logo

سایت ورود و خروج پول به بورس | نمودار ورود و خروج پول به بورس (پول هوشمند)

خانهآموزش بورسبورسورود و خروج پول هوشمند به بورس | 4 فاکتور بررسی پول هوشمند

ورود و خروج پول هوشمند توسط بزرگان بازار در یک سهم، باعث ایجاد یک روند جدید یا شدت گرفتن روند قبلی می‌شود. از آنجایی که بزرگان بازار با تحلیل یا اطلاعات شرکت وارد سهم می‌شوند تا سود کسب کنند، سهامداران خرد با توجه به نشانه‌ها به دنبال یافتن ورود و خروج پول عمده هستند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به معرفی و نحوه شناسایی ورود و خروج پول هوشمند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


ورود پول هوشمند و خروج پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند یا پول پرقدرت، در اختیاران سرمایه‌گذاران عمده است که پس از بررسی سهم از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی یک سهم وارد آن شده و باعث افزایش قیمت آن می‌شوند. 

سهامداران خرد که اخبار رانتی ندارند، رصد تغییر جریان پول در یک سهم که نشان دهنده ورود پول زیاد است، می‌تواند آنها را در ورود به موقع به یک سهم کمک کند.

پول هوشمند می‌تواند در بازارهای مالی جریان سازی کند و تحولات شگرف قیمتی در سهم‌های مختلف بیافریند؛ بنابراین تشخیص جریان پول هوشمند که معمولاً به صورت منسجم وارد بازار شده و حجم و ارزش معاملات در یک بازار را با بازدهی بالا مواجه می‌کند، یکی از روش‌هایی است که برخی از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند.

اما چگونه می‌توان جریان پول هوشمند را به موقع شناخت و یک سهم را در قیمت و زمان مناسب خرید و فروخت؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است ابتدا نشانه‌های ورود پول هوشمند و تحرکات آن را شناسایی کرد. در ادامه به بررسی نشانه‌های شناسایی ورود و خروج پول هوشمند می‌پردازیم.


سایت ورود و خروج پول هوشمند

به طور معمول پول هوشمند زمانی وارد یک سهم می‌شود که بازار جذابیت زیادی برای سرمایه‎‌گذاری ندارند و به قول بزرگان بازار «سهم خشک شده است». زمانی که سرمایه‌گذاران از رشد سهم ناامید می‌شوند، پول‌های درشت به صورت پلکانی وارد سهم می‌شوند و یک رالی صعودی را شکل می‌دهند.

از زمان ورود پول هوشمند به یک سهم تا خروج آن چهار مرحله شامل جمع آوری، رشد قیمت، توزیع و کاهش قیمت رخ می‌دهد.

از منابع زیر می‌توان برای شناسایی اقدامات پول هوشمند استفاده کرد:

1- حجم معاملات

گاهی اوقات، پول هوشمند را می‌توان با توجه‌ به حجم معاملات تشخیص داد، به‌ویژه هنگامی که دلیل مشخصی برای افزایش بیش از حد حجم معاملات وجود نداشته باشد.

زمانی که حجم معاملات به طور غیرمعمول در یک سهم زیاد باشد و هیچ خبر یا اطلاعیه تأثیرگذاری بر سهم و صنعت منتشر نشده باشد، می‌تواند نشانه ورود یا خروج پول از بورس باشد. حجم معاملات از قسمت سابقه معاملات سهم در تابلوی بورس قابل تشخیص است.

اگر سابقه معاملات را نگاه کنید، با مقایسه حجم معاملات در طی روزهای معاملاتی گذشته می‌توانید ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص دهید. مثلاً سهمی که به‌یک‌باره حجم معاملاتش از 3 یا 4 میلیون به 13 میلیون می‌رسد. این اتفاق عجیب و غیرعادی است. در صورت مشاهده این افزایش‌های ناگهانی و عجیب معاملات به بررسی سهم و اخبار بپردازید.

با توجه ‌به نقاط حمایت و مقاومت، جهت روند سهم را می‌توان تشخیص داد و اگر اخبار خاصی در مورد صنعت منتشر نشده باشد، علت آن را پول هوشمند می‌توان دانست.

liquid-inflow-and-outflow-1.jpg

در تصویر فوق، حجم معاملات بیش از 9 برابر میانگین حجم ماه است؛ بنابراین مشخص است که این سهم با حجم مشکوک معاملات همراه بوده است.

برای تشخیص حجم معاملات از اندیکاتور (MFI) money flow index می‌توان استفاده کرد. Mfi دو گزینه trick و real دارد که با تنظیم گزینه real، اندیکاتور mfi با توجه‌ به حجم معاملات تنظیم می‌شود.

در صورتی که معامله‌گر هستید و هر روز ورود پول هوشمند به بورس امروز (روز معاملاتی) را بررسی می‌کنید، حجم معاملات را از سایت tsetmc.com بررسی کنید. برای پیش بینی روند یک سهم معامله‌گران می‌توانند نمودار ورود و خروج پول در بورس را تهیه کنند.

2- قیمت‌گذاری سهام و شاخص

با تجزیه‌وتحلیل شاخص و قیمت سهام، می‌توان اطلاعات مربوط به پول هوشمند را توسط سرمایه‌گذاران آگاه به دست آورد. اطلاعات این منابع نشان می‌دهد که چگونه پول هوشمند آینده معاملات را تعیین می‌کند.

زمانی که خرده‌فروشان از ورود پول هوشمند آگاه می‌شوند، روند صعودی سهم با شتاب بیشتری انجام می‌گردد.

3- محاسبه سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی

یکی از روش‌های شناسایی ورود و خروج پول هوشمند، محاسبه سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی است. برای محاسبه سرانه خرید و فروش وارد سایت tsetmc.com شده و نماد مورد نظر را جست‌وجو نمایید.

فرمول محاسبه سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی به صورت زیر است:

سرانه خرید حقیقی = ارزش خرید حقیقی سهم تقسیم بر تعداد خریداران حقیقی سهم

سرانه فروش حقیقی= ارزش فروش حقیقی سهم تقسیم بر تعداد فروشندگان حقیقی سهم

سرانه خرید حقوقی = ارزش خرید حقوقی سهم تقسیم بر تعداد خریداران حقوقی سهم

اگر حاصل تقسیم سرانه خرید بر سرانه فروش از عدد یک بزرگ‌تر باشد، نشانه ورود پول هوشمند است و اگر از یک کوچک‌تر باشد، خروج پول هوشمند را نشان می‌دهد.

liquid-inflow-and-outflow-2.jpg

4- فیلتر ورود و خروج پول هوشمند

گاهی اوقات با استفاده از فیلترها که در دیده‌بان بازار ساعت tsetmc وارد می‌شود، می‌توان ورود یا خروج نقدینگی به بورس را تشخیص داد.

فیلتر ورود پول هوشمند:

 (tvol)>1.25* [is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0)

(tvol)>1.5* [is6]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0)

فیلتر خروج پول هوشمند:

 (tvol)>1.25* [is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI) <((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl) <=(pc)&&(plp) <0)

(tvol)>1.5* [is6]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI) <((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl) <=(pc)&&(plp) <0)


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر