logo

قیمت نهایی و آخرین معامله و قیمت پایانی در بورس چیست؟ + تفاوت قیمت پایانی با آخرین قیمت

خانهآموزش بورستابلوخوانیقیمت نهایی و آخرین معامله و قیمت پایانی در بورس چیست؟

در بازار بورس روزانه فعل و انفعالات مختلفی روی می‌دهد که هر کدام از آنها اطلاعاتی را به تحلیلگران و معامله‌گران بازار می‌دهد.

برای خرید و فروش سهام، بازه مشخصی وجود دارد که هر سهم مجاز است در طول روز در آن بازه قیمتی، معامله شود. تابلوی هر سهم، عموماً داده‌های قیمتی خاصی را در مدت زمان معامله ثبت می‌کند.

قیمت پایانی، قیمت آخرین معامله، حجم مبنا، تعداد معاملات، حجم معاملات و کمترین و بیشترین قیمت ثبت شده، از جمله اطلاعاتی است که در طول روز مدام تغییر می‌کنند. این داده‌ها برای تحلیل سهام و وضعیت موجود آن بسیار کاربردی به نظر می‌رسند. در ادامه به معرفی قیمت پایانی و آخرین قیمت معامله می‌پردازیم و فرق آخرین قیمت و قیمت پایانی را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.


قیمت پایانی چیست؟

برای درک قیمت پایانی در بورس، ابتدا باید با حجم مبنا آشنا شوید. حجم مبنا داده‌ای است که برای هر سهم عدد متفاوتی دارد و میزان حجمی از سهم است که باید در همان روز معامله شود تا قیمت پایانی نسبت به قیمت معامله حرکت کند و بر آن تأثیر بگذارد.

منظور از قیمت پایانی در بورس قیمتی است که نسبت به حجم مبنا در معاملات روز، رشد پیدا می‌کند و در روز بعد، قیمت سهام با آن قیمت آماده معامله می‌شود.

دلیل وجودی حجم مبنا و قیمت پایانی این است که سهم از نوسانات غیرمنطقی و قیمت‌های کاذب به دور باشد و نسبت به حجم معاملات و عرضه و تقاضا سنجیده شوند.

final-price-1.jpg


قیمت آخرین معامله چیست؟

منظور از قیمت آخرین معامله، قیمتی است که در همین لحظه خرید یا فروش می‌شود و همان‌طور که از نام آن مشخص است قیمتی که آخرین معامله در آن انجام شده است. این قیمت در هر لحظه در حال تغییر است و دچار نوسانات متعددی در طول روز می‌گردد.

final-price-2.jpg


تفاوت آخرین قیمت با قیمت پایانی 

فرق بین قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله در بورس در مفهوم آن‌ها نهفته است. قیمت آخرین معامله بنا به سفارش‌های خرید یا فروش در تابلوی سفارش‌های سهام تغییر پیدا می‌کند و به پارامتر دیگری وابسته نیست. اما قیمت پایانی تا زمانی که به حجم مبنای سهام نرسد، چندان تغییری در آن اتفاق نمی‌افتد.

برای مثال در سهمی حجم مبنا 300000 باشد، باید 300000 سهم معامله شود تا در آن روز، قیمت پایانی بتواند نسبت به آخرین معامله رشد قیمتی یا افت قیمتی داشته باشد. 

در یک سهم قیمت آخرین معامله می‌تواند 5%+ باشد در حالی‌ که قیمت پایانی روی 0% باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که حجم معاملات سهام به اندازه حجم مبنا نرسیده باشد.

در این شرایط برای روز بعد، قیمت پایانی که صفر درصد بوده در نظر گرفته می‌شود و معامله‌گری که در روز قبل در 5+ اقدام به خرید کرده باشد عملاً سودی کسب نکرده است.

قیمت آخرین معامله در طول روز نوسانات زیادی را از خود نشان می‌دهد و در لحظه تغییر می‌کند. مثلاً می‌تواند در لحظه از 3%- با یک رنج مثبت تا 2%+ رشد کند یا بالعکس. اما رشد یا افت قیمت پایانی از هیجانات بازار به دور است و تا حجم معاملات به میزان منطقی خود نرسد، تغییرات زیادی نمی‌کند.

در برخی مواقع هم قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله برابر می‌شود و این نشان‌دهنده این موضوع است که حجم معاملات در سهم به‌ اندازه‌ای بوده که حجم مبنا را رد کند و قیمت پایانی به اندازه قیمت آخرین معامله رشد یا افت داشته باشد.

فیلتر آخرین قیمت بیشتر از پایانی

بررسی تمام سهم‌ها به طور روزانه کار غیرممکنی است؛ برای سهولت این کار کاربران می‌توانند در سایت tsetmc از فیلتر قیمت آخرین معامله استفاده کنند. در صورتی که قيمت پاياني 1.5 درصد بزرگتر از آخرين معامله باشد، به احتمال زیاد روز بعد سهم صف خرید خواهد بود. 

فیلتر قیمت آخرین معامله بیشتر از قیمت پایانی به صورت زیر می‌باشد. 

 1.5<(pcp)-(plp)


تحلیل استفاده از قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله

هر سهم بعد از ثبت قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله در خود، یک کندل قیمتی به جای می‌گذارد. مجموعه این کندل‌ها در طول بازه زمانی گسترده، تبدیل به یک نمودار کندلی قیمتی می‌شود.

اگر نوسانات این دو قیمت از منفی به مثبت باشد، کندل سبز و اگر نوسانات قیمت از مثبت به منفی باشد، کندل قرمز درج می‌شود. تحلیلگران به طور معمول با بررسی نمودار قیمتی در نرم‌افزارهای تحلیل، می‌توانند تحلیل خود را از سهم در روند آینده آن پیش‌بینی کنند.


جمع‌بندی

در این مقاله به سوالاتی همچون قیمت پایانی در بورس چیست و قیمت نهایی معامله چیست، پاسخ دادیم و بیان کردیم که تابلوی هر نماد در سایت tsetmc.com دارای اطلاعات مفیدی برای تحلیلگران است و درک معانی و کاربرد اصطلاحات تابلوخوانی باعث بهبود معاملات می‌گردد.

یکی از ارکان اصلی تابلو خوانی، بررسی قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی است. قیمت پایانی فاکتوری بسیار مهم در تعیین قیمت بازگشایی نماد در هر روز کاری بعدی است.

این درحالی است که قیمت آخرین معامله از آخرین معامله‌ صورت گرفته قبل از پایان ساعت فعالیت بورس است. به منظور تسلط بیشتر بر تابلوخوانی و بازار بورس، سایر مقالات آموزشی کارگزاری بیدار را مطالعه فرمایید.


عناوین مرتبط

فرق قیمت پایانی و آخرین قیمت چیست؟

قیمت آخرین معامله بنا به سفارش‌های خرید یا فروش در تابلوی سفارش‌های سهام تغییر پیدا می‌کند و به پارامتر دیگری وابسته نیست. اما قیمت پایانی تا زمانی که به حجم مبنای سهام نرسد، چندان تغییری در آن اتفاق نمی‌افتد.

قیمت پایانی در بورس چیست؟

قیمت پایانی در بورس قیمتی است که نسبت به حجم مبنا در معاملات روز، رشد پیدا می‌کند و در روز بعد، قیمت سهام با آن قیمت آماده معامله می‌شود.

قیمت نهایی معامله چیست؟

قیمت آخرین معامله، قیمتی است که در همین لحظه خرید یا فروش می‌شود و همان‌طور که از نام آن مشخص است قیمتی که آخرین معامله در آن انجام شده است. این قیمت در هر لحظه در حال تغییر است و دچار نوسانات متعددی در طول روز می‌گردد.

بنردسته بندی:تابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر