logo

کندل استیک چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالکندل چیست؟ + انواع الگوهای کندل استیک

در بازار بورس، ابزارهای مختلفی هستند که با استفاده از آنها می‌توان تحلیل مناسبی از روند بازار سهام داشته باشید. نخستین گام برای ورود به بازار تحلیل تکنیکال، شناخت کندل و انواع کندل است. کندل‌ها در کنار هم باعث ایجاد الگو می‌شوند و این الگوها، روند صعودی و یا نزولی بودن سهم را نشان می‌دهد.

درک صحیح و شناخت کافی از فرآیند الگوهای کندل استیک به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در معامله سهام داشته باشیم به همین منظور در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ضمن پاسخ به سوال کندل چیست، به انواع الگوهای کندل استیک بپردازیم. با ما همراه باشید.

کندل استیک چیست؟

هر سهم پس از معامله در روز، قیمت‌ها و نوسانات مختلفی را ثبت می‌کند که در قالب عدد در نمودار قیمتی مشخص می‌شود. نمودار قیمتی سهام، می‌تواند به شکل خطی، میله‌ای و شمعی نمایش داده شود.

به نمودار شمعی سهم، نمودار کندل استیک می‌گوییم که به معنی شمعدان می‌باشد. کندل قیمتی در نمودار، داده‌های قیمت سهام در بازه‌های زمانی مختلف را به تحلیلگران ارائه می‌دهد تا بر مبنای آن بتوانند حرکت سهم را بررسی کنند.

کندل در نمودار به دو رنگ سبز و قرمز مشخص می‌شود. کندل سبز نشان از صعودی بودن روند قیمتی سهم در طی روز و کندل قرمز نشان از نزولی بودن قیمت سهم در طی روز می‌باشد.

تحلیل کندل استیک

نمودار شمعی از دو بخش بدنه اصلی و سایه تشکیل شده است. بدنه اصلی شمع نشان‌دهنده قیمت آغاز و پایان معامله است و بخش دیگر شامل دو خط است که به آن سایه می‌گوییم.

کندل قیمت در طی روز، چند داده قیمتی مثل قیمت شروع معامله، قیمت پایانی سهم، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت را ثبت می‌کند. اگر قیمت سهم در پایان معامله بالاتر از قیمت آغازین سهم باشد، کندل صعودی و برعکس اگر قیمت سهم در پایان معامله پایین تر باشد، کندل نزولی خواهیم داشت.

بدنه و سایه کندل می‌تواند بلند یا کوتاه باشد. این کاملاً بستگی به قیمت‌های ثبت شده در روز دارد. اگر نوسانات قیمتی کم باشد بدنه و سایه کندل، کوتاه‌تر و در صورتی که نوسانات قیمت سهم زیاد باشد، بدنه و سایه کندل، بلندتر می‌باشند.

قیمت آغازین :(open)قیمتی است که در شروع معامله در روز ثبت می‌شود و جزئی از بدنه کندل را تشکیل می‌دهد.

قیمت پایانی (close): قیمتی است که در پایان معاملات ثبت می‌شود و جزئی از بدنه کندل به شمار می‌رود.

بالاترین قیمت در بازه زمانی (High): بالاترین قیمتی که سهم در طول روز ثبت کرده است را در این قسمت می‌بینیم و جزئی از سایه کندل می‌باشد.

پایین‌ترین قیمت در بازه زمانی (Low): پایین ترین قیمتی که سهم در طول روز ثبت کرده است را در این قسمت می‌بینیم و جزئی از سایه کندل می‌باشد.

candle-stick-7.jpg


انواع کندل های صعودی و نزولی

باید در ابتدا و انتهای روند صعودی و نزولی به کندل‌ها توجه کنیم تا ادامه روند قابل پیش بینی باشد. کندل‌ها در کنار هم باعث ایجاد یک الگو می‎‌شوند که نشان دهنده ادامه روند یا بازگشت روند است.

در بازار نزولی الگوهای دارآویز، پوشانی نزولی، سه کلاغ، ستاره دنباله دار، ستاره عصرگاهی و ابرسیاه اهمیت دارند و در بازار صعودی، الگوهای چکش وارونه، چکش، پوشانی صعودی، ستاره صبحگاهی، سه سرباز سفید و نفوذی قابل توجه هستند.

الگو های کندل استیک در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی به راحتی قابل مشاهده است همین‌طور می‌تواند نوسانات قیمتی سهم را به صورت تصویری در ذهن ما نگه دارد. برای هر سهم می‌توان نمودار مخصوص به آن را تحلیل کرد.

الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال بسیار کاربردی هستند. با استفاده از این الگوها می‌توان روند سهم را چه به صورت صعودی و چه نزولی، پیش بینی کرد.

برخی از این الگوها احتمال افزایش قیمتی و برخی دیگر احتمال ریزش قیمتی در سهم را بالا می‌برند. برای همین شناخت کافی از الگوهای کندل استیک نقش تاثیرگذاری در تحلیل نمودار سهم دارند.

بر مبنای آنها می‌توان نقاط ورود به سهم و خروج از سهم را شناسایی کرد. برای آموزش الگوهای کندل استیک بهتر است با انواع الگو های کندلی آشنا شویم. الگوهای کندلی این امکان را به ما می‌دهند تا ذهنیت معامله گران را بررسی کنیم و قدرت خریداران و فروشندگان را برای هر سهم مورد ارزیابی قرار دهیم و طبق آن معاملات خود را پیش ببریم.

انواع کندل استیک

در ادامه با انواع الگوهای کندلی آشنا می‌شویم:

الگوی ماروبوزو

در الگوی مارابوزو، سایه بالایی و پایینی دیده نمی‌شود به این معنی است که پایین‌ترین قیمت روز برابر با قیمت باز شدن و بالاترین قیمت روز با قیمت بسته شدن سهم برابر است.

الگوی کندل استیک ماروبزو مشکی دارای یک روند نزولی در بورس می‌باشد و همچنین الگوی ماروبزو سفید، نشان‌دهنده روند صعودی در طی روز است.

وقتی روند نزولی در پیش باشد، نشان از فشار زیاد فروش در طول روز و زمانی که روند صعودی باشد، نشان از فشار زیاد خرید در طول روز است.

candle-stick-8.jpg

الگوی دوجی

زمانی که قیمت باز شدن و بسته شدن سهم طی یک روز، با هم برابر باشند و هیچ نوسان قیمتی رخ ندهد، بدنه کندل به شکل یک خط در می‌آید. به این الگو، الگوی دوجی گفته می‌شود که معمولا با یک خط نازک در نمودار دیده می‌شود.

candle-stick-9.jpg


الگوی چکش

در الگوی چکش، بدنه کندل در قسمت بالای کندل استیک دیده می‌شود و سایه بالایی کندل وجود ندارد و سایه پایینی کندل، چند برابر بلندتر از بدنه کندل می‌باشد.

این الگو معمولا بعد از یک روند نزولی در نمودار دیده می‌شود. در صورت مشاهده شدن این الگو، می‌توان منتظر افزایش خریدار در سهم شد و بعد اقدام به خرید سهم کرد.

الگوی چکش معکوس نیز وجود دارد با این تفاوت که بدنه کندل در پایین وجود دارد. سایه بالایی دو برابر کندل می‌باشد و این الگو نیز در انتهای یک روند نزولی دیده می‌شود و نشان می‌دهد که خریداران وارد بازار شده‌اند و قیمت را افزایش داده‌اند ولی قدرت چندانی نداشته‌اند و همچنین فروشندگان توانسته‌اند قیمت را کاهش دهند.

candle-stick-2.jpg


الگوی هارامی

از جمله الگوهای دو کندلی در نمودار می‌باشد که یک کندل بزرگ‌تر در کندل یک کندل کوچک‌تر قرار می‌گیرد. به کندل بزرگ‌تر، مادر و به کندل کوچک‌تر، فرزند گفته می‌شود.

در الگوی هارامی، رنگ دو کندل معمولاً باهم متفاوت هستند. به شکلی که کندل قرمز، نشان از نزولی بودن روند سهم در روز و کندل سبز، صعودی بودن روند سهم در روز می‌باشد.

در الگوی کندل استیک هارامی توقف یا کند شدن و خنثی شدن روند سهم از احتمالات موجود بعد از دیده شدن در نمودار می‌باشد.

candle-stick-4.jpg

الگوی ستاره صبحگاهی

این الگو جزو الگوهای سه شمعی کندل استیک می‌باشد. در الگوی ستاره صبحگاهی سه کندل با اندازه‌های مختلف کنار هم قرار می‌گیرند.

به این شکل که کندل اولی با بدنه بلند و نزولی، کندل وسط با بدنه کوتاه و کندل سوم، با بدنه متوسط و صعودی دیده می‌شود.

این حالت نشان‌دهنده صعود قیمت بوده و به معنی قدرت فشار خرید در بازار است و زور فروشندگان به اندازه کافی نبوده است.

لازم به ذکر است که اگر کندل وسطی به شکل دوجی در بیاید، به آن الگوی ستاره صبحگاهی دوجی می‌گوییم.

candle-stick-1.jpg


الگوی ستاره شامگاهی

این الگو نیز همانند الگوی قبل از سه کندل تشکیل شده است با این تفاوت که شکل‌گیری این الگو به شکلی است که در انتهای یک روند صعودی دیده می‌شود و معمولاً احتمال شروع نزول قیمتی در نمودار را می‌دهد.

الگوی ستاره شامگاهی با یک کندل بلند صعودی شکل می‌گیرد و کندل وسط با بدنه کوتاه و در انتها کندل سوم با کندل متوسط نزولی کنار هم قرار می‌گیرند.

candle-stick-6.jpg


الگوی سه کلاغ سیاه

این الگو نیز جزو الگوهای سه کندلی محسوب می‌شود. زمانی که سه کندل قیمتی نزولی پشت سر هم قرار می‌گیرند، احتمال ریزش قیمتی و شروع یک روند نزولی در سهم افزایش پیدا می‌کند.

الگوی سه سرباز سفید

این الگو دقیقا برعکس الگوی قبلی عمل می‌کند. به این شکل که سه کندل صعودی تقریبا یکسان، پشت سر هم قرار می‌گیرند. در این الگو، خبر از قدرت خریداران در سهم می‌دهد و به احتمال بسیار زیاد، روندی صعودی در سهم به وجود می‌آید و پس از کندل سوم سیگنال خرید صادر می‌شود.

سیگنال خرید با استفاده از الگوی کندل استیک

همان طور که بررسی کردیم، هر کندل قیمتی در نمودار، دارای اطلاعاتی مثل بالاترین قیمت، قیمت بازگشایی و قیمت پایانی می‌باشد که باعث می‌شود معامله گران نسبت به آنها از وضعیت معامله سهام اطلاع داشته باشند.

در هر روزی که کندل قیمتی ایجاد می‌شود، می‌بایست با کندل‌های روز قبل مقایسه شود تا در مورد خرید سهم تصمیم درستی گرفته شود. بهترین زمان برای بررسی کندل‌های قیمتی، یک ساعت اول معامله و ساعت پایانی معامله است چرا که بیشتر حجم سفارش‌ها در این زمان‌ها رخ می‌دهد.

سیگنال‌های نمودار با توجه به الگوهای کندل استیک صادر می‌شوند. در اینجا تشخیص و شناسایی روند نمودار بر اساس الگوها بسیار حائز اهمیت است.

در الگوهایی که نشان از قدرت خریداران است، سیگنال خرید صادر می‌شود. یکی از الگوهایی که می‌تواند این امکان را فراهم کند، زمانی است که یک کندل سبز مثبت، بعد از یک کندل قرمز منفی، به وجود می‌آید.

در این حالت، حداقل قیمتی کندل سبز از حداکثر قیمتی کندل قرمز، بالاتر است و این نشان دهنده وجود قدرت خریدار از دیروز تا به امروز است و می‌تواند نشان از یک سیگنال خرید در نمودار کندل استیک باشد. همچنین هنگامی که سایه کندل صعودی در همپوشانی سایه کندل نزولی روز قبل قرار داشته باشد، همچنان سیگنال خرید به قوت خود باقی می‌ماند.

الگوهایی که در بخش قبل بررسی کردیم در تشخیص سیگنال خرید بسیار مهم هستند به عنوان مثال، در صورت مشاهده کردن الگوی چکش در نمودار می‌توان به یک سیگنال خرید بالقوه فکر کرد، چرا که در این حالت قیمت پایانی سهم برابر با بالاترین قیمت در روز می‌شود و نشان از قدرت خریداران در پایان معاملات است و می‌تواند نشانه مثبتی از روند سهم داشته باشد.

جمع‌بندی

تحلیلگران بازار برای بررسی روند سهم و پیش بینی روند آتی آن، از نمودار کندل قیمتی استفاده می‌کنند که داده‌های قیمت در روز را در خود ثبت می‌کند. الگوهای کندل استیک از الگوهای تک شمعی، دو شمعی یا سه شمعی تشکیل می‌شوند که در تحلیل سهم، تشخیص روند بعدی سهم و سیگنال خرید یا فروش، نقش بسیار مهمی دارند.

در این مقاله سعی کردیم تا انواع این الگوهای کندل استیک را معرفی و بررسی کنیم. هر یک از این الگوها کاربرد خاصی در تحلیل نمودار دارند. کسب مهارت و آگاهی بیشتر و آموزش‌های لازم در این خصوص اهمیت زیادی دارد.

عناوین مرتبط

کندل در بورس چیست؟

کندل نشان دهنده تغییرات قیمت در یک سهم است. هر کندل نشان می‌دهد که قیمت باز، بسته، بالا و پایین سهم در یک روز چه میزان می‌باشد. 

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر