logo

بازار گاوی و خرسی (bullish و bearish) در بورس چیست؟

خانهآموزش بورسبورسبازار گاوی و خرسی (bullish و bearish) در بورس چیست؟

اگر مدتی است که در بازار بورس فعالیت می‌کنید حتما با روند صعودی و نزولی آن آشنا هستید. اصطلاحاً این دو جهت مخالف در بازار بورس را بازار گاوی (Bullish) و خرسی (Bearish) می‌نامند که از شرایطی خاص و همچنین جنگ میان گاو و خرس الهام گرفته شده است. در این مقاله با دو بازار بولیش و بیریش و ویژگی‌هایشان به طور کامل آشنا می‌شوید.


بازار گاوی (بولیش) چیست؟

بازار گاوی یا بولیس bull market به زمانی اشاره دارد که روند بورس صعودی است و نشات گرفته از بالا رفتن شاخ‌های گاو در زمان مبارزه با خرس دارد.

در کل بازار صعودی به این معناست که تقاضا برای خرید افزایش یافته و به دنبال آن قیمت نیز افزایش می‌یابد. معمولا، این روند صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور مناسب باشد.

معنی bullish به زبان ساده‌تر، زمانی که وضعیت اقتصادی مناسب باشد، شرکت‌های سهامی عام با توجه به میزان فروش و سوددهی در وضعیت خوبی قرار دارند و تقاضا برای خرید سهم آن‌ها افزایش می‌یابد.

قابل ذکر است در مواقعی همچون افزایش قیمت دلار و تورم بازار بورس به دلیل افزایش قیمت‌ها، روند صعودی می‌گیرد.


بازار خرسی (بیریش) چیست؟

بازار خرسی یا بیریش (Bear market) که خلاف جهت بازار گاوی است، اشاره به روند نزولی بازار، ایجاد رکود اقتصادی و افت بازار دارد. در این وضعیت تقاضا کاهش می‌یابد و شاهد صف‎‌های فروش در سهام هستیم.

مفهوم بازار خرسی نشات گرفته از 2 فرضیه است.

فرضیه اول زمانی است که عده‌ای از دلالان پوست خرس که به «خرسی‌ها» شهرت داشتند، با پیش‌بینی کاهش قیمت پوست در آینده، پوست را به قیمت روز می‌فروختند و وقتی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد، پوست را با قیمت کمتری از فروشندگان اصلی می‌خریدند.

فرضیه دوم در رابطه با نحوه جنگیدن خرس است که در مقابله با دشمن، پنجه‌های خود را پایین می آورد.

با توجه به فرضیه اول، روند نزولی یک سهم در بازار بورس نیز به همین صورت است. در کل بازار نزولی به این معناست که تقاضا بسیار کم و عرضه بسیار زیاد است و به همین علت، قیمت کاهش می‌یابد.

بازار خرسی نشانه‌هایی همچون افزایش تقاضا و حجم معاملات را دارد. علاوه بر این با توجه به الگوهای کندل استیک نیز می‌توان وضعیت بازار را شناسایی کرد. در تصویر زیر، تعدادی از شناخته‌شده‌ترین الگوهای کندل استیک صعودی (Bullish) و نزولی (Bearish) را مشاهده می‌کنید.

bullish-bearish-market-2.jpg


ویژگی‌های بازار گاوی و خرسی

به منظور معامله به موقع در بازار بورس، آشنایی با ویژگی‌های این دو بازار بسیار اهمیت دارد. ویژگی‌های بازار گاوی و خرسی به شرح زیر است:

عرضه و تقاضای سهم

همان طور که گفته شد در بازار گاوی تقاضا زیاد و عرضه کم است. در واقع سهامدارانی که در پرتفوی خود سهم را دارند، تمایل به فروش آن ندارند و همچنین تعداد زیادی از معامله‌گران خواستار خرید سهم هستند و این امر موجب تشکیل صف خرید می‌شود.

در مقابل در بازار خرسی، تقاضا کم و عرضه زیاد می‌شود و به علت تمایل سهامداران مبنی فروش سهم، صف فروش تشکیل می‌‌شود.

به این ترتیب تغییر در عرضه و تقاضا، موجب ایجاد یکی از بازارهای گاوی و خرسی می‌شود.

روانشناسی سرمایه‌گذاران

در بازار بورس، برداشت سرمایه‌گذاران از اوضاع و واکنش آنان به شرایط بسیار حائز اهمیت است. در واقع، جو روانی که در بین سهامداران وجود دارد، تاثیر مستقیمی بر روی بازار بورس دارد.

به طور مثال زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد، جوی که در میان سهامداران و معامله‌گران حاکم می‌شود، باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت سهام می‌شود.

بنابراین بدون ایجاد تغییر در روند شرکت‌ها و کارخانه‌ها، اخبار بر روی بازار بورس تاثیر می‌گذارد و شرایط را برای بازار گاوی یا خرسی فراهم می‌کند. در این رابطه، آشنایی با روانشناسی بازار به شما کمک خواهد کرد.

تغییر روند در فعالیت‌های اقتصادی

معمولا هر سهم موجود در بازار، متشکل از زیرمجموعه‌های یک مجموعه‌ اصلی و اقتصادی است، به همین علت هرگونه تغییر در روند زیرمجموعه‌ها بر مجموعه اصلی اثر می‌گذارد و به نوعی می‌توان آن را تاثیر جز بر کل دانست.

به این ترتیب در بازار خرسی، به علت رکود اقتصادی، توانایی مردم برای خرید کاهش می‌یابد و به دنبال آن شرکت‌های زیرمجموعه نیز ضرر می‌کنند‌.

در نتیجه به علت عدم سودآوری شرکت، ارزش سهام آن نیز کاهش می‌یابد. در مقابل در بازار گاوی، به علت بالا بودن قدرت خرید مردم، شرکت‌های زیر مجموعه نیز سود می‌برند و ارزش سهام آن نیز افزایش می‌یابد.

مدت زمان

برای تشخیص بازار گاوی یا خرسی، بازار باید در بلند مدت تحلیل شود، زیرا صعودی یا نزولی بودن بازار در کوتاه مدت، به احتمال زیاد نشان‌دهنده‌‌ اصلاح قیمت است.


روش‌های معاملاتی در بازار خرسی - بازار گاوی

در بازار گاوی، باید از بالا رفتن قیمت‌ها نهایت استفاده را کرد و سهم را سریع و به موقع خرید. همچنین به منظور سودآوری بیشتر، فروش به‌جا سهم یعنی زمانی که قیمت سهم به اوج خودش رسید، نیز اهمیت دارد.

در بازار خرسی، به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر بهتر است سهم را هر چه سریع‌تر فروخت. علاوه بر این خرید سهم در قیمت پایین به امید اینکه افزایش قیمت داشته باشد، مناسب نیست.

bullish-bearish-market-1.jpg


نکات معاملاتی

برای تشخیص بازار خرس و گاو بورس باید در بلند مدت بازار را مورد بررسی قرار داد.

زمانی که نقدینگی افزایش می‌یابد، یعنی مردم سهام خود را فروخته و بازار خرسی به وجود آمده است. این ماجرا تا زمانی که اوضاع بازار رو به بهبود رود، ادامه دارد.

از سرمایه‌گذاری در بازار خرسی دوری کنید، زیرا قیمت‌ها ارزش خود را از دست داده‌اند و رکود اقتصادی اتفاق افتاده است.


جمع‌بندی

در این مقاله ضمن پاسخ به اینکه بازار خرسی یعنی چی، به معرفی ویژگی‌های این بازار پرداختیم. در این بازار روند نزولی است و تقاضا کم می‌شود. مقابل بازار خرسی، بازار گاوی است که اشاره به روند صعودی دارد. یکی از ویژگی‌های این بازار افزایش معاملات است.

بازار گاوی و خرسی (بولیش و بیریش)، تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری سهامداران و معامله‌گران به منظور خرید و فروش سهام دارند. با تشخیص صعودی یا نزولی بودن روند بازار در طولانی مدت، می‌توانید متوجه بازار گاوی یا خرسی شوید و متناسب با شرایط هر کدام از بازارها، معاملات خود را برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب در این مقاله به تمامی جنبه‌های این دو بازار پرداخته شده است.

عناوین مرتبط

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی به وضعیتی اشاره دارد که روند بازار نزولی است. عرضه در بازار زیاد و منجر به ایجاد صف فروش می‌شود.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی به وضعیت اشاره دارد که روند بازار صعودی است. تقاضا در بازار زیاد و منجر به ایجاد صف خرید می‌شود.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر