logo

الگو ساعت و فیلتر الگوی ساعت صعودی و نزولی در بورس

خانهآموزش بورستابلوخوانیالگو ساعت و فیلتر الگوی ساعت صعودی و نزولی در بورس

به منظور نوسان‌گیری مناسب و داشتن معامله‌ای سودآور، پیش بینی بازار بورس روز آینده بسیار اهمیت دارد. برای پیش‌بینی مثبت یا منفی بودن سهم، و صف خرید و فروش در بازار بورس روز بعد، می‌توانید از نسبت قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله بهره ببرید.

بنابراین برای تحلیل رفتار سهم در روز آینده، به الگوی ساعت در تابلوخوانی نیاز دارید. در این مقاله، ما شما را با اصول الگوی ساعت یا تیک و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا می‌کنیم.


آشنایی با قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله در بورس

قیمت پایانی: میانگین قیمت‌های معامله شده سهم در طول همان روز است.

قیمت آخرین معامله: قیمت سهم در آخرین معامله‌ا‌ی که در آن روز صورت گرفته است.

در بازار بورس، قیمت سهم در هر روز معاملاتی دارای یک محدوده مجاز است که اصطلاحا به آن دامنه نوسان گفته می‌شود. این محدوده در حال حاضر به صورت متقارن از 5+ تا 5-، نسبت به قیمت پایانی سهم در روز قبل است. در واقع سهامداران می‌توانند سهم را با 5% بالاتر یا پایین تر از قیمت روز قبلش، معامله کنند.

گاهی اوقات به علت خبری مثبت و مهم، قیمت سهم افزایش می‌یابد و در آن روز به حداکثر مقدار خود می‌رسد. در این شرایط قیمت آخرین معامله بیشتر از قیمت پایانی می‌شود و نشان دهنده مثبت بودن سهم در روز معاملاتی بعد است.


الگوی ساعت در بورس چیست؟

الگو ساعت یا تیک، زمانی رخ می‌دهد که قیمت آخرین معامله، بالاتر از قیمت پایانی سهم باشد. یعنی قیمت معامله سهم در طول روز پایین بوده و به یک دلیلی در آخر روز افزایش یافته است. در واقع، این نشانه‌‌ای برای پیش‌بینی صعودی بودن قیمت سهم در روزهای آینده است.

این الگو در نیم ساعت پایانی بازار از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، حداقل اختلافی که بین این دو قیمت باید در نظر گرفته‌ شود، 2% است. این 2% به این معناست که معامله‌گران حاضرند، سهم را حداقل 2% بالاتر از قیمت پایانی خریداری کنند.

توجه داشته باشید که حجم معاملات نیز نقش مهمی در الگوی ساعت دارد. به این منظور که اگر حجم معاملات در محدوده حجم معاملات ماهانه باشد، مناسب‌تر است. حتی اگر الگوی تیک ساعت تشکیل شود ولی حجم معاملات کم باشد، الگو از اعتبار کافی برخوردار نیست.

نکته: زمانی که صف خرید باشد، حجم مبنا سهم پر نمی‌شود و در این حالت به دلیل اینکه قیمت پایانی افزایش نمی‌یابد، الگوی ساعت اتفاق نمی‌افتد.


انواع الگوی ساعت در بورس

به منظور تحلیل بازار و پیش بینی صعودی یا نزولی بودن بازار روز معاملاتی بعد، می‌توانیم از الگوی ساعت بهره ببریم.


الگوی ساعت صعودی

الگو ساعت صعودی به سهامداران کمک می‌کند سهمی را خریداری کنند که به احتمال زیاد در روز بعد مثبت است. زمانی که نیم ساعت پایانی معاملات شرایط زیر فراهم شود، الگوی ساعت ایجاد شده است:

اگر قیمت آخرین معامله 1.5% بیشتر از قیمت پایانی بود، به احتمال 80% سهم در روز آینده مثبت خواهد بود.

اگر قیمت آخرین معامله 2% بیشتر از قیمت پایانی بود، به احتمال 80% سهم در روز آینده صف خرید خواهد بود.


الگوی ساعت نزولی

به کمک این تکنیک می‌توان دریافت که اگر میزان فروش بیش از تقاضای خرید یک سهم باشد، به احتمال زیاد آن سهم در روز معاملاتی بعد منفی است.

در نیم ساعت پایانی بازار:

اگر قیمت آخرین معامله 1.5% کمتر از قیمت پایانی بود، به احتمال 80% سهم در روز آینده منفی خواهد بود.

اگر قیمت آخرین معامله 2% کمتر از قیمت پایانی بود، به احتمال 80% سهم در روز آینده صف فروش خواهد بود.

به این نکته توجه کنید که صف خرید، دلیل محکمی مبنی بر صعودی بودن سهم و صف فروش نیز دلیل محکمی مبنی بر نزولی بودن سهم در روزهای آینده نیست.


فیلترنویسی الگوی ساعت

فیلترها که یک سری معاملات ریاضی‌اند، از جمله ابزارات معاملاتی هستند که برای شناسایی سهم‌هایی با ویژگی‌های خاص به معامله‌گران کمک می‌کنند.

رصد هر روزه سهام‌ شرکت‌ها برای رسیدن به نقطه خرید کار دشواری است اما می‌توان با استفاده از فیلتر سهام‌های مستعد رشد را شناسایی کرد. فیلتر ساعت نیز می‌تواند به معامله گران برای نوسان‌گیری کمک کند.

به منظور بهره‌مندی از فیلترها در بازار بورس، مراحل زیر را طی کنید:

1-ابتدا وارد سایت tsetmc.com شوید.

2-به قسمت دیده بان بازار بروید.


clock-pattern-1.jpg


-سپس فیلتر مورد نظرتان را در قسمت فیلتر وارد کنید.

clock-pattern-2.jpg

clock-pattern-3.jpg

فیلتر الگوی ساعت یا تیک به صورت فرمول ریاضی به شکل زیر است:

(plp)-(plp)>2 && (pd1)<(tmax)

نکته: به منظور ذخیره‌سازی فیلترها، باید در سایت ثبت نام کنید.


جمع‌بندی

در این مقاله دریافتیم که الگوی ساعت یا تیک، تکنیک مناسبی برای تحلیل بازار روز معاملاتی بعد است. در واقع با استفاده از قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله، می‌توان در 30 دقیقه آخر بازار از مثبت یا منفی بودن سهم در روز آینده اطلاعی نسبی یافت.

معامله‌گران برای نوسان‌گیری می‌توانند از فیلتر الگوی ساعت صعودی استفاده کنند. جهت استفاده از فیلتر باید در سایت tstmc.com ثبت نام کرده و فیلتر را ذخیره کنید تا سهام به طور خودکار روزانه بررسی شود.


بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر