logo

ارتباط حجم معاملات و قیمت سهم

خانهآموزش بورستابلوخوانیحجم معاملات و قیمت سهم چه ارتباطی با هم دارند؟

    به طور کلی در تحلیل تکنیکال، پس از بررسی تغییرات شاخص کل، حجم معاملات از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین برای تحلیل یک سهم فعال در بازار بورس، پس از قیمت سهم، حجم معاملات انجام گرفته بر روی آن سهم، نکات مهمی را مطرح می‌کند.

    بنابراین به منظور تحلیل دقیق تر و تشخیص ارتباط میان دو پارامتر قیمت سهم و حجم معاملات، ابتدا باید با این مفاهیم آشنا شویم و تاثیر حجم معاملات بر قیمت سهام را بررسی خواهیم کرد.

    حجم معاملات چیست؟

    در هر معامله‌ بازار بورس، به مقدار سهم در حال معامله (خرید یا فروش)، در یک بازه زمانی مشخص، حجم معاملات سهم مورد نظر گفته می‌شود.

    در واقع حجم معاملات یک سهم، نشان‌دهنده‌ی میزان تمایل معامله‌گران نسبت به آن سهم است.

    قیمت سهم چیست؟

    در بازار بورس، سهم دارای دو نوع قیمت است:

    1. قیمت پایانی: میانگین قیمت‌های معامله شده سهم در طول همان روز است.
    2. قیمت آخرین معامله: قیمت سهم در آخرین معامله‌ای که در آن روز صورت گرفته است.

    تغییرات در مقدار حجم معاملات، ابتدا بر روی قیمت آخرین معامله تاثیر دارد و در نهایت تاثیراتی بر قیمت پایانی نیز می‌گذارد.

    رابطه بین حجم معاملات و قیمت سهم چیست؟

    قیمت سهم و حجم معاملات آن، دارای روابط و حالت های مختلفی هستند که با توجه به شرایط بازار متفاوت است. حالت های مختلف این ارتباط را بررسی می‌کنیم:

    ورود پول هوشمند

    به سرمایه‌ای حجیم که توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمده، در زمانی مناسب در بازار بورس ورود وخروج می‌نماید، پول هوشمند می‌گویند.

    زمانی که سرمایه‌گذاران عمده و اصلی بازار، تصمیم به خرید یک سهم در قیمت پایین می‌گیرند، آن را در حجم‌های بالا خریداری می‌کنند، بنابراین ورود پول هوشمند صورت می‌گیرد. به همین دلیل، قیمت سهم روندی صعودی در پی‌ خواهد داشت. می‌توان گفت با افزایش حجم معاملات سهم در حمایت (کف قیمتی)، قیمت سهم نیز افزایش می‌یابد.

    در واقع هدف از ورود پول هوشمند، تاثیر‌گذاری بر روی قیمت های بازار است. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمده، زمانی که قیمت سهم در کف قرار دارد، تقاضایی برای خرید سهم وجود ندارد و صف فروش رخ داده، شروع به خرید سهم با حجم های بالا می‌کنند تا فشار فروش را به حداقل برسانند.

    در واقع زمانی که قدرت خریدارارن نسبت به قدرت فروشندگان بیشتر باشد و نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده بزرگتر از عدد ۲ باشد، نشان‌دهنده‌ی ورود پول هوشمند به نماد است.

    خروج پول هوشمند

    پس از گذشت مدت زمانی و رشد قیمت سهم خریداری شده، سرمایه گذاران عمده و اصلی که سهم را خریداری کرده بودند، تصمیم به فروش سهم می گیرند و سهم را در حجم های بالا می‌فروشند، بنابراین خروج پول هوشمند صورت می گیرد. به همین دلیل قیمت سهم روندی نزولی در پی خواهد داشت. می توان گفت با افزایش حجم معاملات سهم، قیمت سهم کاهش می‌یابد.

     در واقع زمانی که قدرت فروشندگان نسبت به قدرت خریدارارن بیشتر باشد و نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده کوچکتر از عدد ۰.۵ باشد، نشان‌دهنده‌ی خروج پول هوشمند است.

    سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اصلی که سهم را در کف قیمتی خریداری کرده بودند، با فروش سهم در حجم های بالا، به سود بسیاری دست می‌یابند.

    علاوه بر سودآوری سهامدران اصلی، سهامداران خرد نیز اگر ورود پول هوشمند را به موقع تشخیص دهند یعنی با تابلوخوانی اصولی آشنا باشند، به سودآوری خوبی می‌رسند.

    حجم مشکوک

    زمانی که در حجم معاملات یک سهم، تغییری غیر عادی رخ دهد را اصطلاحا حجم مشکوک می‌گویند. اگر این تغییرات حجم به موقع اتفاق افتد که در واقع همان ورود و خروج پول هوشمند است.

    اگر تغییرات حجم در زمانی نامناسب به طور مثال قبل از یک مقاومت بزرگ در سهم باشد، با کاهش قیمت روبه‌رو هستیم. در واقع، اگر قبل از یک مقاوت بزرگ در سهم، حجم معاملات افزایش یابد، به این منظور است که سهامداران اقدام به فروش سهم خود کرده‌اند. به این ترتیب با این اتفاق، قیمت سهم افت خواهد کرد.

    در مقابل، اگر افزایش حجم معاملات بعد از مقاوت سهم باشد، تاثیرات مثبتی را به دنبال دارد و نشان دهنده‌ی افزایش قیمت سهم است.

    کاهش حجم معاملات

    اگر نمودار قیمت دارای روندی نزولی باشد و همزمان با کاهش حجم معاملات رو به رو شویم، این امر نشان‌دهنده‌ی این است که فشار فروش وجود ندارد و به احتمال زیاد قیمت سهم در آینده افزایش می‌یابد.

    در مقابل اگر نمودار قیمت دارای روندی صعودی باشد و همزمان با کاهش حجم معاملات رو به رو شویم، می‌توان انتظار داشت که سهامداران اقدام به فروش سهم خود کردند و به احتمال زیاد قیمت سهم در آینده کاهش می‌یابد.

    نوسانات قیمت

    با کاهش قیمت و قرا‌رگیری نمودار قیمت در حمایت، می‌توان انتظار داشت که سهامداران اصلی اقدام به خرید سهم در حجم بالا می‌کنند و حجم معاملات افزایش می‌یابد.

    و همچنین با افزایش قیمت و قرا‌رگیری نمودار قیمت در مقاومت، می‌توان انتظار داشت که با رسیدن سهم به سودآوری، سهامداران اصلی اقدام به فروش سهم در حجم بالا می‌کنند و حجم معاملات افزایش می‌یابد.

    جمع‌بندی

    در این مقاله با رابطه حجم معاملات و قیمت سهم آشنا شدید. علاوه ‌‌‌بر‌ این توانایی تشخیص به موقع افزایش یا کاهش حجم معاملات را به دست آوردید تا با خرید و فروش به موقع سهم، به سودآوری برسید یا حتی از ضرر جلوگیری کنید.

    بنردسته بندی:تابلوخوانی

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر