر 18 سال تحت نظر سرپرست قانونی خود می‌توانند به فعالیت در بورس بپردازند.

دریافت کد بورسی برای کودکان نیز همانند ثبت نام بزرگسالان می‌باشد و تنها فرآیند احراز هویت سجام افراد زیر ۱۸ سال متفاوت است.

قابل ذکر است؛ دریافت کد سجام تنها برای خرید سهام یا واحد صندوق در بورس نیست و در زمان ثبت نام سهام عدالت برای کودکان نیز مورد نیاز است.

مدارک لازم برای ثبت نام سجام

  • شناسنامه متقاضی (کودک یا نوجوان زیر ۱۸ سال)
  • مدارک هویتی پدر
  • کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی (سرپرست فرزند) به همراه کپی مدارک هویتی فرزند
  • اطلاعات ارتباطی شامل آدرس محل سکونت، محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه می‌تواند اطلاعات والد و سرپرست باشد.
  • اطلاعات بانکی همچون شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا که باید به نام فرد زیر 18 سال باشد.

آموزش تصویری ثبت نام سجام برای افراد زیر 18 سال

1. وارد سامانه sejam.ir شوید و در قسمت ثبت نام کلیک کنید.

001.jpg

2. اطلاعات شخصی فرد زیر 18 سال را وارد نمایید.

3. به صفحه نخست سایت سجام بازگردید و قسمت ویرایش اطلاعات، مشخصات ولی متقاضی را وارد کنید. جهت ورود به ویرایش اطلاعات سایت شماره تلفن همراه که موقع ثبت نام وارد کردید را وارد کنید تا کد تایید برای شما ارسال گردد.

03.jpg

4. در این مرحله کد تایید را وارد نمایید. نوع مشتری را «حقیقی ایرانی» انتخاب کنید و کدملی متقاضی (کودک زیر 18 سال) را وارد کنید.

04.jpg

5. در قسمت ویرایش فرم ها، اطلاعات نماینده (ولی قانونی کودک) را وارد کنید.

05.jpg

6. در این قسمت سمت و شرایط نماینده را «نماینده قانونی» انتخاب نمایید. (پدر باید قبلا در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشد). در پایین صفحه نیز کد ملی ولی قانونی را وارد کنید تا کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال شود.

02.jpg

7. کد تایید ارسال شده را وارد کنید و نوع مدرک اثبات کننده سمت را «ولایت» انتخاب کنید.

08.jpg

8. پس از اطمینان از صحت مدارک وارد شده، اطلاعات را ثبت کنید.

06.jpg

9. در قسمت پایین صفحه یک قسمت به نام انتخاب فایل وجود دارد که باید کپی شناسنامه ولی، کپی کارت ملی ولی و کپی شناسنامه کودک را بارگذاری کنید. (باید چهار فایل به صورت همزمان انتخاب و بارگذاری شود.)

09.jpg

10. جهت ثبت نهایی بر روی کلمه «افزودن» کلیک نمایید، مرحله بعد را انتخاب کنید و پس از چند گام تایید مشخصات، ثبت نام سجام کودکان زیر 18 سال به اتمام می‌رسد.

احراز هویت سجام کودکان و نوزادان

برای انجام فرآیند احراز هویت که پس از ثبت‌نام در سامانه سجام صورت می‌گیرد، حضور فرزند زیر 18 سال شما اجباری نیست. اما پدر و یا سرپرست قانونی فرزند باید اصل مدارک هویتی خود و کودک را همراه داشته باشد و به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری بورس مراجعه کند. در حال حاضر امکان احراز هویت غیر حضوری زیر ۱۸ سال وجود ندارد.

در صورتی که قصد دریافت کد سجام برای کودک خود دارید، می‌توانید به صورت رایگان از کارگزاری بیدار ثبت‌ نام کرده و همچنین برای دریافت کد معاملاتی اقدام کنید.

سهام عدالت کودکان

یکی از سوالات پر تکرار والدین، سهام عدالت برای کودکان است. باید بگوییم که ثبت نام کودکان برای سهام عدالت در حال حاضر امکان پذیر نیست و دولت برنامه ای برای ثبت نام سهام نوزادان ندارد. بنابراین سایت ثبت نام سهام عدالت برای کودکان معرفی نشده است و در صورت دریافت پیامک با این مضمون، کلاهبرداری بوده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نکنید. 

این در حالی است که دولت با هدف حمایت از افزایش جمعیت به متولدین 1400 به بعد، اوراق صندوق سرمایه گذاری واگذار می‌کند. جهت دریافت اوراق صندوق نوزادان، والدین باید طبق مراحلی که در بالاتر توضیح دادیم، اقدام به دریافت کد سجامی برای نوزادان نمایند.

عناوین مرتبط

آیا کودکان زیر 18 سال می‌توانند در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنند؟

تمام افراد بدون توجه به سن می‌توانند کد سجام دریافت کنند. ثبت نام و احراز هویت این افراد در سجام با بزرگسالان متفاوت است. والدین می‌توانند به طور رایگان از طریق سایت کارگزاری بیدار کد سجام و کد بورسی برای فرزند زیر 18 سال خود دریافت کنند. 

از چه سنی می‌توان کودکان را در سامانه سجام ثبت نام کرد؟

افراد از بدو تولد می‌توانند در سامانه سجام ثبت‌نام و کد سجامی دریافت کنند. 

آیا برای احراز هویت سجام حضور کودک زیر 18 سال الزامی است؟

والدین افراد زیر 18 سال برای احراز هویت باید با در دست داشتن مدارک خود و کودک به دفتر پیشخوان یا شعب کارگزاری مراجعه کنند. حضور کودک یا فرزند زیر 18 سال اختیاری است. 

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر