logo

تغییرات در سهم بعد از افزایش سرمایه

خانهآموزش بورسافزایش سرمایهقیمت و تعداد سهم بعد از افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یکی از عوامل رایج در بورس است؛ اما بسیاری از کاربران به دلیل متوقف شدن سهام، تغییر در تعداد سهام موجود در پرتفو و تغییر قیمت بعد از افزایش سرمایه دچار سردرگمی می‌شوند. پیش از این در مقاله «مراحل افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس» به معرفی هر چهار نوع افزایش سرمایه‌ پرداختیم اما در نظر داریم در این مطلب درباره قیمت و وضعیت سهم بعد از افزایش سرمایه بپردازیم. با ما همراه باشید.

وضعیت سهم پس از افزایش سرمایه

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به دلایل مختلف تصمیم به گسترش حوزه کسب و کار خود می‌گیرند تا به این طریق سود حاصل از معاملات در بازار بورس را افزایش دهند؛ گاهی نیز وضعیت فعالیت شرکت به گونه‌ای است که ادامه فعالیت آن در بازار نیاز به تامین منابع مالی دارد. این موارد و همچنین دلایل دیگری نیز برای تصمیم به افزایش سرمایه وجود دارد که در نتیجه شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد تا از این طریق حضور پر رنگ‌تری در بازار نصیب شرکت مذکور گردد.

لازم به ذکر است که افزایش سرمایه به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز شکل می‌گیرد و در این راستا تغییراتی نیز در ساز و کار مالی شرکت روی می‌دهد به گونه‌ای که قیمت سهام شرکت برای سرمایه گذاران بر حسب شرایط موجود تغییر می‌کند.

از آنجایی که افزایش سرمایه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد، نحوه محاسبه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه نیز متفاوت خواهد بود اما مساله‌ای که در این میان روشن خواهد بود این است که اساس همه این روش‌ها مشابه است.

سهامداران باید بدانند که اطلاعیه های افزایش سرمایه در سایت کدال به نشانی codal.ir منتشر می‌شود.

فرمول افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت‌ها به چهار روش؛ افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از محل صرف سهام صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه تئوری هر یک از این روش‌های افزایش سرمایه با دیگری متفاوت است، روش‌های محاسبه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه نیز برای آن‌ها متفاوت خواهد بود.

تصمیم گیری مبتنی بر افزایش سرمایه که گاهی اختیاری و گاهی به اجبار انجام می‌شود، نیازمند طی مراحل قانونی و از پیش تعیین شده برای شرکت است. به این صورت که بایستی در ابتدا تمامی اسناد لازم که اثبات کننده نیاز به افزایش سرمایه برای شرکت است، تهیه و به سازمان بورس تحویل داده شود.

بسیاری به دنبال محاسبه آنلاین قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه هستند که در ادامه فرمول هر نوع افزایش سرمایه را به تفکیک بیان می‌کنیم تا بتوانید خودتان قیمت سهم را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه قیمت بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته 

03قیمت-سهم-بعد-از-افزایش-سرمایه-فرمول.jpg


فرمول محاسبه قیمت بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

02قیمت-سهم-بعد-از-افزایش-سرمایه-فرمول.jpg

فرمول محاسبه افزایش قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات حال شده

01قیمت-سهم-بعد-از-افزایش-سرمایه-فرمول.jpg

فرمول محاسبه افزایش قیمت پس از افزایش سرمایه از محل صرف سهام

صرف-س.jpg


حال اگر با دید کارشناسانه به تحلیل قیمت سهم بعد ازافزایش سرمایه بپردازیم باید بگوئیم که به هر اندازه افزایش سرمایه بیشتری برای سهم صورت بگیرد به همان اندازه قیمت هر سهم بعد از افزایش سرمایه کاهش پیدا می‌کند اما از طرفی دیگر در این حالت تعداد سهام فرد افزایش پیدا می‌کند.

فرض کنید نماد خودرو افزایش سرمایه از مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها داشته است، حال قیمت سهام ایران خودرو بعد از افزایش سرمایه چقدر خواهد بود؟ قیمت پایانی سهم پیش از افزایش سرمایه 11358 ریال است. افزایش سرمایه 28 درصد بود.

برای بدست آوردن قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه، باید قیمت پایان هر سهم پیش از افزایش سرمایه را تقسیم بر درصد افزایش سرمایه +1 کنیم. طبق فرمول قیمت هر سهم بعد از افزایش سرمایه در نماد خودرو، 8873 ریال خواهد بود. پس از افزایش سرمایه یک فاصله قیمتی (گپ قیمتی) ایجاد می‌شود.

قیمت-و-وضعیت-سهم-بعد-از-افزایش-سرمایه-مطلب01.jpg

قیمت بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه

زمانی که سهم دچار افزایش سرمایه می‌شود، نماد آن در بازه زمانی که سهم به مجمع می‌رود در بازار تعطیل می‌شود و قابل خرید و فروش نخواهد بود. حال زمانی‌که افزایش سرمایه رخ می‌دهد و نماد بازگشایی می‌شود، حالت‌های مختلفی به شرح زیر برای قیمت سهم قابل رخ دادن است:

گاهی پیش از اعمال افزایش سرمایه، سهام در شرایط مناسبی قرار دارد و آینده مثبت همراه با پتانسیل‌های مثبت برای آن پیش بینی می‌شود؛ در این حالت معمولا پس از برگزاری مجمع فوق العاده قیمت بازگشایی سهم بیشتر از قیمت تئوریک سهم خواهد بود؛ در این حالت یک رشد قیمت قابل توجهی نصیب سهام دارانی می‌شود که پیش از افزایش قیمت سهم جزو سهام دار به حساب آمده اند. گاهی سهم پیش از وارد شدن به مجمع فوق العاده در حالتی قرار دارد که رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. در این حالت امکان بروز پتانسیل‌های منفی و به دنبال آن کاهش قیمت بازگشایی به میزانی کمتر از قیمت تئوریک وجود دارد.

در نهایت در حالت دیگری نیز امکان برابری قیمت تئوریک و قیمت بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه وجود دارد. مسئله‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که برای بهبود وضعیت سرمایه‌ای شرکت و نیز بهبود اوضاع سرمایه گذاران می‌بایست ارزش‌گذاری مناسب و با برنامه‌ای برای افزایش سرمایه صورت گیرد.

زمان بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه

زمان بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه به درصد افزایش سرمایه بستگی دارد. در صورتی که افزایش سرمایه بیشتر از 200 درصد باشد، حداقل بعد از 2 ماه و در صورت اینکه افزایش سرمایه کمتر از 200 درصد باشد، کمتر از 10 روز بازگشایی می‌شود.

محاسبه تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه

برای محاسبه تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه نیازی به ماشین حساب افزایش سرمایه نیست و شما می‌توانید به صورت دستی نیز این کار را انجام دهید. جهت محاسبه تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه کافی درصد افزایش سرمایه را تقسیم بر 100 کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به انواع افزایش سرمایه و تغییر قیمت و وضعیت نماد پس از افزایش سرمایه پرداختیم. همان طور که گفتیم ارزش دارایی‌های یک سهام دار پس از افزایش سرمایه تغییری نمی‌کند و چیزی که در این میان تغییر می‌کند تعداد سهم و نیز قیمت هر سهم بعد از افزایش سرمایه است. به این معنا که هر چند پس از افزایش سرمایه شاهد تغییر در تعداد سهام هر فرد و یا ارزش هر سهم خواهیم بود اما در مجموع ارزش کل دارایی‌های سهام دار تغییری نخواهد کرد.

همچنین اینکه لازم به ذکر است که گاهی برخی از شرایط حاکم بر بازار سرمایه موجب می‌شود تا قیمت تئوریک سهم دارای تفاوت کوچکی با قیمت بازگشایی سهم باشد؛ به بیان دیگر احتمال تفاوت‌های نه چندان زیاد در اعداد و ارقام به دست آمده با اعداد و ارقام تابلو معاملات وجود دارد که گاهی ناشی از جو روانی حاکم بر بازار خواهد بود.

عناوین مرتبط

آیا بعد از افزایش سرمایه سهام بخریم؟

به میزانی که در افزایش سرمایه تعداد سهام افزایش می‌یابد به همان میزان قیمت سهم کاهش می‌یابد، در نتیجه دارایی سهامدار تغییر نمی‌کند. بنابراین خرید یا فروش سهام ربطی به افزایش سرمایه ندارد و باید با توجه به استراتژی و تحلیل بنیادی سهام خریداری شود.


در کدام مورد قیمت سهام پس از افزایش سرمایه کاهش بیشتری خواهد داشت؟

در افزایش سرمایه از محل سود انباشته پس از بازگشایی، قیمت سهام کاهش بیشتری خواهد داشت.


بعد از افزایش سرمایه چه اتفاقی می افتد؟

واکنش قیمت به افزایش سرمایه به نوع افزایش سرمایه بستگی دارد. در صورت افزایش سرمایه، تعداد سهام افزایش و قیمت به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. باید بدانید که پس از افزایش سرمایه تغییری در دارایی سهامدار ایجاد نمی‌شود.


بنردسته بندی:افزایش سرمایه

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر