logo

اندیکاتور زیگزاگ در تحلیل تکنیکال(اندیکاتور zigzag) آموزش استفاده از اندیکاتور زیگ زاگ

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالاندیکاتور زیگزاگ در تحلیل تکنیکال(اندیکاتور zigzag) آموزش استفاده از اندیکاتور زیگ زاگ

 اندیکاتور زیگزاگ، یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور روندهای قیمتی را به صورت خطوط زیگزاگ نشان می‌دهد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار، به آموزش اندیکاتور زیگزاگ و روش‌های معاملاتی آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.


اندیکاتور زیگ زاگ (Zigzag)

یکی از آسان‌ترین استراتژی‌ها برای معامله سود‌ده در بازار‌های مالی، استفاده از اندیکاتور Zigzag است. اندیکاتور زیگزاگ که تاثیر نوسانات اتفاقی قیمت را کاهش می‌دهد، به منظور تشخیص روند اصلی بازار و قیمت، توسط تحلیلگران تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور زیگزاگ به معامله‌گران یک بینش واقع گرایانه از روند و وضعیت بازار می‌دهد و این قابلیت را دارد که تغییرات قیمتی را در تایم فریم‌های گوناگون به خوبی تشخیص دهد تا معامله‌گران از آن‌ها بهره ببرند.

با بهره‌گیری از اندیکاتور زیگزاگ شما قادر خواهید بود هم معاملات نوسانی انجام دهید و هم در تایم فریم‌های بلند مدت از این اندیکاتور استفاده کنید.

zigzag-indicator-1.jpg

مهمترین کاربرد اندیکاتور زیگ زاگ

مهمترین کاربرد اندیکاتور زیگ زاگ این است که نقاطی که تغییرات بیشتری نسبت به موج‌های پیشین خود داشتند را تشخیص می‌دهد و سپس با ایجاد خطوطی بین این نقاط اکسترمم، شناسایی روند قیمتی و خطوط مقاومت و حمایت را آسان می‌کند.

اندیکاتور زیگزاگ به وسیله‌ فیلتر کردن حرکات جزئی، تحلیل تایم فریم‌های مختلف کوتاه یا بلند مدت را میسر می‌سازد.

الگوی زیگزاگ به زبان ساده، فیلتری مصور با جزییات کامل برای به تصویر کشیدن حرکت قیمت است. با این اندیکاتور شما تسلط کافی بر جزییات حرکتی روند را دارید.

اندیکاتور زیگزاگ ابزار مناسبی برای رسم مسیر اصلی قیمت‌ها می‌باشد. این اندیکاتور می‌تواند مقاومت‌ها و حمایت‌های اصلی در یک نمودار را به دقت مشخص کند.

تحلیلگران می‌توانند از اندیکاتور‌های کاربردی همچون RSI یا MACD به هنگام تغییر جهت زیگزاگ برای اتخاذ پوزیشن خرید یا فروش استفاده نمایند. بنابراین مکمل اندیکاتور زیگزاگ را می‌توان این دو اندیکاتور دانست.


فرمول اندیکاتور زیگ زاگ

پارامترهای اندیکاتور زیگزاگ مشخص می‌کنند که باید چه ساختار محاسباتی را برای نقاط اکسترمم اعمال کنید و همچنین در اتصال موقعیت‌های خطوط روند نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

پارامترهای کلیدی عبارتند از :

انحراف:

انحراف (deviation) بیانگر حداقل فاصله‌ی موجود میان نقاط می‌باشد. وجود این حد فاصل برای تشکیل اکسترمم جدید الزامی است. تغییرات قیمتی بالاتر از این مقدار توسط اندیکاتور Zigzag نشان داده خواهد شد و مواردی که مقدار کمتری دارند، بررسی نمی‌شوند.

در اغلب پلتفرم معاملاتی ۵ درصد انحراف به صورت خودکار تنظیم شده است.

عمق:

به میزان بازگشت اندیکاتور از پیوت‌های ماژور و مینور را عمق (Depth) می‌گویند.

لازم به ذکر است که پیوت‌های ماژور نقاط بازگشتی هستند که با تغییر روند همراه‌ هستند و پیوت‌های مینور نقاط بازگشتی در تحلیل تکنیکال هستند که صرفا نوسانی اند و با تغییر روند همراه نیستند.

زمانی که پارامترهای زیگزاگ را تنظیم کردید، باید به 3 نکته دقت کنید:

1) روند حرکتی متقارن باشد که به تحلیلگران یک موج هندسی معنا دار و الگو گونه بدهد. (AB=CD)

zigzag-indicator-2.jpg

2) میزان بازگشت اندیکاتور از پیوت‌های ماژور و مینور (عمق و امواج بین پستی و بلندی) باید مقدار قابل توجه‌ای باشد.

3) تغییرات قیمتی باید به گونه‌ای باشد که شاهد یک روند باشید.

معامله‌گران باید از این موضوع مطلع باشند که آخرین خط زیگزاگ لزوماً ادامه‌دار نیست. وقتی قیمت تغییر جهت می‌دهد، شاخص شروع به ایجاد یک خط جدید می‌کند. اگر تغییر جهت قیمت کلی باشد، خط فعلی حذف و با خط جدید جایگزین می‌شود.


تنظیمات اندیکاتور زیگزاگ در سامانه اکسیر کارگزاری بیدار

1) وارد سامانه اکسیر کارگزاری بیدار شوید.

zigzag-indicator-3.jpg

2) در قسمت اندیکاتورها، اندیکاتور زیگزاگ را تایپ و جست‌وجو کنید.

3) پارامترهای اندیکاتور زیگ زاگ بسیار تاثیر‌گذار هستند به طوری که با تغییر این پارامتر‌ها، می‌توان اشکال و امواج مختلفی دریافت کرد. به‌ منظور مشخص کردن این پارامترها، بر روی الگو اندیکاتور زیگ زاگ کلیک کنید. 2 گزینه، عمق (Depth) و انحراف (Deviation) نمایش داده می‌شود. انحراف را 5 قرار دهید. هرچقدر عمق را افزایش دهید، حساسیت اندیکاتور کاهش خواهد یافت.

zigzag-indicator-4.jpg

با اعمال اندیکاتور زیگزاگ روی روند سهم‌ها، می‌توان نقاط اکسترمم (پیوت‌ها) را مشخص کرد. با اعمال خطوط افقی و موازی یکدیگر، بر روی پیوت‌ها یا قله‌ها می‌توان خطوط مقاومتی و حمایتی استاتیک را مشخص کرد.

zigzag-indicator-5.jpg

در مقابل این استراتژی، استراتژی تشخیص خطوط مقاومتی و حمایتی داینامیک هم وجود دارد. به این منظور باید خطوط شیب‌داری را از قله‌ای به دره (یا دره به دره، دره به قله یا .. ) دیگر متصل کرد.

نکته مهم این است که برای یافتن خطوط مقاومتی و حمایتی داینامیک باید دره و قله‌ها غیر هم سطح باشند. هر چه در این خط شیب‌‌‌دار کشیده شده تعداد بیشتری قله و دره‌ (اکسترمم) قطع شده باشد، خط حمایتی و مقاومتی ایجاد شده محکم‌تر است و شکست آن سخت‌تر می‌باشد.

zigzag-indicator-6.jpg

روش‌های معاملاتی با اندیکاتور زیگ زاگ

تحلیلگرانی که با تجزیه و تحلیل اندیکاتور Zigzag اقدام به خرید و فروش می‌کنند، به خطوط مقاومتی و حمایتی داینامیک و استاتیک توجه و اهتمام ویژه‌ای دارند.

زمانی که سهم در روند نزولی نسبت به یکی از خطوط حمایتی واکنش مثبت نشان دهد، آن را سیگنال خرید تلقی می‌کنند. لازم به ذکر است که در استراتژی معاملاتی اندیکاتور زیگزاگ، حجم معاملات، نسبت‌های خرید و به طور کلی تابلو خوانی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معامله‌گرانی که دید کوتاه مدت و نوسانی دارند، در تحلیل تکنیکال با اندیکاتور زیگزاگ، با رسیدن به اولین مقاومت قدرتمند دست به فروش می‌زنند و بعد از شکستن مقاومت و پولبک، مجددا به سهم ورود می‌کنند.

zigzag-indicator-7.jpg

جمع‌بندی

اندیکاتور زیگزاگ یکی از پر کاربردترین و ساده‌ترین ابزار‌ها در تحلیل تکنیکال است که تحلیلگران برای تشخیص خطوط حمایت و مقاومت از آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله به بررسی پارامتر‌های کلیدی اندیکاتور zigzag و نحوه استفاده از آن پرداختیم. به طور کلی در تحلیل تکنیکال هنگام استفاده از اندیکاتور‌ها بهتر است به سایر الگوها و اندیکاتور‌ها نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد.

به منظور آموزش بورس، می‌توانید مقالات موجود در سایت کارگزاری بیدار و دوره‌های آموزشی را بررسی بفرمایید.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالاندیکاتور

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر