logo

حجم نمایشی و اردر مخفی در بورس

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالحجم نمایشی و اردر مخفی در بورس چیست؟

برای هر فردی که می‌خواهد در بازار بورس سرمایه گذاری و معامله کند، دانستن نحوه سفارش گذاری و چگونگی معاملات روزانه، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای همین در این مطلب سعی می‌کنیم تا به بررسی حجم نمایش در بورس بپردازیم و اطلاعات مربوط به آن را شرح و بسط بدهیم. 

حجم نمایشی در بورس

لازم است در ابتدا بگوییم، در بازار بورس برای هر سفارشی برای خرید یا فروش، یک حجمی از سفارش تعیین می‌شود به این صورت که چه مقدار از سهم را می‌خواهید خریداری کنید و یا به فروش برسانید. این حجم در کنار قیمتی که سفارش می‌دهید، در تابلوی معاملات ثبت می‌شود. حجم در بورس در واقع به همان مقدار سفارش شما گفته می‌شود. برای مثال 1000 سهم از پالایشگاه نفت بندرعباس را در قیمت 2500 تومان خرید می‌زنید. این حجم در تابلو به عنوان حجم سفارش ثبت می‌شود و در کنار تمام کسانی که روی 2500 تومان سفارش زده‌اند قرار می‌گیرد اما زمانی شما بنا به دلایلی نمی خواهید تمام حجم سفارشات تان به صورت عیان و آشکار در تابلو دیده شود در این صورت از حجم نمایشی استفاده می‌کنید.

اردر مخفی

گاهی اوقات حجم سفارش توسط شخص حقیقی یا حقوقی، کوچک و خرد نیست و به اندازه ای بالا و سنگین است که نیاز دارد تا در چند سفارش 100 هزارتایی وارد شود. اگر این حجم از سفارش در قسمت فروش گذاشته شود، خریداری که می‌خواهد سهم را در آن قیمت خریداری کند با دیدن میزان حجم فروش سنگین، تصمیم به حذف سفارش خرید خود می‌کند و یا در قیمت‌های پایین‌تر اردر خرید می‌گذارد. 

به همین ترتیب پیش می‌رود و سفارش فروش سنگین از جانب آن شخص، نمی‌تواند به فروش برسد. این امر بالعکس در قسمت خرید هم می‌تواند رخ بدهد. گاهی به هر دلیلی معامله‌گران علاقه ندارند که دیگران از میزان سفارش آن‌ها بر روی تابلو باخبر شوند. در این حالت معمولاً  طبق قانون می‌توانند با تصمیم شخص سرمایه گذار، 70درصد حجم سفارش را به صورت مخفی بگذارد و در تابلوی معاملات دیده نشود. به این حالت اردر مخفی می‌گوییم که حجم سفارش‌های سنگین در تابلو، نمایان نباشد.

حذف حجم نمایشی

فرض کنید می‌خواهید 10000 سهم از پتروشیمی فارس را در قیمت 1200 تومان خرید بزنید. اگر گزینه انجام و حذف را انتخاب کنید، سیستم بررسی می‌کند که در قیمت موردنظر شما عرضه و یا تقاضایی وجود دارد یا نه. در صورت وجود این عرضه و تقاضا به همان میزان سفارش، خرید انجام می‌گیرد و مابقی حذف می‌گردد.

اگر در سفارش تان مثلا 7000 سهم عرضه شود، به همان اندازه خری انجام می‌گیرد و 3000 حجم مابقی از سیستم حذف می‌شود و نشان داده نمی‌شود.

حجم نمایشی در معاملات آنلاین

سامانه آنلاین با هدف سفارش گذاری آنلاین معاملات راه اندازی شده که معامله گران دیگر نیاز به حضور در تالار معاملات را ندارند. طبق قانون بازار بورس، در سفارشات معاملاتی تا 70 درصد می‌توان از حجم سفارش خود را در تابلوی معاملات مخفی نگه داشت. بنابراین اگر بر فرض 100000 حجم سفارش دارید و بنا بر استراتژی‌تان نمی‌خواهید کسی تمام این حجم را ببیند می‌توانید 70 درصد آن را به شکل مخفی اردر بزنید و 30 درصد یعنی 30000 حجم را به شکل نمایشی در تابلو معاملات نشان دهید. در این صورت کسانی که در حال معامله یا سفارش گذاری هستند در سیستم آنلاین بخش زیادی از حجم سفارش شما را نمی‌بینند.

حجم نمایشی در خرید سهام

ممکن است سهام در وضعیتی قرار داشته باشد که افرادی می‌خواهند با حجم سفارش سنگین، سهم را در قیمت خاصی خرید کنند. در این حالت خریداران از طریق حجم نمایشی تنها 30 درصد حجم را در تابلو نمایش می‌دهند تا دیگر معامله گران نسبت به میل شدید آنها به خرید بی‌اطلاع باشند. به این ترتیب هر چقدر فروشنده در سیستم در آن قیمت می‌فروشد، همچنان اردر برای خرید وجود خواهد داشت تا زمانی که آن 70 درصد حجم مخفی هم تمام شود و بعد از اتمام آن، تابلو معامله، به سمت قیمت بعدی برود.

باید توجه داشت که در حجم نمایشی، اولویت بخش مخفی سفارش، به انتهای لیست می‌رود و ابتدا اولویت خرید یا فروش با سفارش‌هایی است که به شکل عادی ثبت شده‌اند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا در مورد حجم نمایشی در بورس صحبت کنیم و نحوه ثبت سفارش در این حالت را مورد بررسی قرار دهیم. کسب مهارت و اطلاعات کافی در این خصوص اهمیت بسزایی دارد که کارگزاری اقتصاد بیدار آماده است تا خدمات آموزشی خود را به مخاطبان خود ارائه بدهد. 

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالتابلوخوانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر