logo

فیلتر و الگوی کندل پوشا صعودی و پوشا نزولی (Engulfing Pattern)

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالفیلتر و الگوی کندل پوشا صعودی و پوشا نزولی (Engulfing Pattern)

الگوهای کندل استیک که الگوی پوشا یکی از پرکاربردترین آن‌هاست، از مولفه‌های اساسی در تجزیه و تحلیل قیمت و نمودار سهام و شاخص می‌باشد. تحلیل‌گران و معامله‌گران با کمک الگوهای کندل‌ استیک، سیگنال‌های احتمالی زیادی در مورد روند آتی سهم یا شاخص مورد نظر، کشف می‌کنند.

 در معامله‌گری علاوه بر تحلیل چارت و استفاده از ابزارهای مختلف، استفاده و بررسی کندل‌ها و الگوهایی که تشکیل می‌دهند، به تحلیل‌گران در بررسی روند آتی قیمت سهم کمک می‌کند و می‌توان از آن‌ها به عنوان سیگنال خرید یا فروش استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که برای ورود به یک پوزیشن خرید یا فروش به بیش از یک دلیل نیاز خواهید داشت.

bullish-and-bearish-engulfing-1.jpg

معامله گران باید از انواع مختلف کندل‌هایی که در بازار ایجاد می‌شوند، جهت تحلیل درست و انتخاب نقطه مناسب ورود یا خروج سهم، آگاه باشند. در این مطلب ما در مورد یک مدل از انواع الگوهای معروف کندل استیک صحبت خواهیم کرد.

این الگو را Engulfing یا الگو پوشا می نامند. در این مقاله از سری مقاله‌های آموزشی کارگزاری بیدار، قصد داریم توابع این نمودار را مرور کنیم، انواع آن و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم و شرایط شکل‌گیری آن در نمودار را جهت تجزیه و تحلیل در رابطه با قیمت سهم و شاخص توضیح دهیم. علاوه بر این با فیلتر کندل پوشا نیز آشنا می‌شویم.

الگوی پوشا (Engulfing Pattern)چیست؟

الگوی پوشا (اینگالف) در تحلیل تکنیکال بسیار مورد استفاده تحلیل‌گران و معامله‌گران قرار می‌گیرد و جزو دسته الگوهای بازگشتی است. کندل اینگالف در سقف یا کف قیمتی شکل می‌گیرند.

در این الگو حجم معاملات انجام شده در کندل تشکیل شده سمت راست از حجم معاملات تشکیل شده کندل سمت چپ بیش‌تر است، به همین خاطر کندل دوم بزرگ‌تر می‌باشد. ممکن است این امر به دلیل ورود پول هوشمند یا داشتن حجم مشکوک معلات و... شکل گیرد. الگوی پوشا شامل دو الگوی پوشا صعودی (اینگالف صعودی)(Bullish Engulfing Pattern) و الگوی پوشا نزولی (اینگالف نزولی) (Bearish Engulfing Pattern) می‌باشد.

bullish-and-bearish-engulfing-2.jpg

الگوی پوشا صعودی

در الگوی پوشا دو کندل ژاپنی شکل‌گرفته متوالی رنگ‌های متفاوتی دارند و در این الگوها توجه به رنگ کندل‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت می‌‌باشد. علت نام‌گذاری این الگو به این خاطر است که بدنه و حتی در الگوهایی که معتبرتر هستند، سایه کندل اول تشکیل شده به طور کامل با بدنه کندل دوم، پوشیده می‌شود. به اصطلاح گفته می‌شود که هم پوشانی دارند و کندل دوم، اولی را انگلف می‌کند.

لازمه شکل‌گیری الگوی اینگولفینگ، این است که کندل دوم به‌طور کامل بدنه کندل اول را بپوشاند اما در مواقع که سایه کندل اول نیز با کندل دوم پوشش داده شود، درجه اعتبار الگو بسیار بیش‌تر می‌شود.

مانند هر الگوی کندل دیگری، الگوی پوشا صعودی یا نزولی نیز بسته به بازه زمانی که شکل گرفته است، اولویت دارند. بنابراین، هنگام معامله با استفاده از الگوهای کندل پوشا، ضروری است ابتدا نمودارها را در بازه‌های زمانی ماهانه، هفتگی و روزانه و سپس در بازه های زمانی کوتاه‌تر، بررسی کنیم.

در ادامه به توضیح در رابطه با هریک از الگوهای پوشا به تفکیک، شرایط صحت الگوی پوشا و عواملی که در اعتبار این الگو تاثیر گذار هستند توضیح داده خواهد شد.

چه شرایطی برای صحت یک الگوی پوشا لازم است؟

برای آنکه بتوانیم از شکل گیری الگوی پوشا اطمبنان حاصل کنیم 3 شرط را باید مد نظر قرار دهیم:

همانطور که اشاره شد، الگوی پوشا یکی از ساده‌ترین الگوهای بازگشتی است، به همین خاطر شکل‌گیری آن‌ها نشان دهنده بازگشت بازار می‌باشد. در بازاری که روند خنثی دارد الگوی بازگشتی شکل نمی‌گیرد. پس اولین شرط شکل‌گیری این الگو این است که حتی در مدت کوتاهی، پیش از تشکیل الگو، بازار در روند کاملا صعودی یا نزولی قرار داشته باشد.

در الگوی پوشا توجه به دو کندل (شمع) متوالی تشکیل شده حائز اهمیت است و کندل با کندل قبلی معنا پیدا می‌کند. بدنه اصلی کندل اول باید توسط بدنه کندل دوم تشکیل شده، به طور کامل پوشیده شده باشد (اما لزومی ندارد که کندل دوم حتما سایه کندل اول را هم پوشش دهد).

رنگ بدنه دو کندل باید از یکدیگر متمایز باشند و توجه به رنگ‌ها بسیار مهم است. در اکثر موارد رنگ‌های سبز و قرمز و یا سفید و مشکی انتخاب می‌شوند. نکته مهمی که در این مورد باید مدنظر قرار دهید این است که، در مواقعی که الگوی برگشتی درحال شکل‌گیری است، ممکن است بدنه شمع اول در مقایسه با بدنه شمع دوم بسیار کوچک‌تر باشد (به شکل کندل دوجی)، در این مورد تفاوت رنگ خیلی حائز اهمیت نمی‌باشد و تنها پوشایی کندل اول توسط کندل دوم کافی است.

bullish-and-bearish-engulfing-3.jpg

 الگوی پوشا صعودی (Bullish Engulfing Pattern) و خصوصیات آن

همانطور که در ابتدا گفته شد، در این الگو دو شمع با رنگ‌های متضاد وجود دارند. شکل‌گیری الگوی پوشاننده صعودی، بیان کننده پایان روند نزولی می‌باشد.

در کندل پوشای صعودی، رنگ بدنه شمع دوم که سمت راست تشکیل می‌شود، معمولا سفید و یا سبز است و نشان‌دهنده پایان روند نزولی و شکل‌گیری روند صعودی است. در این الگو بدنه شمع دوم (سمت راست) بدنه شمع اول (سمت چپ) را به طور کامل پوشش می‌دهد (سایه‌ها ممکن است پوشش داده شوند یا پوشش داده نشوند).

هرچه بدنه کندل اول در مقایسه با بدنه کندل دوم کوچک‌تر باشد و کندل اول (سمت چپ) مانند الگوی دوج باشد، درجه اعتبار الگو بسیار بیش‌تر است.

در تصویر زیر الگوی پوشای صعودی را می‌بینید:

bullish-and-bearish-engulfing-4.jpg

فیلتر الگوی پوشای صعودی

فیلترها و تکنیک‌های فیلتر نویسی به شما کمک می‌کنند تا آسوده‌تر سهم خود را انتخاب کنید و زمان کم‌تری بابت پیدا کردن سهم با شرایط مورد نظر خود صرف کنید.

با وارد کردن فیلترهای معرفی شده، سهم‌های مستعد رشد را می‌توانید از بین سهم‌های دارای الگوی انگلفینگ پیدا و بررسی کنید.

[ih][1].PDrCotVal<[ih][1].PriceFirst&&[ih][0].PriceFirst<[ih][1].PDrCotVal

&&([ih][1].PDrCotVal/[ih][1].PriceFirst)<=0.99&&

([ih][0].PDrCotVal/[ih][0].PriceFirst)>=1.02&&[ih][0].PriceMax>[ih][1].Pri

ceFirst&&[ih][0].PDrCotVal>[ih][1].PriceFirst&&

[ih][0].PriceMin<[ih][1].PriceMin

برای سهولت در پیدا کردن سهم‌هایی که الگوی پوشای صعودی در آن‌ها شکل گرفته است، می‌توانید فیلتر پوشای صعودی را در قسمت دیده‌بان بازار در سایت TSETMC وارد کنید.

الگوی پوشای نزولی (Bearish Engulfing Pattern) و خصوصیات آن

این الگو خلاف الگوی پوشای صعودی است و در انتهای روند صعودی ایجاد می‌شود و به معنای اتمام روند صعودی می‌باشد.

در الگوی پوشا نزولی، بدنه کندل اول (سمت چپ) از کندل دوم (سمت راست) کوچکتر است، به گونه‌ای که بدنه کندل دوم، بدنه کندل اول را کاملا پوشش می‌دهد. پوشش بدنه برای اطمینان از شکل گیری الگو کافی می‌باشد، اما گاهی سایه نیز پوشش داده می‌شود. در این صورت می‌توان از شکل‌گیری الگوی پوشا اطمینان بیش‌تری داشت.

علاوه بر اندازه کندل شکل گرفته، باتوجه به رنگ کندل‌ها نیز می‌توانید صعودی یا نزولی بودن الگوی پوشا را تشخیص دهید. کندل اول تو خالی یا به رنگ سبز، کندل دوم توپر یا به رنگ قرمز می‌باشد.

از دیگر خصوصیات این الگو، پی بردن به ایجاد جو فشار فروش در بازار، به دلیل افزایش حجم معاملات در روند منفی است.

در الگوی پوشای منفی، بدنه شمع دوم (سمت راست) بسیار بزرگ‌تر از بدنه شمع اول (سمت چپ) است، یعنی حجم معاملات در شمع دوم بالا رفته است.

در تصویر زیر تشکیل الگوی پوشای نزولی را مشاهده می‌کنید. کندل دوم، کندلی است که سمت راست ایجاد شده و قرمز رنگ (در برخی کندل‌ها توپر) است. کندل اول، کندل سبز رنگ (در برخی کندل‌ها تو خالی) می‌باشد.

bullish-and-bearish-engulfing-5.jpg

 فیلتر الگوی پوشا نزولی

برای سهولت در پیدا کردن سهم‌هایی که الگوی پوشای نزولی در آن‌ها شکل گرفته است. از وارد کردن فیلتر فوق در قسمت دیده‌بان بازار می‌توانید در سایت TSETMC استفاده کنید.

(pl)*1.03<=(pc)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

bullish-and-bearish-engulfing-6.jpg

 اعتبار الگوهای پوشا به چه چیزی وابسته است؟

در توضیح هریک از الگوها توجه به هم‌پوشانی کندل اول (کندل سمت چپ) توسط کندل دوم (کندل سمت راست) اشاره شد. گفته شد که اگر علاوه بر بدنه کندل، سایه کندل اول هم توسط کندل دوم پوشیده شود، درجه اعتبار تحلیل و شکل گیری الگو بیش‌تر می‌باشد.

اما از دیگر نکات با اهمیت که به درجه اعتبار الگوهای پوشا می‌افزاید، پوشش‌دهی تعداد کندل‌ها هست. به طور معمول با درنظر گرفتن دو کندل متوالی می‌توان ازشکل‌گیری این الگو اطمینان حاصل کرد، اما درصورتی که کندل دوم تعداد بیشتری از کندل‌های ایجاد شده قبل از خود را بپوشاند، بیانگر قدرت بیش‌تر الگوی شکل گرفته است.

هرچه شکل‌گیری این الگوها در روند کاملا صعودی یا کاملا نزولی (شارپ‌تر بودن روند) صورت بگیرد، اعتبار الگوی شکل گرفته را بیش‌تر تقویت می‌کند.

حجم معلات نیز از عوامل مهم تشکیل دهنده این الگو می‌باشد. زمانی کندل دوم شکل می‌گیرد که حجم معاملات به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد الگوی پوشا (Engulfing Pattern) را تعریف کنیم، همانطور که گفتیم الگوی پوشا یکی از الگوهای بازگشتی است که شامل دو نوع الگوی پوشای صعودی و الگوی پوشای نزولی می‌باشد. شکل‌گیری هر یک از این الگوها به معنای اتمام روند است.

الگوی پوشای صعودی (Bullish Engulfing Pattern) در کف قیمتی و انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد و با افزایش فشار خرید موجب تغییر روند به سمت حرکت صعودی و مثبت می‌شود.

الگوی پوشای نزولی(Bearish Engulfing Pattern) در سقف قیمتی و انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد و با افزایش فشار فروش موجب تغییر روند به سمت حرکت نزولی و منفی می‌شود.

هرچه پوشایی کندل اول به واسطه کندل دوم بیش‌تر باشد و بدنه کندل دوم تعداد بیش‌تری از کندل‌های شکل قبل از خود را پوشش دهد، درجه اعتبار الگو بیش‌تر می‌شود.

اما نکته‌ای که معامله‌گران و تحلیل‌گران باید در نظر بگیرند، این است که دانستن این الگوها به تنهایی کافی نمی‌باشد بلکه شناسایی و نحوه استفاده از آن‌ها از مهم‌ترین نکات تحلیلگری و معامله‌گری در بازار است.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیکالگوهای بازگشتی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر